Permalänk
Medlem

Konstiga meddelande vid bootning

Köpte nyligen nytt ram, mobo och processor.

Första fungerade bara varannan uppstart men det löste sig med bios uppdatering, ett tag.
Nu får jag först meddelandet:

Checking NVRam...
Unkown bios error Error code = 802

Press f1 to continue

Efter att jag trycker f1 får jag meddelandet:

The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum.

Var tredje bootning händer dock inte ovanstående grejjer utan datorn fungerar som den skall och krashar inte under själva användandet.

Mobo:https://www.inet.se/artikel/1901835/asus-m4a89gtd-pro-usb3
Ram: https://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Glömde du nollställa bios efter att du uppdaterat den?

Ta bort ström kabeln när du gör det så att datorn är död när du gör det. Sen tar du ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund (helst nån minut). Sen går du in i bios, ställer in det du vill och sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Glömde du nollställa bios efter att du uppdaterat den?

Ta bort ström kabeln när du gör det så att datorn är död när du gör det. Sen tar du ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund (helst nån minut). Sen går du in i bios, ställer in det du vill och sparar.

Du menar ta ur batteriet? cleara cmos eller vad det heter?

Ska pröva detta och återkommer imorgon när jag är hemma!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Var tredje bootning händer dock inte ovanstående grejjer utan datorn fungerar som den skall och krashar inte under själva användandet.

Du menar att den funkar i Windows som du förstås installerade om när du fick dina nya delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du menar att den funkar i Windows som du förstås installerade om när du fick dina nya delar?

Nej får bara OEM versioner ifrån skolan så jag struntade i det... Är det detta som ställer till det för mig?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Nej får bara OEM versioner ifrån skolan så jag struntade i det... Är det detta som ställer till det för mig?

Troligen, man ska alltid installera om windows om man byter delar annars krånglar de för de mesta tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Hmm nollställde bios och det hjälpte inte så jag försökte här näst att installera om windows på en annan partition utan cd-key så länge.
Fick upp:

Checking NVRam...
Unkown bios error Error code = 802

Press f1 to continue

Tryckte F1 sedan tryckte jag any key för att boota från cd. Dock fick jag då direkt:

The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum.

Det meddelandet igen, så jag kunde inte ens boota ifrån cdn för att installera

Lekte runt med ramet lite och märkte att jag kan alltid starta med 2gb ram och inte 4gb. 1 sticka inte 2 alltså.
Tror folk fortfarande att det är mitt windows och att jag borde installera om? t.ex. inifrån windows som jag är nu.

Tackar!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Hmm nollställde bios och det hjälpte inte så jag försökte här näst att installera om windows på en annan partition utan cd-key så länge.
Fick upp:

Checking NVRam...
Unkown bios error Error code = 802

Press f1 to continue

Tryckte F1 sedan tryckte jag any key för att boota från cd. Dock fick jag då direkt:

The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum.

Det meddelandet igen, så jag kunde inte ens boota ifrån cdn för att installera

Lekte runt med ramet lite och märkte att jag kan alltid starta med 2gb ram och inte 4gb. 1 sticka inte 2 alltså.
Tror folk fortfarande att det är mitt windows och att jag borde installera om? t.ex. inifrån windows som jag är nu.

Tackar!

Du kanske hade placerat stickorna lite fel? Om vi skulle säga att dom här: I I I I är platserna och dom här: " i " ska vara dina stickor, så ska det vara i I i I eller I i I i . I varannan plats alltså. Bara för att checka såklart inget illa menat.

EDIT: såg att ditt moderkort inte stöder 1600Mhz minnen, utan bara 2000Mhz om de skulle vara överclockade. Kan det vara problemet?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Stickorna sitter för övrigt rätt, har trippel kollat med manualen

Kan vara problemet antar jag? Ifall det är så att de inte är kompatibla måste jag köpa nya då? Eller hur fungerar det?
Vet ej hur jag överklockar dem i BIOS heller

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Stickorna sitter för övrigt rätt, har trippel kollat med manualen

Kan vara problemet antar jag? Ifall det är så att de inte är kompatibla måste jag köpa nya då? Eller hur fungerar det?
Vet ej hur jag överklockar dem i BIOS heller

Har du någon du kan låna några andra DDR3 minnen på 1333Mhz ifrån för att kolla om det är problemet?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Har du någon du kan låna några andra DDR3 minnen på 1333Mhz ifrån för att kolla om det är problemet?

Tyvärr inte, men kan kolla med Inet om man kan få byta... kan ju hoppas ^^

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Inkompabilitet med BIOS
1: Nollställ cmos - samt kontrollera batteri å byt ev ut
2: Ominstallera systemet
3: Dra igång system i bench läge alt byt sekvensvis ut delar

Påminner om ett väldigt udda fel jag hade, 2 ram stickor, samma modell, men satte jag ena stickan före så kunde den inte hitta nån, påpekade detta till köpstället som tog in stickorna för kontroll men kunde inget hitta, så där vart de att ha rätt sticka monterad i slot1 för å starta systemet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Inkompabilitet med BIOS
1: Nollställ cmos - samt kontrollera batteri å byt ev ut
2: Ominstallera systemet
3: Dra igång system i bench läge alt byt sekvensvis ut delar

Påminner om ett väldigt udda fel jag hade, 2 ram stickor, samma modell, men satte jag ena stickan före så kunde den inte hitta nån, påpekade detta till köpstället som tog in stickorna för kontroll men kunde inget hitta, så där vart de att ha rätt sticka monterad i slot1 för å starta systemet.

Redan nollställs CMOS och tror inte det är att stickorna är i fel ordning eftersom att den ibland bootar utan problem utan att jag gjort något.

Tror heller inte att det är windows det är fel på med tanke på att när jag får problemet kan jag inte ens boota ifrån cd utan att få meddelandet

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att ifall jag startar CPU-z med alla stickorna i står det Channel: Dual
DRAM Frequency: 668,9

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

"eftersom att den ibland bootar utan problem utan att jag gjort något."

Om-montera allt, nån stans har du glapp.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

"eftersom att den ibland bootar utan problem utan att jag gjort något."

Om-montera allt, nån stans har du glapp.

Fast det händer ju bara när jag har en av mina ram stickor i.... Så det är ram relaterat

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Testa med andra stickor. Kör memtest. Har stickorna 100% kontakt? (ligger nämligen en tunn legering så att alla nya komponenter ska rekas på lite vid montering)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Testa med andra stickor. Kör memtest. Har stickorna 100% kontakt? (ligger nämligen en tunn legering så att alla nya komponenter ska rekas på lite vid montering)

Monterade om igår och körde memtest medan stickorna var i dual-channel. Tog mig nog 10-15 boots innan den startade datorn Dock inga fel i memtest.

Som jag sade innan startar alltid datorn om jag bara kör med 1 sticka, oberoende av port... Kör jag 2 stickor i dual blir det nästintill omöjligt att boota, kör jag däremot 2 stickor i single-channel startar datorn varje gång... Luktar RMA för moderkortet eller?

Tack för hjälpten so far!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Kan du ragga tag på andra stickor å testa med? Annars så är de nog mobo som är defekt eller inkompatibelt med dina minnen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Kan du ragga tag på andra stickor å testa med? Annars så är de nog mobo som är defekt eller inkompatibelt med dina minnen.

Tyvärr inte, alla polare är kvar på DRR2 stadiet men dator fungerar bra i single-channel :S wtf liksom!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Tar upp detta igen.

För att summera kör jag med 2x2GB stickor som är specade för 1600mhz medan mitt moderkort enligt spec bara ska klara 1333mhz eller 2000 överklockat. Mobot kör stickorna i 1333mhz från start.

Nu fungerar det bra när jag kör stickorna i single-channel men kör jag dem i dual-channel går allt åt skogen.

Funderar nu på att beställa ytterligare 2x2GB stickor av samma sort för att se ifall det är stickorna det är fel på, men vill först vara säker på att det inte failar för att stickorna är specade för 1600mhz...

Vill helst inte skicka iväg mobot för att då sitter jag utan dator i 1 vecka eller mer :/

Tack

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

M4A89GTD PRO Series Memory QVL
CORSAIR CMX4GX3M2A1600C9(XMP) 4GB(2 x 2GB) DS - - 9-9-9-24 1.65 1DIMM 2DIMM 4DIMM

Vad jag ser så stödjer mobo minnen fullt ut.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

M4A89GTD PRO Series Memory QVL
CORSAIR CMX4GX3M2A1600C9(XMP) 4GB(2 x 2GB) DS - - 9-9-9-24 1.65 1DIMM 2DIMM 4DIMM

Vad jag ser så stödjer mobo minnen fullt ut.

Länken funkade inte?

Var den till ASUS hemsida?

Tackar

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jo den var till Asus sida ... M4A89GTD PRO QVL

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kan vara intressant att veta om någon annan har detta problemet att jag köpte ytterligare ett sådant paket med RAM och nu körs ramen i 1600 Dual channel utan problem... Bootat 8 ggr nu utan fuck-ups, konstigt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)