Servern kommer ej ut på nätet.

Permalänk

Servern kommer ej ut på nätet.

Har en server här hemma som har fungerat problemfritt fram tills för några dagar sedan.

Plötsligt kommer man inte åt de websidor som servern är host för.
Jag kommer åt dom från min laptop, som är kopplad till samma lokala nätverk som servern (via en Netgear router), men från en dator utanför lokala nätverket är det tvärstop.

Servern kommer kort och gott inte ut på nätet längre. Jag har testat att koppla den direkt in i vägg-uttaget (dvs utan router), men inte heller det går.

Rätt portar är öppnade till serverns lokala IP. (såvitt jag vet iallafall)

Servern har Debian som OS.

Några förslag på vad som kan vara fel?

Är själv helt värdelös på detta så jag har slut på idéer, och tar därför tacksamt emot all hjälp!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Tack, det där hade jag helt missat. Jag har Telia.
Dock tappade servern kontakten med internet i fredags, så frågan är väl om det var innan dessa problem uppstod...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderr:

Tack, det där hade jag helt missat. Jag har Telia.
Dock tappade servern kontakten med internet i fredags, så frågan är väl om det var innan dessa problem uppstod...?

starta om din router om du har en sådan

kolla eventuella portar typ 80, 3306 etc etc

sista är att kolla netstat via terminalen

netstat -tap | grep apache2 (eller vilken webserver du nu kör på)

Visa signatur

CPU: Core i5-2500K RAM: 4x4Gb Corsair Dominator GT 2000Mhz GFX: Gigabyte GTX460OC HDD: 2x1Tb WD Black SATA-600

Permalänk
Skrivet av mrScruff:

starta om din router om du har en sådan

kolla eventuella portar typ 80, 3306 etc etc

sista är att kolla netstat via terminalen

netstat -tap | grep apache2 (eller vilken webserver du nu kör på)

Routern har startats om ett antal gånger, men har även testat utan den, utan positivt resultat.
Portarna är öppnade mot rätt IP.

Ska testa netstat via terminalen imorgon och återkommer!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderr:

Routern har startats om ett antal gånger, men har även testat utan den, utan positivt resultat.
Portarna är öppnade mot rätt IP.

Ska testa netstat via terminalen imorgon och återkommer!

Tack!

netstat så ser du bara vilken port den kör på så att du är helt säker på att det är port 80

och att du inte har en annan daemon som ligger och lurar på port 80

Visa signatur

CPU: Core i5-2500K RAM: 4x4Gb Corsair Dominator GT 2000Mhz GFX: Gigabyte GTX460OC HDD: 2x1Tb WD Black SATA-600

Permalänk
Medlem

"nc -v localhost 80" från server eller annan dator men då inte localhost. Den visar om något lyssnar där!

Visa signatur

moops