Permalänk

Speldator, bra prestanda, hjälp!

Hej gott folk, har bestämt mig för att skaffa ny dator. Den datorn jag sitter på nu har 7 år på nacken och är rent av värdelös och låter som en hårtork.
Jag skulle vilja ha hjälp med att få en bra speldator för ca 10k som ska klara spel som till exempel Bioshock 2, Fallout 3, Left 4 dead 2 och sådant på högsta grafiken. Datorn ska gärna vara tyst. Jag har kollat runt lite på olika hemsidor , Inet , komplett, dustin m.m men jag vet inte om jag ska köpa i delar och bygga själv eller köpa en färdig gamingdator. Känns dock skönt att slippa bygga ihop massa delar eftersom jag inte alls är så teknisk med sådant, men nån gång ska väl vara den första...
Jag vill gärna ha rekommendationer , helst då alltså om färdiga gamingdatorer.
Är helt och hållet ointresserad av överklockning. Så ni behöver inte ta upp massa sådant.

Och en sista liten sak, jag har på något sätt fått för mig att nvidia är de bästa grafikkorten för spel. Så jag är för tillfället osäker på att välja radeon ''HD 57770 t.ex'', men eftersom att en stor del av de färdiga gamingdatorerna ofta består av radeon så skulle jag gärna vilja få veta av någon som är bra på just grafikkort om jag har rätt eller fel.
Uppskattar svar.

Om detta låter rörigt så är det för att jag har massa saker i huvudet som jag skulle vilja fråga om t.ex grafikkort, processor m.m. Men det tar jag inte upp.

Tack på förhand
//Fricke

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Vad får det kosta?

Jag har jämt gillat geforce korten, men ville ha ett dx11 kort till bra pris och därför blev det ett ATI HD5770 nu. Inget jag ångrar!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Det får kosta ca 10.000 kr, de skrev jag på inlägget. okej, men är det bara ati korten som klarar dx11?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Finns geforce kort som klarar det också, tror det är 3 ute just nu.

gtx 465, 470 och 480.

Ska du köpa en dator för 10000 kr så rekommenderar jag att du bygger den själv för att få så många "bra" grejjer i datorn!

Permalänk

okej. Gtx 465, 470 och 480 var rätt dyra.. Men kan man få en dator som funkar jätte bra för ca 10.000kr med de korten? För kan tänka mig att driva sådana kort i den prisklassen så lär det väl behövas dyrare moderkort ,processor m.m också..

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Ska du köpa en dator för 10000 kr så rekommenderar jag att du bygger den själv för att få så många "bra" grejjer i datorn!

Aha.. Det är just sådant jag helst inte vill hålla på med. Finns det billigare kort som kan driva max grafik på de flesta spelen?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Sorry, missa du skrev att den fick 10000...

Du vill helst ha Nvidia kort ok. Man kan ju sätta ihop den med ett dx10 kort, men det är lite synd. Hur är det med ATI vs Intel då, nån favorit där? Och chassit?

Att låta t.ex. Inet bygga datorn åt sig kostar c:a 800kr, det vill jag hellre lägga på bättre grejer. Att bygga en dator själv är inte speciellt svårt och guider finns på nätet samt mycket står i moderkortets manual. Det mesta kan bara passa på ett sätt och man ser direkt var det ska vara. Tar inte lång tid heller att skruva ihop den...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort för 10k

Permalänk
Skrivet av pirpen:

Sorry, missa du skrev att den fick 10000...

Du vill helst ha Nvidia kort ok. Man kan ju sätta ihop den med ett dx10 kort, men det är lite synd. Hur är det med ATI vs Intel då, nån favorit där? Och chassit?

Att låta t.ex. Inet bygga datorn åt sig kostar c:a 800kr, det vill jag hellre lägga på bättre grejer. Att bygga en dator själv är inte speciellt svårt och guider finns på nätet samt mycket står i moderkortets manual. Det mesta kan bara passa på ett sätt och man ser direkt var det ska vara. Tar inte lång tid heller att skruva ihop den...

Alltså, jag vet ju inte direkt skillnad mellan Ati och intel eller nividia och radeon. Var nog lite oklar på den punkten förresten, jag vill ju ha så bra grejjer för min budget som möjligt såklart. Jo det är ju klart att 800 kr är en hel del. Om det finns guider och manual så kan jag tänka mig att bygga själv faktiskt. Trodde man bara skulle bygga ihop allt själv nämligen utav att veta var det ska sitta. Men om jag säger såhär, jag vill ha en bra speldator för 10.000 kr , vad hade du rekommenderat då? Chassit ska väl ha bra kylning, det har jag väl fått höra mest av när jag kollat runt.

Tack jocke!

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Ang. kylning så är det en massa prat om det. Det ingen säger är att det gäller ju bara egentligen att ha bra kylning om man ska överklocka. Jag har ett minitower med en chassi fläkt bak och orginal cpu fläkten och tempen ligger runt 38 idle. Utan 200MHz klockningen låg tempen på 32 idle. Ska prova att klocka mer när jag skaffat fläktar...

Men du tänker inte klocka och vill ha en bra speldator. Jag har satt ihop en med HD5870 (klarar alla spel!). Vet att du egentligen vill ha Nvidia, men då blir det inte samma prestanda. Montering ingår, då du verkar osäker på att bygga. Har du Windows 7?

Liten, men kraftfull:

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se
XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se
Cooler Master Elite 341, Svart - Inet.se
Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se
Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Och Ja, jag har fått mini towers på hjärnan!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Skrivet av pirpen:

Men du tänker inte klocka och vill ha en bra speldator. Jag har satt ihop en med HD5870 (klarar alla spel!). Vet att du egentligen vill ha Nvidia, men då blir det inte samma prestanda. Montering ingår, då du verkar osäker på att bygga. Har du Windows 7?

Okej så nya HD korten presterar bättre än de nyare Nvidia korten?
Jag har inte windows 7, jag har xp och har inte ens använt vista.
För övrigt så verkar ju det du plockat ihop väldigt bra!

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Okej så nya HD korten presterar bättre än de nyare Nvidia korten?
Jag har inte windows 7, jag har xp och har inte ens använt vista.
För övrigt så verkar ju det du plockat ihop väldigt bra!

Ett GTX 470 kostar ungefär lika mycket som ett HD5870 (kostar lite mer). Kolla på specen mellan korten:

Leadtek GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se
XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Dessutom blir GTX 470 varmare och drar mer ström...

Skulle rekommendera att du köper Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM - Inet.se också. Fungerar kanonbra (Vista var bara skräp), 64-bit utnyttjar mer minne än 3GB och du får dx11!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Okej, känner verkligen för att skaffa detta nu. Men har läst att ATI har krångliga drivrutins installationer m.m.
Men om jag nu skulle köpa alla dessa delar och be om montering, kommer dom då installera hela datorn? Windows 7 + alla drivrutiner till grafikkortet ,moderkortet m.m?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Okej, känner verkligen för att skaffa detta nu. Men har läst att ATI har krångliga drivrutins installationer m.m.
Men om jag nu skulle köpa alla dessa delar och be om montering, kommer dom då installera hela datorn? Windows 7 + alla drivrutiner till grafikkortet ,moderkortet m.m?

Har nästan jämt haft Nvidia kort i mina datorer, men valde ATI nu, då det ger mest för pengarna (och jag hade en stram budget). Var väldigt lätt att tanka hem och installera drivarna, en fil med allt som behövdes inkl. catalyst control center (CCC). Och jag tycker dom fungerar jäkligt bra, ångrar inte att jag valde ett ATI kort!

Om du beställer med montering, kommer Inet montera ihop allt och installera Windows (om du köper det), testa datorn och lämna 2år garanti på den. Läs om montering här: Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Krångliga drivrutins installationer?
Inget jag upplevt, går smärtfritt!

pirpen hade plockat ihop en bra setup, såg fint ut.
Jag skulle aldrig betala 800 spänn för att låta inet plocka ihop datorn, mycket roligare att bygga själv.
Och det är inte alls svårt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av pirpen:

Om du beställer med montering, kommer Inet montera ihop allt och installera Windows (om du köper det), testa datorn och lämna 2år garanti på den. Läs om montering här: Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se

På en punkt står det
- Installation av operativsystem och alla drivrutiner (licens måste beställas).
vad menar dom med att licens måste beställas?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

På en punkt står det
- Installation av operativsystem och alla drivrutiner (licens måste beställas).
vad menar dom med att licens måste beställas?

Att du lägger Windows i "kundvagnen"?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Att du lägger Windows i "kundvagnen"?

haha jasså, e de så enkelt?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

haha jasså, e de så enkelt?

ja, jag tror det. Kan inte tänka mig något annat

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

ja, jag tror det. Kan inte tänka mig något annat

Grymt ju

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft