Phenom X6 1090T eller Intelserien för multitaskande?

Permalänk
Medlem

Phenom X6 1090T eller Intelserien för multitaskande?

Hej,

Ska fixa en ny dator till jobbet. Det primära syftet med datorn och det som den kommer behöva prestera i för att göra arbetet mest effektivt är att kunna multitaska rätt duktigt och vara i situationer där jag redigerar bilder i Photoshop samtidigt som jag har en del andra krävande program som körs i bakgrunden i VMWare t.ex.

Vilken processor är egentligen bäst för jobbet? Har läst en del om X6:an från AMD och den verkar bra sålänge man just gör mycket men såfort man går ner och gör mindre verkar den vara "on par" med i5:an nästan. Det är rätt svårt att hitta tester där man testar specifikt desktop och multitaskande utan de flesta testar endast enstaka program där det då givetvis helt hänger på hur bra optimerade dom är för fler kärnor vilket hela tiden verkar ställa till det för X6.orna.

Vad är egentligen bäst om man vill ha det där prisvärda för mycket multitaskande? Är det x6.orna eller bara en i7 rakt av? Har inte hittat något konsekvent tyvärr.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

X6 är bättre

Permalänk
Medlem

Inga motiveringar eller länkar till tester eller så? Det bara är så? ..

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Kommer valet av processor ha ngn inverkan på övrig hårdvara? Om du väljer en dyrare processor kommer du t.ex. vara tvungen att spara in på grafikkort och/eller hårddisk/ssd för att komma in under budget?

Permalänk
Medlem

Grundsetup:en ser ut att vara 6gb ram, 80GB Intel SSD, 1TB för lagring osv. Ja, det är begränsat till priset runt x6:an för prollen.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Jag står lite i samma dillemma.
Står och väljer mellan i5 750, i7 930 och amd x6.
Jag vill att allt ska gå så fort som möjligt

Permalänk
Medlem

är i exakt samma sitts så skulle också uppskatta ett svar när de gäller intel vs amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeorix:

Jag står lite i samma dillemma.
Står och väljer mellan i5 750, i7 930 och amd x6.
Jag vill att allt ska gå så fort som möjligt

Ska du BARA spela och surfa så är i5 bättre.
Multitrådade applikationer är i7/x6 bättre på.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

intel core i7 för dom har HT. Amd pehom II x6 har 6 fysiska kärnor och i7 har 4 fysiska kärnor och 4 vitruella=lika med 8 kärnor för multithreading. Alltså är i7 bättre för multitasking som kräver många trådar.
i5 har bara 4 kärnor.
//lillgubbn

Permalänk
Medlem

för endast spel, vinner i5 då? eller är de x6 som gäller?

Permalänk
Medlem
Permalänk

beror lite på vilket spel det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjonk:

är i exakt samma sitts så skulle också uppskatta ett svar när de gäller intel vs amd

det är självklart bättre med sex kärnor jämfört med fyra även för spel. spel som inte använder flera kärnor kan båda processorer köra utan vidare, där spelar processorn ingen roll. alla spel som är anpassade för DX11 däremot drar nytta av antalet kärnor på processorn. fler är bättre, så vill man kunna dra på i nya spel som kommer vilket jag antar man vill om man köper en ny dator så är flera kärnor bättre

Permalänk
Medlem

Du kan ta en liten titt här:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Verkar som det är väldigt jämt när alla kärnor/trådar väl används.
Om det är i5 750'an eller 1055T du vill jämföra med istället är det bara att klicka i det där på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jo, inte helt oväntat tas det upp en massa spelande nu. Datorn kommer inte användas till någon typ av spelande överhuvudtaget utan det handlar verkligen enbart om vilken prolle som är bäst när det kommer att göra väldigt mycket samtidigt i en desktopmiljö typ VMware, PS osv.

Recensionen av AnandTech är okej men den tar fortfarande upp för få reela tester i desktopmiljö där man just gör mycket samtidigt utan det handlar mer om där en typ av punkttestande där man bara göra enstaka saker hela tiden.

Dom borde testa att köra saker som de här samtidigt:
Photoshop CS4+
Illustrator CS4+
Något videoprogg
VMware eller något annat som kan slöa ner ett system
Webbläsare med 10 tabbar öppna

...och sen se hur skönt det flyter om man då t.ex. börjar redigera i videoprogrammet eller börjar jobba med en ordentlig fil i PS.

Det är lite det jag är ute efter även om det är givet att 100gb ram skulle hjälpa i det läget såklart.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Det är lite det jag är ute efter även om det är givet att 100gb ram skulle hjälpa i det läget såklart.

Precis som du säger kommer du nog att behöva mycket RAM för detta. Därför tror jag ett en i7'a på 1366 socket'en hade varit det bästa för dig, eftersom du då får 6st RAM-platser på moderkortet. Så vitt jag vet har bara moderkorten till AMD 4st platser för RAM.

Om pengar inte är ett direkt problem så hade nog EVGA's Classified SR-2 gett dig bästa prestandan för detta, eftersom du då kan köra dubbla 1366 processorer och 12st RAM-platser Men det är nog rätt overkill faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Precis som du säger kommer du nog att behöva mycket RAM för detta. Därför tror jag ett en i7'a på 1366 socket'en hade varit det bästa för dig, eftersom du då får 6st RAM-platser på moderkortet. Så vitt jag vet har bara moderkorten till AMD 4st platser för RAM.

Om man kör med 4gb-stickor får man 16gb i 4 slots så det borde räcka såvida inte OP är gjord av pengar.

Notera att om du ska ha mer än 16gb minne måste du köra Vista/win7 >Ultimate<, alla sämre versioner är cappade vid 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eget:

Om man kör med 4gb-stickor får man 16gb i 4 slots så det borde räcka såvida inte OP är gjord av pengar.

Notera att om du ska ha mer än 16gb minne måste du köra Vista/win7 >Ultimate<, alla sämre versioner är cappade vid 16gb

4GB-stickor är väll i dagsläget rätt dyrt/ovanligt? Tänkte därför att man kommer till 8 GB minne med AMD, men kan nå 12 GB med Intel. Dessutom bör väll tripple-channel minnet på Intel-plattformen hjälpa en del med så mycket minnesintensiva program igång.
Det med 16gb cappen visste jag inte, alltid bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

4GB-stickor är väll i dagsläget rätt dyrt/ovanligt? Tänkte därför att man kommer till 8 GB minne med AMD, men kan nå 12 GB med Intel. Dessutom bör väll tripple-channel minnet på Intel-plattformen hjälpa en del med så mycket minnesintensiva program igång.
Det med 16gb cappen visste jag inte, alltid bra att veta

Aa jo det blir dyrare med 4gb-stickor men Intels platform är väl lite dyrare (tror jag, har inte koll på priserna i 800-serien om det är det man vill köra) så det borde delvis väga upp skillnaden.

Permalänk
Medlem

Om du vill att de ska gå fort som attan ska du köpa en bra SSD och AMD x6 (den dyra versionen).

Fördelar med AMD:

Klockar rätt hyffast.
Energisnål
6st kärnor
AMD byter sällan platform
AMD moderkort är "bakåt kompatibla"

Nackdelar:
Stockkylaren låter som ett jetplan (går givetvis att byta)
Inte alltid bäst
Har inte hyper threding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

Fördelar med AMD:

Klockar rätt hyffast.
Energisnål

Intels processorer klockar väll minst lika bra? Och är inte Intel enerigisnålare? Annars håller jag med om resten av punkterna.

Permalänk

Jag tror att AMDn blir bättre, då den har sex kärnor som kör en tråd var, intels i7or har juh bara 4kärnor och när dom är fullt belastade så finns inte mkt processor kraft kvar till dom virtuella trådarna, eftersom dom virtuella kärnorna använder bara använder dom lediga klockcyklerna.
Många tror att bara för att man har x4 med HT så får man samma kraft som man hade fått med x8 utan HT.

Iaf så jag har förstått att HT fungerar. rätta mig gärna om nått e fel

Dock så ger väl s1366 tripplechanel minne en boost på minnes intensiva applikationer + att s1366 har fler PCI lanes till grafikkort

AMD om du bara behöver processor kraft

Intel om du behöver minne o flera grafikkort

Va bara tvungen att skriva av mig lite xD nu försvinner jag ner i mörkret underskrivbordet hejjs

EDIT: AMD säger jag, om du inte måste ha massa ram

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Dock så ger väl s1366 tripplechanel minne en boost på minnes intensiva applikationer + att s1366 har fler PCI lanes till grafikkort

Har s1366 mer än 890fx? De har ju väldigt många..

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

VMware eller något annat som kan slöa ner ett system

Tänk på att lägga vmware-operativen på egen disk

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Har s1366 mer än 890fx? De har ju väldigt många..

Kollade upp det o du har rätt o jag fel 890fx har 42st lanes där 32st är dedikerade för grafik, X58 har bara 36st.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt phenom 2 6core 1055t eller 1090t till mitt försvar säger jag, billigare, bättre/framtidssäkrare, intel går snart över till ny socket igen och bulldozer blir am3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Precis som du säger kommer du nog att behöva mycket RAM för detta. Därför tror jag ett en i7'a på 1366 socket'en hade varit det bästa för dig, eftersom du då får 6st RAM-platser på moderkortet. Så vitt jag vet har bara moderkorten till AMD 4st platser för RAM.

Om pengar inte är ett direkt problem så hade nog EVGA's Classified SR-2 gett dig bästa prestandan för detta, eftersom du då kan köra dubbla 1366 processorer och 12st RAM-platser Men det är nog rätt overkill faktiskt.

Pengar inget problem... Mjaäe, men det är inte jag som kommer att göra köpet utan jag är mer den som requestat det hela hos företaget och då får jag nu ändå något som kommer vara bättre än vad jag trodde så på det viset är det väl ett problem med pengar.

Den större frågan blir då vad som blir billigast med avseende till ram. 4x2GB är betydligt dyrare än 3x2gb men samtidigt så sägs det ju att AMD:n kör bäst på dual channel med minnena. Men med 4x2gb blir det en skillnad på hela 1000 Kr (om man vill ha minst minst 1333mhz på minnena).

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Själv är jag sjukt nöjd med min 1055t.
Köpte för ngn vecka sedan 4gb 1600Mhz ram för dryga tusenlappen. Är det ett superbilligt 6gb paket du hittat månne?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Själv är jag sjukt nöjd med min 1055t.
Köpte för ngn vecka sedan 4gb 1600Mhz ram för dryga tusenlappen. Är det ett superbilligt 6gb paket du hittat månne?

Vad är det du är nöjd med och vad använder du din dator till? Vad för slags konfiguration hade du innan? Av de tester jag hittills sett så verkar Phenom ii X6 vara vädigt överskattad i jämförelse med i5 och i7. Jag håller själv på och väljer mellan två olika alternativ (i7 860 och Phenom II X6 1055T) så jag vill gärna veta om kritiken är befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krimz:

Vad är det du är nöjd med och vad använder du din dator till? Vad för slags konfiguration hade du innan? Av de tester jag hittills sett så verkar Phenom ii X6 vara vädigt överskattad i jämförelse med i5 och i7. Jag håller själv på och väljer mellan två olika alternativ (i7 860 och Phenom II X6 1055T) så jag vill gärna veta om kritiken är befogad.

Jag har ett 4870 kort så det är först och främst detta som begränsar mig om vi talar om spelande, inte vad jag märkt iaf. Leker lite med videoredigering och här slipper jag vänta på renderingstider, kan spela upp effekter rakt av vilket är en stor skillnad mot tidigare. Men det viktigaste är vad DU ska ha datorn till, inte jag

Edit: Tycker dessutom att den är ordentligt sval även vid last, landar på 21º vid idle/surf och kan nå runt 29º vid spelande och intensivare användande.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.