Videokamera med bra ljudupptagning inom prisklassen 1k-2.5k?

Permalänk
Medlem

Videokamera med bra ljudupptagning inom prisklassen 1k-2.5k?

Hej,

Jag behöver en videokamera för syftet att spela in musik (akustisk gitarr och sång) med en bildupplösning på lägst 1280x720p. Eftersom det är musik det gäller så vill jag att ljudkvalitén är hög och ljudet klart. Inspelning kommer att ske i ett rum på 3.5m x 5m x 2,5m om det kan påverka valet av kamera?

Den måste självklart ha möjlighet att placeras på stativ, tar gärna emot fler alternativ på kameror i prisklassen 1000 - 2500kr, ifall det nu råkar finnas en värsting som är överlägsen på ljud och kostar någon 100-lapp över mitt tak så tar jag gärna emot det förslaget också.

Tack på förhand!
Pierre

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jättepåläst på videokameror, men jag tror att det blir svårt att hitta en med bra ljudupptagning i den prisklassen, särskilt om den ska filma i 720p dessutom.
Nu vet jag inte hur du tänkt använda den, men det verkar som att du bara ska spela in ett spår. Har du tillgång till dator vid inspelning skulle jag föreslå att du skaffar en stormembrans USB-mikrofon för ljudet, tex denna:
THE T.BONE SC440 USB - Svensk International Cyberstore
Ska du spela in flerkanalsinspelningar (vilket jag inte antar eftersom du från början tänkt använda en kamera för inspelningen), så funkar troligen inte ovanstånede så bra då den troligen har lite högre latency än önskvärt.
Även om det är en budgermick så lär den klå det mesta vad gäller mikrofoner inbyggda i videokameror även i mycket högre prisklass.
Till den får man såklart ha ett stativ åxå. Thomann har ett antal varianter för en billig penning, tex detta:
MILLENIUM MS-2005 - Svensk International Cyberstore

Sen är det ju fritt att välja i stort sett vilken kamera som helst för knappa 2000kr. Jag har, som sagt, inte så jättebra koll på videokameror, men många stillbildskameror filmar åxå med bra kvalitet numera. Jag har själv en panasonic kompaktkamera som jag tycker filmar med bra kvalitet.
Storleken på rummet kan ju påverka valet av kamera så tillvida att man eventuellt vill ha mycket vidvinkel om man vill ha med en hel person stående tex, men med 5m på längsta hållet så borde det inte vara så kritiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, blir antagligen att införskaffa extern mikrofon och videokamera för att få en bra kvalité på ljudet.