Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Jag kommer använda mina laptop dagligen i både plugget och hemma, varje dag, i minst tre år. Då anser jag att det känns värt att kosta på 2700kr för byggkvalitén, tangentbordet, ljudet samt skärmen (dock bara 1366x768 skärmen vilket jag fortfarande tror är mycket bättre än Acers).

Dock känns det lite tungt med att grafikkortet är 100Mhz långsammare och Acern är mycket mer klockvänlig.

Är absolut inga problem med byggkvalitén på Acer's TimelineX, tangentbordet är väl inte bäst men efter man vant sig så är det rätt skönt, ljudet är väl lite personligt om man ens bryr sig då iallafall jag har antingen högtalare eller hörlurar ikopplade men Envy's är helt klart bättre. Har dock aldrig sett skärmen men min gissning är att det är samma panel som används i Dv6-serien fast en aning mindre och då är det i princip samma kvalité på skärmen. Men det är bara min gissning.

Försöker inte övertala dig att köpa en Acer men tycker det är lite väl mycket hype över Envy när den förra modellen hade rätt många barnsjukdomar och den nya visar sig också ha några.
Ser fram emot små-recensioner för dom som bestämmer sig att köpa en Envy då det alltid är olika från dator/person till dator/person hur mycket problem och diverse saker som man stör sig på.

Skrivet av omEn||LabZ:

Woho! Fick mitt AVI nu. Skall hämtas snart. Enligt AVIn så skall jag tidigast hämta det idag 16:00...
Eller kan man sticka dit tidigare? Enligt internets så är den redan framme.

Aldrig förstått varför det står så, jag har alltid kunnat hämta det innan den tiden.

Permalänk
Medlem

Vad sa de om de nya modellerna som skulle komma i oktober?

Skrivet av greenlight:

Jag behöver det då jag kör tunga applikationer.
Nya modeller släpps i oktober. Fick ett mail .

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Är absolut inga problem med byggkvalitén på Acer's TimelineX, tangentbordet är väl inte bäst men efter man vant sig så är det rätt skönt, ljudet är väl lite personligt om man ens bryr sig då iallafall jag har antingen högtalare eller hörlurar ikopplade men Envy's är helt klart bättre. Har dock aldrig sett skärmen men min gissning är att det är samma panel som används i Dv6-serien fast en aning mindre och då är det i princip samma kvalité på skärmen. Men det är bara min gissning.

Försöker inte övertala dig att köpa en Acer men tycker det är lite väl mycket hype över Envy när den förra modellen hade rätt många barnsjukdomar och den nya visar sig också ha några.
Ser fram emot små-recensioner för dom som bestämmer sig att köpa en Envy då det alltid är olika från dator/person till dator/person hur mycket problem och diverse saker som man stör sig på.

Jag ställer lite frågor till er som har en, så kanske jag blir lite klokare.
Är det nå flex på baksidan av skärmen?
Är det någon som använt en UL30VT, tänkte om touchpaden är likvärdig eller bättre på acern?

Lite fel tråd kanske, men det är inte direkt första det har gått off topic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Jag ställer lite frågor till er som har en, så kanske jag blir lite klokare.
Är det nå flex på baksidan av skärmen?
Är det någon som använt en UL30VT, tänkte om touchpaden är likvärdig eller bättre på acern?

Lite fel tråd kanske, men det är inte direkt första det har gått off topic...

Du kan fortsätta ställa frågor i 3820TG-tråden här på forumet då byggkvalitén är likadan på alla modellerna men jag svarar på frågorna.

Flex är det på skärmen ja, enda som känns lite ostabilt hittils. Tangentbordet flexar inte alls om man inte trycker det hårdaste man kan och även då känner man knappt att det går ner.

Har inte testat touchpaden på den modellen men kan jämföra med t.ex. HP Dv6 och där står sig Acer'n helt klart högre, lite halv-sträv yta men fingret glider bra och tvåfingerscroll fungerar mycket bättre jämfört med HP'n.

Permalänk

Så nu har jag hämtat ut datorn.
God damn vilken kvalitetskänsla!
Även packeteringen fick mig att bli knäsvag vilket inte ens Apples fick mig att bli när jag köpte en MacBook.

Nu ska jag bara ta bort allt bloatware och fixa och trixa lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Så nu har jag hämtat ut datorn.
God damn vilken kvalitetskänsla!
Även packeteringen fick mig att bli knäsvag vilket inte ens Apples fick mig att bli när jag köpte en MacBook.

Nu ska jag bara ta bort allt bloatware och fixa och trixa lite.

Du har alltså fått din Envy 14 nu? Trodde den kom tidigast 12 augusti.
Vart beställde du och vilken modell är det?

Åkerkom gärna med en liten review : )

Edit: Såg att du beställde från HP Sverige, synd bara att dom inte har någon med i5 utan slice : (

Permalänk

Precis, jag valde i7an från HP då HP var så billiga (ca 200kr skillnad mellan i7 och i5).

Valde även i7 för att jag vill ha en Quad och för att jag INTE vill ha ett integrerat intel kort som kan skapa problem med det inbyggda ATI kortet. Sedan är jag inte speciellt batteriberoende och som du redan sagt kan man skaffa slice-batteriet som är uber.

Det roliga var att HP mailade mig om att DOM skulle få in datorn 11e Aug och att det skulle ta 1-3 dagar efter det tills jag skulle få det. Så jag var inställd på att jag skulle få datorn nästa vecka på tis eller ons. Och idag fick jag ett mail och AVIn låg i brevlådan om att den var framme OMG!

Just nu sitter jag och tar bort allt bloat-ware (mycket ) och ska skapa recovery skivor. Återkommer senare med lite benches från SC2 och BFBC2.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av jontewut:

Jag kommer använda mina laptop dagligen i både plugget och hemma, varje dag, i minst tre år. Då anser jag att det känns värt att kosta på 2700kr för byggkvalitén, tangentbordet, ljudet samt skärmen (dock bara 1366x768 skärmen vilket jag fortfarande tror är mycket bättre än Acers).

Dock känns det lite tungt med att grafikkortet är 100Mhz långsammare och Acern är mycket mer klockvänlig.

helt rätt tänkt.......................3k extra för att få slippa Acer & Co är ju som att vinna 1 miljon på Lotto

klockvänlig ???? (om du nu inte ska köra vrål tunga 3D program behöver du knappast snabbare klock en original CPUn)

2 top of the line snyggingar

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Precis, jag valde i7an från HP då HP var så billiga (ca 200kr skillnad mellan i7 och i5).

Vilken i5a snackar du om då?
Jag ser 3 datorer med i7 och bara en med i5 vilket har den dyra skärmen, slice batteri och 6gb RAM.

Jag antar du har 1366x768 skärmen, vad tycker du om den?

Skrivet av laptop guy:

klockvänlig ???? (om du nu inte ska köra vrål tunga 3D program behöver du knappast snabbare klock en original CPUn)

Möjligtvis om 3-4år, men jag tänkte mest på GPUn som folk lyckats få upp från 550Mhz till 680Mhz, vilket ger över 9000 poäng i 3DMark06 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Vilken i5a snackar du om då?
Jag ser 3 datorer med i7 och bara en med i5 vilket har den dyra skärmen, slice batteri och 6gb RAM.

HP Envy 14-1080eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Frågan är ju varför HP slängde med 6 gb RAM och slice batteri som säkert gjorde att dom la till 3000 på priset, känns bara idiotiskt.

Permalänk

jontewut

no no no no...................börja INTE (ja säger inte) att klocka mobila GPU'r............been there done that 2 times och det hela slutade med att jag fick byta grafikkortet efter 3mån (1a gången) 4 mån (2a gången).

spelar inte så stor roll ändå, vad ger den klocken ??? 4xAA istället för 2xAA (typ).

garantin försvinner dessutom direkt om du bränner kortet, och som jag sa, va nöjd med den prestandan du har, den räcker.

däremot kan du använda prestations höjande drivers, (dom ger bättre optimering o drag under huven)

bara ett litet tips serrö

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

jontewut

no no no no...................börja INTE (ja säger inte) att klocka mobila GPU'r............been there done that 2 times och det hela slutade med att jag fick byta grafikkortet efter 3mån (1a gången) 4 mån (2a gången).

spelar inte så stor roll ändå, vad ger den klocken ??? 4xAA istället för 2xAA (typ).

garantin försvinner dessutom direkt om du bränner kortet, och som jag sa, va nöjd med den prestandan du har, den räcker.

däremot kan du använda prestations höjande drivers, (dom ger bättre optimering o drag under huven)

bara ett litet tips serrö

Det är du själv som ska ha koll på temperaturer innan du överklockar. Om du överklockar när GPU redan ligger på 95*C innan du kör igång så är det väl självklart att du inte ska göra det men dagens datorer klarar av det om man bara håller sig inom rimliga temperaturer.

Om nu grafikkortet bränns (vilket det inte gör p.g.a. överklockning) så har jag svårt att se hur någon ska ta reda på att du överklockat om du inte säger det direkt.

Klocken kan ge upp till 10-15 mer FPS i krävande spel så det är helt klart värt det. Men visst, rekommenderar inte användare som precis fått sin första dator att överklocka, men det är gratis prestanda om man vet hur man gör.

Permalänk
Medlem

Jag kanske misstolkade, trodde han jämförde med en i5a för 200kr mindre på HP Sverige. Men så var nog inte fallet.

Självklart kollar man upp allt och ser om det finns möjligheter och anledning, jag har hållit på med överklockning förut så jag vet allt var det innebär. Efter att ha läst ett par hundra trådar på notebookreview så har jag sett vad det finns för möjligheter hos 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Vad sa de om de nya modellerna som skulle komma i oktober?

Det skulle jeg gjerne visst også, Greenlight.

Skrivet av jontewut:

Jag ställer lite frågor till er som har en, så kanske jag blir lite klokare.
Är det nå flex på baksidan av skärmen?
Är det någon som använt en UL30VT, tänkte om touchpaden är likvärdig eller bättre på acern?

Jeg har hatt både Asus UL30VT og Acer 3820TG. Så vidt jeg husker, så har de ganske sammenliknbar flex på baksiden av skjermen. Touchpaden på 3820TG er veldig bra, og mye bedre enn UL30VT sin touchpad. Dette kommer vel først og fremst av at den ikke er glossy.

Skrivet av laptop guy:

Ja, det står mellom de to for min del. Begge har veldig god skjerm. Bare synd med alle de glossy overflatene på XPS 16. Glossy pianolakk er en sykdom. Jeg har ennå ikke møtt en person som foretrekker glossy overflater framfor matte overflater, så jeg fatter ikke hvorfor alle produsentene prakker det på oss.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Det är du själv som ska ha koll på temperaturer innan du överklockar. Om du överklockar när GPU redan ligger på 95*C innan du kör igång så är det väl självklart att du inte ska göra det men dagens datorer klarar av det om man bara håller sig inom rimliga temperaturer.

Om nu grafikkortet bränns (vilket det inte gör p.g.a. överklockning) så har jag svårt att se hur någon ska ta reda på att du överklockat om du inte säger det direkt.

Klocken kan ge upp till 10-15 mer FPS i krävande spel så det är helt klart värt det. Men visst, rekommenderar inte användare som precis fått sin första dator att överklocka, men det är gratis prestanda om man vet hur man gör.

rätt & fel.............................

............klart jag hade koll på tempen. (jag hade ett go7900gs och ett 8600M gt vilket är de 2 mobila korten med absolut HÖGST OC-potential.........du kan inte hitta några andra kort som kan göra en sådan höjning i 3dmark06.

problemet när du högt klockar mobila grafikkkort(och har bra normal temp), är elektriska spänningar............(googla runt lite på dom stora OverClock sidorna får du se hur många människor som haft det felet)

oftast funkar allt perfekt MED BRA TEMP i ca 3-6mån sen börjar du få reboot-medelande och efter litet tag krashar bilden eller dylikt. e tc.

inte direkt 1a gången i mitt liv jag klockar serrö

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

Är väl snarare du som ska länka till mig om det är ett sånt vanligt problem.

Sluta skriva "serrö", ser patetiskt ut.

Permalänk

........vaknat på fel sida eller är du allmänt tjurig

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Just nu sitter jag och tar bort allt bloat-ware (mycket ) och ska skapa recovery skivor. Återkommer senare med lite benches från SC2 och BFBC2.

omEn||LabZ, nu tycker jag du får återkomma snart : D

Permalänk

Hehe. Har inte hunnit testa så himla mycket än. Har haft lite problem med drivrutinerna till grafikkortet dock har jag fixat det nu. Tror jag gjorde bort mig lite där och efter mycket pill har jag nu 10.7.

Sedan försökte jag installera min SSD som jag inte använder. Installationen fastnade på 83% i ca 40min sedan tröttna jag. Skyller på SSDn då jag tidigare har haft problem med den därav används den inte.

Just nu sitter jag och överklockar grafikkortet. Som några av er kanske inte vet (vet inte om det nämnts här, inte läst alla posts) så är 5650 kortet i ENVY 14 nerklockad till 450MHz från 550MHz. Ingen vet riktigt än varför. Som sagt sitter och klockar kortet och stresstestar med FurMark och ligger just nu på 500MHz Core utan artefakter och Max. temp på 85C.

Hittils har datorn inte skapat några problem alls. Återkommer med lite BFBC2 benches snart.

EDIT:
Bara jag som är helt förbluffad hur en 14" dator kan innehålla en Quad-Core och ett gediget grafikkort + allt annat i ett så litet och snyggt skal? JAG ÄLSKAR DEN HÄR DATORN!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

JAG ÄLSKAR DEN HÄR DATORN!

Härligt att du är nöjd, allt låter lovande.
Men visst har du 1366x768 skärmen, vad tycker du om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

........vaknat på fel sida eller är du allmänt tjurig

Nej men när du säger saker utan att ge någon källa så blir jag tjurig.

Förövrigt kräver jag bilder och recension på skärmen då jag vill veta om det är någon skillnad på den eller annan random 1366x768-panel.

Permalänk
Skrivet av jontewut:

Härligt att du är nöjd, allt låter lovande.
Men visst har du 1366x768 skärmen, vad tycker du om den?

Japp jag har den skärmen.
Jag är nöjd. Å andra sidan tror jag att jag inte har så höga krav på skärmar. Visst sitter jag och leker med bildredigeringsprogram jag med men jag är inte så kräsen. Upplösnigen funkar bra och har en fördel vid gejmande. Pga sin låga upplösning rullar spelet bättre med standard upplösning. Så jag ser nästan bara fördelar med den "sämre" skärmen.

Finns tydligen en annan skärm (tror det är samma som den som har 1600 x 900) som har mycket bättre färger och betraktningsvinklar. Tror tekniken heter ngt med radiant...

Är man kräsen ska man satsa på en sådan dock tror jag att priset sticker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Japp jag har den skärmen.
Jag är nöjd. Å andra sidan tror jag att jag inte har så höga krav på skärmar. Visst sitter jag och leker med bildredigeringsprogram jag med men jag är inte så kräsen. Upplösnigen funkar bra och har en fördel vid gejmande. Pga sin låga upplösning rullar spelet bättre med standard upplösning. Så jag ser nästan bara fördelar med den "sämre" skärmen.

Betraktningsvinkel och sånt då? Samt om man sätter full ljusstyrka på skärmen och sitter med lampor tända i rummet, stör man sig på reflektioner i skärmen då?

Edit: Måste tacka dig för alla snabba svar på frågor : D

Permalänk

Om man fokuserar blicken på reflektionen så ser man sig själv eller det som ligger bakom en. Men när man fokuserar blicken på skärmen så märker man knappt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Nu har min Max. temp gått ner från 85C till 80C och ligger på 535MHz upp från 450MHz

Detta enligt MSI Afterburner och FurMark.

Hemmagjord NB kylare Måste köpa ngt snyggare sen.

Sorry för den otroligt fina kvaliten (uhum). iPhone kamera

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mats76:

Vad sa de om de nya modellerna som skulle komma i oktober?

De skrev bara:

Hej!

Det går tyvärr inte att bygga ihop våra konsumentmodeller(som t ex Pavilion, Oreasrio, Envy, Touchsmart) i Sverige.

Anledningen till att man inte kan konfigurera sin egen HP i sverige är helt enkelt för att marknaden är för liten. Det blir ej lönsamt.

Det går dock att konfigurera några utav våra företagsmodeller(Probook och Elitebook), detta tar ca 2-3 veckor förutsatt att alla komponenter finns i fabrik och priset kan öka något.

Jag ska framföra dina önskemål till de ansvariga här i Sverige.

För Envy 14 har redan alla modeller valt som ska tas in för denna line-up. Under Oktober beräknas en ny line-up släppas.

Vi vet inga konfigurationer ännu men om du mailar tillbaka dina önskemål så skall jag framföra det vidare.

Jag kan tyvärr inte lova någonting men jag skall göra mitt bästa.

Permalänk
Skrivet av laptop guy:

rätt & fel.............................

............klart jag hade koll på tempen. (jag hade ett go7900gs och ett 8600M gt vilket är de 2 mobila korten med absolut HÖGST OC-potential.........du kan inte hitta några andra kort som kan göra en sådan höjning i 3dmark06.

problemet när du högt klockar mobila grafikkkort(och har bra normal temp), är elektriska spänningar............(googla runt lite på dom stora OverClock sidorna får du se hur många människor som haft det felet)

oftast funkar allt perfekt MED BRA TEMP i ca 3-6mån sen börjar du få reboot-medelande och efter litet tag krashar bilden eller dylikt. e tc.

inte direkt 1a gången i mitt liv jag klockar serrö

8600m lider ju av tillverkningsfel som orsakar överhettning, det har tom. nvidia erkänt. Det är inga konstigheter att överklocka en modern laptop, samma regler som för desktop. Håll koll på temps! Men eftersom man inte kan öka gpu volt på dom allra flesta laptops så kommer inte temp öka radikalt ändå.

Men ligger man redan på gränsen så ska man såklart INTE överklocka, precis som på en desktop.

5650m brukar fixa uppåt 700mhz utan problem. Men eftersom hp har en lägre stock klock på sina så kan det innebära att dom har sänkt gpu volten(för att minska värmeutvecklingen) och då kommer det inte klocka som ett "vanligt" 5650m.

Min hp-dv6'a har ett 4650m (550/666@stock) som går helt stabilt @710/760. Detta är dock på kylplatta, utan kylplattan får jag sänka gpu till 680 annars kan det bli ostabilt om man spelar länge.

Permalänk

hhmmm........................samma regler att Klocka ett mobilt och stationärt grafikkort ???
ett mobilt grafikkort orkar inte med de elektriska spänningar (o självklart värmen) som ett stationärt kort gör......
Gud, undrar ibland vart en del läser allt. har du någonsin jämfört storleken på fläkten på ett mobilt vs stationärt grafikkort ???? eller storleken på komponenterna ???? eller lödgångarna på kretskorten ????

och går inte att höja Volten på mobila kort ???
see this:
JUANLU HOMEPAGE

jo det är att man höjer volten från 1V till 1.24V på ett mobilt Nvidia kort.....(själv använt modden flera år..........man ökar både klock-frekvensen och Volten).

ha det...........

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

Du får väl skylla dig själv om du höjer volten.

Eftersom det är väldigt jobbigt att höja volten på dessa nya ATI-kort så är det endast temperaturen man behöver ha koll på, men även där så skyddar ju systemet genom att stänga av datorn när det blir för varmt.

Det är jävligt roligt att du länkar en voltmod som är till för grafikkort som inte ens tillverkas längre.

Permalänk
Skrivet av laptop guy:

hhmmm........................samma regler att Klocka ett mobilt och stationärt grafikkort ???
ett mobilt grafikkort orkar inte med de elektriska spänningar (o självklart värmen) som ett stationärt kort gör......
Gud, undrar ibland vart en del läser allt. har du någonsin jämfört storleken på fläkten på ett mobilt vs stationärt grafikkort ???? eller storleken på komponenterna ???? eller lödgångarna på kretskorten ????

och går inte att höja Volten på mobila kort ???
see this:
JUANLU HOMEPAGE

jo det är att man höjer volten från 1V till 1.24V på ett mobilt Nvidia kort.....(själv använt modden flera år..........man ökar både klock-frekvensen och Volten).

ha det...........

Ja, alltså det är samma regler som vid all överklockning. Håll koll på temperaturen, om man redan ligger på gränsen med tempen så bör man inte överklocka. Om det sen är en stationär dator eller laptop spelar ju ingen roll. Givetvis har du mindre marginaler i en kompakt laptop, men så länge temp är ok så är det ingen fara. Att undervolta är en mycket bra idé däremot, sänkte cpu temp för mig märkbart, och gav större marginal att överklocka gpu.

Väldigt många 8600m och även 9600m(tror jag) kort lider av tillverkningsfel som gör att dom går för varma och ger upp efter några år. Nvidia har själv gått ut med detta och det är många som fått extra lång garanti och nya laptops långt efter att garantin gått ut.

Det GÅR såklart att öka volten om man verkligen vill det, men på dom allra flesta moderna kort går det inte utan att tex. flasha med custom bios eller någon form av fysiskt ingrepp i datorn.

Moderna laptops är inga konstigheter att överklocka, det finns oftast ganska god marginal. Kör mitt 4560(550/666stock)@720/760, gpu temp går aldrig över 75*C. Klockar jag högre än så så blir den ostabil, inte pga. temp utan sannolikt pga. för lite volt till gpu.