Större skivor och ljus framtid för Blu-ray

Permalänk
Medlem

100 mbit/s räcker garanterat för bluray-kvalité

en två timmar lång film kan i så fall vara 90gb stor och fortfarande kunna streamas i realtid, vilket borde räcka för de flesta ändamål.
Jag har fortfarande inte varit med om att någon o komprimerad bluray varit så stor!

Jag hoppas på fler HD tjänster inom en snar framtid

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Antingen har du dålig syn, dålig tv, eller både och. Jag ser stor skillnad i skärpan med DVD och Blu-ray 1080p. Sen så är 32" med 1080p inget man direkt springer på varje dag, finns bara ett fåtal av dom. 1080p börjar bli vanligt vid 37" storlek. Du har säkert sett 720p vs DVD, vilket även där är en stor skillnad, men inte lika stor.

Ännu mindre skillnad blir det ifall han har matat TVn med 1080p signal => omskalning. Är TVns omskalning kass så blir det ännu mindre skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Är du blind eller?

Kvalité skillnaden från DVD till 1080p är rent sagt sinnessjuk för att beskriva det milt.

Sluta överdriv och att anklaga mig för att vara blind är lite väl magstarkt. Vad jag ville mena med mina tidigare inlägg i tråden är att blu-ray kommer till sin fulla rätt först när man har en relativt stor skärm och att tidigare teknikskiften, som exempelvis från vhs --> dvd var avsevärt viktigare för att få bättre bildkvalite. Visst, ser man bara till upplösningen så är hoppet mellan dvd och blu-ray större än mellan vhs och dvd, men med hoppet till dvd så fick man en bra upplösning. Man kan ju sammanfatta hoppen med dålig upplösning (VHS) --> bra upplösning (DVD) --> riktigt bra upplösning (blu-ray) och då är det självklart i mina ögon att det första hoppet är viktigare. Sen så har vi det faktumet att man slapp de bildstörningar som oftast hörde till vhs tekniken.

Edit: Inlägget är editerat efter en mycket olycklig feltolkning från min sida.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

Så kan man ju inte se på det, man får ju se vad ordinariepriset är på nya filmer. Hur många väntar ett par år med att köpa en film bara för att den ska bli billigare? Angående import av filmer, var menar du att du köper nyasläppta blu-ray filmer för 150kr/st inklusive frakt?

Men ehh. Jag har inte väntat på att filmerna ska bli billigare. Jag köper dem där de är billigast.
När Die Hard fanns för 99 spänn så var det åtminstone första gången jag såg den på BD, liksom me American History X, osv.
I vilket fall, filmerna jag har köpt är ofta ganska färska.
NeverEnding Story köpte jag intill release, liksom Harry Potter (Ultimate samt de andra löst), Narnia, Hellboy II, Milk... You name it. Jag jagar priser. End of story.
Annars kan ni ju använda Discshop som källa. Haha. Eller gå till Åhléns och köpa BD. "Det är för dyrt!"
Whiners.

För övrigt sa jag INTE att jag köpt nya filmer för 150 spänn med frakt. Lägg av. *slår mig för pannan*

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

Sluta överdriv och att anklaga mig för att vara både blind och sinnessjuk är lite väl magstarkt. Vad jag ville mena med mina tidigare inlägg i tråden är att blu-ray kommer till sin fulla rätt först när man har en relativt stor skärm och att tidigare teknikskiften, som exempelvis från vhs --> dvd var avsevärt viktigare för att få bättre bildkvalite. Visst, ser man bara till upplösningen så är hoppet mellan dvd och blu-ray större än mellan vhs och dvd, men med hoppet till dvd så fick man en bra upplösning. Man kan ju sammanfatta hoppen med dålig upplösning (VHS) --> bra upplösning (DVD) --> riktigt bra upplösning (blu-ray) och då är det självklart i mina ögon att det första hoppet är viktigare. Sen så har vi det faktumet att man slapp de bildstörningar som oftast hörde till vhs tekniken.

Han kallar dig sinnessjuk? Är du ett troll eller letar du bråk?
Läs vad folk skriver så ska du se att världen blir enklare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Jo, det kan jag hålla med om. Speciellt när vi pratar om "hifi-bögrana" som monterar upp strömkablarna till slutsteget mm på gummikuddar så inte kablarna ska börja vibrera...

Men, det finns ett uttryck som heter "många bäckar små". Alla små saker tillsammans gör märkbar skillnad.

Vore inte ordvalet lämpligare; hifi-bögarna --> hifi-nördarna?
Vad har homosexualitet med det hela att göra?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Han kallar dig sinnessjuk? Är du ett troll eller letar du bråk?
Läs vad folk skriver så ska du se att världen blir enklare.

jag erkänner att jag läste lite fel, jag ber om ursäkt för detta och har editerat mitt inlägg. Vidare, så kan jag garantera att jag inte är ett troll, utan snarare så borde man vara piggare så man inte läser fel. Men det ändrar inte min ursprungliga åsikt att vhs--> dvd var viktigare än dvd --> blue-ray.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ed76:

Så kan det gå när det ska vara vitsigt med namngivining av produkter.

Funderar dock lite på hur vissa termer bör skrivas enligt svenk språksed. Till exempel bör man troligtvis inte skriva iPad eller PhysX i löpande text av samma anledning som man inte skriver VOLVO.
Med "Blu-Ray" blir jag osäkrare.
Man bör antagligen inte använda stort R men hur blir det med bindestrecket, eller till och med b't? Om ordet börjar användas mer som en vanlig term i stället för ett varumärke så borde det blir litet b. Men bindesträcket har jag ingen aning om. Kanske borde skrivas Blu ray, Bluray, bluray eller blu ray. Någon som vet?

Fattar folk och det inte blir svårläst så tycker jag det är skitsamma hur folk skriver men jag är ändå lite nyfiken på hur man "borde" skriva.

edit
Jag lutar lite åt att bluray eller Bluray fungerar bäst i löpande text.

Svensk språksed, säger du? Då blir det blåstråle.
*skakar på huvudet*

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

jag erkänner att jag läste lite fel, har editerat mitt inlägg.

Bra då kan du läsa om mitt inlägg också och korrigera ditt svar därefter.

Nog för att jag ibland kan formulera mig själv fel ibland så det blir missförstånd, men inte så som du angrep mitt inlägg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av speedghost:

lite mer DVD vs. Blu-ray screenshots.
Blu-ray vs. DVD Screenshot comparison thread? - Blu-ray Forum
Blu-ray, HD-DVD & SD DVD Comparison Screenshots *WARNING - LARGE PICTURE FILES* - AVS Forum

Edit: man bör ju även tänka på att det finns filmer på Blu-ray som är "skit kvalite" (typ samma som dvd) för filmbolagen mer eller mindre tagit en dvd kopia och fört över den till Blu-ray.
dock är det mindre vanligt idag och även gamla filmer börjar få fina överföringar till Blu-ray nu.

Mjo, men ibland kommer det dyngsläpp på rena klassiker.
Predator har ju fått en galet dålig transfer, senast på nyutgåvan, till och med...! Vissa filmer blir rent av skändade. Terminator-filmerna har inte heller fått en värdig release än, enligt mig. Så pass stora filmer ska ha en p.e.r.f.e.k.t. kvalitet. Inga fel eller brister. Samt allt extramaterial. Samma ju med LOTR (extended förstås). Nu närmast får vi väl se hur de behandlar/-t Alien-filmerna i höst.
Jag är orolig! Det var ju Fox som skändade Predator. Men de är rätt bra på att skända dessa filmer. Misslyckas de med Alien-boxen så borde man skicka maffian på dem. Helst den italienska.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Nog för att jag ibland kan formulera mig själv fel ibland så det blir missförstånd, men inte så som du angrep mitt inlägg.

låt mig då omformulera frågan, vad är vitsen med att importera blue-ray filmer för 150kr om dom inte är nyheter?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hajdeff:

Mjo, men ibland kommer det dyngsläpp på rena klassiker.
Predator har ju fått en galet dålig transfer, senast på nyutgåvan, till och med...! Vissa filmer blir rent av skändade. Terminator-filmerna har inte heller fått en värdig release än, enligt mig. Så pass stora filmer ska ha en p.e.r.f.e.k.t. kvalitet. Inga fel eller brister. Samt allt extramaterial. Samma ju med LOTR (extended förstås). Nu närmast får vi väl se hur de behandlar/-t Alien-filmerna i höst.
Jag är orolig! Det var ju Fox som skändade Predator. Men de är rätt bra på att skända dessa filmer. Misslyckas de med Alien-boxen så borde man skicka maffian på dem. Helst den italienska.

hajdeff: Editera gärna samma inlägg och lägg till ny info/nya citat istället för att posta nya. Du citerar flera genom att trycka på knappen "Citera flera" följt av "Skriv svar" (ej Snabbsvar-rutan), fungerar även över flera sidor!

"Blu-ray" (eller "Blu-ray Disc" formellt) är förövrigt ett produktnamn (ni som snackade om det en bit bak) och stavas som "kreatören" önskar, att det "betyder" blåstråle är en helt annan sak. Det är som om man skulle översätta "Geforce GTX 460" till "G-kraft GTX 460" på svenska.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

låt mig då omformulera frågan, vad är vitsen med att importera blue-ray filmer för 150kr om dom inte är nyheter?

Ja, vad kan vitsen vara? Att man vill äga filmen, tro?
Så, då var det slutdiskuterat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Sluta överdriv och att anklaga mig för att vara blind är lite väl magstarkt. Vad jag ville mena med mina tidigare inlägg i tråden är att blu-ray kommer till sin fulla rätt först när man har en relativt stor skärm och att tidigare teknikskiften, som exempelvis från vhs --> dvd var avsevärt viktigare för att få bättre bildkvalite. Visst, ser man bara till upplösningen så är hoppet mellan dvd och blu-ray större än mellan vhs och dvd, men med hoppet till dvd så fick man en bra upplösning. Man kan ju sammanfatta hoppen med dålig upplösning (VHS) --> bra upplösning (DVD) --> riktigt bra upplösning (blu-ray) och då är det självklart i mina ögon att det första hoppet är viktigare. Sen så har vi det faktumet att man slapp de bildstörningar som oftast hörde till vhs tekniken.

Edit: Inlägget är editerat efter en mycket olycklig feltolkning från min sida.

Nu är du ute på fel spår igen...

Det är inte i första hand upplösningen som är den extremt stora skillnaden mellan DVD och Bluray.
Det är den extremt mycket större mängden data som kan lagras på en Bluray-skiva som gör att man slipper komprimera ner filmen så otroligt mycket som man tvingas göra på en DVD-skiva.

Som jag skrev förut, du kan ta en film i upplösningen 1080 och komprimera ner den så mycket att den har sämre kvalitet i bilden än vad en DVD har. Ändå kvarstår faktumet att filmen på bluray har HÖGRE upplösning än vad DVD-skivan har...

Upplösning och bildkvalitet har inte per automatik något gemensamt. Tar du en DVD-film och förstorar upp den till 1920*1080 så får du inte på något sätt en bättre bild, eller hur?

Jag har sett filmer som har mycket bättre kvalitet i 720 än vad vad andra filmer är i 1080... Hänger du med?

Så, det är därför jag kan påstå att hoppet från DVD till 1080p bluray är större än VHS till DVD.
Och nu pratar jag självklart om en köpt helt ny VHS-film som inte på något sätt är sliten.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

låt mig då omformulera frågan, vad är vitsen med att importera blue-ray filmer för 150kr om dom inte är nyheter?

För man vill se på filmen???
Eller menar du att du enbart kan se på en film som är en nyhet? Då kan du inte vara direkt någon filmälskare eller filmintresserad!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

ah lägg av nu vilket gnäll på er ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Svensk språksed, säger du? Då blir det blåstråle.
*skakar på huvudet*

Blir knappast blåstråle.

Skrivet av Lezziter:

hajdeff:"Blu-ray" (eller "Blu-ray Disc" formellt) är förövrigt ett produktnamn (ni som snackade om det en bit bak) och stavas som "kreatören" önskar, att det "betyder" blåstråle är en helt annan sak. Det är som om man skulle översätta "Geforce GTX 460" till "G-kraft GTX 460" på svenska.

Precis.

Däremot är jag personligen nyfiken på hur det korrekt bör skrivas i olika sammanhang..

edit
läsfel

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker steget från VHS -> DVD var mer signifikant. VHS var analogt (förutom i mycket specifika fall), stereoljud och klumpigt med stora kasseter. Dessutom slets banden förhållandevis snabbt vilket gav märkbart sämre bildkvalitet redan efter ett par genomtittar.
Med DVD fick man för första gången ett heldigitalt format med hyfsad bildkvalitet. Man ökade också antalet ljudkanaler och öppnade därmed upp för hela hembiomarknaden samtidigt soms kivorna inte slits, i alla fall inte av att tittas på. Dessutom tillkom möjligheter som kapitel, extramaterial, valbara undertexter, valbara ljudspår och kommentatorspår. Sist men inte minst är skivorna utrymmesbesparande att lagra.

Blu-ray är i mina ögon den naturliga evolutionen av DVD, inget "banbrytande" på samma sätt som VHS->DVD. Digitalt är redan vad som gäller och formatet tillför inget nytt (förutom Live-tjänsterna kanske), det tar helt enkelt ett beprövat koncept och trycker upp kvalitetsreglagen ett par meter. Med det inte sagt att Blu-ray är dåligt på något vis, jag har själv en stadigt växande samling och har sedan länge börjat fnysa åt DVD-hyllorna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Mjo, men ibland kommer det dyngsläpp på rena klassiker.
Predator har ju fått en galet dålig transfer, senast på nyutgåvan, till och med...! Vissa filmer blir rent av skändade. Terminator-filmerna har inte heller fått en värdig release än, enligt mig. Så pass stora filmer ska ha en p.e.r.f.e.k.t. kvalitet. Inga fel eller brister. Samt allt extramaterial. Samma ju med LOTR (extended förstås). Nu närmast får vi väl se hur de behandlar/-t Alien-filmerna i höst.
Jag är orolig! Det var ju Fox som skändade Predator. Men de är rätt bra på att skända dessa filmer. Misslyckas de med Alien-boxen så borde man skicka maffian på dem. Helst den italienska.

Sant det kommer fortfarande dåliga transfers, men rent generellt verkar det bättre (bättre codecs används och oftare dubbel lagring osv.)

Första Terminator var väl visserligen låg budget film och hade väldigt dålig orginal källa, dock ingen ursäkt om man kollar till Blade runner som exempel.

sen finns det ju som sagt andra exempel då man inte fatt vad dom håller på med, mer än att dom försöker tjäna snabba pengar på stora titlar vilket är jäkligt synd.

On Topic

Angående artikeln är dom här nya skivorna inte bara någe som tagits fram för bränning/lagring? eller är det någe som kommer bli en vanlig standard och såfall är det ens bakåtkomp?

Off Topic

VHS -> DVD var väl mer märkvärdigt än DVD -> BD för det bjöd på så mycke mer än skillnad i bild & ljud så där måste jag också säga att dvd var ett större hopp, men bara sett till bild kvalite var det minst lika stort kliv till Blu-ray.

Man får ju även vara lite förlåtande i jämförelserna, vhs var ju som oftast helt utslitna om man tex. hyrde så där kunde ju skillnaden vara enorm om man jämförde med dvd

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550@3.4Ghz | Gigabyte p35 ds3 | 4GB A-Data | Nvidia GTX 460 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

det är intressant att titta på priset per gigabyte och jämföra med PC och dvd. problemet är enligt mig dock lästiderna jämfört med en HDD, samtidigt kan säkert blu-ray gå hem hos en icke datakunnig som inte kan tanka (lagligt givetvis, inget annat)

Du kan ju upplysa mig vart du kan tanka ner Film i Blu-ray kvalitet lagligt

Permalänk
Medlem

"I framtiden är nog Blu-Ray skivan lika stor som en LP" Finns ett tidigt format som heter LaserDisc inte HD men de skivorna är i LP storlek.
Laserdisc - Wikipedia

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ed76:

Blir knappast blåstråle.Precis.

Däremot är jag personligen nyfiken på hur det korrekt bör skrivas i olika sammanhang..

edit
läsfel

Det blir det väl visst. Blu=blue=blå/blått. Ray=stråle (eller rocka). Peace of cake.

Fattar inte vad du är ute efter. Annat än att du verkar tro att man plötsligt kan skriva om ett varumärke.
Då kan vi ju skriva sedeskiva med.

Skrivet av Lezziter:

Jag tycker steget från VHS -> DVD var mer signifikant. VHS var analogt (förutom i mycket specifika fall), stereoljud och klumpigt med stora kasseter. Dessutom slets banden förhållandevis snabbt vilket gav märkbart sämre bildkvalitet redan efter ett par genomtittar.
Med DVD fick man för första gången ett heldigitalt format med hyfsad bildkvalitet. Man ökade också antalet ljudkanaler och öppnade därmed upp för hela hembiomarknaden samtidigt soms kivorna inte slits, i alla fall inte av att tittas på. Dessutom tillkom möjligheter som kapitel, extramaterial, valbara undertexter, valbara ljudspår och kommentatorspår. Sist men inte minst är skivorna utrymmesbesparande att lagra.

Blu-ray är i mina ögon den naturliga evolutionen av DVD, inget "banbrytande" på samma sätt som VHS->DVD. Digitalt är redan vad som gäller och formatet tillför inget nytt (förutom Live-tjänsterna kanske), det tar helt enkelt ett beprövat koncept och trycker upp kvalitetsreglagen ett par meter. Med det inte sagt att Blu-ray är dåligt på något vis, jag har själv en stadigt växande samling och har sedan länge börjat fnysa åt DVD-hyllorna.

Men varför tycker du det? För formatet? Det fanns ju redan både VCD, SVCD och LD. Ska man se till bild så är ju D-VHS fortfarande bäst. Även om det inte är VHS på samma sätt, vad jag förstått.

För mig är Blu-Ray ett viktigt steg och ett nödvändigt sådant, eftersom vi ju bör sträva efter att kunna se okomprimerad film. Jag kikade för en tid sen på Matrix på min TV, uppskalat. Det såg rent sagt förjäkligt ut. Ska ta och se den snart på BD igen och jämföra.
Men io, BD tillför åtminstone en sak mer, och det är interaktiva menyer på ett annat sätt. T ex menytillgång under filmen.
Om man inte tycker att skillnaden mellan BD och DVD, när vi talar referensmaterial, då har man antingen fel utrustning eller dålig syn.
För övrigt känns det problematiskt att spela DVD på en BD-spelare. Även om den är bakåtkompatibel känns det som den vill ha en BD istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

KS-ELM, Kompakt Skiva-Endast Läsbart Minne ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Det fanns ju redan både VCD, SVCD och LD. Ska man se till bild så är ju D-VHS fortfarande bäst.

Helt enkelt för att dessa format inte slog, det var DVD som blev stort och DVD som innebar den stora förbättringen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Det blir det väl visst. Blu=blue=blå/blått. Ray=stråle (eller rocka). Peace of cake.

Fattar inte vad du är ute efter. Annat än att du verkar tro att man plötsligt kan skriva om ett varumärke.
Då kan vi ju skriva sedeskiva med.

Som du skriver förstår du inte frågan.

  • Produkter kan heta vad som helst.

  • Texter är vanligen baserade på specefika skrivregler beroende på språk.

  • Därför skriver man normalt inte tex BLIZZARD utan Blizzard, inte iPhone utan Iphone. Och så vidare.

  • Hur bör man skriva "Blue-Ray"?

Har nu själv kollar upp det. Vi har som bekant inte speciellt strikta skrivregler så det verkar finnas en del utrymme för olika varianter utan att göra fel.
Avser man varumärket gäller versal vilket är ganska självklart, exempel: "Blu-ray", "Bluray".
Avser man tekniken i allmänhet blir det gemen, exempel: "blu-ray", "bluray".

Egentligen var jag mest nyfiken på om det är inkorrekt att använda bindestreck men har inte hittat något om det i sig förutom att det är ok att skippa i "blu-ray". Antar att varumärlen som |-|1Ph1PL4'/3rPLU$ eller b.l.o.o.b skulle skrivas Hifiplayerplus/Bloob men det kanske anses vara ok med enstaka bindestreck.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hajdeff:

Men varför tycker du det? För formatet? Det fanns ju redan både VCD, SVCD och LD. Ska man se till bild så är ju D-VHS fortfarande bäst. Även om det inte är VHS på samma sätt, vad jag förstått.

För mig är Blu-Ray ett viktigt steg och ett nödvändigt sådant, eftersom vi ju bör sträva efter att kunna se okomprimerad film. Jag kikade för en tid sen på Matrix på min TV, uppskalat. Det såg rent sagt förjäkligt ut. Ska ta och se den snart på BD igen och jämföra.
Men io, BD tillför åtminstone en sak mer, och det är interaktiva menyer på ett annat sätt. T ex menytillgång under filmen.
Om man inte tycker att skillnaden mellan BD och DVD, när vi talar referensmaterial, då har man antingen fel utrustning eller dålig syn.
För övrigt känns det problematiskt att spela DVD på en BD-spelare. Även om den är bakåtkompatibel känns det som den vill ha en BD istället.

Varför och varför, jag tycker det helt enkelt.
VCD, SVCD, LD och D-VHS var/är nischprodukter som aldrig blev kommersiella framgångar. VHS blev DVD som blev HD-DVD/Blu-ray som blev Blu-ray sett till vad som handlas av konsumenterna.

Resten tror jag inte var till mig, jag skrev aldrig att man itne ser skillnad utan tvärt om att skilnaden visst finns och är stor.

Skrivet av ed76:

Avser man varumärket gäller versal vilket är ganska självklart, exempel: "Blu-ray", "Bluray".
Avser man tekniken i allmänhet blir det gemen, exempel: "blu-ray", "bluray".

Det låter mycket rimligt. I nyheten avses ju själva formatet Blu-ray, inte tekniken med blålaser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Blu-ray, Blue-ray... Varför inte ta det på ren svenska?

"Jo jag köpte ett nytt hemabio system"
"åh fan har du nån bra dvd film då?"
"jovisst, men nuförtiden kör jag med blå stråle istället, mycket bättre"

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ed76:

Som du skriver förstår du inte frågan.

  • Produkter kan heta vad som helst.

  • Texter är vanligen baserade på specefika skrivregler beroende på språk.

  • Därför skriver man normalt inte tex BLIZZARD utan Blizzard, inte iPhone utan Iphone. Och så vidare.

  • Hur bör man skriva "Blue-Ray"?

Har nu själv kollar upp det. Vi har som bekant inte speciellt strikta skrivregler så det verkar finnas en del utrymme för olika varianter utan att göra fel.
Avser man varumärket gäller versal vilket är ganska självklart, exempel: "Blu-ray", "Bluray".
Avser man tekniken i allmänhet blir det gemen, exempel: "blu-ray", "bluray".

Egentligen var jag mest nyfiken på om det är inkorrekt att använda bindestreck men har inte hittat något om det i sig förutom att det är ok att skippa i "blu-ray". Antar att varumärlen som |-|1Ph1PL4'/3rPLU$ eller b.l.o.o.b skulle skrivas Hifiplayerplus/Bloob men det kanske anses vara ok med enstaka bindestreck.

OK. Så jag kanske inte förstod exakt vad du menade. Mest för att jag själv känner att diskussionen är fullkomligt oviktig för i varje fall mig. Det finns bra mycket mer intressanta saker att prata om, menar jag.

Men varför skulle det skilja mellan vad varumärket heter och själva tekniken? Det är ju laser i vilket fall. Olika slags våglängd så vitt jag förstår, bara. Och sånt annat tekniskt. För mig är det bara hårklyveri.

För mig heter tekniken Blu-ray och formatet Blu-rayDisc. Utan undantag. Man kan förkorta Blu-ray till BR och Blu-rayDisc till BD, vilket också vanligen görs vad jag sett.
Dock använder jag själv möjligen felaktigt "Blu-ray" när jag avser skivorna. Men jag kompletterar med att använda BD ibland. Hellre det i varje fall än att skriva fel som att man vore ignorant; "blue-ray".

Skrivet av emilakered:

Varför och varför, jag tycker det helt enkelt.
VCD, SVCD, LD och D-VHS var/är nischprodukter som aldrig blev kommersiella framgångar. VHS blev DVD som blev HD-DVD/Blu-ray som blev Blu-ray sett till vad som handlas av konsumenterna.

Resten tror jag inte var till mig, jag skrev aldrig att man itne ser skillnad utan tvärt om att skilnaden visst finns och är stor.

Det låter mycket rimligt. I nyheten avses ju själva formatet Blu-ray, inte tekniken med blålaser.

Det var bara en helt vanlig fråga, eftersom jag misstänkte att du var mer begeistrad i det kompakta formatet, osv. Men jag ville belysa att det redan fanns och funnits sen 80-talet. Det revolutionerande med DVD är ju hur mycket den rymmer och allt annat som den innehåller. Menyer, kapitel, extramaterial.

Det med skillnad i kvalitet behövde jag nog inte skriva, då du som sagt inte menar på att den är så liten som en del skriver.

Skrivet av Woods:

Blu-ray, Blue-ray... Varför inte ta det på ren svenska?

"Jo jag köpte ett nytt hemabio system"
"åh fan har du nån bra dvd film då?"
"jovisst, men nuförtiden kör jag med blå stråle istället, mycket bättre"

Hmm. Vad är det med dessa onödiga inlägg?

Det HETER Blu-ray/Blu-rayDisc.

Om folk vill snacka enbart svenska av nån anledning ska man göra det om allt och vara konsekvent. Du är inte det när du skriver "DVD". Skriv då digital mångsidig skiva (av Digital Versatile Disc). Men vad är poängen? Vara besserwisser eller "värna om språket" eller bara göra det för att man har tråkigt?
Svenska finns knappt längre. Vi har tusentals låneord. Inte ens ordet digital är svenska. Eller ordet "ord", osv, osv. Ad infinitum. (För att inte skriva på svenska alls.)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Priserna på filmer kommer inte gå ner i Sverige och Europa, det handlar om skatter, tullar, moms och okker vinster som trycker upp priset. I USA är priserna på blu-ray mycket mer humana. Vi lever i fel världsdel om vi älskar film och prylar i almänhet.

Personligen har jag ännu inte kommit över HD DVD och har därför fram tills denna dag inte handlat en ända film på det blåa formatet.

När det gäller skillnaden mellan DVD och HD så är skillnaden enrom tycker jag. DVD är suddigt i min åsikt och kan förstöra en riktigt bra film.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer