HP G62-117SO. Gör inte HP kvalitets datorer?

Permalänk
Medlem

HP G62-117SO. Gör inte HP kvalitets datorer?

Hej
Är på jakt efter en bärbar dator i 5000kr klassen. Vill ha en intel processor, gärna i3 eller i5 (vet att det är svårt att få i den prisklassen), 3-4gb RAM, 15,6”, inte över 3kg. Datorn kommer användas för att programmera/se film/surfa. Jag har letat runt bland många olika bärbara och hittat HP G62-117SO som jag tycker verkar prisvärd:
HP G62-117SO 15,6-tums laptop med bra inbyggt ljud! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Jag har genom åren fått en blid av att Asus, Sony, HP gör bärbara datorer med kvalite medan Acer, Pack Bell, MSI är budget märken man ska undvika. Men nu hittade jag denna artikel i arkivet: "HP sämst i kvalitetsligan" från slutet av 2009.
http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Frågan är nu om min bild av att HP gör datorer med kvalitet är helt fel? Ska man akta sig från att köpa HP? Känner inte för att köpa mig problem.
Någon som köpte HP G62-117SO och kan ge sina kommentarer?
Posta gärna förslag på alternativ till HP G62-117SO om ni har några.

Mvh
Zwaaaap

Permalänk

Skulle nog säga att HP är bland de sämsta.

Men i den prisklassen får du nog bara skit iaf.

Permalänk
Medlem

Okej, tråkigt. Vad grundar du informationen på? Har du haft en HP själv? Jobbat/jobbar som dator reparatör? annan källa?

Permalänk
Skrivet av Zwaaaap:

Okej, tråkigt. Vad grundar du informationen på? Har du haft en HP själv? Jobbat/jobbar som dator reparatör? annan källa?

Har en HP 615 framför mig vilken är den absolut sämsta skiten jag någonsin kommit över. Men även när man läser omkring verkar väl HP knappast så mycket att hänga i julgranen. Även deras Envy-serie har sjukt mycket problem.

Du gör hur du vill, själv om jag har en mindre budget tänker jag satsa på Lenovo eller Acer nu. En större budget så får det nog bli Dell, Sony, Asus eller Lenovo även här.

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare har datorer som har kända problem, försök kolla runt efter kända problem på de datorer som intresserar dig. Men visst, HP har t.o.m. problem med Envy som är deras mest sålda modell.

Permalänk
Medlem

Har sökt en del men hittar inte så mycket information om den. Tror inte G62-117SO är en speciellt vanlig modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Har sökt en del men hittar inte så mycket information om den. Tror inte G62-117SO är en speciellt vanlig modell.

Det är för att 117SO bara är modellnummer som förklarar till viss del vad det är för specifikationer, testa att söka efter bara G62 då det troligen bara är specifikationerna som skiljer.

Permalänk
Medlem

tror ni att de här ASUS datorerna har mycket högre kvalite än HP G62:

500kr dyrare
Egenskaper för Asus X52JK-SX029V
1000kr dyrare
Egenskaper för Asus X52JC-SX011V

Permalänk
Medlem

Om inte annat så har dom 2 års garanti och även ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jo jag såg också att de hade 2års garanti, känns ju mer lockande samtidigt som det är märket som hade mins % fel i kvalitetstestet. Får se vad jag köper... men tack för hjälpen

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag länkade till det testet i första inlägget, men tack i alla fall.

Permalänk
Medlem

Måste ha missat det

Permalänk

Man kan aldrig länka det för många ggr.

Allt hp är inte skit, men det är svårt att bortse från att 25% av deras maskiner går på rma inom 36mån. Statistik är inte entydig och inte alltid rättvisande men det är som sagt mkt svårt att bortse från ovanstående faktum.