Permalänk

Inet vs lokal handlare

Hejsan

Jag ska uppgradera min datorutrustning och var och hörde med den lokala handlaren vad de kunde erbjuda.
Jag fick ett prisförslag av dom på det här paketet:

Chassi: ACE Clubs 2 mATX med 500w nätdel
Moderkort: Asus M4A785TD-M EVO sAM3
Processor: AMD Phenom II X2 250 3.0GHz 2mb
Hårddisk: 500gb 7200RPM SATA2 16mb
RAM- Minne: 2x2GB(4GB) DDR3 1333MHz
Grafik: ATi HD5770 1GB GDDR5
DVD-RW: DVD-RW 20X. Dual layer- S-ata 2
Nätverkskort: Inbyggt Gigabit LAN
Processorfläkt: AMD orginalfläkt

Pris för detta: 6295:-

Nu har jag försökt läsa här, och det finns en uppsjö av lösningar och kombinationer och då man inte är riktigt kunnig är det svårt att riktigt se skillnaden på alla paket förutom prislappen.

Jag försökte mig på att bygga ett system på inet.se som skulle hamna på ungefär samma prislapp som den lokala handlaren och frågorna jag då har är:

Är detta ett system som fungerar ihop?
Är det prisvärt eller går det att få ett bättre system för samma eller mindre peng?
Är det här systemet bättre än den jag fick hos den lokale handlaren.

Moderkort: Asus M4N75TDAMD 883 kr
Hårddisk: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ 416 kr
Processor: AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition 945 kr
Ram-Minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 893 kr
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 768MB 1 990 kr
Låda: Cooler Master Elite 341, Svart 359 kr
Nätagg: Fractal Design Integra 500W 499 kr
DVD-Rom: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart 200 kr

Pris för detta: 6 185 kr

Jag fick inte länkningen till kundvagnen på inet att funka.

Permalänk
Medlem

Handlarens paket saknar det viktigaste när man köper en ACE låda med ACE nätdel....Brandvarnare
Nej skämt åsido, det nedersta paketet ser väl bra ut, CM Elite är en bra låda men en Antec 300 för någon hundring till kan vara nått.
Bra där med ett nForce moderkort till nVidia grafik det är det inte alla som tänker på.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Nu är jag rädd att jag dödade din budget med ett par hundralappar:

Jag skulle dock aldrig ta datorn från din lokala handlare pga. ACE nätagget, du kan ju själv ta och läsa varför här: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DonBalderoN:

Nu är jag rädd att jag dödade din budget med ett par hundralappar:

http://img251.imageshack.us/img251/8324/datork.jpg

Jag skulle dock aldrig ta datorn från din lokala handlare pga. ACE nätagget, du kan ju själv ta och läsa varför här: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Fint paket, lätt värt o slänga ut någon hundralapp extra för.

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk

Tack för alla svar och rekommendationer, men nu dök det upp nya funderingar.

DonBalderoN i ditt förslagspaket har du bytt ut moderkortet, men bör man inte ha nforce moderkort till nvidia grafikkort eller spelar det mindre roll?

Jag tänkte på det som AMD_PERA hade skrivit:

Citat:

Bra där med ett nForce moderkort till nVidia grafik det är det inte alla som tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxenkrux:

Tack för alla svar och rekommendationer, men nu dök det upp nya funderingar.

DonBalderoN i ditt förslagspaket har du bytt ut moderkortet, men bör man inte ha nforce moderkort till nvidia grafikkort eller spelar det mindre roll?

Jag tänkte på det som AMD_PERA hade skrivit:

Funderade precis på det med, jag har just nu ett AMD moderkort med ett ATI grafikkort just nu. Ska köpa GTX 460 snart, inte måste jag väl köpa nytt moderkort med nvidia nforce?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxenkrux:

Tack för alla svar och rekommendationer, men nu dök det upp nya funderingar.

DonBalderoN i ditt förslagspaket har du bytt ut moderkortet, men bör man inte ha nforce moderkort till nvidia grafikkort eller spelar det mindre roll?

Jag tänkte på det som AMD_PERA hade skrivit:

Du kan ha AMD chip på moderkortet och ändå ha ett nvidia grafikkort, någon som är mer säker än mig får gärna bekräfta det, men jag är nästan helt 100 på att det funkar jättebra.

/Pete

Permalänk
Hedersmedlem

Chipset och grafikkort kan kombineras precis hur som helst. Vad du än gör, undvik ACEs nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Du kan ha AMD chip på moderkortet och ändå ha ett nvidia grafikkort, någon som är mer säker än mig får gärna bekräfta det, men jag är nästan helt 100 på att det funkar jättebra.

/Pete

Det funkar jättebra
Man tappar möjligheten att köra SLI, men om man inte köper två grafikkort direkt har det iaf för mig känts onödigt att "framtidssäkra". Det känns som att det om ett halvår finns kort du hellre köper än ett gammalt likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Chipset och grafikkort kan kombineras precis hur som helst. Vad du än gör, undvik ACEs nätagg!

Helt korrekt^^ fick lära mig det igår xP
Om man ska köra SLI elr Crossfire måste man ett kompatibelt moderkort^^

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

DonBalderoN packet ser riktigt nice ut.

Du kan ju alltid byta till ett HD 5770 om du absolut vill spara ett par 100-lappar.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Skrivet av DonBalderoN:

Nu är jag rädd att jag dödade din budget med ett par hundralappar:

http://img251.imageshack.us/img251/8324/datork.jpg

Jag skulle dock aldrig ta datorn från din lokala handlare pga. ACE nätagget, du kan ju själv ta och läsa varför här: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

För att sänka priset kan du använda en phenom 925 istället. Vad jag har förstått är den enda skillnaden mellan 925,935,945,955,965 just klockfrekvensen förutom på 955 och 965 där multipliern är upplåst och om det nu är så ska det inte vara några problem att klocka upp 925 till samma hastighet som 945.

Permalänk

Ja jag må tacka för alla svar och förklaringar, nu är det nära en beställning. En liten fråga dök förvisso upp.
Då jag köpte mitt förra paket så var det minnet på grafikkortet som blev en fundering om jag inte minns fel (det är några år sedan jag köpte den). Jag har en skärm 22" med upplösning 1920X1200, klarar grafikkortet med 768mb den upplösningen eller bör man skaffa en med mer minne tex ett HD5770 med 1GB minne. HD5770 är några hundralappar billigare än sparcle geforce kortet och med mer minne så vilket fungerar bäst med min skärm?

Permalänk
Medlem

768MB minne på kortet borde fungerar bra, de är snabbare än 5770 och de är ju inge större numer minne du förlorar, jag säger kör på gtx460 ^^

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

skaffa 1GB-versionen av 460 kanske?

Permalänk
Citat:

skaffa 1GB-versionen av 460 kanske?

Ja, givetvis så kan man alltid köpa bättre och dyrare grejer, konsten med att få en bra och billig dator är väl att veta vad som passar ihop för att få en tillräckligt bra dator för en viss summa pengar. Det är därför jag frågar på det här forumet för det verkar finnas en helt otrolig kunskapskälla här, vilket som jag inte har tid att skaffa mig själv just nu med 2 små ungar som hela tiden kräver uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxenkrux:

Ja, givetvis så kan man alltid köpa bättre och dyrare grejer, konsten med att få en bra och billig dator är väl att veta vad som passar ihop för att få en tillräckligt bra dator för en viss summa pengar. Det är därför jag frågar på det här forumet för det verkar finnas en helt otrolig kunskapskälla här, vilket som jag inte har tid att skaffa mig själv just nu med 2 små ungar som hela tiden kräver uppmärksamhet.

Det mindre av 460 korten ska vara mer "prisvärt" enligt de tester jag läst.
Men 1gb är självklart bättre
Upp till var och en att avgöra vad man behöver.

Permalänk

Kör på CM Elite istället för Antec 300 - billigare, snyggare och kompaktare

Permalänk
Medlem

Eliten är förliten
Om man vill ha tornkylare så är eliten lite för smal tex en TRUE Fick inte plats i min Elite 331 och jag har för mig att alla elite har samma låda men lite olika utseende på frontplåten En CM Hyper 212plus fick plats med näppe.
Dessutom är 300an utrustad för flera fläktar 2st 120mm fram en 120mm bak och en 140mm i toppen.
Eliten har ingen toppfläkt och bara en 1200mm i fram och en i bak samt en 80mm i dörren om man nu hittar en sådan som inte låter som en kaffekvarn:-)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...