XFX 5870, vilken typ av fläkt?

Permalänk
Medlem

XFX 5870, vilken typ av fläkt?

Hej.
En lätt fråga: vilken av dessa två XFX 5870-kort har bäst fläkt?`
XFX Radeon HD5870 1GB KAMPANJ! - Inet.se
XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Permalänk

Grafikkortet med fläkten i mitten har jag för mig är bättre, men de kortet gillar inte överklockning om mitt minne inte sviker mig

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Grafikkortet med fläkten i mitten har jag för mig är bättre, men de kortet gillar inte överklockning om mitt minne inte sviker mig

Tror samma sak jag å!:)

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Grafikkortet med fläkten i mitten har jag för mig är bättre, men de kortet gillar inte överklockning om mitt minne inte sviker mig

Verifierar det

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatyrax:

Verifierar det

Det första är inte ATis referensdesignen. XFX brukar byta ut till billigare komponenter för volltregulering och annat på sina icke referenskort. Sen kan man aldrig garantera att chippet är en guldklockare.

Nu är referenskortern så tysta och ATIs chip inga större värmealstrare så detjag hade nog satsat på den bättre elektroniken på referenspcbn i det här fallet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Kortet med fläkten i "baken" suger in luft för att sedan dumpa det utanför chassit.
Kortet med fläkten i mitten vispar runt luften inne i chassit.

Så beror väll lite på hur du har fläktarna i burken.

(Egna tankar: Jag tror att kortet med fläkten i "baken" kyler minnena & de andra komponenterna lite bättre på bekostnad av sämre "corekylning". Medans kortet med en centrerad har bättre "corekylning" och lite sämmre på minnena osv.)