Hp-dator väldigt seg & batterilampan blinkar

Permalänk
Medlem

Hp-dator väldigt seg & batterilampan blinkar

Min HP-dator (NC6400 2 ghz) blev helt plötsligt väldigt seg förra veckan. Att starta den tog nog 15 minuter, att öppna en mapp i nytt fönster tog cirka 5 min och att gå vidare i ett fönster tog cirka 20 sek. Jag överdriver faktiskt inte...
Testade att formatera vilket tog ett par timmar (brukar ta 30-60 min). Efteråt var den bättre men inte bra. Det tar nu cirka 20 sek att öppna ett nytt fönster och 5 sek att få upp startmenyn etc. Vad kan felet vara?

När datorn är avstängd och jag drar ut laddaren börjar batterilampan blinka väldigt fort. Det har den aldrig gjort tidigare när datorn är avstängd, den ska ju inte dra batteri då?

Är det bara att köpa ny som gäller?

Permalänk

den drar alltid lite ström från batteriet till klockan o sånt,

o om den är seg så kanske det är för att batteriet inte laddas upp o då går den inte i full power? när batteri lampan blinkar så brukar det betyda att batteriet har dåligt med kräm.

bara en tanke jag hade

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Teori 1: På vissa laptops klarar inte laddaren av att ge full kräm vid maxbelastning, då hjälper batteriet till, men när batteriet är dåligt så fungerar inte det och datorn klockar ned sig för att inte säcka ihop.
Teori 2: Hårdisken är paj, då blir datorn ******* seg.
edit: Det vill säga att du misshandlat datorn lite. Hårdiskar är ömtåliga speciellt när de är igång och arbetar.

Permalänk
Medlem

Ska undersöka lite vad det är. Om datorn klockar ner sig, brukar det inte synas under egenskaper på "Den här datorn" att det står en lägre klockfrekvens?
Att den är misshandlad tror jag inte. Den blev så helt plötsligt och vi har haft den cirka 2 år, är nästan aldrig ute med den utan den står bara på ett bord hela tiden. Har dock själv inte använt den på ett år utan bara tjejen som gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Ska undersöka lite vad det är. Om datorn klockar ner sig, brukar det inte synas under egenskaper på "Den här datorn" att det står en lägre klockfrekvens?
Att den är misshandlad tror jag inte. Den blev så helt plötsligt och vi har haft den cirka 2 år, är nästan aldrig ute med den utan den står bara på ett bord hela tiden. Har dock själv inte använt den på ett år utan bara tjejen som gör det.

Om du går in och tankar ner cpu-z så kommer du se exakt vilken cpu som sitter i burken. Här har du en lista över prestandan på olika cpuer. Tankar du ner superpi och kör ett test(1m/2m) som finns med i tabellen och sedan jämför. stämmer det bra så maxas cpun. Under tiden så kan du hålla koll på klockfrekvensen i cpu-z.

Permalänk

Avaktivera "Speedstep" i bios. Vet inte hur det är med HP men på IBM/Lenovo så klockar den ner cpun om man kör utan/med trasig batteri.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Hade samma problem med en dator på jobbet (samma modell). När laddaren var ikopplad så gick datorn sjukt långsamt, men när vi drog ut laddaren den så flöt allt på som vanligt. Efter byte av laddare så funkade den fint igen. Jättekonstigt fel.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::