Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte GA-MA770-UD3 + Phenom ll 550 unlock!

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA770-UD3 + Phenom ll 550 unlock!

Hejsan!

Idag försökte jag mig på att Låsa upp tredje och fjärde kärnan i min Phenom ll 550 3,1GHz.

1.Jag flashade om Bios från FA till FD så jag kunde activera Hybird.
2. Jag gick in i ACC.
3. Satt ACC på Auto
4.Satt EC Firmware på Hybird

I CPU-z Stog det att jag hade 4 cores.

Problem:
1.När jag starade datorn som vanligt så startade allt som det ska men i Coretemp så Stog det 0 i Temp.
2. i Orthos fick jag Fel direkt, men jag läste inte vad det stog, för jag blev rädd att CPUn skulle pajja.
3. Mozilla Firefox crasha så fort jag öppnade det.

Min Kompis sa att jag behövde Höjja Vcore men hur löser det problemet med coretemp och Firefox?
Edit: Det är Rev 2.0 (eftersom att rev 1.0 har SB700, Rev 2.1 är blått Runt CPU fläktens Spänne)

/Luan

när

Permalänk
Medlem

Du kan behöva höja volten för att få slut på problemen. Det är vanligt att man inte kan se temperaturen när man har låst upp en eller flera kärnor.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Gör som nästan alla här på swec, överklocka!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Gör som nästan alla här på swec, överklocka!

och vad menar du med det? fattar inte precis ^^

Testade att höjja Volten med +0.075, men vågade inte Höjja mer ~.~

Vad är Max Volt jag borde ha?

Permalänk
Medlem

Vad är standardvolt?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Leta reda på ett annat program typ Everest och gå på CPU temperaturen i stället.
Coretempen försvinner alltid då man låser upp.
Jag kör på standardvolt (Auto i BIOS) 1,376v och än så länge i x4 15,5x225 = 3481,5Ghz
Min är en rev.C3 så den är svalare än min x3 720BE Rev.C2 i samma klock. 33grader Idle & 53grader Load med OCCT Linpack.
Högre klock kommer det att bli.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Everest vill inte häller visa tempen :/

ska starta om datorn och kolla standardvolten! 1 sec

Permalänk
Medlem

stockvolten var 1.350, jag testade precis höjja den till 1.450 men det var nästan likadant som +0.075.

vågar inte höjja volten mer eftersom att det är stockkylare.

Permalänk
Skrivet av Lumo:

Problem:
1.När jag starade datorn som vanligt så startade allt som det ska men i Coretemp så Stog det 0 i Temp.
2. i Orthos fick jag Fel direkt, men jag läste inte vad det stog, för jag blev rädd att CPUn skulle pajja.
3. Mozilla Firefox crasha så fort jag öppnade det.

1. Core temps visar alltid 0 när man låser upp kärnor, du får kolla tempen som moderkortet rapporterar i tex HWMonitor.

2. Låsa upp kärnor är precis som överklocking, inte säkert att det är stabilt från början så du får testa dig fram.. om du inte kan få det stabilt med 4 kärnor så kan du prova 3-core unlock.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

1. Core temps visar alltid 0 när man låser upp kärnor, du får kolla tempen som moderkortet rapporterar i tex HWMonitor.

2. Låsa upp kärnor är precis som överklocking, inte säkert att det är stabilt från början så du får testa dig fram.. om du inte kan få det stabilt med 4 kärnor så kan du prova 3-core unlock.

hur aktiverar man bara 1 till kärna då?
Kanske jag kan få det stabilt med 3 kärnor

vilken volt kör du på med 3 kärnor nu då?

Permalänk
Skrivet av Lumo:

hur aktiverar man bara 1 till kärna då?
Kanske jag kan få det stabilt med 3 kärnor

vilken volt kör du på med 3 kärnor nu då?

Ditt moderkort borde stödja 3-core unlock tror jag, har läst tidigare att gigabyte har det iaf men vet inte hur det ser ut i ditt bios.

3.6ghz 1.42v kör jag med nu, har inte orkat leta högre stabil klock sedan jag bytte moderkort

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Hejsan ! förlåt om jag bumpar min gamla tråd, men kan lika gärna fortsätta här istället för att göra en ny tråd.

Det är så att jag bara vill låsa upp min tredje kärna på min phenom II 550 3.1ghz processor, men jag vet inte riktigt hur jag ska ställa in bios (ACC settings) för att låsa upp 3 kärnor och inte 4st.

Anledningen till att jag inte vill låsa upp till 4 kärnor är att datorn inte är stabil med 4 kärnor.

mvh Luan