Permalänk
Medlem

Speldator för max 25K

Tjena!

Det är så att jag ska köpa ny dator om några månader. Och jag vill bygga ihop en speldator själv, alltså inte färdigbygd. Tänkte jag skulle beställa från Inet.se så det vore bra om ni satte ihop en där.
Fast dock om ni vet en annan bra svensk sida där man kan beställa som kanske är billigare så absolut säg till!
Men då är det så att jag vet inte vad jag ska sätta i den. Jag har lagt till flera delar på Inet.se och fått ihop en mega dator, men det är nått som gör att den inte känns bra.

Mitt syfte med denna nya dator är att den ska kunna maxxa alla spel som finns ute (och kommer komma ut) utan problem och även klara sig i några år framöver. Alltså en rejäl gaming dator som spelar alla spel hur som helst, när som helst utan problem. En killing machine, ett monster, en GIGANTISK monster maskin som äter och slukar alla spel som kommer i dess väg. Well... You get the point.

Hur skulle ni sätta ihop en?
Jag är trött på att inte kunna maxxa alla spel jag spelar.
Så nu får det va nog! Och dags för en "monster dator"

EDIT: Som i rubriken förresten så får den kosta max 25K.

Tack på förhand

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem

Skulle jag ta, LÄTT att man kör eyefinity om man har 25 k att bränna, om du vill kan du köra 8 GB men tror inte du kommer märka någon skillnad....

Paketet har all tycker jag, skulle det mot förmodan gå trögt någon gång klarar mobot 3-way Crossfire med 16x-8x-8x så att du kan fortsätta lägga 60 fps på din setup ^^.
Tog HAF X eftersom det ger sjukt bra kylning men du kan ta nåt annat om du vill ( inte 800D om du ska kyla dina GPU'er )

EDIT: Glömde CPU-kylare men ta en Corsair A70 så blir du nöjd...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

http://www.geting.se/image.php/251257-25_K_MAX.jpg

Skulle jag ta, LÄTT att man kör eyefinity om man har 25 k att bränna, om du vill kan du köra 8 GB men tror inte du kommer märka någon skillnad....

Paketet har all tycker jag, skulle det mot förmodan gå trögt någon gång klarar mobot 3-way Crossfire med 16x-8x-8x så att du kan fortsätta lägga 60 fps på din setup ^^.
Tog HAF X eftersom det ger sjukt bra kylning men du kan ta nåt annat om du vill ( inte 800D om du ska kyla dina GPU'er )

EDIT: Glömde CPU-kylare men ta en Corsair A70 så blir du nöjd...

Fint paket! Du skulle dock kunna ta en 1055T och kunna klämma in två gtx480 om du skulle vilja..

Permalänk
Medlem

Riktigt fint paket! Och med 3 LED skärmar kan det bli extra kul att spela spel!
Nån mer som har fler tips?

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

http://www.geting.se/image.php/251257-25_K_MAX.jpg

Skulle jag ta, LÄTT att man kör eyefinity om man har 25 k att bränna, om du vill kan du köra 8 GB men tror inte du kommer märka någon skillnad....

Paketet har all tycker jag, skulle det mot förmodan gå trögt någon gång klarar mobot 3-way Crossfire med 16x-8x-8x så att du kan fortsätta lägga 60 fps på din setup ^^.
Tog HAF X eftersom det ger sjukt bra kylning men du kan ta nåt annat om du vill ( inte 800D om du ska kyla dina GPU'er )

EDIT: Glömde CPU-kylare men ta en Corsair A70 så blir du nöjd...

Precis vad jag skulle vilja ha också, mycket bra paket!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop en, vad tror ni?

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem

så hade jag spenderat kronorna.

överskrider budgeten lite, men med HD5970 CF så lär framtida spel flyta rätt bra.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Säg om du vill ha nåt specefikt så kan jag lägga ihop ett till när jag ändå har paint uppe

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Jävla smaskig dator du satte ihop där Afrasbaba.
Men verkligen 2 grafikkort? Fan dom är ju 2 GB styck xD
Hmm, jag ska funta lite, mer tips gärna om andra har !
Bra datorer ni satt ihop hitils, jag ska kolla o se om man kan plocka
delar från den som du satt ihop LuCkY21 och den från Afrasbaba och få det ultimata kanske?
Tack igen!

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashiz:

Behöver du:
> skärm(ar)
>Bluray brännare ( 2st dessutom )

Ska du överklocka?

( På en skärm behöver du bara 1st 5970 ( fortfarande overkill ) då det redan kan maxa alla spel med skyhöga fps ( udantag metro då, men det spelet måste ha seriöst dålig kodning) )

Har du analoga högtalare eller ett par rikitgt bra 7.1, 5.1 hörlurar eller högtalare annars räcker inbyggda ljudkortet alledes utmärkt.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

här snackar vi en hel månads lön ^^,

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Roccat Kave 5.1 Hörlurar. Men hade tänkt köpa Logitech Z-5500 5.1 isf till datorn.
Så kanske ska gå på ljudkortet? Bluray brännare = Japp. Skärm = hmm mjaa kanske funderar på köpa typ 3 st LED eller nått.
Sett videos på YouTube o.s.v och det ser smaskigt ut med flera skärmar

Haha jajjamän! Får bara hoppas jag får jobb där jag ska praktisera i höst! Annars får jag ihop det på annat sätt!

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem

seriöst ska man bygga en dator för 25k kr så kör man väll förfan inte AMD?

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd

Blir nog bra :=)

1. Du måste ha 64 bits Win7 om du ska ha mer än 3.5 GB ram

2. När ni laddar upp bilder till detta forum alt bild siter. Spara bilden i PNG format. JPG är inte effektivt för shots på listor.

Permalänk
Medlem

i7 960 känns lite ovärt då det är ungefär samma sak som en överklockad 930... Men det beror ju på om han ska överklocka eller inte förstås.

Är inte helt hundra på detta men är inte EcoGreen eller liknande hårddiskar långsammare än de andra? Typ 5900RPM eller någe.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

seriöst ska man bygga en dator för 25k kr så kör man väll förfan inte AMD?

Om man vill ha en 6 kärnig processor gör man det!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

mitt förslag

Kan ju alltid byta ut grafikkorten mot ett 5970 om det passar bättre. Om de kräver 850W (är inte säker själv) så kan du ta ett HX 850W istället. (ca. 200kr dyrare)

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

i7 960 känns lite ovärt då det är ungefär samma sak som en överklockad 930... Men det beror ju på om han ska överklocka eller inte förstås.

Är inte helt hundra på detta men är inte EcroGreen eller liknande hårddiskar långsammare än de andra? Typ 5900RPM eller någe.

Tror dom går i 5400rpm, så imo är det sjukt ovärt att köpa en sådan

Har en fråga också.. Går det att köra 3D eyefinity? isf lika bra att köra på det

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Ingen SSD? Hallå, är detta SweC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ingen SSD? Hallå, är detta SweC?

Jo jag tänkte på det men som vissa säger så kanske det är mer värt att köpa då de gått ner lite i pris men man kan ju alltid dra ner på något och slänga på en SSD om man vill

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Ja juste lolight jag glömde det att jag behövde 64bits system.
Men annars så riktigt fina förslag ni har !
Traettjaevel ja det tänkte jag också först, men sen nu när REALIN säger att "om man vill ha en 6 kärnig processor gör man det!"
Har inte Intel gjort några 6 kärniga processorer?
Jag ska kolla igenom alla bilder ni har lagt upp imorgon eller nått och sen välja ut det som känns bäst från varje bild och få fram den ultimata datorn! hehe.
Säger gladeligen Tack! igen för alla svar. Fler svar är alltid välkommet!
Lägger upp en bild imorgon eller nått när jag fått ihop nått som känns bra. (Dock så kanske det inte blir den datorn jag köper sen i höst eftersom då kanske det har kommit nya grafik kort / processorer samt priser har sjunkit o.s.v. Eller ? har jag fel?)

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem

Intel har en, i7 980x... kostar bara sisådär 10 000kr.

Ska du spela dock så tror jag nog i7 900 serien ett bra mycket bättre köp än en AMD 1090T x6. Tror inte att spel kommer ta så stor användning av alla 6 kärnor att 1090T går om i7 930 inom de närmaste åren... Men det är ju bara min teori så de som vet mer om ämnet rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashiz:

Det är så att jag ska köpa ny dator om några månader.

Om du inte ska köpa en ny dator på flera månader så är det lite meningslöst att bestämma vad du ska köpa nu, det kommer ju nya saker hela tiden. Mitt tips är att skapa en tråd när du är redo att köpa istället.

Permalänk
Avstängd

Jag ska köpa en ny burk inom 2 veckor och gillar det jag ser här

speciellt wedes packet då jag gillar nvidia mer men räcker ett 750 watts nätagg ??

Min budget ligger runt 30k

tittade på inets värsting dator..men vette fan 2 st GTX480 det kommer bli varmt ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Skrivet av Rashiz:
"(Dock så kanske det inte blir den datorn jag köper sen i höst eftersom då kanske det har kommit nya grafik kort / processorer samt priser har sjunkit o.s.v. Eller ? har jag fel?)"

Kollar bara lite nu för att ett hum om hur datorn kommer se ut osv.
Så meningslöst är det inte.

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt efter dator delar sen i mars och ska köpa i augusti och jag måste säga att det gett mig lite perspektiv på saker och ting

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Dethär kanske kan vara något? Vill du spara 600 kan du köpa DP-VGA adaptern som finns på komplett. Fick bara med en disk pga av budgeten men det går ju alltid att uppgradera.
Glömde DVD brännare så lägg på 200kr.

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Jag har kollat runt efter dator delar sen i mars och ska köpa i augusti och jag måste säga att det gett mig lite perspektiv på saker och ting

Precis, jag har med tänkt så att jag ska få lite mer perspektiv på saker och ting
Inte dum dator där DonBalderoN. Jag återkommer senare ikväll med vad jag har fått ihop från alla försklag ni har skickat!

Visa signatur

"Simplicity is the key to brilliance."

Permalänk
Avstängd

du kanske skulle vänta lite med detta,

vad jag har läst så ska intel sänka priset på ett antal processorer till hösten

http://www.sweclockers.com/nyhet/12307-intel-sanker-priser-in...

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

måste bara säga "Herre min skapare", skummade igenom de flesta svaren på denna tråd, och jag kan inte mer än säga "vad pratar många om?". Den första föreslog 2xgtx 480 till amd 6x vilket inte fungerar än eftersom att moderkorten inte stöder sli med AM3 socket.

Nästa säger varför välja amd till en dator för 25k. Smaken är som baken och vi pratar om en SPELDATOR inte någon programmerings/renderingsdator. Varför betala för HT funktionen? Du kan välja de äldre modellernas quadcore och det kommer fortfarande vara GPUn som begränsar dina fps.
Black edition är också bara för den som vill spendera mer pengar än nödvändigt, sitter själv på en 1055T i 4060Mhz och NB i 2700MHz och datorn är knäpptyst.

Sedan finns det inga spel som använder mer än maximalt 4 gb minne i dagsläget och kommer förmodligen inte kommer på ett tag heller. (såklart om du vill sitta och multitaska är det "bättre" med mer, fast det var ju fortfarande en speldator...) Välj isåfall bättre timings än 8 gb minne, CL6?

En SSD är att rekommendera för den som inte vill sitta och vänta på att spelet ska ladda. Kan rekommendera "Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB". Körde precis HD Tune och testade det och minsann, min genomsnittliga läshastighet med Formula IV är ~336Mbyte/s (max 355) jämfört med Intels G2 där maximum är 250Mbyte/s enorm skillnad enligt mig.

Sedan tillbaka till val av GPU, GTX 480 är för finsmakaren som vattenkyler sin dator. Om du ha möjlighet så ladda ner MSI afterburner och kör upp din nuvarande fläkt i 100% och lyssna på hur den låter. Sitter själv på 5870 från xfx (inte ref) och provade med 100%. Fläktljudet överröstar även obehagligt FPS ljud. Tanken med detta är väl att inse att GTX 480 fläkten kör i 86% om jag inte har fel men har fortfarande en högre decibell än mitt 5870 i 100%.
Jag skulle föreslå att du inväntar höstens GPU lanseringar med att köpa dig gtx 460 eller gtx 470/5870.
GTX 460 har förövrigt store förväntningar på sig och om du läser SweC kommentarer angående lanseringen ås tror jag du blir lite nyfiken.