Permalänk
Medlem

asus crosshair iv formula bios

hej igen !

det är så att jag har försökt att uppdatera mitt bios på min asus crosshair iv formula mendet gick inte så bra (jag försökte uppdatera till bios0905)

så nu står det boot block compatible verison ver.000 den håller på att söker efter skivor och usb:Er hela tiden

så jag stopade i min asus skiva som följde med mobot och när jag hade tryck in den så står det reading c4f.rom . completed

image outdated

pleas turn off your system and power agin to get system back'

när jag har startat om den och satt i skivan igen så händer samma sak om och om igen :/

snälla hjälp:)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gjorde du när du inte lyckades?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

det stog att jag skulle starta om datorn så jag gjorde det

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat med en reset av bios, du vet när du flyttar på en jumper eller tar ut batteriet eller trycker på en knapp på moderbrädan, vilket som nu passar ditt mobo

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

japp samma sak :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du testat med en reset av bios, du vet när du flyttar på en jumper eller tar ut batteriet eller trycker på en knapp på moderbrädan, vilket som nu passar ditt mobo

"Clear cmos" (?) knapp ska väl finnas på io-plattan?

Permalänk
Avstängd

kommer du in i bios??

Ska alltid göra en backup av gamla bios innan man flashar..

Finns ju mer än ett bios chip på moderkortet testa att se om du kan gå tillbaka i bios systemet..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

den lilla röda knappen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

kommer du in i bios??

Ska alltid göra en backup av gamla bios innan man flashar..

Finns ju mer än ett bios chip på moderkortet testa att se om du kan gå tillbaka i bios systemet..

jag kan inte det :/

Permalänk
Medlem

tror ni att man ska byta bios chippet för att fixa detta ?

Permalänk
Medlem

kan man inte byta bios chipet imot ett asus p5q delux

för p5q deluxe har ju 2 bios chip

Permalänk
Skrivet av munken96:

kan man inte byta bios chipet imot ett asus p5q delux

för p5q deluxe har ju 2 bios chip

Ifall båda bioschip är DIP8, stödjer SPI, har samma minnesmängd, använder samma volt och är från samma tillverkare (Det på Crosshair IV är ett Winbond W25Q16) är det ganska sannolikt att det går. Olika tillverkare använder ofta olika instruktioner för att skriva, läsa och radera på sina chip. Du kan dock inte använda biosmjukvara för Asus P5Q Deluxe till ett Crosshair IV. Bios är programmerat speciellt för ett moderkort.

Vad du kanske kan göra om du har kunskapen är så kallad "bios hot swap" (googla på det). Du startar ditt P5Q Deluxe, startar ett biosflashprogram som EZ flash, Flashrom, eller liknande från ett usbminne eller hårddisk. Ta sedan loss bioschipet/chipen från P5Q Deluxe och sätt dit det från Crosshair IV. Kör flashningsprogrammet och skriv in det bios skrivet för Crosshair IV. Ta sedan loss det, sätt in rätt chip i rätt moderkort och testa om det fungerar.

Annars kan du skicka in bioschipet till ett företag som "Eksit Data", säga åt dem vilken biosfil du vill använda och betala dem för att flasha den åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av divinorum:

Ifall båda bioschip är DIP8, stödjer SPI, har samma minnesmängd, använder samma volt och är från samma tillverkare (Det på Crosshair IV är ett Winbond W25Q16) är det ganska sannolikt att det går. Olika tillverkare använder ofta olika instruktioner för att skriva, läsa och radera på sina chip. Du kan dock inte använda biosmjukvara för Asus P5Q Deluxe till ett Crosshair IV. Bios är programmerat speciellt för ett moderkort.

Vad du kanske kan göra om du har kunskapen är så kallad "bios hot swap" (googla på det). Du startar ditt P5Q Deluxe, startar ett biosflashprogram som EZ flash, Flashrom, eller liknande från ett usbminne eller hårddisk. Ta sedan loss bioschipet/chipen från P5Q Deluxe och sätt dit det från Crosshair IV. Kör flashningsprogrammet och skriv in det bios skrivet för Crosshair IV. Ta sedan loss det, sätt in rätt chip i rätt moderkort och testa om det fungerar.

Annars kan du skicka in bioschipet till ett företag som "Eksit Data", säga åt dem vilken biosfil du vill använda och betala dem för att flasha den åt dig.

tack så mycket

jag ska testa det

Permalänk

Om det är hot swap du ska testa så försäkra dig om att P5Q Deluxe använder 3.3V på sin DIP8 socket. Om det anväder 5V kan det förstöra chipet. Du kan antingen testa med en multimeter eller läsa databladet för chipet. Du bör nog också försäkra dig om att de använder samma pinout. Det är mest troligt men jag är inte säker.

Det enklaste vore väl om du känner någon som också har ett Crosshair IV som du kan använda.

Permalänk
Medlem

det är ju 2 stycken bios chip i p5q deluxe när man ska "hotswappa" ska man ta ut båda chip då ?

Permalänk
Skrivet av munken96:

det är ju 2 stycken bios chip i p5q deluxe när man ska "hotswappa" ska man ta ut båda chip då ?

Hmm. Jag antar att den använder ett chip för backup? Ja, ta ut båda.

Permalänk
Medlem

det fungerade inte så att jag skickar in bioset till eksitdata men tack för hjälpen ialllafall

mvh john