Dator kraschar och får ränder på skärmen

Permalänk
Medlem

Dator kraschar och får ränder på skärmen

Hej,

Jag har precis byggt ihop en dator och sporadiskt så fryser datorn och visar ränder i olika färger och ibland under spel så blir skärmen svart sen efter 2-3 sekunder kommer man tillbaka.

Något är ju helt klart väldigt galet men jag har inte en aning om vad det kan vara. Bygget verkar vara ordentligt men misstankarna för mig till grafikkortet, ett gigabyte hd5770.

Har provat att stresstesta datorn med prime 95 och kollat temperaturerna i vantage och 06, temperaturerna ser bra ut och ligger mellan 35-46 grader som mest. krascherna kan inträffa när man surfar eller spelar och har ett väldigt ofrekvent betéendemönster, men en sak är säker, det kommer att hända, och det kan dröja några timmar eller minuter.

Här är en typisk bild på missödet (kan variera):

Jag kör windows 7 64-bit och senaste drivrutinerna från ATI.

Här är specsen på burken:

AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz BE AM3
Gigabyte GA-MA770-UD3
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Gigabyte Radeon HD5770 1GB
Scythe Kamariki4 450W 80+
Antec Three Hundred
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
Scythe Samurai ZZ 267

Tack på förhand!

/Robin

Permalänk

Re: Dator kraschar och får ränder på skärmen

jag har fått liknande problem pga både grafikkort och ram,
testa att köra med en ramsticka åt gången å kör en memtest för att utesluta detta.
pröva även med ett annat grafikkort om du kan få tag i ett som du vet funkar..

jag vet att rätt många (även jag) har haft problem med just xms2 6400..
de funkar i någon vecka sen går de åt skogen.. bara att byta tills man får ett par som funkar

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Re: Dator kraschar och får ränder på skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quillrat
Hej,

Jag har precis byggt ihop en dator och sporadiskt så fryser datorn och visar ränder i olika färger och ibland under spel så blir skärmen svart sen efter 2-3 sekunder kommer man tillbaka.

Något är ju helt klart väldigt galet men jag har inte en aning om vad det kan vara. Bygget verkar vara ordentligt men misstankarna för mig till grafikkortet, ett gigabyte hd5770.

Har provat att stresstesta datorn med prime 95 och kollat temperaturerna i vantage och 06, temperaturerna ser bra ut och ligger mellan 35-46 grader som mest. krascherna kan inträffa när man surfar eller spelar och har ett väldigt ofrekvent betéendemönster, men en sak är säker, det kommer att hända, och det kan dröja några timmar eller minuter.

Här är en typisk bild på missödet (kan variera):
http://img94.imageshack.us/img94/5647/dsc00562k.jpg

Jag kör windows 7 64-bit och senaste drivrutinerna från ATI.

Här är specsen på burken:

AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz BE AM3
Gigabyte GA-MA770-UD3
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Gigabyte Radeon HD5770 1GB
Scythe Kamariki4 450W 80+
Antec Three Hundred
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
Scythe Samurai ZZ 267

Tack på förhand!

/Robin

Hej jag fick EXAKT samma problem, förutom att min bild var grön med blå ränder.

Jag gick in på ATI's hemsida, och uppdaterade bara grafikkortet, har visserligen XFX 4770 bara, men efter uppdatering har det aldrig krånglat igen.

/Alex

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för era svar, det verkar mycket riktigt bero på ramminnet.
Först provade vi att ta ut en sticka och när bara en var kvar så var det myrornas krig på skärmen, men sen testade vi att sätta i andra istället och den har hitills fungerat (ca 3 timmar).

Avaktar tills vidare men återkommer med mer info, lite för att avgöra än.

Permalänk

bara att skicka in å få nya stickor..lycka till

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte uppdatera infon lite och tyvärr så krånglar det även fast bara en ramsticka sitter i, får inte längre ränderna över skärmen men ibland stannar spelen upp i 7 sekunder och skärmen blir svart, har inte en aning om vad detta kan bero på och känner någon igen det får ni gärna säga till.

/Robin

Permalänk
Medlem

En polare hade kanske inte riktigt samma problem, men det berode varafall på att grafikkortet var ganska mycket för varmt eller att det gick sönder. Skulle nog tippa på det om det nu inte är minnet som spökar. Du kan ju alltid testa med något annat grafikkort om du har möjligheten till det, det vore nog kanske det enklaste att utesluta att grafikkortet är defekt.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorgaE
En polare hade kanske inte riktigt samma problem, men det berode varafall på att grafikkortet var ganska mycket för varmt eller att det gick sönder. Skulle nog tippa på det om det nu inte är minnet som spökar. Du kan ju alltid testa med något annat grafikkort om du har möjligheten till det, det vore nog kanske det enklaste att utesluta att grafikkortet är defekt.

Ja det känns ju verkligen som det kan vara graffet, har dock kollat det och temperaturerna och allt ser bra ut och det sitter ordentligt kopplat. men får byta det härnäst så vet man ju iaf, nästa steg är väl moderkortet

Permalänk
Medlem

Efter tester, flytt av hård av hårdvara mellan två datorer visade det sig att datorn led av två trasiga komponenter.

Ena ramstickan var jättetrasig, över 200 fel i memtest.
Grafikkortet defekt, provad det i två datorer och samma problem manifesterar sig.

Uppenbarligen har jättemånga problem med just hd 5770 korten så det rör sig förmodligen om en väldigt dålig batch ifrån fabrikerna.
Grafikkortet testades i två olika datorer med både xp, w7 64 och två olika nätaggreat, ett 450 och ett 650.

Otur vid datorköpet helt enkelt, inte ofta man får fel på både grafikkort och ram man beställt

Hoppas detta är till hjälp för någon med liknande problem

Permalänk
Medlem

Har också 5770, får ungefär samma problem.
Har alla uppdateringar, och detta irriterar mig så in i helvetikum.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingboob
Har också 5770, får ungefär samma problem.
Har alla uppdateringar, och detta irriterar mig så in i helvetikum.

Bara lämna tillbaka det, googla: blackscreen hd 5770 så får du helt vansinnigt många träffar.

Permalänk
Medlem

hände ungefär samma sak med min brors dator. när man startade windows var det blåa ränder över hela skärmen och när windows laddat färdigt fick han bluescreen, den hade blåa ränder i felsäkert läge också men gick att använda
(var fel på grafikkortet)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6