Krångel med ny Inet Taurus extreme gamer hd 5850

Permalänk
Medlem

Krångel med ny Inet Taurus extreme gamer hd 5850

Här är en länk till datorn med alla specs Inet Taurus Extreme Gamer - Inet.se

Vill börja med att säga att jag är nog en average user om man säger så. Kan inget alls om det mer avancerade utan använder bara datorn till att spela online. Förstår det mesta dock men behöver verkligen hjälp!

Fick hem datorn för 2 dagar sen nu och den har krånglat med mig sen jag satte på den. Började med att uppdatera allt genom skivorna som följde med (och mot nätet för att få det senaste uppdateringarna) så jag ska ha alla de senaste drivrutinerna vad jag vet.
Första tecknet dök upp redan någon halvtimme efter att jag satte på datorn med en fin bluescreen. Oki tänkte jag, engångsföreteelse. Det stod något om minnesfel men den försvann så fort att jag inte hann med.

Försökte sen att installera starcraft 2. Lättare sagt än gjort då skivan flera gånger, under olika delar av installationen, inte kunde hitta/kopiera olika filer. verkade vara helt random. Medans allt detta pågick så crashar alltså datorn helt sporadiskt i olika intervaller allt från 5-10min upp till runt 2 timmar är väl rekordet utan en crash/bluescreen/blackscreen. Starcraft lyckades helt random installera sig då efter några hundra försök, ungefär :P. Vill påpeka att det inte är skivan det är fel på då exakt samma skiva fungerar felfritt på flera av polarnas datorer. har även samma problem med windows 7 skivan då den säger att den inte hittar/kan inte kopiera filer när jag försökte formatera. Medans jag skriver detta så flimrar även skärmen till sporadiskt och nyss så fick jag 2 felmeddelande om att skrivbordets fönsterhanterare har slutat fungera? ATI drivrutinerna återställs också genom ett felmeddelande med jämna mellanrum..

Väl inne i spelet så är det omöjligt att spela. Datorn crashar (längsta jag kommit är att klara första uppdraget i single player) den kan crasha på flera olika sett:
1. Bluescreen med memory fel
2. blackscreen (ljudet försvinner eller fryser, inget fungerar)
3. random restart med "allvarligt fel datorn har stängts av för att rädda den eller återställa något" vet inte exakt vad det står
4. Den fullständigt VRÅLAR sitt missnöje. den går upp i högvarv och låter som ett tåg. inget fungerar
5. eller det konstigaste, skärmen reagerar som att datorn är avstängd och bara den är på. förstår ni vad jag menar? det är som att jag drar ur dvi kabeln ur datorn. men datorn är på, och låter. men svarar inte mot något.
6. vita/rosa/lila ränder dyker typ upp på skärmen, datorn fryser

Att jag har lyckats ha starcraft aktivt så pass länge att det funkade genom första uppdraget har jag inte lyckats återskapa. Den crashar nämligen 9 gånger av 10 så fort ett spel laddas. Samma problem för Heroes of Newerth, den crashar så fort jag försöker spela. Båda spelen är VÄLDIGT ostabila på menyfronterna också med stora risker att crasha (helt random)

Fick rådet från Inet att testa 3dmark vantage. Fungerar även den helt random. den kan antigen aldrig starta, avbrytas mitt i och klaga på att jag har removed the hardware eller nåt sånt eller crasha i ett av de olika beskrivna formerna ovan. hur längde den fungerar e random med. aldrig lyckas avsluta ett test.
Jag har öppnat upp burken och plockat ut grafikkort och ram minnen. satt tbx dom igen. de sitter inte löst (tyvärr)

Finns det något mer jag kan göra? jag vill inte behöva skicka tillbaka datorn då jag har längtat efter denna burk i en månad nu. Är rätt nere över det hela tänkte gamea hela helgen men istället verkar det som att jag får skicka in den på reparation. har beslutat att vänta till måndag med det. Är öppen för ALLT ni har att komma med, vad kan vara felet? behöver ni veta mer tveka inte att fråga!!

hittade en post med en kille som beskriver nästan in på detalj det problem som jag har, annan spec på hans dator dock. Länk dit
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

mvh Michael

jag måste skapa tråden nu för det finns risk att datorn crashar nu. den kan göra det nämligen med bara desktop aktivt och inga program men fortsätter bevaka detta

Permalänk
Medlem

Fick precis en ny bluescreen, hade bara mozilla aktivt =/ vill lägga till att datorn med jämna mellanrum gör så skärmen släcker sig och tänds igen (blir helt svart och kommer tbx, skärmen släcks inte bokstavligen. händer nu flera gånger i rad =/

Permalänk
Medlem

Kolla rätt spänning till minnet i BIOS!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Känns lite som om Inet borde lösa detta åt dig

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Inet. Har varit i kontakt med dem och redan fått en retursedel. Det jag vill slippa göra är att skicka tillbaka datorn då detta tar minst 10 dagar.. Jag vill liksom använda min dator direkt

tänkte som en sista utväg kolla om jag missat att göra något, kanske lyckas lösa det själv. Eller i bästa fall identifierar problem komponenten och endast skickar tbx den istället för hela lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Kolla rätt spänning till minnet i BIOS!

Var och hur gör jag detta kom ihåg att jag är helt noob på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poodle:

Var och hur gör jag detta kom ihåg att jag är helt noob på detta

vet du inte vad bios är så skicka in den.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Det här hände mig för 10 år sedan med en DELL värsting dator.
Det blev småfel hela tiden.
Det var då jag började att bygga själv i liten skala.
Man lär sig hela tiden och alla är nybörjare i början.
Läs runt lite i forumet och lär dig bios.
Det går att bara titta i bios utan att ändra på saker och ting.
Tryck på Del. så kommer du in och Esc och svara nej när du vill ut

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Inet borde kunna hjälpa dig med att göra en felsökning. Komplett hjälpte mig när jag hade problem en gång för ett halvår sedan.

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra för att få helgen att gå lite snabbare är att ta ner Ultimate Boot CD - Overview och testa minnen och HDD.

Snurrar alla fläktar (sladdar kan hoppa ur)?

Om det är minnena som felar så kanske Inet kan skicka ut nya stickor och du skickar dom felande i retur?

Hoppas allt faller på plats.

Permalänk

Samma sak med min dator (Inet Ultimate Gamer), kom i torsdags och den blue screena hela tiden vid win update, körning i IE eller i firefox, inst av virus prog osv osv. Är imte så duktig på datorer heller..

Fel medd som kom var:
BAD_POOL_HEADER
BAD_POOL_CALLER
PFN_LIST_CORRUPT
MEMORY_MANAGEMENT

Ringde Inet och kolla vad man fick göra så att man fortfarande hade garantin kvar sen var det bara att sätta igång.

Tog ur minnen och satte tillbaka dom ordentligt:), sen in i BIOS och kollade latenserna (låg i auto och 9-9-9-24 men ligger nu i 8-8-8-24 som minnena vill ha) och V för minnena (fick hjälp av Deathdancer här från SweClockers:) plus att jag bytte ut min skarvsladd till en ny och nu har jag inte fått BSOD en enda gång...Me Happy:)

Permalänk
Medlem

har varit i bios och kollat lite, mesta är ju på auto och Volt för DRAM är på 1500.

vågar ju inte röra nåt då jag inte har någon aning om vad jag gör... hjälp
får samma fel meddelanden som kosmo fick.

En annan sak jag har märkt är att jag har extremt svårt att installera saker. vad jag än laddar ner/installerar från skiva är antigen corrupt, går inte kopiera något, eller saknas. Hört att detta kan bero på ram minnet?

Permalänk
Medlem

Prova med bara ett minne i.
Och flytta det mellan socklarna och se om felet kvarstår.
Kolla även om det står på minnet vilken volt det ska vara.
Ska det vara högre än 1500 så brukar man kunna ändra detta utan problem med plus & Minus tangenten och sedan trycka på F10 och enter.
Gör man bort sig helt så pillar man bara ut batteriet och strömkabeln och väntar en liten stund så har datorn ställt om till orginalinställningarna igen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

testat byta plats på ram minnen och köra med en i taget osv. samma problem. volten såg jag i bios att det var på 1550 sen så korrigerade den sig automatiskt. på ram minnet står samma volt som rekomenderat så tror inte det är felet.

tror nog att grafikkortet eller nåt annat helt enkelt är trasigt =/

Permalänk

Hade samma problem som du. Lämnade in datorn till Inet, fick tillbaka den efter 2 dagar. Har för mig att de bara bytte grafikkort och sen fungerade det som det skulle. Nu sitter jag iallafall på datorn utan några problem. Om du inte redan lämnat in datorn till Inet så bör du nog göra det!