Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Video: Gigabyte tillverkar moderkort

Permalänk
Medlem

En enkel förklaring varför dom har så mycket folk 1 svensk anställd = ca 20 anställda Kineser men dom tjänar pengar och har ett jobb tror dom inte klagar iaf. Så varför köpa en robot som kostar jävla massa pengar som kan gå sönder, som kan krångla som måste programeras och kosta en massa. så i slutändan blir det billigare att ha massor med anställda där borta änn att köpa robotar.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

En enkel förklaring varför dom har så mycket folk 1 svensk anställd = ca 20 anställda Kineser men dom tjänar pengar och har ett jobb tror dom inte klagar iaf. Så varför köpa en robot som kostar jävla massa pengar som kan gå sönder, som kan krångla som måste programeras och kosta en massa. så i slutändan blir det billigare att ha massor med anställda där borta änn att köpa robotar.

Gigabyte har väl inte ont om pengar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Gigabyte har väl inte ont om pengar?

Nee har jag skrivit det? Pengar är pengar alla vill ha vinst eller hur? så billig arbetskraft är vad de kör på.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

Nee har jag skrivit det? Pengar är pengar alla vill ha vinst eller hur? så billig arbetskraft är vad de kör på.

Det är en investering, i längden tjänar dom på det, och det skulle gå snabbare med robotar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är en investering, i längden tjänar dom på det, och det skulle gå snabbare med robotar.

Okej du har rätt jag har fel.... det kostar inte ett skit att köpa robotar och att programera dom och att ha underhåll på dem m.m folk från tyskland och från japan som ska fixa deras robotoar så fort dom krånglar....sen när robotarna väl funkar klockrent så gör dom förtjänst på det men sen blir dom tvungen att köpa nya så, så enkelt e det inte med robotar så jag tror dom har räknat på det ;-P

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

roligt jobb...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Jag är ganska säker på att det hade varit robotar som arbetade på löpande bandet om det hade varit billigare än vanliga anställda.

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ingen bryr sig hur fult det är eftersom Gigabyte och Asus är minst lika bra.

Jo. Vissa bryr sig.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vissa arbetsmoment görs faktiskt mest kostnadseffektivt av människor. Tro det eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyckte bandet gick fort för att hinna med att pilla dit alla kondensatorer m.m. Själv skulle jag totalmissa eller sätta fel

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Sjukt stressigt att jobba på löpande band ja

Nu vet jag inte om just det här bandet såg speciellt stressigt ut, men det KAN vara stressigt som fan. Sen blir man ju fort dum i huvudet av att göra en enda sak i ett helt skift, även om man byter från skift till skift så är det ju inte någon större skillnad. Man monterar en blå PCI-E port istället för en gul minnes sockel- WoHoo. Nä, roligare kan man ha.

Men, som arbetslös kan jag säga, att jag hade tagit jobbet, om jag hade en möjlighet. Det må vara enformigt och tråkigt, men det är i alla fall fast inkomst, och garanterad sådan. Socialbidrag är lite mer osäkert.

B!

Edit

Skrivet av LillOgi:

Tyckte bandet gick fort för att hinna med att pilla dit alla kondensatorer m.m. Själv skulle jag totalmissa eller sätta fel

Ingen risk. Man får börja nerifrån med då "långsamma" momenten så man hinner vänja sig, och bandet är justerat så att långsammaste aktören (du, eller jag) har en sekund till godo på varje moderkort. Det är inte för inte som band avlönas på ackord. Sänker du tempot får du höra det på rasten... som absolut senast.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Precis, människa är billigare än maskin i mångt å mycket, dels som inköp/underhåll men även utrymmet som maskin tar har betydelse.
Det som jag fan lite ironi var att de hade en maskin för å vika kartonger... Tryck sidor, vänd 90' å tryck 2 sidor till, maskinen såg dessutom å ta minst 3sek, långsamt moment.

Montering av IC kretsar har inte ändrats mycket, å var glad för det, du som konsument får då köpa ditt kretskort för en mindre slant.
Anledning ang kondensator, människa vs maskin, är service / downtime / opraktisk(långsam)
En koning har ett ben lite längre, så med erfarenhet så garanterat kommer du ha det i fingerspetsen ifall du håller den fel
Test såg lite enkelt ut, människa som synar... nja här bekräftar de som jag tror i slutcitat. (Finns så fruktansvärt avancerad kamera teknik idag)

Skitsamma om allt de... Riktigt kul å se filmen, synd att företag´s spionage är så stort så detta är en äldre anläggning vi får se

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag blev också rätt förbluffad över hur många arbeten som kan ersättas av maskiner, speciellt det sista rullbandet, klistra på klistermärken, lägga i manual/cd i boxen... Sånt är ju inget avancerat att programmera en robot till.

Btw, alla plastbitar på moderkort, dvs minnesplatserna, PCI-E Platserna och I/O utgångarna, är dom avtagbara? För i videon verkar det som om dom aldrig blir fastlödda eller nånting, bara klickade i. Är det riskfritt i så fall att plocka bort dom från moderkortet själv? Och kanske färga om dom/byta om dom mot några från ett annat moderkort? I så fall kan man nog få ett GB kort att se hyffsat snyggt ut till och med (ja, ja tycker alla GB kort ser otroligt fula ut ).

Permalänk
Medlem

Dom är löda. bara kolla baksidan på moderkortet så ser du det. Stiften är genomgående. Hittade dock inga DDR2 dimms på 184 stift på elfa bara 144 och 168 och 200 pins SO-DIMM för laptops osv. Skulel dock inte vilja sitta och löda loss dom.

Permalänk

Moderkortens färg o.0

Det spelar väl ingen roll hur det ser ut om det fungerar bra

Tycker visseligen att dom blåa och dom bruna är fula, men dom brukar man inte se, visst finns det ju chassin så man ska kunna se vad som finns i datorn, men då är det en lite annan fråga, generellt sett borde det inte spela någon roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det spelar väl ingen roll hur det ser ut om det fungerar bra

Tycker visseligen att dom blåa och dom bruna är fula, men dom brukar man inte se, visst finns det ju chassin så man ska kunna se vad som finns i datorn, men då är det en lite annan fråga, generellt sett borde det inte spela någon roll

Rent logiskt så spelar det absolut ingen roll, men eftersom människan medvetet eller omedvetet påverkas (i varierande grad) av utseendet på saker och ting, så är det ändå ett relativt viktigt område för tillverkarna.

Personligen älskar jag Gigabytes färger. Gult & blått, Go Sweden! Hehe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Gäsp.
Tänk vad tråkigt att ha ett sånt jobb ^^ Göra precis samma sak hela tiden, hela dagen, dag efter dag, år efter år.

Som alla andra arbetsplatser?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat varför skumplasten hamnade där.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Och jag vill inte betala bidragen för snorungar som inte har en aning om världen utanför Sverige heller.

För övrigt är det lustigt med alla fåtölj-experter på Sweclockers som alltid vet bättre än världens största tillverkare.

Hah, här blir man kallad bidragstagare. Inte smickrande direkt, enligt mig. Sure, under terminerna är jag bidragstagare - studiebidrag.

Du antyder, vare sig du vill eller inte, att arbetare i relativt outvecklade länder i Asien har det bra. Kära nån!

Permalänk
Medlem

Jag har redan kört ut nacken och erkänt att jag är socialbidragstagare & arbetslös. Det kan knappast göra skammen större att erkänna att ett sånt här jobb hade jag tagit vilken dag som helst, till industrifackets minimilön. Detta då det är en bra bit mer pengar än bidraget jag upp-bär i dag. Med andra ord. Jag skulle inte vara helt missnöjd med samma arbete som de stackars arbetarna i Asien du ömkar så får utföra. Ganska säker på att alternativet för dem är arbetslöshet med, så gissa varför de arbetar där?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har redan kört ut nacken och erkänt att jag är socialbidragstagare & arbetslös. Det kan knappast göra skammen större att erkänna att ett sånt här jobb hade jag tagit vilken dag som helst, till industrifackets minimilön. Detta då det är en bra bit mer pengar än bidraget jag upp-bär i dag. Med andra ord. Jag skulle inte vara helt missnöjd med samma arbete som de stackars arbetarna i Asien du ömkar så får utföra. Ganska säker på att alternativet för dem är arbetslöshet med, så gissa varför de arbetar där?
B!

Det är väl absolut ingen skam. Vågar påstå att de flesta industriarbetare i Sverige har liknande (dvs. repetitiva) arbetsuppgifter.

Volvo: YouTube - Inside Look at Volvo's Manufacturing Plant

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ssssh. Du sabbar min poäng...

Och mitt försök att fiska anställningserbjudanden. ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vet många ingenjörer/konstruktörer/"datorjon" på mitt jobb som sitter vid datorer hela dagar och har stora problem med axlar/armar/rygg innan de fyllt 30. Så ett industrijobb är inte alls samma sak som att slita ut kroppen.

Vet en kock som slavat i ett stekhett kök i 35 år med halvtaskig lön och han älskar det ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Viktiga är inte lön eller arbete, utan arbetskamraterna, utan dom så är alla jobb skit.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad att många av komponenterna monterades dit för hand. Hoppas de kör genomgående tester på korten innan de släpps ut. ^^

Men annars var det väldigt intressant att se.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort några inlägg som bröt mot §1, tänk på att vara trevliga mot varandra när ni diskuterar.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har redan kört ut nacken och erkänt att jag är socialbidragstagare & arbetslös. Det kan knappast göra skammen större att erkänna att ett sånt här jobb hade jag tagit vilken dag som helst, till industrifackets minimilön. Detta då det är en bra bit mer pengar än bidraget jag upp-bär i dag. Med andra ord. Jag skulle inte vara helt missnöjd med samma arbete som de stackars arbetarna i Asien du ömkar så får utföra. Ganska säker på att alternativet för dem är arbetslöshet med, så gissa varför de arbetar där?
B!

Självklart är det bättre att ta vad jobb som helst som man kan få tag i - alla jobb är bra. (på rätt sida om drug dealing m.m. obviously). Det är bättre för alla inblandade parter i en situation som din och de asiatiska arbetarnas eftersom jobb, förutom välbehövliga pengar i kistan, ger mycket annat. Sunkig lön och sunkiga förhållanden är ofta bättre än alternativen.

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar med liknande saker som den siste snubben i videon (packning av färdig produkt) och jag får en ganska saftig lön för det jobbet så man undrar ju hur mycket mindre den personen får för ett snarlikt arbete.

Orättvist, visst, men men... =0/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är väl absolut ingen skam. Vågar påstå att de flesta industriarbetare i Sverige har liknande (dvs. repetitiva) arbetsuppgifter.

Volvo: YouTube - Inside Look at Volvo's Manufacturing Plant

Lät på något ställe som om det var på Volvo i Sverige, och då kan jag med en gång säga att det blir mindre och mindre manuella arbeten där för varje dag som går....

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det blir färre manuella arbeten i exempelvis Volvos regi, här i Sverige är för att här är det billigare med en robot än en människa. Något som kommer ge oss en skitfin arbetslöshet allt eftersom kraven på ökad lönsamhet gör anställda oattraktiva här i vårt kära u-land.
Sverige är kört, och kommer bli ett representativt u-land inom de närmaste 25 åren, då inte så mycket för att vi går baklänges, som för att vi, med stora delar av västvärlden har stagnerat. Det hör dock inte hemma i den här tråden, så jag får ta mina mörka förutsägelser om min svältande framtid som bidragstagare och dra något gammalt över mig. Men oavsett. Det blir mer och mer attraktivt att lära sig kinesiska, och flytta söderut för att bli arbetare. Det är om inget annat billigt att leva där än så länge...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.