Datorn fryser efter installation av USB-drivrutin

Permalänk
Medlem

Datorn fryser efter installation av USB-drivrutin

Hej, har just formaterat och installerat om win xp på en Acer aspire 5100, installerade även de drivrutiner som acers hemsida säger ska passa. Saknade dock fortfarande drivrutinen för USB så jag valde att låta windows söka på internet efter en passande drivrutin. En drivrutin installerades och det hela verkade ha fallit väl ut, men då frös datorn och jag kunde inte göra annat än att stänga av med knappen. När jag startade igen så fungerade allt i kanske 15 sekunder för att sedan frysa igen. Försökte komma in i felsäkert läge men även då frös den.

Jag har nu gjort ännu en ominstallation och undrar om jag kan göra på något klokare sätt när jag försöker få mina USB-portar att fungera. Det tar ju emot att ge windows fria händer igen och på acers hemsida lyckas jag inte hitta något.

Jag känner mig vilsen och skulle verkligen behöva ett par goda råd!

Tack, och trevlig helg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mauriz:

Hej, har just formaterat och installerat om win xp på en Acer aspire 5100, installerade även de drivrutiner som acers hemsida säger ska passa. Saknade dock fortfarande drivrutinen för USB så jag valde att låta windows söka på internet efter en passande drivrutin. En drivrutin installerades och det hela verkade ha fallit väl ut, men då frös datorn och jag kunde inte göra annat än att stänga av med knappen. När jag startade igen så fungerade allt i kanske 15 sekunder för att sedan frysa igen. Försökte komma in i felsäkert läge men även då frös den.

Jag har nu gjort ännu en ominstallation och undrar om jag kan göra på något klokare sätt när jag försöker få mina USB-portar att fungera. Det tar ju emot att ge windows fria händer igen och på acers hemsida lyckas jag inte hitta något.

Jag känner mig vilsen och skulle verkligen behöva ett par goda råd!

Tack, och trevlig helg!

Du menar att USB-rutinerna inte finns från början när du köpte datorn??:O

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Nej, men windows behövde installeras om och något är galet med recoverypartitionen så jag var tvungen att använda en vanlig windows xp skiva. Alla drivrutiner har jag sedan hämtat från acers hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att köra både Knoppix och Slax från live cds och inget av dem får något som kopplas in via USB att fungera. Men när jag testar samma sak i andra datorer går allt som det ska. Kan det vara så att det är något fel på hårdvaran?

När jag kopplar in en optisk mus via usb så flimrar den röda lampan.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mauriz:

Nej, men windows behövde installeras om och något är galet med recoverypartitionen så jag var tvungen att använda en vanlig windows xp skiva. Alla drivrutiner har jag sedan hämtat från acers hemsida.

Skrivet av mauriz:

Jag har nu testat att köra både Knoppix och Slax från live cds och inget av dem får något som kopplas in via USB att fungera. Men när jag testar samma sak i andra datorer går allt som det ska. Kan det vara så att det är något fel på hårdvaran?

När jag kopplar in en optisk mus via usb så flimrar den röda lampan.

Helt skumt alltså.:S Jag rekommenderar dig att:

a) fråga andra forumkollegor här på Swec
b) ringa deras support och fråga om drivrutiner för USB.

Sorry att jag inte kunde hjälpa dig mer!:) :/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Inte riktigt samma problem som jag har, men tack i alla fall. Det verkar alltså som att det inte är helt ovanligt att det här moderkortet lider av struliga usb-portar. Kommer det i så fall hjälpa om jag köper ett sånt här till exempel?

D-LINK DUB-C2 USB 2.0 PC CARDBUS ADAPTER

Tack