Permalänk

Problem med högtalare

Hallo alla SweClockers!
Jag har som sagt problem med mina högtalare som är kopplade till datorn. All info jag har om högtalarna är att det är ett par Kenwood som är ca 15 år gamla. De är dock i nyskick eftersom de knappt har blivit använda. Nu till problemet ; jag satt och lyssnade på musik en dag, kanske 35-40% av vad stereon och högtalarna klarar av. Efter ett tag stängs högtalarna av och det står PROTECTED på stereo displayen.
Har jag bränt högtalarna eller vad är det som är fel? Tack på förhand!

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som om förstärkaren blivit överhettad eller något sånt eftersom det stod "PROTECTED" och stängde av sig för att skydda utrustningen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Skulle mycket väl kunna vara så, och om så är fallet är det bara köpa nya förstärkare som gäller?

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Medlem

Japp. Förstärkaren går in i ett skyddsläge. Vad har du för förstärkare?

Minns att en Proson RV-4200 jag hade gick in i skyddsläge riktigt snabbt när man drog på lite, dessutom var det brännhet. Dock så har jag aldrig lyckats med att få min HK varm, den blir bara fisljummen men inte mer. Stor skillnad på kvalitet däremellan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fearless__:

Skulle mycket väl kunna vara så, och om så är fallet är det bara köpa nya förstärkare som gäller?

Nja om du känner att du vill kunna skruva upp volymen mer än vad du gjorde innan så bör du köpa ny förstärkare. Men annars är det väl inget fel på din nuvarande.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Nja om du känner att du vill kunna skruva upp volymen mer än vad du gjorde innan så bör du köpa ny förstärkare. Men annars är det väl inget fel på din nuvarande.

Alltså problemet är att det står PROECTION så fort jag startar stereon så jag kan inte lyssna alls

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Medlem

Har du garanti?
Om inte så öppna upp förstärkaren försiktigt. Har du en bra kamera så knäpp lite kort på insidan och lägg upp här.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Försäkringen i stärkaren har gått!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Försäkringen i stärkaren har gått!

Försäkringen?
Säkringen kanske...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Antar att försäkringen har gått ut, högtalarna är ca 15år gamla men i bra skick. Ska öppna dom och knäppa nåt kort i morrn! Tack för all hjälp

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Skrivet av anton:

Försäkringen i stärkaren har gått!

Haha, kvällens bästa.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

det jag tror att folk försöker skriva är att de tror att en säkring alltså en standard liten glasrörsäkring i förstärkaren har gått Oavsett så går dem inte bara huxflux av sig själv, det gör inte diverse andra skyddskretsar i moderna förstärkare heller. Börja med att kolla så att du inte har någon kortslutning på högtalarnas kablar, alltså att en kabel blivit skadad eller att en kardel fått kontakt med fel pol på högtalar ingången eller utgång på förstärkaren. När detta är gjort så riv ut allt annat so är kopplat till förstärkaren och testa att starta den kolla om du får "protected" varningen igen.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Vad innebär 35-40% av vad stereon klarar av? Har du nästan halva spjället öppet så är det ganska mycket av vad den klarar av, har du dessutom skruvat upp bas/diskant kanske loudness så är det massa effekt som går åt, vill minnas sist jag såg "protected" på nån stereo så va nästa steg reparation.

Mvh Worfarn

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk

Nu är problemet löst, mina föräldrar överraskade mig med nya högtalare idag. Tack för all hjälp! God bless you all

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fearless__:

Nu är problemet löst, mina föräldrar överraskade mig med nya högtalare idag. Tack för all hjälp! God bless you all

Och du kör de med din gamla förstärkare?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Och du kör de med din gamla förstärkare?

Nope

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fearless__:

Så du fick ny förstärkare också?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Så du fick ny förstärkare också?

Ibland har man tur

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Medlem

vad fick du för nått då?

Permalänk

Jag fick ett par Logitech Z-2300. Fick dock betala hälften själv men man dör typ utan musik så..

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |