Permalänk
Medlem

8 GB Ram - 3,99 GB går att använda...

Jaha, då har ett litet problem uppstått i min dator. Jag brukade köra 2x2gb i Dual Channel. Men när jag insåg att systemet fick slut på Ram allt för ofta så blev det till att köpa ett nytt par minnen. Minnena jag köpte (Länk!) är exakt identiska till dem som redan satt i. Mitt problem nu är att vid boot så rapporterar BIOS 8GB i Single-Channel, samma sak rapporterar CPU-Z, stickorna borde köras i Dual-Channel för jag har fyllt alla slots. Nästa problem är att Windows rapporterar 8GB ram, fast bara 3,99GB går att använda. Jag är helt förvirrad, vet någon vad som är fel?

Btw. Har kört Memtest också i ett tiotal vändor utan något, tar med lite SS'ar.

(Förlåt i förväg om det redan finns en tråd med samma problem)

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Hedersmedlem

Kika om det finns något som heter memory remap eller liknande i bios.

Memory Remap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

Kika om det finns något som heter memory remap eller liknande i bios.

Memory Remap

Har letat efter Memory Remap i BIOS men har ej hittat något

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort? Ser du några meddelanden under POST? Kan du aktivera mer utförlig POST i BIOS?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Vad har du för moderkort? Ser du några meddelanden under POST? Kan du aktivera mer utförlig POST i BIOS?

Jag har ett MSI P55-GD65.

Under POST så får jag infon (inga speciella meddelande):

OS Speed: 133x22=2926MHz
Dram Frequency For DDR3 1333 (Single Channel)
Initializing USB Controllers .. Done.
4096 OK

Sen efter det informerar den bara om hårddiskar och USB enheter osv.

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

http://img.tomshardware.com/us/2008/02/15/vista_workshop/wind...

Memory remapping i bios borde ligga där .. som synes på bilden.

OBS. att köra 8GB kan innebära att minnena körs långsammare, då NB helt enkelt får jobba hårdare för att hinna med annars. så om du får BSODs så kolla i manualen för MB vad den klarar av att köra.
Man kan tycka att OJ, det är ju skit.. slöare minnen?
Men med 8GB så kan man stänga av diskcache helt, och då går allt lite snabbare, så det jämnar nog ut sig i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

http://img.tomshardware.com/us/2008/02/15/vista_workshop/wind...

Memory remapping i bios borde ligga där .. som synes på bilden.

OBS. att köra 8GB kan innebära att minnena körs långsammare, då NB helt enkelt får jobba hårdare för att hinna med annars. så om du får BSODs så kolla i manualen för MB vad den klarar av att köra.
Man kan tycka att OJ, det är ju skit.. slöare minnen?
Men med 8GB så kan man stänga av diskcache helt, och då går allt lite snabbare, så det jämnar nog ut sig i slutändan.

Mitt BIOS ser inte alls ut sådär, och jag har ingen sektion som ens heter något i närheten av "North Bridge Chipset Configuration"...

Sen så kan mitt MB köra max 16GB och mitt OS 8GB max

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

Förresten, kan det här med Memory Remapping göra så att minnerna körs i Single-Channel läge, istället för Dual?

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

32-bitars operativsystem?

edit förmodligen inte ^^
men skumt är det!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixz92:

32-bitars operativsystem?

edit förmodligen inte ^^
men skumt är det!

För lat för att kolla på bilderna?

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk

de billigaste verisionerna av windows 64 bitars system har en gräns på 4gb ram, dock obegränsat med grafikminne, men bara 4 gb ram, har jag för mig iaf. men du kör kanske ultimate

Permalänk
Skrivet av alibababert:

de billigaste verisionerna av windows 64 bitars system har en gräns på 4gb ram, dock obegränsat med grafikminne, men bara 4 gb ram, har jag för mig iaf. men du kör kanske ultimate

Det stämmer inte;

* Starter: 8GB
* Home Basic: 8GB
* Home Premium: 16GB
* Professional: 192GB
* Enterprise: 192GB
* Ultimate: 192GB

Källa: Max memory limits for 64-bit Windows 7 | ZDNet

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

de billigaste verisionerna av windows 64 bitars system har en gräns på 4gb ram, dock obegränsat med grafikminne, men bara 4 gb ram, har jag för mig iaf. men du kör kanske ultimate

Jag kör själv 8 gb med win 7 home premium oem svenska så det är inget fel i windows sålänge han kör 64bitars och det ser vi ju att han gör.Jag tror också på memory remap funktionen för den fick jag slå på i mitt asus commandos bios när jag uppgraderade från 4 till 8gb:))
I värsta fall kanske ts behöver uppgradera sitt bios så han får funktionen eller??

Jaja axelander var snabbare än mig:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Denna tråd kan kanske ge dig en hint om vad som kan vara fel,

MSI P55 GD65 registers only 4gb of memory.

Lycka till!

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Denna tråd kan kanske ge dig en hint om vad som kan vara fel,

MSI P55 GD65 registers only 4gb of memory.

Lycka till!

Jo, den tråden har jag läst. Fast han där kör minnena i Dual-Channel, men mina körs i Single-Channel av någon anledning...

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Det stämmer inte;

* Starter: 8GB
* Home Basic: 8GB
* Home Premium: 16GB
* Professional: 192GB
* Enterprise: 192GB
* Ultimate: 192GB

Källa: Max memory limits for 64-bit Windows 7 | ZDNet

Fel?

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Hedersmedlem

Den känner ju av ditt minne så då kanske där ligger en begränsning i windows msconfig? ORB/start kör msconfig, boot.ini/start eller vad fliken heter i ditt windows där väljer du advanced/avancerade alternativ och kolla hur det är inställt med minnen cores och dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den känner ju av ditt minne så då kanske där ligger en begränsning i windows msconfig? ORB/start kör msconfig, boot.ini/start eller vad fliken heter i ditt windows där väljer du advanced/avancerade alternativ och kolla hur det är inställt med minnen cores och dyl.

Står absolut inget, allting är grått (se bild) :

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

Plocka ur och sätt i minnena några gånger. Kan vara oxid på kontaktytorna som brukar försvinna av sådan manöver.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste bios? Resetat densamma? Kört optimized defaults?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem med 6Gb installerat och kan bara använda 4, efter att ha testat massa saker fram å tillbaka märker jag att när ja kopplar in SSD´n (de finns inte ens nått installerat på den) så uppkommer detta "fel"

Så hur man för att använda SSD och ändå kunna köra 6Gb ?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte komma nån vart om du ska pilla med software(windows inställningar osv.).
Ditt bios uppgav vid uppstart att den upptäckte 4 GB av din 8 GB totala ram, det betyder att nåt är fel.

* Om man pillar i bios med timings, hastigheter, volt kan modekortet "förlora minnen" som på mitt asus P6T, t.ex. 4096 MB OK fast jag har 6134.

* Dixon gav dej en kanonlänk på ditt problem och där hittar man det gamla vanliga tjatiga moderkorts-CPU pins problemet,
(Yeah most probably something is wrong with the CPU itself or its improperly mounted.
Also check mainboard cpu socket for bent pins.

Success! There was a single pin, slightly pointing in a different direction by about 15 degrees. I carefully realigned it, and all works as it should. BIOS and Windows 7 are showing correct ram usage.

I can't thank you all enough, this has saved me a lot of trouble dealing with an RMA process.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eagzor:

Du kommer inte komma nån vart om du ska pilla med software(windows inställningar osv.).
Ditt bios uppgav vid uppstart att den upptäckte 4 GB av din 8 GB totala ram, det betyder att nåt är fel.

* Om man pillar i bios med timings, hastigheter, volt kan modekortet "förlora minnen" som på mitt asus P6T, t.ex. 4096 GB OK fast jag har 6134.

Var står det att han inte hittar 8192MB? Tittar du noga på hans bild står det klart att just det hittas i CPU-Z iaf, så där ligger inte hans problem iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var står det att han inte hittar 8192MB? Tittar du noga på hans bild står det klart att just det hittas i CPU-Z iaf, så där ligger inte hans problem iaf.

Faktiskt så säger BIOS att "Physical Memory: 4096GB". Fast går jag in i SPD Info (något sånt) i BIOS så kan jag se info om alla stickorna. Så BIOS hittar ju dem, eller hittar dem ej? *förvirrad*

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

Det som står i CPU-Z har ingen betydelse, om bios anger att den upptäcker ett viss minne kommer du aldrig kunna adressera mer minne än vad modekortets bios upptäcks, det insåg jag när jag såg att jag hade 6 GB i CPU-Z fast bara 3-4 gig upptäcktes vid uppstart, mitt problem var iaf mina cpu-pins, och som sagt har modekortet skippat minne också när jag övercklockade ramen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är väl läge att titta på din prolleisättning då, efter böjda pins

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WickeSG:

Faktiskt så säger BIOS att "Physical Memory: 4096GB". Fast går jag in i SPD Info (något sånt) i BIOS så kan jag se info om alla stickorna. Så BIOS hittar ju dem, eller hittar dem ej? *förvirrad*

Minnena har 240 anslutningar, 2-3 av dem måste vara hela för att SPDn ska läsas av. I den finns tekniska data om minnet, storlek, frekvens, timing osv.
För att minnet ska kunna användas behövs förmodligen nästan alla 240 anslutningar.

Om du slumpmässigt kapar en anslutning blir det troligen en av de som behövs för minnets funktion, och SPDn kan då fortfarande läsas av.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

lånar tråden.
Memory: 8182MB RAM står det när jag kollar med everest,det ska väl stå 8192mb?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det i Systemegenskaper?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad står det i Systemegenskaper?

I system står det 8.00gb
Aktivitetshanteraren 8182mb
CPU-Z 8192mb

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.