Skulle installera en ny CPU fläkt - Två problem har uppstått :D

Permalänk
Medlem

Skulle installera en ny CPU fläkt - Två problem har uppstått :D

Okej, som ni kan läsa i rubriken så har två problem uppstått.
Men jag tänker inte nämna det ena tills isåfall senare.

Jag försökte montera min nya ZALMAN CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Cooler (40CC3600)
JME Data / ZALMAN CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Cooler

Men, då kan jag inte montera fast dem för monterings"plasten" = alltså dessa http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa3/KJnRxc.jpg?t=origi...

Är för liten, dvs den får inte plats i hålen som jag har i moderkortet.

EH... så denna fläkt passar inte till mitt moderkort och det är därför helt omöjligt för mig att ha den, eller finns det någon lösning på det hela? :/

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vad har du för socket på ditt moderkort?

AM3, socket 478, 775, 1156, 1366?

*edit*

Den är ju endast speccad för dessa sockets Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket AM2, så det du kan göra är antagligen att reklamera den eller kontakta Zalman och höra efter om det finns något annat den kan monteras med / tips m.m.

Permalänk
Medlem

Vad är det för socket det gäller?

Permalänk
Medlem

Socket? Vart hittar jag det. Här är iaf mina specs
Imageshack - namnlsau.jpg

Permalänk
Medlem

Hmm, den borde passa med den monteringssatsen som är tillför am2 och socket 939, kolla på instruktionerna som följde med?

Permalänk
Medlem

Okej, jag råkade titta på fel anvisningar *skäms*.
Nu är den monterad, men nu kommer vi till problem två som jag upptäckte tidigare idag då jag försökte montera den nya CPU fläkten.

Så här gjorde jag:

Tog loss den gamla cpu fläkten, varav det dära chippet var fast klistrat på cpu fläkten så jag fick som peta bort det. Sedan så försökte jag ju montera ihop den nya cpu fläkten men insåg att det inte gick, så jag satte tillbaka chippet+cpu fläkten och startade datorn.
Datorn startades... nästan, man hör att alla enheter funkar förrutom CPU. Det hörs ett ljud, ungefär som när du använder en gräsklippare, den försöker loada men det går inte... den försöker om och om igen.

Så problem två inträffar fortfarande även nu när den nya cpu fläkten är monterad.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni att det kan vara?
Kan jag ha gjort sönder chippet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den här sitter relativt löst, det finns två småsmå "spikar" och de sitter som inte riktigt helt fast. Fast den kanske är konstruerad så?
Yfrog Image : yfrog.com/afmoderkortp

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggo123:

Jag tycker att den här sitter relativt löst, det finns två småsmå "spikar" och de sitter som inte riktigt helt fast. Fast den kanske är konstruerad så?
Yfrog Image : yfrog.com/afmoderkortp

Det där "chippet" du pratar om är kylaren till nordbryggan. är det en metallklump eller sitter det även ett kretskort undertill på det hela när det lossnade?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Det där "chippet" du pratar om är kylaren till nordbryggan. är det en metallklump eller sitter det även ett kretskort undertill på det hela när det lossnade?

Nu är jag lite förvirrad men menade du delen som jag nyss upptäckte var lite halvlös eller chippet/Amd phenom

Permalänk
Medlem

låter som du skulle läst på lite innan du började
lycka till med datorn i vilket fall och hoppas att du inte har gjort sönder något för du inte har vart påläst

Permalänk
Medlem

Hm, men jag är rätt så säker att jag har gjort sönder något på moderkortet. Tror det var när jag skulle ta ut den gamla cpu fläkten, den satt fast som fan och jag drog nog lite för hårt. (processorn följde med=fastklistrad i cpu fläkten) Vilket kanske förstörde hela grejen som processorn ska ligga på. Spaken (http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/CPUinst3....)
var väldigt lös. När jag la dit processorn igen och försökte stänga den så fastnade den aldrig helt och hållet tycker jag. Kändes inte som att "spaken" bidrog till någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viggo123:

Hm, men jag är rätt så säker att jag har gjort sönder något på moderkortet. Tror det var när jag skulle ta ut den gamla cpu fläkten, den satt fast som fan och jag drog nog lite för hårt. (processorn följde med=fastklistrad i cpu fläkten) Vilket kanske förstörde hela grejen som processorn ska ligga på. Spaken (http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/CPUinst3....)
var väldigt lös. När jag la dit processorn igen och försökte stänga den så fastnade den aldrig helt och hållet tycker jag. Kändes inte som att "spaken" bidrog till någonting.

du verkar ha totalt 0 koll på va du gör , har du kollat att processorns pinnar inte är böjda efter ditt ingrepp? du får allt ta mer bilder och på dina egna grejor. om spaken inte går ner då har du lyckats med nått som inte står rätt till gör om gör rätt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om du har lyckats slita bort processorkylaren och processorn följde med så bör du kolla så att allt är okej på processorn och i sockeln där du fäster processorn, anledningen till att du var tvungen att dra hårt är ju för att processorn sitter fast, antagligen så hade du inte lossat kylaren ordentligt. Hur som helst, posta bilder på processorn och sockeln!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av viggo123:

Ingen som kan hjälpa mig?

Notera att inlägg som detta som "bumpar" trådar är helt förbjudna enligt reglerna. Den här gången låser jag inte din tråd men du bör läsa i genom reglerna en extra gång så att något liknande inte händer igen.

Har du frågor om detta eller annat är du välkommen att kontakta mig.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Bild på processorn: Imageshack - 20100630322.jpg
Det finns ett fåtal "trådar" som är lite böjda. Kanske det kan vara ett problem?

Sockeln:
Imageshack - 20100630310.jpg

Jag kan även "dra ut den" såhär långt, är det normalt? Känns som att den bakre delen, dvs där spaken sitter i är aningen lös.
Imageshack - 20100630311.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viggo123:

Bild på processorn: Imageshack - 20100630322.jpg
Det finns ett fåtal "trådar" som är lite böjda. Kanske det kan vara ett problem?

Sockeln:
Imageshack - 20100630310.jpg

Jag kan även "dra ut den" såhär långt, är det normalt? Känns som att den bakre delen, dvs där spaken sitter i är aningen lös.
Imageshack - 20100630311.jpg

har du böjt pinnarna på sockeln så är det inte kanske ett problem, utan ett problem du måste altså sitta o böja till dom så att processorn går lätt ner i processorn utan våld , angående sockeln så vet jag intehur du lyckats med detta. Ser helt enkelt ut som du har förstört moderkortet. dock innan jag påstår detta krävs att du böjer till pinnarna helt sen testar du låsa fast den i sockeln med hjälp av pinnen. För är en eller fler pinnar böjda på processorn så går den inte ens ner i den odh hur ska du då kunna få nån kraft att hålla den kvar med hjälp av bygeln till sockeln. Funkar inte detta då är det bara för dig att köpa nytt moderkort , och den här gången låt en person som kan hjälpa dig. jag bor i umeå och hade kunna gjort det men det kostar dig pengar om jag skulle ha gjort det, så har du nån trevlig polare som gärna hjälper dig ta den chancen

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggo123:

Bild på processorn: Imageshack - 20100630322.jpg
Det finns ett fåtal "trådar" som är lite böjda. Kanske det kan vara ett problem?

Sockeln:
Imageshack - 20100630310.jpg

Jag kan även "dra ut den" såhär långt, är det normalt? Känns som att den bakre delen, dvs där spaken sitter i är aningen lös.
Imageshack - 20100630311.jpg

Är pinnarna på cpun böjda får du böja tillbaka dem. De kanske inte få kontakt riktigt. Läs på lite om hur man gör här på forumet(?), googla eller kolla youtube. Klantar du dig finns risken att du böjer fler eller bryter av dem

Permalänk
Medlem

Har du ingen kompis som plockat lite med datorer? CPU'n brukar stå pall för att följa med kylaren även då den är fastlåst, frågan är bara om du drog den rakt upp eller snett åt sidan, drog du åt sidan kan du räkna med att ett eller flera stifft är böjda. men som sagt försök be någon som kan om hjälp.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd

gissar attgrabben skäms när han inte kan svara mera på sin tråd

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om jag hade skämts så hade jag inte ens startat denna tråd
Det är iaf moderkortet och piggarna på processorn som är brytna, så det blir till att byta detta. Hur vet jag det?
Jo, jag lämnade in den!

Man lär sig av sina misstag dock, så nästa gång ska jag ta det lite försiktigare. Är fortfarande lite förvånad för att jag tyckte inte att jag slet så jävla hårt.

Permalänk
Medlem

Mer tur än skicklighet att inget går sönder om man "våldar" upp en kylare så att cpu följer med!
Sen att du postar bild där du förklarar din cpu kylare som nordbrygga är ett starkt bevis om att du bör läsa på lite (samla på dig lite blandat skrot allt från nå 386 till PIII, dessa får man gratis, slit å dra i allt, du lär dig lättast av dina egna misstag)

Om du inte misstycker så fogar jag in denna tråd till Misstagstråden

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Förlåt, men detta var rolig läsning.
Du borde verkligen läsa på mer innan du ger dig på att pilla med datorer.
Läs datorbyggarskolan på nordichardware (bara att googla: datorbyggarskolan).
Sedan kan du få tag på något billigt skräp att test-pilla med och utforska om du så vill

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare