Permalänk
Medlem

Är detta varmt för min laptop?

Jag har precis köpt en toshiba laptop med i3 330m 4gb ddr3 och ati radeon hd5650 1gb ddr3.

Har inte upplevt att den varit allt för varm men håller man handen vid utblåset på vänster sida så känner man juh att det är varmt. När jag spelar spel så som Just Cause 2 osv så ligger värmen på processorn på ca 55-58% enligt toshibas egna mätare. Antar att det är 55-58C. Provade Dragon ages origins idag och då fick nog datorn jobba lite mer och gick upp i ca 60-65% kände man vid sidan så blev det rejält varmt.

Jag kör med Eco-utility PÅ som gör att den drar lite mindre ström osv. Det torde väl göra att den är några grader kallare. Men iaf. undrar ifall denna värme är något att oroa sig för.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

55-58 grader är ju knappast 55-58 %...
Även när datorn inte arbetar alls avger ju datorn en viss temp på kanske 35-45 grader ?

Tempen ska inte vara nån riktig fara då det är meningen att man ska spela på den..
Är du orolig så modda datorn eller skaffa laptopkylare.

Permalänk

Vilket program använder du för att kolla tempen med? Dessa % är nog snarare hur mycket cpu belastas.

Du kan använda tex. everest för att kolla temp osv.

Laptops kan bli ganska så varma när man tex. spelar, toshiba brukar ha ganska bra kvalité på sina laptops dock.

Permalänk
Medlem

Det står klart och tydligt "Processortemeratur" på toshibas healthcare. Så att den går upp på 60-65% och är varm vid utblåset ska jag inte bry mig om alltså då det är "normalt"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då kanske det stämmer.. vad vet jag, jag litar mer på bios och everest:).

Klart den måste jobba mer då du spelar och då går ju även värmeutveckligen upp pga att kylningen är sämre i bärbara datorer och för att cpu'n används mer såklart..

60-65 grader skulle jag säga är rätt normalt ja..

Permalänk
Skrivet av Zertex:

Det står klart och tydligt "Processortemeratur" på toshibas healthcare. Så att den går upp på 60-65% och är varm vid utblåset ska jag inte bry mig om alltså då det är "normalt"?

Skulle kolla med tex. everest för att få fram ett gradantal. Men du kan nog va helt lugn, gissningsvis så betyder 60% inte 60*c utan snarare lite lägre än så då dom säkert har en viss extra säkerhetsmarginal med i programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Skulle kolla med tex. everest för att få fram ett gradantal. Men du kan nog va helt lugn, gissningsvis så betyder 60% inte 60*c utan snarare lite lägre än så då dom säkert har en viss extra säkerhetsmarginal med i programmet.

Provade nyss everest och körde mass effect en stund. låg på max 63 tror jag enkigt everest. låter väl inte så farligt hoppas jag.

Permalänk

Det är hur lugnt som helst med 63