Grafikkort med referensdesign allt sällsyntare

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort med referensdesign allt sällsyntare

Tillverkarna gör allt för att differentiera produkterna och grafikkort med referensdesign blir allt sällsyntare – på gott och ont.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jag gillar ofta referens designen, många andra designer skjuter inte ut luften ur chassit vilket jag aldrig tycker är bra..
kylaren på mitt powercolor 4870 är horribel och om någon har en referens kylare till 4870 ligggandes så köper / byter jag den gärna!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Kylarna har jag inget emot men att dom ska ändra PCB på korten suger för jag som har ett 5850pcs+ kan inte hitta ett fullcover vattenblock:(

Permalänk
Avstängd

Många av ati's kort som inte är av referens pcb... sätter dom bättre kylare på men tar bort volt control på.. varför sätter man då på en bättre kylare? .... tycker det är lite snedvridet...

Hade ett sapphire HD5870 med en annan kylare på grymt tyst.. men ingen volt control tyvärr... hade gärna behållt kortet om just den funktionen fanns kvar.... tystare kort och kallare fick man fasiken leta efter... nvidia tar ju i alla fall inte bort den funktionen när dom byter kylare!

Permalänk

Gillar mest referensdesignen på kort, allt annat känns som tårta på tårta liksom.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

jag gillar ofta referens designen, många andra designer skjuter inte ut luften ur chassit vilket jag aldrig tycker är bra..
kylaren på mitt powercolor 4870 är horribel

Exakt vad jag tycker!
Säger samma sak, fast med mina 4850..
Satt en äggvisp på som jag bytte ut till en ännu större. Tummen ned för alla vispande kylare.

Permalänk
Medlem

Referens designen är ju rätt viktig för att vi som konsumenter ska få bra alternativa kylare till korten.
Att tillverkare vill ha sin egna look kan man ju förstå men dom tänker ju inte lika mycket på kunden då.

Men majoriteten som köper deras kort tänker ju säkert inte byta kylare och dom går då på utseende.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är otroligt synd då jag söker 5850 i referensdesign till ett bra pris.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Tycker detta är otroligt synd då jag söker 5850 i referensdesign till ett bra pris.

Kolla in denna annons http://www.sweclockers.com/annons/50543-sapphire-radeon-hd-58...

Visa signatur

Intel i7 920 | Corsair 12GB 1666MHz XMS3 ati hd 6990*2

Permalänk
Medlem

Artikeln glömmer ju även att SLI och CF ofta blir svårare med icke referensdesign då många kylare inte är gjorda för SLI eller CF där korten är tätt packade.

Sålde en burk i går med GTX260. Vist svalt och klockar bar och allt men för dom där 10C lägre så låter det mer än mina 2st GTX260 med referenskylare dessutom säger MSI själva att det andra koret inte bör köras i SLI i alla fall inte tätt packade setuper. Och orsaken är rätt uppenbar då ett annat kort totalt hade blockerat fläktarna. Det gör sällan referenskylarna som har centrifugalfläkt som kan arbeta på högre tryck och ofta ä rkylarna konstruerade på så vis att tillräckligt mellanrum finns även i tätt packade SLI eller CF setuper. Personligen föredrar jag referens då det ofta är tyst faktiskt och dumpar luften ur låda och fungerar bra i SLI och CF eller om man bara har nåt annat kort som direkt under grafikkortet.

Axialfläktar är inte så bra lämpade till tätt packade kylare som ofta transporterar luften genom flänsen på längden istället. Axialfläktar är mycket mer underlägsna i den aspekten. Fördelen med dom är låg ljudnivå men som sagt ju mer motstånd det blir ju mer fördelaktigt blir det att gå från axial till centrifugalfläkt sett till kylning och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

"Alla är dock inte positiva till trenden. Även om kraftfullare kylare kan ge lägre temperaturer innebär det allt som oftast att den varma luften stannar kvar i datorlådan, till skillnad från AMD och Nvidias standardkylare som i de flesta fall pumpar ut värmen från lådan. Det är en nackdel för den som vill bygga ett tyst datorsystem eftersom det ställer högre krav på chassikylningen."

Det där är bara skitsnack, är det bättre med en 40mm turbinfläkt som ska försöka trycka ut luften i 5000rpm? Hur kan en 40mm fläkt överhuvud taget jämföras med två tysta 120 eller 140mm chassifläktar? Men tack för tipset, nästa gång jag köper en tyst dator ska jag skaffa mig en sån där 40mm turbinfläkt, den transporterar ju ut luften ur chassit.

Permalänk
Avstängd

Köper alltid referens kylda kort just pga av att jag vill ha ut all värme ur lådan.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Inaktiv

Det har verkligen märkts på senare tid att referenskort börjar bli rätt ovanliga och svåra att få tag på. Fördelarna är ju som artikeln nämner möjlighet till enklare kylarbyte blandannat, samt att korttillverkaren kan ha sparat in på komponenter som strömreglering.

Att det sedan att det så gott som enbart är kylare som drar runt värmen i chassit är riktigt tråkigt, då referensdesignen ofta har en smartare lösning där varmluften skickas ut genom datorns baksida. Som SFF-fantast så går många kort nu bort pga dåliga möjligheter att få ut värmen från chassit.

Permalänk
Medlem

Jag köper bara referenskort då jag som sagt vill att luften ska ut. Tycker bara att det verkar dumt att låta alla andra komponenter ta smällen istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag köper bara referenskort då jag som sagt vill att luften ska ut. Tycker bara att det verkar dumt att låta alla andra komponenter ta smällen istället.

samma här! även om man ska köpa vatten block i framtiden så är de ju referenskort som gäller.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Entusiast

Om man bortser från det där med voltregulatorer eller andra fysiska skillnader på själva kortet i sig. Visst har väl vissa tillverkare sina kylare designade så att luften puttas ut ur chassit eller?

MSI och ASUS på bilden , där ser man ju att luften rent logiskt sett bör stanna inuti datorn medans Sapphire-kortet mer påminner om referens väl? Eller är jag ute o cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Om man bortser från det där med voltregulatorer eller andra fysiska skillnader på själva kortet i sig. Visst har väl vissa tillverkare sina kylare designade så att luften puttas ut ur chassit eller?

MSI och ASUS på bilden , där ser man ju att luften rent logiskt sett bör stanna inuti datorn medans Sapphire-kortet mer påminner om referens väl? Eller är jag ute o cyklar?

Jo jag sålde just en dator med GTX260 från MSi ser mer eller mindre ut som det på artikelbilden.

Fick han en 120mm i sidan på 1000-1200rpm för å få ut varmluften ändå är det mer ljummet runt det kortet även om kortet visserligen är svalare idle men load så blir även det rätt ljummet och det kan jämföras med min andra burk som har 2st ASUS GTX260 helt referens och där räcker det med en 92mm @ 1000rpm. MSI kortets 2st 60 eller 70mm axialfläkta roterar på 2870rpm idle vid 40% hastighet och låter mer än mina 2st GTX260 referenskort som sagt. Tror inte centrifugalfläktarna i ett GTX260 referenskort snurrar i mycket över 1000rpm idle vid 40% så avsevärd skillnad. Som sagt centrifugalfläktar håller uppe högre tryck, många gånger högre än en axialfläkt och det betyder att luftflödet är högre då detta avtar ju mer trycket stiger och det stiger pga att flödet ökar normalt sett. Trycket närmar sig fläktens maximala tryck det så kallade statiska trycket därför axialfläktar inte orkar med då dom primärt kan flytta mycket luft om trycket är lågt.

Så min erfarenhet är att kort som på bilden låter 3-4 gånger mer än ett standard kort dock kyler det kanske 10C bättre men gäller också att ventilera lådan ordentligt. I alla fall lät bara grafikkort och kylningen till chassit flera gånger mer på den burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

samma här! även om man ska köpa vatten block i framtiden så är de ju referenskort som gäller.

även om ? Det är ju när du ska köra vatten det är viktigast att köra referens då fullcoverblock i stort sett alltid bara funkar med ref design.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Väljer helst referensmodellerna då jag tycker eftermarknadskylarna är gräsligt fula (de flesta) och även att den varma luften stannar kvar i lådan. Föredrar snygg design och fläkt som dumpar luften på utsidan (Y)

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att det kommer alternativ till standardkylningen men jag får hålla med om att det är tråkigt att dessa sällan blåser ut luften från lådan samt att dessa kort ofta har begränsningar i överklockningen så de ändå inte kan användas som man vill.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att referenskylaren är dålig och ofta onödigt högljudd för den kylning den ger så är jag mycket glad att tillverkarna fixar det själva, så slipper jag köpa till saker efteråt bara för att få tyst prestanda.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Har ett XFX HD5850 "Black Edition" i referensdesign och har tänkt skaffa ett till. Men på inet ser det inte ut som det finns längre?
Verkar vara en annan kylare på nu. Vill juh ha 2 likadana.... Någon som vet om det fortfarande går o få tag på?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Säger som alla andra att jag väljer alltid referensdesignen för att få ut den varma luften ur chassit.
På senare tid har allt mer och mer kort med egna kylare dykt upp, 5830 saknar ju till och med referenskylare!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av Catman:

Köper alltid referens kylda kort just pga av att jag vill ha ut all värme ur lådan.

Skrivet av cat_fish_1:

samma här! även om man ska köpa vatten block i framtiden så är de ju referenskort som gäller.

Håller med helt och hållet att inte köpa referens är bara onödigt om man ska köra vatten och dyrare samt att jag har aldrig riktigt förstått varför tillverkarna vill använda sig av kylmetoder som inte ens riktar luftflödet.... visst nån grad kallare gpu men en massa varm luft mot nordbryggan och cpu'n

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Har ett XFX HD5850 "Black Edition" i referensdesign och har tänkt skaffa ett till. Men på inet ser det inte ut som det finns längre?
Verkar vara en annan kylare på nu. Vill juh ha 2 likadana.... Någon som vet om det fortfarande går o få tag på?

XFX Radeon HD5850 Black Edition HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express) Indomo är en bra butik så jag skulle nog satsa på dem

Permalänk
Medlem

Om man bara ska ha ett kort i datorn så kan man lika gärna ta ett kort med extra bra/tyst kylning för GPU'n via en icke refdesign kylare... varför använda en högljud fläkt för att försöka forcera ut luft genom en liten glugg i en bakplåt när man har flera stora hål för chassifläktar som är bättre ämnade för att få ut varmluften?

Smaken är väll som baken och ska man köra med dubbla kort så finns det klart andra faktorer att ta med i beräkningen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att mitt 5870 referenskort låter störande vid låg belastning och det är viktigast för mig. Vid hög belastning är oftast högtalarna uppskruvade eller headsetet på så då hörs det ändå inte.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag väljer Sapphire med refensdesignen eftersom jag haft minst strul med dessa kort.

Permalänk
Avstängd

Icke referens suger as mycket. nersnålat på allt.

Permalänk
Medlem

Ska man inte köra sli/CF, vatten eller byta kylare ser jag inte riktigt poängen med referenskylare. Gpun är numera en av de allra varmaste delarna i datorn, att försöka transportera ut all den värmen genom ett 5 cm2 stort hål i bakplåten när det finns betydligt effektivare chassifläktar känns inte direkt optimalt, även om det låter fint på pappret.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core