Win 7 skumt problem eller så är jag bara noobish?

Permalänk
Medlem

Win 7 skumt problem eller så är jag bara noobish?

Alla filer /kataloger har blivit skrivskyddade,och problemet är att hur mkt jag än väljer bort skrivskydd på högerklicken och verkställer det så poof kommer skrivskyddet tillbaka så for man trycker okey.

Så frågan är finns det nån lösning på det? nån övergripande inställning jag missat?

//Fahrd

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Kolla så att det är rätt "Ägare".

Permalänk
Medlem

det som är grejen jag är ju inne som "ägare" / admin och ska ha fullständiga rättigheter, hur fan kan det ändra på sig sjv, finns det nått snabbt sätt o ändra så jag slipper ändra alla kataloger?

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig i vista men kan ändra/lägga tilll tabort innehåll i mappen iaf.
Kan du det isf är det inget att bry sig om?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat o sätta fullständiga rättigheter på allt som listas vid högerklick/säkerhet och det spelar ingen som helst roll kan inte ta bort skrivskyddet,Och jag kan inte ens kopiera innehåll från en katalog till en annan utan att det skiter sig pga skrivskydd.Ända sättet o kringgå det är om jag lämnar rutan uppe och har tagit bort skrivskyddet. Skrivskyddet kommer tillbaka så fort man stänger den Kan vara nått program som gör den störningen? isf är det nått med sony ericssons programvara som gör det.Ända jag installerat sen kom buggen typ.Ska prova o avinstallera de får jag se om det hjälper.

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte att avinstallera det :/ och jag står som ägare har alla rättigheter etc. Kan dock inte ändra rättigheter på mig själv via högerklick rutan då de är "gråade" men det är väll som det ska vara antar jag? Rätt störande bugg faktiskt som jag verkligen vill ta bort.

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Yup, vissa skrivskyddade kataloger blir så automatiskt. Skriv in detta i kommandotolken

takeown /f (filens sökväg)

cacls (filens sökväg) /G geek:F
byt ut "geek" mot ditt användarnamn. Har självt gjort detta.
källa: How to Delete a System File in Windows 7 or Vista - How-To Geek

Permalänk
Medlem

om det ändå bara hade varit vissa kataloger, men nu är det så på alla diskar alla kataloger :/ kan inte ens kopiera en sketen mp3a till mobilen

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

provade lite takeown funkar cacls funkar inte den använder icalcs numera, men även med det rätt blir det ogiltig syntax på G geek:F o då geek utbytt till mitt user namn spelar ingen roll vilken user jag använder där så blir det ogiltig syntax.Kan vara sbs relaterat men hur svårt ska det vara

Jag får prova i felsäkert läge se om den sväljer det då helt enkelt. Under tiden är alla andra idéer välkomna

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta via Google - spara som .reg och kör (vet dock inte om det fungerar):

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"