Nytt 460 funkar inge vidare.

Permalänk
Medlem

Nytt 460 funkar inge vidare.

Tjena, skrev i ett annat sub forum här, men efter lite tänkande så hör nog frågan bättre här hemma då det är problem med nya grafikkortet, inget annat.

Fick hem mitt Gainward GS GTX 460 1gb ifrån komplett idag
Avinstallderade mitt andra (4850) körde drivesweper osv
installerade det nya med drivrutiner osv.
Funkade bra i 2 minuter sedan frös datorn.
Rebootade samma sak igen fast snabbare än 2 min.
Höll på så ett tag, gav sedan upp om installerade win7 64bit.
Funkade i 10 minuter sedan samma sak.

Drog ner vantage och det höll i typ 1 minut sedan frös datorn igen, tempen såg bra ut på kortet, låg på 34 grader.

Nu har jag lagt in andra kortet igen och allt funkar tipp-top.

Någon som kan tänkas veeta vad problematiken kan ligga i? har jag fått ett måndags ex?

Datorn består utav:

AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
Gigabyte GA-790XTA-UD4
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
GTX 460 1gb
Corsair 400w PSU
Antec 300
1st HD 300gb.
Windows 7 Ultimate 64bit.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk

"Rekommenderad strömförsörjning 450 W" Enligt detaljerad specifikation på http://http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602777&view=detailed#ProductTabs
Ser att du sitter på 400W, vet ej om det har med saken att göra men kan ju vara en anledning.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

"Rekommenderad strömförsörjning 450 W" Enligt detaljerad specifikation på http://http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602777&view=detailed#ProductTabs
Ser att du sitter på 400W, vet ej om det har med saken att göra men kan ju vara en anledning.

//BG

Skulle precis posta samma svar

Mitt Gigabyte GTX 460 768MB (Stock) kräver också 450W som minimum

Permalänk
Medlem

Kan vara att strömmen inte räcker.
Corsair Cx400w må vara stark men inte så stark.
NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
4850 kanske ligger på gränsen och 460 straxt under.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

hej. Vet inte vad felet kan vara men jag fick oxå ett Gainward "goes like hell" idag från komplett och gjorde ungefär som du. Avinstallerade allt nvidia som fanns i datorn ( hadde nvidia kort före), laddade ner nya drivrutiner och allt fungerar för mig inga frysningar eller annat skumt utan är helnöjd.
Har p5n-d, q9450 @ 3,1.
Jag har ett sli nät agg med två färdiga 6 pin kontakter vet ej om du använder den medföljande molex överföringen om detta kan medföra nåt trassel.

Permalänk
Skrivet av frassen:

hej. Vet inte vad felet kan vara men jag fick oxå ett Gainward "goes like hell" idag från komplett och gjorde ungefär som du. Avinstallerade allt nvidia som fanns i datorn ( hadde nvidia kort före), laddade ner nya drivrutiner och allt fungerar för mig inga frysningar eller annat skumt utan är helnöjd.
Har p5n-d, q9450 @ 3,1.
Jag har ett sli nät agg med två färdiga 6 pin kontakter vet ej om du använder den medföljande molex överföringen om detta kan medföra nåt trassel.

Ett "sli nätagg" säger absolut ingenting? Märke och modell...?

Trådskaparen: Kolla hur mycket kortet kan tänkas vilja mjölka på 12V-railsen och se om nätaggregatet ligger under eller i närheten av detta värde. I så fall lär det vara där du har din felkälla

Permalänk
Medlem

wut? Corsair 400W ska räcka utan problem till GTX 460.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Mjo har även hört och läst flera andra som har 400w nätagg och klarar det utan problem, med värre saker än jag har men ja kanske, dock tror jag att ett 4850 drar ganska exakt lika?

Kan detta isf förklara att datorn ibland klarar att hålla sig igång i 20min men andra gånger bara i 1min?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem

Hej, märket på sli agget vet jag ej, men det är på 630 w och är köpt på b-ray. Gainward kortet jag kör med är 1gb "goes like hell" varianten och det funkar helt klanderfritt. Har en liten fråga, mitt förra kort hadde endast dvi/vga utgång nu kan jag använda hdmi (min skärm stödjer detta). Är det bättre med hdmi än dvi för spel m,m

Permalänk
Medlem

hdmi och dvi är båda digitala, enkelt svar: du kommer inte märka skillnad

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna ta en annan dator med större agg å sätta jämte, sen kopplar du in den datorns strömkabel till ditt grafikkort å sen starta båda. Vet inte om de funkar!!!!
Då ser du ju om de e ditt agg som e för klent. Ja tycker de borde klara de men rekomenderar dom 450w så kan de ju va så.

Permalänk
Medlem

ännu lättare att ta med grafikkortet och sätta i en annan dator ja tror dock inte att det är nätdelen som är felet känns mer som dåliga drivrutiner eller ett måndagsexemplar av grafikkortet

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Köpte en wattmätare på classe olsson och har dator skärm och musladdare inkopplat.
Har toppat på 573watt som högsta och då är cpu och gpuerna överklockade.
Men 450watt så är du på säkra sidan skulle jag tro.
Mitt 1000watt agg känns lite overkill till det jag kör idag men det är ju framtidssäkert ett tag till hoppas man.

Permalänk
Medlem

Men dom skriver 450W som rekommenderat för att de räknar säkert med flera hårddiskar och det finns dåliga nätaggregat på marknaden. Så ja, ett 400W ska räcka.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

jo ett fyrahundra borde räcka. kan tänka mig att dom lägger på lite för den extra kräm som kommer gå åt om du köper 2 eller fler och kör SLI för det står ju ingen speciell specifikation för Sli system på kartingen iaf vad jag sett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

googlade lite och fick fram detta. TDP för 4850=114w för gtx460 150-160 beroende på vilken modell. Så inte så jävla mycket högre TDP, Låter som du kanske skulle kunna ta och utnyttja garantin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mjo, blir eventuellt att snacka med komplett om detta. Skall dock testa det i gamla rigger i morgon, ska bara orka skruva ihop delarna..
Kan det inte vara så att moderkortet som är CF inte gillar nvidia?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem

Testat och uppdaterat bios?
När jag bytte från hd4850 till hd5770 på Asus moderkort upplevde jag liknande problem som dig.
Efter biosuppdatering fungerade det klockrent

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Mjo har senaste uppdateringen engligt gigabytes uppdaterins verktyg.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Avstängd

Kör ett gtx 465 med en i5 750 i 4.2 plus gtx kortet grymt OC'ed med ett corsair 400w....

Klarar 3d mark benchmarks utan problem.. så din dator ska fixa det.. jag råder dej till att formatera om burken... så du får en fresh install.... så ska du se att det kan lösa sej.. mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Höll på så ett tag, gav sedan upp om installerade win7 64bit.
Funkade i 10 minuter sedan samma sak.

fungerade inge vidare det inte

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem

anledningen till att dom skriver 450w är för att många 400w har för låg ampere.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Runsy:
Jag hade precis samma problem som dig. Dock så körde jag på ett corsair 520W agg. Den har två PCI-e ut från nätagget, så jag kopplade in med de och installerade drivrutiner. Sen började datorn krångla. Frysa och lagga m.m.
Eftersom jag bara hade använt 1 av pci-e sladdarna innan provade jag att ta ström från molex x 2 --> pci-e som medföljde grafikkortet + en av pci-e sladd från nätagget. Då fungerade allting.

Så prova att ström från "olika" ställen på nätagget. Kanske kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Skall testa det, dock så har jag inte så mycket att välja på hehe.
Men skall göra ett försök att byta ifrån diverse "uttag"

Edit:

Testat detta nu, samma sak igen.
så fort jag startar en bench i vantage så hänger den sig, ibland efter 2 sekunder ibland efter 2 minuter.
Testade även att köra fläkten på 80% ifall det var värme problem, men samma sak händer.

Blir ganska brydd på detta måste jag säga.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem

Blev till att skicka tillbaks detta kortet. Dva ångrade köpet efter att jag pratat med en kille på komplett.
(Oroa er inte, markerade att varan var defekt så att ingen annan ska råka få detta)

Får se vad det blir för ersättningskort efter att pengarna är tillbaks på mitt konto.

Tack för Hjälpen allihopa.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16