Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp so far, nu är jag intresserad utav att skulptera modeller som om jag skulle sitta med modellera. Finns det något bra program för det här ?

Permalänk
Medlem

ZBrush är ett skulpteringsprogram som är ett väldigt uppskattat program

Här kan du ladda ner en gratis trial
Pixologic :: ZBrush :: Trial

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jobbar på en karaktär i Maya. Min första kvinnliga karaktär. Har en del anatomijobb kvar men har kommit en bit iaf. XD

Så här ser modellen ut.

Skulle behöva lite råd och tips på hur gasmasken ska se ut. Är lite tom i skallen och känns som om jag inte riktigt hittat det jag vill ha.

Här är några exempel.

Permalänk
Medlem

Har fixat en ny naturbild Renderingstiden slutade på 44min och är gjord i 3ds Max.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

På tal om blender så har kommande version 2.5 en ny layout vilket gör att en del av de gamla åsikterna inte nödvändigtvis gäller denna version.

------------

Har inte gjort så mycket i 3D tidigare mer än att följa ett par enstaka nybörjarguider. Mitt största problem med 3D har alltid varit att det är lite knepigt att komma igång och att det är svårt att hitta en arbetsmetod som passar. Men tillslut så hittade jag en video med ett arbetssätt som passade mig. När jag sen kom förbi här för någon dag sedan så blev jag tillräckligt motiverad/inspirerad för att försöka mig på att modellera ett huvud.

Huvudet är modellerat i blender 2.5 utan att ha någon referens vid sidan om och grundmodellen består för tillfället av 372 polygoner. Öronen är långtifrån perfekta och ögon har inte fått någon uppmärksamhet alls. Bortsätt från det så är jag nog trots allt en ganska nöjd nybörjare om jag får säga det själv.

Samtliga bilder finns samlade här.

Permalänk
Skrivet av excentri:

Jobbar på en karaktär i Maya. Min första kvinnliga karaktär. Har en del anatomijobb kvar men har kommit en bit iaf. XD

Så här ser modellen ut.
http://myhaven.se/blog/wp-content/uploads/cyberchar_05.jpg

Skulle behöva lite råd och tips på hur gasmasken ska se ut. Är lite tom i skallen och känns som om jag inte riktigt hittat det jag vill ha.

Här är några exempel.
http://myhaven.se/blog/wp-content/uploads/cyberchar_15.jpg

Riktigt häftigt.
Angående gasmasken tror jag det kommer fungera med något i stil med den på helkroppsbilderna. Fast lite mer detaljer, filter etc då. Och om du vill få den mer åt cyborg/monster/sci-fi-hållet så kanske nån slang som går från masken in i hals/nacke/axel eller liknande. (lungan?).

Skrivet av Gender Bender:

Har fixat en ny naturbild Renderingstiden slutade på 44min och är gjord i 3ds Max.

http://img291.imageshack.us/img291/5676/mountainro.jpg

Tycker ljuset och det är jäkligt snyggt. Dock en aning tråkig mark, då man inte riktigt får nåt att fästa ögonen på. (Men ser ju dystert/vulkaniskt ut så sett).

En fråga. Använder du nåt tilläggsprogram för att göra landskap eller bara en plane som du formar? Hur får du till sånt härligt ljus från himlen som påverkar marken?

Permalänk
Medlem

Detta såg ju hur awesome ut som helst, någon som vet vilket/vilka program samt hur man går till väga för att bygga upp en sådan häftig och maffig miljö ? som blender gjort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tycker ljuset och det är jäkligt snyggt. Dock en aning tråkig mark, då man inte riktigt får nåt att fästa ögonen på. (Men ser ju dystert/vulkaniskt ut så sett).

En fråga. Använder du nåt tilläggsprogram för att göra landskap eller bara en plane som du formar? Hur får du till sånt härligt ljus från himlen som påverkar marken?

Ja terrängen är lite tråkig, men ville inte lägga ner så mycke tid på de då det är fjäll och ville inte riskera att lägga till för mycke Men klart att några stenar, kanske en sjö skulle man kunna ha slängt in

Har använt Dreamscape för terrängen tillsammans med handgjorda shaders och ljuset kan du få till med spotlights och volume light, och skuggor så klart

Får väl se om man lägger upp en uppdaterad version senare, har lite andra projekt på g nu

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ja terrängen är lite tråkig, men ville inte lägga ner så mycke tid på de då det är fjäll och ville inte riskera att lägga till för mycke Men klart att några stenar, kanske en sjö skulle man kunna ha slängt in

Har använt Dreamscape för terrängen tillsammans med handgjorda shaders och ljuset kan du få till med spotlights och volume light, och skuggor så klart

Får väl se om man lägger upp en uppdaterad version senare, har lite andra projekt på g nu

Aa ok, Dreamscape ska jag ha nånstans. Volume light har jag aldrig testat. Får ta en titt på det.
Ska försöka komma igång med min människa igen nu snart. Fick precis besked på att jag kommit in på högskolan i Skövdes grafikprogram. Så får se till att komma in i det lite mer nu i sommar!

Permalänk
Medlem

Holy smokes, vissa personer är sjukt duktiga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Fick precis besked på att jag kommit in på högskolan i Skövdes grafikprogram. Så får se till att komma in i det lite mer nu i sommar!

Grattis! Tråkiga är bara att i Skövde så läser man en högskoleutbildning istället för KY. Har de ens praktik? Se till att du fixar något sådant iaf, det är vägen in i branschen. Sen tycker jag inte du ska vara allt för noga med betygen så länge du inte hamnar i trubbel. Jag skippade massa kurser när jag pluggade som var meningslösa. Istället satt jag själv i skolan och jobbade med sådant jag behövde för att få jobb. Lärarna gillade det inte alltid för deras kursplan var ju bäst och optimal för alla (yeah right...) och då hade vi ändå ganska fritt iom KY.

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Grattis! Tråkiga är bara att i Skövde så läser man en högskoleutbildning istället för KY. Har de ens praktik? Se till att du fixar något sådant iaf, det är vägen in i branschen. Sen tycker jag inte du ska vara allt för noga med betygen så länge du inte hamnar i trubbel. Jag skippade massa kurser när jag pluggade som var meningslösa. Istället satt jag själv i skolan och jobbade med sådant jag behövde för att få jobb. Lärarna gillade det inte alltid för deras kursplan var ju bäst och optimal för alla (yeah right...) och då hade vi ändå ganska fritt iom KY.

Tack!
Jag ska läsa lite mer om skolan och vad de gör osv. Det jag hört av en polare som jag kanske ska bo med som börjar plugga musik på Skövde (Riktigt äckligt duktig jävel. 21 år och dirigent!!). Hur som helst, han känner folk där. Ska tydligen vara en trevlig skola med trevligt folk och lärare. Och grafiker, programmerare, designers och musiker gör tydligen en del projekt ihop i form av spel etc.
Vet inte hur det är med praktik, men fått för mig att vissa gjorde olika uppdrag åt företag (gratis praktik). Men vet inte om det var via skolan eller privat fixat.

Måste också kolla upp vad de använder för huvudsaklig programvara. Om de kör Maya bör jag nog börja sätta mig in lite i hur det ser ut. Bara använt MAx och Zbrush. Men ska bli skitkul. Riktigt jävla nervig över allt. (Flytta, kompisar, pengar, betyg, skulder och om man sedan får jobb etc). Men det hör väl till att börja plugga! Bara jag lyckas ordna boende jag trivs med löser sig nog resten.

Du jobbar väl med grafik har jag för mig? Vad jobbar du inom för område?

Lite offtopic, men vafan ;).

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått rätt är dreamscape ett plug in till 3d max, eller är det ett separat program som man skapar miljöer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tack!
Bara jag lyckas ordna boende jag trivs med löser sig nog resten.

Du jobbar väl med grafik har jag för mig? Vad jobbar du inom för område?

Pluggade faktiskt där ett tag, minns jag rätt fanns det mängder av bra bostäder för studenter. Jag hade bara 4-5 min gångväg till skolan. Fast det var ett par år sedan, kanske har blivit mer studenter...

Stämmer bra att jag jobbar med grafik, programmerar däremot oftast men har ju ganska bra koll på övriga delar också eftersom jag jobbar mot de avdelningarna. Vi fokuserar på outsourcing animation åt t.ex Battlefield serien, Alan Wake och lite andra spel. Spana in sidan Imagination Studios

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Pluggade faktiskt där ett tag, minns jag rätt fanns det mängder av bra bostäder för studenter. Jag hade bara 4-5 min gångväg till skolan. Fast det var ett par år sedan, kanske har blivit mer studenter...

Stämmer bra att jag jobbar med grafik, programmerar däremot oftast men har ju ganska bra koll på övriga delar också eftersom jag jobbar mot de avdelningarna. Vi fokuserar på outsourcing animation åt t.ex Battlefield serien, Alan Wake och lite andra spel. Spana in sidan Imagination Studios

Aa fan vad häftigt, kända grejer ju!

Angående bostäder tror jag det är lite mindre nu, men bör fortfarande gå att hitta. Om inte annat kanske jag och han jag nämnde hyr en 3a/4a ihop. Bara det är hyffsat nära skolan så kan det t.o.m. bli billigare! (Och större då). Det som vore häftigt då är ju att man har varsitt rum + vardags(media)rum! Kan utrustas med keyboard, greenscreen etc :P.

serts: Japp. Vet inte om det kan användas på andra sätt med, men jag har iaf testat det som ett plugin till 3Ds-Max. Dock inte suttit mig in i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Om jag har förstått rätt är dreamscape ett plug in till 3d max, eller är det ett separat program som man skapar miljöer ?

Stämmer, Dreamscape är ett plugin och inget självständigt program.

För självständiga program så kan du ta en titt på Terragen
Planetside - Home

Har inte använt programmet så speciellt mycke, har mest kollat vilka funktioner som finns och så, men av att dömma av bilder skapad i programmet så har de stor potential. Kan vara värt att kolla upp iaf

En del bilder är väldigt imponerande
Terragen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kostar dreamscape plug inet något ? Lekte lite snabbt i photoshop blev helt okej reslutat då jag är nybörjare på ps.

Försökte få lite fantasy dröm känsla av det, vet ej om jag lyckats

orginal bild -> http://www.theepochtimes.com/n2/images/stories/large/2009/02/...
Vattnet orginal bild -> http://static.travelblog.org/Wallpaper/pix/waterfall_desktop_...

Permalänk
Medlem

Dreamscape kostar, och de är ganska dyrt, $645. Jag skulle aldrig ha köpt dyra plugins om jag inte fick dom genom jobbet, där igenom kan jag få tag på i stort sätt alla plugins och program gratis, allt från Vray, Afterworks och FumeFX till RealFlow

Du kan ju försöka få tag på plugins på mindre lagliga sätt, men med tanke på att efterfrågan efter dessa plugins är relativt liten bland pirater så vet jag inte om det är så lätt, å andra sidan så kan man ju få tag på allt på internet Och så länge du inte använder programmen/plugins för kommersiellt bruk så ser jag ingen större skandal i att ladda ner dom.

Bästa tipset är att kanske försöka hitta gratis testversioner, det finns dom som har en tidsbegränsning och dom som har nerbantade funktioner och vattenstämplar i renderingarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Rent objektiv information:
Vray, Afterworks, FumeFX, RealFlow, Dreamscapes etc finns att få tag i, på mindre lagliga sätt. Detta vet jag.
Men självklart inget du ska göra ;). Tror dock inte Vray fungerar till Max 2010. V ar nån bugg med att renderingar bokstavligen tog år.

Permalänk
Medlem

Det finns inga riktigt utförliga tutorials för terragan 2 ? Känner mig helt borta när jag öppnar programmet, för såg ju folk som hade skapat bilder/animationer i detta program om dem var ju helt fantastiska.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom den, mest bara lusläst den snabbt men den verkar ganska vettig.
http://forums.planetside.co.uk/index.php?action=dlattach;topi...

De här kanske kan vara nåt också, en hel del tutorials
Terragen 2 Tutorials

Hoppas de hjälpte, för jag bara gav dig nånting nu utan att ha kollat på dom själv

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Casemod-mästare

jag kanske redan har visat några av dessa men iså fall får ni se bon igen
det är modeller jag har gjort se senaste månaderna, men någon är säkert från det senaste året

p.s. jag är väldigt dåligt på att slutföra mina projekt

Permalänk
Medlem

Haha, Vivi från Final Fantasy IX.. awesome ^^

Permalänk
Medlem

Vivi!

Lite WIP-bilder...

Någon bildesigner lär jag aldrig bli, men det är skoj att prova och i slutändan kanske man kan skratta åt sina noob-misstag

Kommit halvvägs kanske, ska börja på lite mindre detaljer nu. Men det tar tid när man ska tänka ut hur allt ska passa ihop. Kan inte skissa för fem öre, jag modellerar utifrån bilder i huvudet

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

att Vivi var så populär visste jag inte
btw tack

Gillar med din Vivi!
Riktigt häftig och clean modell. Hade gärna sätt den i lite mer vibrant färger, men annars så

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Generalkyckling:

Gillar med din Vivi!
Riktigt häftig och clean modell. Hade gärna sätt den i lite mer vibrant färger, men annars så

åter igen, tack

här kommer en riktig rendering

dock, när jag gjorde modellen så var jag kass på att texturera, så jag fuskade lite och drog på en toon shader och några inbyggda texturer xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiao:

Vilka är de största skillnaderna mellan 3dmax och Maya3d?
Är det ena lättare än det andra?

Av egen erfarenhet skulle jag säga att 3ds max är lättare att lära sig i medans maya är mer för erfarna skapare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Av egen erfarenhet skulle jag säga att 3ds max är lättare att lära sig i medans maya är mer för erfarna skapare.

Öhh va? Vad skulle du behöva vara erfaren i för att använda Maya då? Max? Nä sådana där uttalande förvirrar bara nybörjare. Jag började med Maya och ser inget problem i det.

Vad du egentligen vill ha sagt är att du lärde dig Max först och då är det ju klart det är enklare. För min del (som är född med Maya) så tycker jag Max är knepigt och allt sitter "fel". Men det handlar bara om vilken mjukvara man kan mest och föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Öhh va? Vad skulle du behöva vara erfaren i för att använda Maya då? Max? Nä sådana där uttalande förvirrar bara nybörjare. Jag började med Maya och ser inget problem i det.

Vad du egentligen vill ha sagt är att du lärde dig Max först och då är det ju klart det är enklare. För min del (som är född med Maya) så tycker jag Max är knepigt och allt sitter "fel". Men det handlar bara om vilken mjukvara man kan mest och föredrar.

Men jag själv som går utbildning för skiten har fått det sagt till mig från flera håll att det är som jag tidigare skriver.

Och som sagt. Du lärde dig maya 1st, då tycker du att 3ds max är svårare.

Det jag vill ha asgt är att det är lättare att lära sig maya om man kan 3ds max först.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |