Hur får man pengarna att räcka? Ge tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Spontanitet är dyrt, men kul. Spara är bra, men tråkigt. Jag tror att det är få som lyckas balansera dessa två motsatsförhållanden med en normal inkomst. Några stolpar för att lyckas med sitt sparande utan att det ska kännas som en belastning i sig. Bara spara är enkelt, göra det på ett snyggt och behagligt sätt - mycket värre.

-Var inte en snålkuk. Ibland måste det få kosta.
-Planera så mycket som möjligt. Planera in de oförutsedda utgifterna.
-Våga göra undantag, men låt det vara just undantag.
-Ha klart för dig varför du lägger undan pengar.

Jag skulle lägga till -Försök bli av med mentaliteten att pengarna alltid i princip är slut när nästa lön kommer in på kontot.
Jag känner folk som helt seriöst gått direkt från 15k rent i månaden till 35 och lik förbannat inte har en spänn kvar dagarna före löningen.

Snålkukdelen håller jag med om eftersom jag ogillar att umgås med sådana personer. Men jag vet inte om jag direkt kan tycka att de gör fel om det gör dem lyckliga.
Personligen tror jag ingen tycker jag är snål. Är jag sugen på utemat köper jag det, behöver en polare låna 5000 till hyran så är det skitsamma när de betalar tillbaka osv.
Att jag har hyggligt med pengar vill jag helst tro att det beror på att jag är "smart med pengar". Men det är nog bara halva sanningen.

En stor del handlar antagligen att habegäret inte är lika extremt som när jag var tex tonåring. Jag tror det delvis handlar om att jag inte "går på" att jag vill ha saker mest för att de är dyra etc längre men det är även mycket möjigt att dessa känslor tenderar att lugna ner sig med åldern.
En enkel vinkel på det är att vara attraktiv hos tjejer. Jag tror skitmycket av mäns liv ofta styrs av vad vi tror gör oss attraktiva men med åldern känner jag personligen att jag bryr mig mindre och mindre om detta. Kanske för att situationen verkar blivt lite gran det omvända efter jag passerade 30års-strecket.

Sedan har jag nog alltid haft mentaliteten att jag vill ha det som är bäst och inte vad som är dyrast. För att vara ärlig så har jag nog alltid sett ner på de som gör vad jag anser vara dåliga affärer på det sättet. Med det sagt är jag verkligen inte immun mot reklam etc men jag hatar verkligen att komma på mig själv med att ha gjort riktigt korkade köp.

För att återknyta till min förra post: Fundera skitlänge på saker du vill ha. Se det som ett nöje, jag tycker funderandet sätter lite guldkant på vardagen och jag är skitnöjd med nästan allt dyrare jag äger tack vara den långa köpprocessen jag försöker ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Folk som lagar storkok är människor man inte kan respektera. Exakt som personer som tar med sig matlådor.

Bränn pengar, du kommer nog ha det roligare och bättre genom att leva impulsivt i längden.

Fast å andra sidan, ju billigare mat man äter ju mer pengar kan man bränna på annat.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur samhället är utformat, så måste man utforska sin motivation till ett sparsamt leverne om det ska vara genomförbart under någon längre tidsperiod. I forna tider så var det sparsamma levernet en självklarhet, men i dagsläget så är det lätt att se den sparsamma som korkad vid en första anblick. Den som sparar i fiatvaluta (t.ex. den svenska kronan) förlorar över sin livstid en stor del av sina besparingar då valutans köpkraft försvagas av den växande tillgången av mynt och sedlar som sätts i cirkulation av Riksbanken.

Man kan spara i guld. Guld är i Sverige befriat från moms, men är enligt många kraftigt övervärderat och därmed olämpligt att investera i. Man kan spara i silver. Silver har, till skillnad från guld, en större mängd praktiska tillämpningar. Silver leder värme och elektricitet exceptionellt väl och har därför bred industriell användbarhet. Silver i likhet med bly och kvicksilver är giftigt för många mikrober, men skiljer sig i det att silver inte är giftigt för människor. Så länge det finns människor så kommer silver av dessa anledningar att vara eftertraktat och silver är därför en utmärkt kandidat för långsiktigt sparande. Det är kanske därför silver, oavsett renhet och form, har 25% moms.

Som jag har nämnt tidigare så är min sparform JAK Medlemsbank. Min motivation till detta är att jag vill arbeta för ett sundare ekonomiskt samhälle. Jag tycker att det lånas alldeles för mycket i onödan. Både privatpersoner och staten lånar enorma mängder pengar till konsumtion som de inte har råd med i längden. Jag tycker att detta är galet och jag vill undervika att cirkulera mina pengar i detta system i den utsträckning jag kan. Jag sparar i JAK för att jag vill ge andra människor med sund ekonomisk insikt möjligheten att räntefritt låna de pengar jag inte behöver just nu.

Varför jag sparar över huvudtaget? För mig är det frihet från destruktiva förhållanden med bekanta, arbetsgivare och de jag handlar med. Maktbalansen är stabil när man har pengar och kan göra val. Jag behöver aldrig låna pengar av eller leva på bekantas bekostnad. Jag behöver inte jobba hos dåliga arbetsgivare - jag kan säga upp mig utan att oroa mig för de ekonomiska konsekvenserna. Jag kan bojkotta producenter som säljer billiga varor på de utsattas bekostnad.

Jag upplever väldigt lite oro. Jag har inte den nyaste datorn, flest kameraobjektiv eller den häftigaste solsemestern varje år, men jag är helt och hållet nöjd med min situation ändå. Jag kan njuta av vädret, mina funderingar, min frihet och andra saker jag har kommit att uppskatta.

Visst är det ibland lockande att kunna köpa sin drömbil kontant, men det brukar gå över ganska fort. När människan hittar en anledning att göra någonting så skyr hon inga medel för att få det gjort.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Jag ska flytta hemifrån nu! 18år (jippie). Så som jag har "planerat" blir det.
-2946kr månaden (hyra inkl el vatten värme)
-Internet kostar mig 50kr månaden knappt 100mbit
-Tv 0kr månaden egentligen 99kr månaden för comhem large men pappa står för de 99kr då han inte tycker det är värt något.
-Mat 1500kr
-Försäkring betalar 579kr helår delar upp på 12 månader 48.25kr månaden
-Telefoni kör bara mobil när jag ringer MYCKET går det på 269kr månaden vrf? Ringer bara till 3 dvs gratis och smsar gratis samt ringer hem till folk gratis.
-små prylar 500kr
jag får det småräkna till runt 5560kr ca bara räkna snabbt i huvudet. Vad för mer utgifter har man? pub mm 1000kr. 6560kr ca och jag har 200m till skolan samt nära centrum mm. Tågkort för åka hem någon gång på helgen 100-200kr.

Permalänk
Medlem

Jobba är underskattat Jobbade i tre år innan jag började studera så nu efter ett år på högskolan har jag ca 270 000 att röra mig med, äter väldigt sällan ute utan lagar god och nyttig mat hemma. Tänker igenom varje inköp noga. Snålar inte men slösar inte heller.
Tar inga lån från CSN och har inga övriga lån heller.
Man kan göra väldigt mycket skoj för en femhundring!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Massa text

Sunda tankar du har

Skrivet av Ryden:

Jobba är underskattat Jobbade i tre år innan jag började studera så nu efter ett år på högskolan har jag ca 270 000 att röra mig med, äter väldigt sällan ute utan lagar god och nyttig mat hemma. Tänker igenom varje inköp noga. Snålar inte men slösar inte heller.
Tar inga lån från CSN och har inga övriga lån heller.
Man kan göra väldigt mycket skoj för en femhundring!

O herre jävlar! Inte dåligt, ska väll försöka mig på något liknande tillsammans med att jag bor hemma så borde jag kunna komma undan stora lån

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Sunda tankar du har

O herre jävlar! Inte dåligt, ska väll försöka mig på något liknande tillsammans med att jag bor hemma så borde jag kunna komma undan stora lån

Bodde själv i lägenhet under gymnasietiden samt de tre åren jag jobbade, så det går lägga undan pengar även när man inte bor hemma hos föräldrarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Bodde själv i lägenhet under gymnasietiden samt de tre åren jag jobbade, så det går lägga undan pengar även när man inte bor hemma hos föräldrarna.

Får man fråga vad du jobbade med och vad inkomsten var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Får man fråga vad du jobbade med och vad inkomsten var?

Serviceelektriker på Volvo Lastvagnar, hade väl ungefär 27 000/mån i slutet och runt 20 000 när jag började (inkl skifttillägg mm)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ärtsoppa = grymt billigt och grymt mättande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robeliboban:

Ärtsoppa = grymt billigt och grymt mättande.

Och eftersom det är äckligt kommer jag inte äta något och spara ännu mer
Om man nu tänker på högskola/universitets utbildning så tjänar man rätt så mkt på att bo ihop med någon annan, och ofta kan det löna sig att inte bo i en student lägenhet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Ge fan i att ta med betalkortet när du är ute på stan. I mitt fall hade det nog iaf löst det mesta

'
Verkligen samma här!
Fan ta alla pressbyråer.......

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Hellre storkok och en fjärdedel av matkostnaden än att käka ute varenda dag. Finns bättre saker att bränna pengar på än att låta andra laga ens mat.

Framför allt inte när man får betala 75 spänn för ett jävla halvfabrikat som man kan göra hundra gånger godare själv för en tredjedel av priset. Är man inte helt vilse i köket fixar man lunchlådor som håller lite klass och ändå är bra mycket billigare än utelunch på nolltid.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Framför allt inte när man får betala 75 spänn för ett jävla halvfabrikat som man kan göra hundra gånger godare själv för en tredjedel av priset. Är man inte helt vilse i köket fixar man lunchlådor som håller lite klass och ändå är bra mycket billigare än utelunch på nolltid.

Håller med tycker personligen att exempelvis hemlagad mat (om man vet vad man gör) är 100 gånger godare än exempelvis macdonalds!

Permalänk
Medlem

Minska dina utgifter, sluta ät godis, chips, kakor och sådant trams, unna dig ibland bara. Kolla över el-avtal, mobilabb och annat som man själv kan påverka - och ska man gå riktigt långt bör man även kolla över hur billigt/dyrt hyran är, och ev kolla efter ny bostad.

Personligen har jag mycket av mina pengar i prylar jag investerat i så jag kan inte påstå att jag är bra på att spara, jag köper enligt mig inget "onödigt" men lägger hellre en större peng på det jag vet med mig kommer användas - typ en skärm eller en dator. Jag har fått för mig att det kommer löna sig i det långa loppet.

Sen äger jag idag ingen bil, bor i stan och överväger fortfarande hur jag ska göra eftersom det blir en hel del utgifter iom ett köp.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Mitt sätt är att tjäna mer än jag gör av med, skall jag slösa mer får jag se till att tjäna mer

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Håller med tycker personligen att exempelvis hemlagad mat (om man vet vad man gör) är 100 gånger godare än exempelvis macdonalds!

teh fuck 35spänn kostar en hink med pasta + valfri sås, stora portioner... billigt

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Jag tänker såhär:
Överlever jag utan - Köp inte
Hur mycket har jag köpt senaste månaden? Lite - Köp, Mycket - Köp ej

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Adaktusson:

teh fuck 35spänn kostar en hink med pasta + valfri sås, stora portioner... billigt

Eller typ spagetti och köttfärssås enligt mig skit gott köttfärs några tior pasta en tia sen krossade tomater (chili) sen lite kryddor hem ifrån. Kostar 40-50kr då får man köttfärssås som räcker några dagar!

Permalänk

Tips 1 Försök att jobba konstant. Då du jobbar kan du inte göra av med pengar.
Tips 2 Bli nykterist.
Tips 3. Samåk om möjligt.
Tips 4 leta mat i Icas soppor.
Tips 5 Fånga duvor i parken. Å tilllaga Studentduvan. Mums;)
Tips 6 Vid köp av kyckling. Läs noga på förpackningen så att det inte är massa vatten du köper. Du ska köpa det som ger mest kyckling för pengarna. Beakta även mängden ben vid val.
Tips 7 ut med tvn.
Tips 8 Tänk på kalorierna. Du mindre du rör på dig desto mindre behöver du äta.
Tips 9 inse det vackra i ordet snylta.
Tips 10. spara pengar hos mig. Så blir du mera motiverad att följa ovan.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Om man nu tänker på högskola/universitets utbildning så tjänar man rätt så mkt på att bo ihop med någon annan, och ofta kan det löna sig att inte bo i en student lägenhet.

Vet ej om jag kan hålla med där! En studentlägenhet kostar lite mer men som jag har jämfört så är faktiskt studentlägenhet billigare. Ingår mer i hyran.
1. Ingår el i student gör inte ofta i vanlig hyres.
2. Ingår varmvatten.
3. Ingår värme.
4. Du betalar bara 10 månader medans en vanlig lägenhet betalar du 12 månader.

Permalänk

Ett sätt att undvika att handla på sig en massa onödigt är ju att beställa färdiga kassar med mat för några dagar, finns flera som tillhandahåller liknande tjänster. Jag funderar på att beställa ifrån Linas matkasse när jag är tillbaka i studielivet igen bara för att lyckas undvika allt tjafs (läs godis) man köper när man ändå är nere i affären.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Jag skulle lägga till -Försök bli av med mentaliteten att pengarna alltid i princip är slut när nästa lön kommer in på kontot.
Jag känner folk som helt seriöst gått direkt från 15k rent i månaden till 35 och lik förbannat inte har en spänn kvar dagarna före löningen.

Snålkukdelen håller jag med om eftersom jag ogillar att umgås med sådana personer. Men jag vet inte om jag direkt kan tycka att de gör fel om det gör dem lyckliga.
Personligen tror jag ingen tycker jag är snål. Är jag sugen på utemat köper jag det, behöver en polare låna 5000 till hyran så är det skitsamma när de betalar tillbaka osv.
Att jag har hyggligt med pengar vill jag helst tro att det beror på att jag är "smart med pengar". Men det är nog bara halva sanningen.

En stor del handlar antagligen att habegäret inte är lika extremt som när jag var tex tonåring. Jag tror det delvis handlar om att jag inte "går på" att jag vill ha saker mest för att de är dyra etc längre men det är även mycket möjigt att dessa känslor tenderar att lugna ner sig med åldern.
En enkel vinkel på det är att vara attraktiv hos tjejer. Jag tror skitmycket av mäns liv ofta styrs av vad vi tror gör oss attraktiva men med åldern känner jag personligen att jag bryr mig mindre och mindre om detta. Kanske för att situationen verkar blivt lite gran det omvända efter jag passerade 30års-strecket.

Sedan har jag nog alltid haft mentaliteten att jag vill ha det som är bäst och inte vad som är dyrast. För att vara ärlig så har jag nog alltid sett ner på de som gör vad jag anser vara dåliga affärer på det sättet. Med det sagt är jag verkligen inte immun mot reklam etc men jag hatar verkligen att komma på mig själv med att ha gjort riktigt korkade köp.

För att återknyta till min förra post: Fundera skitlänge på saker du vill ha. Se det som ett nöje, jag tycker funderandet sätter lite guldkant på vardagen och jag är skitnöjd med nästan allt dyrare jag äger tack vara den långa köpprocessen jag försöker ha.

Absolut. Men om man lider av det syndromet du nämner först, att pengarna på lönekontot bara "försvinner" så har man nog flera punkter på listan för hälsosamt sparande kvar att bocka av..

Jag känner igen mig i mycket av det du säger. Har själv gått från att vara prylbög av rang, till att på ett bättre sätt anpassa inköpen efter ett existerande "behov". Jag köper ex. inte ett nytt grafikkort bara för att jag har ett något äldre kort och hemskt gärna skulle vilja ha ett nytt, och med lätthet skulle kunna köpa. Det gäller att rannsaka sig själv om man bara är ute efter nyhetens behag, för det är kul med något nytt, det kan ingen förneka, eller om man fyller någon slags behov. I mitt fall skulle inte ett bättre grafikkort komma till särskilt god användning, samtidigt som jag inser att det finns betydligt roligare saker att spara pengarna till.

Det här med att verkligen överväga sina inköp, låta det ta sin tid och göra efterforskningen till ett nöje i sig är inte bara ett bra spartips eftersom man kommer köpa mindre skit, utan även en bra metod för att köpa färre prylar. Ofta inser man efter ett tags funderande att man i själva verket inte ska ha den där saken, som kanske bara kommer stå och samla damm efter ett tag.

Visst kan det funka utmärkt för många att helt strunta i dessa vedermödor, och istället bara gå till Elgiganten och nästan välja en ny laptop på måfå när den gamla gått sönder. En sådan sorts människa kommer göra sämre köp, men lider å andra sidan inte av någon vidare impulsivitet (förhoppningsvis) och får samtidigt tid över till annat, som denne säkerligen tycker är mera värdefullt. Impulsivt prylbögeri å andra sidan... det är helt och hållet oförenligt med sparande.

Skrivet av Mikael_Berglund:

Ett sätt att undvika att handla på sig en massa onödigt är ju att beställa färdiga kassar med mat för några dagar, finns flera som tillhandahåller liknande tjänster. Jag funderar på att beställa ifrån Linas matkasse när jag är tillbaka i studielivet igen bara för att lyckas undvika allt tjafs (läs godis) man köper när man ändå är nere i affären.

Nåja, det kan säkert vara smidigt och spännande. Om man däremot kikar på vad en sån där kasse kostar och innehåller så märker man snabbt att det inte är några budgetalternativ. Om var je hundralapp räknas så köper man inte lövbiff och fläskfilé för 160kr/kg, den saken är saker.

Riktigt dåligt spartips mao.

Permalänk
Medlem

När man blir äldre lär man sig. Man växer ifrån att springa på krogen varje helg och bara där spara man massor. Intresset för gaming och senaste pryttlarna svalnar och där slipper man en stor utgift också. Dessutom brukar det vara så att ju äldre och ju längre man jobbat ju mer tjänar man(karriärstegen).

Jag lever dyrt och osunt(gott och skönt) men det blir ändå massor av pengar över varje månad. Jag har skaffat mig en rejäl buffert och har börjat spara mer seriöst. Dock köper jag fortfarande en del dyra och relativt onödiga prylar men detta utan att ens vara i närheten av riskzonen ekonomiskt. Och det är en ganska skön känsla.

Det finns oroväckande många vuxna människor idag som beter sig som barn när det gäller en sån viktig sak som hushållsekonomi. Scary!

Lägg ner krogen är mitt första tips. Fester hemma hos dig själv/bekanta är roligare och billigare. Dessutom funkar det så att man städar oftare om man får besök titt som tätt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Ett första steg är ju att komma fram till hur stora kostnader man har för mat, hyra, el, busskort osv varje månad, dvs mer eller mindre fasta kostnader som man inte kommer ifrån. Sedan bestämmer man hur mycket pengar man vill kunna lägga på nöjen och sånt varje månad och det som blir över sparar man. Alternativt bestämmer man hur mycket man vill spara varje månad och låter det som blir över gå till nöjen. Tycker man att någon av de roliga summorna är för liten så är det dags att se över antingen sina intäkter eller sina fasta kostnader. Det är mycket lättare om man har en bestämd summa som man lägger undan i början av varje månad än om man bara försöker "spara det som blir över" varje månad.

Spara pengarna på ett konto ett antal månader för att bygga upp en buffert som är så pass stor att man med sina nuvarande kostnader kan leva på den i två månader. När man har byggt upp sin buffert är det dags att investera sin besparingar (inte bufferten alltså utan det man sparar från och med nu) så att de istället för att minska i värde, som på ett bankkonto, faktiskt blir värda mer med tiden. Enklast är troligen att sätta sina pengar i lite olika fonder, men om man vill slippa avgifterna så är ju inte heller handel direkt med aktier sådär jättesvår.

En fördel med att investera sina pengar, förutom möjligheten att få dem att växa, är att de inte är riktigt lika tillgängliga som på ett konto och det är alltså mindre risk att man med sin dåliga disciplin gör av med dem.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Riktigt dåligt spartips mao.

De största pengarna tror jag att man tjänar på att organisera sig och inte på några extra kronor hit och dit. Sen är ju självklart det billigare att inte äta mat av någon högre klass, äta nudlar hela dagarna går det med. Men för mig ser jag mat i klass med kassen som en nödvändig utgift och skulle jag gå ner till lokala ica handlaren och köpa någonting liknande varje gång jag blev hungrig så skulle det bli enormt mycket dyrare på grund av alla extra småsaker som jag köper dagligen och massor av grönsaker och liknande som blir över och måste slängas (det beteende som jag har nu). Dessutom äter jag ute nästan varje dag just för att ofta inte har ork att släpa hem maten.

Med andra ord, jag kommer börja med detta för att jag tror jag säkert kan tjäna in en tusenlapp i månaden på att äta såhär, och då har jag inte sänkt kvaliteten på maten utan tvärt om troligtvis skapat mig en större variation, så i min syn är det ett riktigt bra spartips.

Poängen jag ville komma fram till som svar var att sparar man och samtidigt sänker livskvaliteten så tycker jag att det är värdelöst sparande. Lyckas jag hålla i pengarna bättre utan att sänka min livskvalitet så är det ett bra sparande.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

De största pengarna tror jag att man tjänar på att organisera sig och inte på några extra kronor hit och dit. Sen är ju självklart det billigare att inte äta mat av någon högre klass, äta nudlar hela dagarna går det med. Men för mig ser jag mat i klass med kassen som en nödvändig utgift och skulle jag gå ner till lokala ica handlaren och köpa någonting liknande varje gång jag blev hungrig så skulle det bli enormt mycket dyrare på grund av alla extra småsaker som jag köper dagligen och massor av grönsaker och liknande som blir över och måste slängas (det beteende som jag har nu). Dessutom äter jag ute nästan varje dag just för att ofta inte har ork att släpa hem maten.

Med andra ord, jag kommer börja med detta för att jag tror jag säkert kan tjäna in en tusenlapp i månaden på att äta såhär, och då har jag inte sänkt kvaliteten på maten utan tvärt om troligtvis skapat mig en större variation, så i min syn är det ett riktigt bra spartips.

Poängen jag ville komma fram till som svar var att sparar man och samtidigt sänker livskvaliteten så tycker jag att det är värdelöst sparande. Lyckas jag hålla i pengarna bättre utan att sänka min livskvalitet så är det ett bra sparande.

Riktigt dåligt spartips för gemene man då. För din egen del, så verkar det som att du kommit fram till att det blir en förbättring på flera plan, men jag tvivlar på att det samma gäller för särskilt många.

För min egen del skulle de där matkassarna ungefär fördubbla mina matkostnader, och då äter jag verkligen inte bara nudlar. Jag äter definitivt ute ibland, samt handlar en del skräp. Visst skulle det innebära exklusivare och bättre mat som ger mig en gnutta mer livskvalité, det säger jag inte emot En likvärdig höjning av livskvalité skulle jag dock kunna få genom att lägga en timme mindre vid datorn om dagen och en extra för matlagning. På så sätt skulle jag både förbättra mina matlagningskunskaper och få bättre, godare och mer näringsriktig mat på köpet. För samma låga kostnad. Det är inga som helst problem att laga billig, god och nyttig mat så länge man inte vantrivs i köket.

Permalänk

Olegh, fördubblar dina matkostnader? Du menar alltså att en dags mat kostar runt 30:- för dig?
Man får ju knappt en portion med kött för det... 30:- är snarare precis på gränsen för att få en okej frukost.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Är inte svaret på trådskaparen fråga ganska enkel? Du ser helt enkelt till att tjäna så mycket pengar att du inte kan göra av dem

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Olegh, fördubblar dina matkostnader? Du menar alltså att en dags mat kostar runt 30:- för dig?
Man får ju knappt en portion med kött för det... 30:- är snarare precis på gränsen för att få en okej frukost.

i helsike, 35kronor ger jag för en (alldeles för stor) portion pasta med valfri sås, som faktiskt är väldigt gott. Man blir proppmätt

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!