Ljudkort för Hi-Fi-nörden.

Permalänk
Medlem

Brusnivåer är dessutom mätbara, så vi slipper förlita oss på hifitidningarnas högst subjektiva åsikter...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo. Då ska vi se

Whathifi.com gav magic dac 5 av 5 stjärnor.
PCadvisor gav 4,5 av 5
Techradar gav 5 av 5.

Jag har hört den och den låter aldedes utmärkt.

Men ok, iom att du har läst på chippet så vet du att den är dålig.

Ingenting i en dator kan låta bra med tanke på omgivning m.m.

En extern Dac med egen strömförsörjning behöver inte lira enligt moderkortets klocka. Där försvinner jittret.

Mycket möjligt, men WhatHIFI ger ju även denna: Clearer Audio Silverline Optimu Audio interconnect (digital) review - from the experts at whathifi.com Digitala kabel full pott då den "outgunning the opposition for bass depth, midrange drive, treble purity and soundstage openness."

Vilket är minst sagt intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag säger bara - ormolja!

Det finns ingen helig graal inom ljudåtergivning, antingen låter det rent och klart eller också inte. Man kan inte uppnå nirvana genom att lyssna på en stereo.

Möjligen genom att se ett liveframträdande, det är en helt annan sak.

Om några delar i stereon skall hyllas och glorifieras så är det högtalare och förstärkare, med 90% till högtalare och 10% till förstärkaren som skall driva den.

Mellan olika högtalarsystem är det verkligt stora skillnader, mellan olika ljudkort av god klass typ inga alls. Matar man samma högtalare med de olika korten, om inget av dem är trasigt eller knasigt inställt, låter det exakt lika.

Lägg pengarna på högtalare/hörlurar så blir ni nöjda

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Mellan olika högtalarsystem är det verkligt stora skillnader, mellan olika ljudkort av god klass typ inga alls.

Matar man samma högtalare med de olika korten, om inget av dem är trasigt eller knasigt inställt, låter det exakt lika.

mening 1. Är du döv?
mening 2. Du är totalt ute och cyklar. Exakt lika Är väldigt likt och det skiljer i ljud mellan olika kort. Hör du inte det sitter felet hos dig inte i att korten ger samma/lika ljud.

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt med The Squonk. Bättre att läga pengar på ett par bra högtalare istället för att lägga massor av pengar på ett ljudkort.
Visst, har du redan en anläggning för låt oss säga 30-40k så kanske man kan börja fundera på resten av delarna i kedjan.
Jag säger inte att ljudkort är lika oviktigt som kablar då DAC'n faktiskt spelar en viss roll, men inte så stor roll att det är viktigt att lägga en stor del av sin budget på en DAC när man har en liten budget.

Hoppas att ni fattar vad jag menar, huvudet sitter inte rätt idag på mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

mening 1. Är du döv?
mening 2. Du är totalt ute och cyklar. Exakt lika Är väldigt likt och det skiljer i ljud mellan olika kort. Hör du inte det sitter felet hos dig inte i att korten ger samma/lika ljud.
Ubbe

Vet inte om du är arg och föröker vara lite otrevlig eller om det mitt intryck det är fel på. Men om det är det förstnämnda så är normala sakliga diskussioner inget jag kan tycka man borde hetsa upp sig över på ett diskussionsforum.

Av de få avspelningstester på dacar jag hört har jag några gånger tyckt mig höra en skillnad. Skillnaden har varit oerhört liten när jag tyckt mig höra en skillnad.
Jag kan absolut inte säga att jag hört tillräckligt mycket under tillräckligt bra förhållanden men från de erfarenheter jag har just nu är jag böjd att i huvudsak hålla med the squonk.

Det är vanligen en helt ofantlig skillnad på ljudet mellan olika högtalare och eventuellt en liten liten liten skillnad på ljudet mellan olika halvskapliga dacar. Som så ofta när det gäller ljud får jag intrycket det kanske saknas lite proportioner i tänket.

Ungefär som för några år sedan när fler lyckades med att bränna 20% eller mer av av totalpriset på sladdar när det handlades hifianläggning. Om det råkade finnas bättre ljudande högtalare för en ökning som motsvarade kabelkostnaden vad hade då gett störst resultat, paketet med ubersladdarna eller de bättre högtalarna med kabel från biltema?
Problemet var förhoppningsvis inte ubersladdarna i sig, utan folks proportioner eller brist på kunskap om proportionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

mening 1. Är du döv?
mening 2. Du är totalt ute och cyklar. Exakt lika Är väldigt likt och det skiljer i ljud mellan olika kort. Hör du inte det sitter felet hos dig inte i att korten ger samma/lika ljud.
Ubbe

Jag skrev kort av god klass. Inte kort som uppenbart färgar ljudet. Har du kommit upp till en viss nivå är skillnaderna försvinnande små, och i den mån det ens finns några skillnader kan det vara väldigt svårt att säga om det är a. eller b. som är den bättre. Bara att det finns en skillnad, skillnaden kan gynna den ena eller den andra beroende på typ av musik och övrig utrustning.

Ljudkort av god klass är sådana som har:

a. rak frekvensgång
b. låg distorsion, både intermodulation och thd.
c. lågt brus
d. är fasriktiga

Ljudkort som är intergrerade på moderkortet låter i allmänhet tillräckligt färgat för att det skall gå att uppfatta, men nuförtiden låter de inte ens direkt dåligt bara _annorlunda_. För 10 år sen kunde de låta direkt dåligt.

Men kommer vi upp i nivå med Asus på konsumentsidan eller M-Audio, Roland och RME på proffssidan så är skillnaderna de facto mycket, mycket små. Man måste redan ha 5000-kronors hörluren eller 50.000-kronors stereon för att det skall vara någon större mening att ens värdera de skillnaderna. För alla övriga, lyssna på musiken och njut i stället för de som kan höra någon skillnad är mycket, mycket lätträknade.

Som exempel hade SVT ett kul test för några år sen med diverse mycket kända musiker och studioprofiler som fick lyssna på musik bakom ett ljudtransparent draperi:
a. musik genom högtalare från en bra källa
b. livemusik av en riktig musiker med antingen dyrt eller billigt instrument genom samma högtalare
c. samma musik uppspelad genom en Iphone kopplad till anläggningen.

Kändisarna kunde inte ens skilja samplat Iphone-piano från en äkta Steinway-flygel ...

Slutsats: koncentrera er på MUSIKEN och snöa inte in på utrustningen. En bra låt är liksom en bra låt typ always

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Slutsats: koncentrera er på MUSIKEN och snöa inte in på utrustningen. En bra låt är liksom en bra låt typ always

Hehe om det där tänket skulle rota sig bättre i produktionsbranschen skulle en miljardindustri gå omkull.

Säkert en gång i veckan poppar dylika resonemang upp i huvudet:

Gitarristen sitter i ett studiorum.

Sladden från elgitarren går genom 4 effektpedaler, till en förstärkare, ut genom förstärkaren och in i en mic vald för sin fina karaktär för just detta ändamål.

Micens placering är mycket noggrant vald och är något som ständigt diskuteras i studion i fråga eftersom det låter så olika beroende på dess position.

Från micen går signalen vidare i sladden till interfacet. När spåret lämnat dawen råkar det faktiskt bara ligga 5 plugins på gitarren för ovanlighetens skull.

Sen åker spåret till mastringfirman.

2 år senare lyssnar jag på låten och tänker, "fy fan vad det låter illa. Extrem diskant på virveln, för låg nivå på hihaten...... Till råga på allt är mellanregistret åt helvete för nedskruvat på hela låten".

Men gitarristen hade säkert en jättefin gitarr...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett asus xonar d2x/xdt och det presterar otroligt bra! Så det rekommenderar jag startkt! /// Anton N

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jo. Då ska vi se

Whathifi.com gav magic dac 5 av 5 stjärnor.
PCadvisor gav 4,5 av 5
Techradar gav 5 av 5.

Jag har hört den och den låter aldedes utmärkt.

Men ok, iom att du har läst på chippet så vet du att den är dålig.

Ingenting i en dator kan låta bra med tanke på omgivning m.m.

En extern Dac med egen strömförsörjning behöver inte lira enligt moderkortets klocka. Där försvinner jittret.

Whathifi.com ger också fem stjärnor till sladdar för hundratals pund. Tusan, ingen av de där sidorna iddes ens mäta den. Den presterar säkert jättebra, men den är verkligen inte prisvärd. Att sedan referera till 100% subjektiva tester av den är inte speciellt övertygande.

Och att ljudkort i datorn automatiskt får dålig brusnivå är tjurdynga. Mitt nittio-Euros Xonar DX får långt över 110dB SNR, till och med när jag mäter det genom de två RCA-portarna jag har installerat i mitt chassi, som är kopplade till kontakten för frontuttag på kortet.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

När jag valde ljudkort valde jag ESI Maya44, ett kort som verkar ganska ovanligt att använda. Något som vet varför? Deras Juli@ är mycket populärare men jag kunde inte se några fördelar med det för lyssning i hörlurar eller som källa till dac. Kortet kostar runt 1000:-, har 2st bra separata hörlursförstärkare, stöd för ASIO och 192KHz 24bit uppspelning.

Upplever dock att dacen presterar bättre via USB än vad det gjorde via spdif matat utav Maya44, men dacen och usb-systemet på min dac är väldigt påkostat.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Auzentech VAR heta, när de också fick använda C-Medias Oxygen HD-krets. Men sen tecknade Asus exklusivt användaravtal med C-Media, så nu är det bara Asus som får använda kretsen. Auzentech har därför blivit tvungna att använda X-Fi som dsp sina kort och av olika skäl är det inte lika populärt. Särskilt inte som det äldre Auzentech-kortet med Oxygen HD fortfarande skattas högre. Men visst är det fortfarande bra kort, bara inte lika omtalade längre.

Är det därför Razers barracuda AC-1 försvann. Det var baserat på C-media och faktiskt riktigt bra ljudmässigt för att vara ett gamer kort. Ångrar lite att jag sålde mitt trotts att det inte är något jag skulle använda.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

De som kör med USB-dacar bör testa detta:
best ASIO driver, USB ASIO, ASIO driver installation, best sound from computer, HiFi, Stereo, cd-ripping, audiophile,
Är fortfarande imponerad över hur mycket bättre det låter och när man kommit upp på en viss prisnivå är 89€ fickpengar mot den prestandaförbättringen det kan ge.

Även de som har dac/ljudkort som drivs utav USB-porten bör testa att investera i en bättre USB-kabel te.x :
Denna
Inte så blodigt dyr och en bra USB-kabel ska kunna sänka S/N rätt bra. Hört om folk som fått 20dB lägre S/N på head-fi.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

De som kör med USB-dacar bör testa detta:
best ASIO driver, USB ASIO, ASIO driver installation, best sound from computer, HiFi, Stereo, cd-ripping, audiophile,
Är fortfarande imponerad över hur mycket bättre det låter och när man kommit upp på en viss prisnivå är 89€ fickpengar mot den prestandaförbättringen det kan ge.

Även de som har dac/ljudkort som drivs utav USB-porten bör testa att investera i en bättre USB-kabel te.x :
Denna
Inte så blodigt dyr och en bra USB-kabel ska kunna sänka S/N rätt bra. Hört om folk som fått 20dB lägre S/N på head-fi.

Man får definitivt inte bättre (analog) SNR av en bättre USB-kabel. USB-elen är redan så oerhört smutsig att det inte egentligen finns något att förbättre, och dessutom så har alla USB-drivna DAC:ar ett ordentligt filtersteg före.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

"If you guys are using the power component of the USB cable, then quality makes a huge difference. With an Alien DAC, I can test a 20db difference in S/N ratio between a cheap run-of-the-mill USB cable and one that's shielded with chokes on each end."
Kanske inte den mest pålitliga källan XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Har ett RME Hammerfall DSP 9632 pci kort jag fått av en kompis, saknar en del kablar annars funkar det oki med opisk-ut.

Är detta ett bra kort eller gammalt skräp? Kan jag ha det i min htpc för att få optisk ut?

RME: Hammerfall DSP 9632

Annars kanske man kan sälja det, såg att det inte var helt gratis. Är det bättre än ett typ Fatality x-treme gamer som sitter i nu?

Tacksam för svar.

Elias

Du behöver sladdarna för analogt ljud. Det är till för laggfri mixning egentligen då den har en processor för detta (DSP). Optisk kan säkert vara bra som input för att använda DAC:en till en ljudkälla med mindre bra DAC.

Ett till exempel från en annan tillverkare (bra pris/prestanda): M-AUDIO - Delta 1010LT - 10-In/10-Out PCI Virtual Studio

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av Breddas:

"If you guys are using the power component of the USB cable, then quality makes a huge difference. With an Alien DAC, I can test a 20db difference in S/N ratio between a cheap run-of-the-mill USB cable and one that's shielded with chokes on each end."
Kanske inte den mest pålitliga källan XD

Så länge han där inte har publicerat en ordentlig mätning så kallar jag tjurblaja.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem

Ljudkortet om du skall spela mycket annars Argon. Om du har råd rekommenderar jag dig istället att köpa denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=729936

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Håller faktiskt med The Squonk. Bättre att läga pengar på ett par bra högtalare istället för att lägga massor av pengar på ett ljudkort.
Visst, har du redan en anläggning för låt oss säga 30-40k så kanske man kan börja fundera på resten av delarna i kedjan.
Jag säger inte att ljudkort är lika oviktigt som kablar då DAC'n faktiskt spelar en viss roll, men inte så stor roll att det är viktigt att lägga en stor del av sin budget på en DAC när man har en liten budget.

Hoppas att ni fattar vad jag menar, huvudet sitter inte rätt idag på mig.

men man bör iaf skaffa en ny typ av dac (vare sig om den sitter i en extern eller ljudkort)? majoriteten av alla ljudintresserade säger ju iaf att det integrerade ljudkortet kass?

tänkte även rekomedera att ta en kik här: http://www.divineaudio.co.uk/hi-fi/dac-39-s-digital-to-analog...

skiljer runt 700kr på V-DAC II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan12:

men man bör iaf skaffa en ny typ av dac (vare sig om den sitter i en extern eller ljudkort)? majoriteten av alla ljudintresserade säger ju iaf att det integrerade ljudkortet kass?

tänkte även rekomedera att ta en kik här: http://www.divineaudio.co.uk/hi-fi/dac-39-s-digital-to-analog...

skiljer runt 700kr på V-DAC II

Nuforce har nått allvarligt fel i sitt tänk, deras dacar verkar vara felkonstruerade, undvik den firman !
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html
http://www.stereophile.com/content/nuforce-cdp-8-cd-player-me...
udac är ju en billig pryl där man kan ha lite överseende med en del mindre fel, men cdp 8 är en mellanklass cd, Det som däremot är värst är nog nuforce kommentarer att tex en kanalobalans på 9dB är ok, och varför i herrans namn gör man en dac som klipper när den når full digital utstyrning, det är mycket uselt konstruerat !

Integrerade ljudkort kan vara rätt bra, allt beror på vad man ska göra med dem, det brukar brista i att de har hög utimpedans, men rätt kopplade (kanske galvaniskt separerade) till en förstärkare gör det inget, men ett par hörlurar påverkas mycket av det.
Ska man köpa en dac så är det i de prisklasser som många på detta forum håller sig i ofta bättre att köpa en hembioreceiver, de är ofta billigare än en vettig dac, +3000kr är det om man ska hitta en dac som är bättre än det som sitter i hembiomaskiner, det blir stora volymfördelar och det märks på priserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nuforce har nått allvarligt fel i sitt tänk, deras dacar verkar vara felkonstruerade, undvik den firman !
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html
http://www.stereophile.com/content/nuforce-cdp-8-cd-player-me...
udac är ju en billig pryl där man kan ha lite överseende med en del mindre fel, men cdp 8 är en mellanklass cd, Det som däremot är värst är nog nuforce kommentarer att tex en kanalobalans på 9dB är ok, och varför i herrans namn gör man en dac som klipper när den når full digital utstyrning, det är mycket uselt konstruerat !

Integrerade ljudkort kan vara rätt bra, allt beror på vad man ska göra med dem, det brukar brista i att de har hög utimpedans, men rätt kopplade (kanske galvaniskt separerade) till en förstärkare gör det inget, men ett par hörlurar påverkas mycket av det.
Ska man köpa en dac så är det i de prisklasser som många på detta forum håller sig i ofta bättre att köpa en hembioreceiver, de är ofta billigare än en vettig dac, +3000kr är det om man ska hitta en dac som är bättre än det som sitter i hembiomaskiner, det blir stora volymfördelar och det märks på priserna.

läste du uDac istället för V-Dac ?

tack för infon dock

musical fidelitys V-DAC II ligger ju på 3k i sverige, va tror du om den?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej jag bara varnade för nuforce
Om man ska ha en separat dac eller inte beror ju mycket på vad man ska koppla den till, man får ju väga in helheten, en dac för 3000kr ska jämföras mot en förstärkare i 8-10000 klassen, eftersom den ska kopplas till åtminsonde en förstärkare i lägre halvan av mellanklassen för att innebära en vettig uppdatering, har man en gammal bra förstärkare som man vill nyttja till digitalformat i 2 kanal, då är det ett bra köp, har man en bra mellanklass hembioreceiver av modernare slag så är det mer tveksamt om det är vettigt ljudmässigt, har man en gammal hembioreceiver är det troligen alltid bättre att byta ut den för då får man samtidigt nyare dsper.
Har man en dålig 2 kanalsanläggning "datorljudsystem" eller inget alls är en dac ett dåligt sätt att börja uppdatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag bara varnade för nuforce
Om man ska ha en separat dac eller inte beror ju mycket på vad man ska koppla den till, man får ju väga in helheten, en dac för 3000kr ska jämföras mot en förstärkare i 8-10000 klassen, eftersom den ska kopplas till åtminsonde en förstärkare i lägre halvan av mellanklassen för att innebära en vettig uppdatering, har man en gammal bra förstärkare som man vill nyttja till digitalformat i 2 kanal, då är det ett bra köp, har man en bra mellanklass hembioreceiver av modernare slag så är det mer tveksamt om det är vettigt ljudmässigt, har man en gammal hembioreceiver är det troligen alltid bättre att byta ut den för då får man samtidigt nyare dsper.
Har man en dålig 2 kanalsanläggning "datorljudsystem" eller inget alls är en dac ett dåligt sätt att börja uppdatera.

Setupen ser ut så här:
Högtalare: för tillfället ett par CV XLS12 men dom ska med största sannolikhet uppgraderas till ett par B&W DM683 men ska provlyssna lite först
Försteg: Rotel RC-1070
Slutsteg: RB-991

så en DAC känns ju isånnafall som en bra idé efter det du sagt:)

Permalänk
Rekordmedlem

Nja som du själv verkar vara inne på så ska högtalarna bytas först!! Om du ska fortsätta med strikt 2 kanal så kan en dac vara steget efter det, vad har du för nått idag, kör du direkt till en pc eller vad spelar du på? och har du hembioplaner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ljudkortet/dacen har mycket stor roll för ljudet, kort som auzentech g2, essence st, titanium hd ger ett fint ljud och är bra köp, ett alternativ till riktiga dacar som kostar några tusen mer.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja som du själv verkar vara inne på så ska högtalarna bytas först!! Om du ska fortsätta med strikt 2 kanal så kan en dac vara steget efter det, vad har du för nått idag, kör du direkt till en pc eller vad spelar du på? och har du hembioplaner ?

funderat lite på hemmabio men det är nåt som ligger rätt långt fram. om jag nu köper DM683 så vill jag helst ha dom andra i 600 serien med så det blir 11-12k för bak+center sen en sub på det med. funderar även på att isånnafall också försöka hitta ett RB-993 och RSP1069.
så det lär ta ett tag innan det dyker upp en hembio men det ligger i bakgrunden.

körde innan med datorn som källa men efter lite ommöblering räckte inte kabeln och nu när jag varit inne på dac så har de inte blivit av att jag köpt en 3,5mm - RCA som e tillräckligt lång. kör för tillfället endast musik via iphonen i en universal dock

Permalänk
Rekordmedlem

Då kan det kanske vara vettigt med en dac om hembioplanerna ligger långt fram i tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.