Permalänk
Medlem

Har vi inte redan en sådan här tråd någonstans? Har ett starkt minne av att jag skrivit tidigare...

Jobbar som programmerare på en animationsstudio. Gör verktyg, pipeline saker och lite allt möjligt som grafikerna behöver. Vi sysslar mest med motion capture åt spel men det kan även bli lite reklam och film emellanåt.

Permalänk
Medlem

Pluggar ekonomi vid UU och jobbar lite på en investmentbank vid sidan av. Inte direkt det jag såg mig göra idag för ett par år sen
Då va det till att grisa ner sig i smörjmedel på Ericsson Men men, tillfälligheter is the shit..
Håller med Loranga ovanför. Man sitter och registrerar affärer kors och tvärs för tiotals miljoner varje dag utan att riktigt tänka på de.
Tur att det finns riskregleringar inom finansbranschen

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Pluggar ekonomi vid UU och jobbar lite på en investmentbank vid sidan av. Inte direkt det jag såg mig göra idag för ett par år sen
Då va det till att grisa ner sig i smörjmedel på Ericsson Men men, tillfälligheter is the shit..
Håller med Loranga ovanför. Man sitter och registrerar affärer kors och tvärs för tiotals miljoner varje dag utan att riktigt tänka på de.
Tur att det finns riskregleringar inom finansbranschen

Vad jobbar du med mer exakt? Jobbar själv på Collateral Management.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nada, går gymnasiet annars, ska börja åk3 på elektrisk/automationsteknisk linje i höst.
Jag går samma linje på samma skola som årets vm-mästare i mekatronik, det ni

Inget sommarjobb, life's a bitch

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Sen jag skrev senast så har jag sagt upp mig från Poolia för ett år sen drygt, nu jobbar jag som systemadmin och har hand om ca 400 användare och 30 servrar tillsammans med tre andra. Skitkul jobb, man får pyssla med precis alla delar av IT-verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vad jobbar du med mer exakt? Jobbar själv på Collateral Management.

Sitter på backoffice hos Carnegie. Hjälper deras utländska kontor med registrering av affärer och agerar support gentemot mäklarna om de behöver få något fixat. Även en del tele/mail-support mot deras institutionella kunder, inhemska som internationella. Inte så himla mycket "finans" jobb egentligen men man får lite insyn i branschen inför kommande karriärval och även ovärderliga kontakter

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Sitter på backoffice hos Carnegie. Hjälper deras utländska kontor med registrering av affärer och agerar support gentemot mäklarna om de behöver få något fixat. Även en del tele/mail-support mot deras institutionella kunder, inhemska som internationella. Inte så himla mycket "finans" jobb egentligen men man får lite insyn i branschen inför kommande karriärval och även ovärderliga kontakter

Ahh, coolt. Jag sitter på middle office på kreditmarknadsbolag, fick det nu i sommar som sommarjobb. Hoppas på att få va kvar och ha det som extrajobb i höst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Alltid kul när man lyckas få in en fot under studieperioden. Själv läste jag precis klart första året och tanken är att jag ska få vara kvar där tills jag är klar med studierna så det känns väldigt bra. Slipper bekymra mig om att söka extrajobb i höst och under kommande terminer/somrar under förutsättningen att de är nöjda med min insats

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Alltid kul när man lyckas få in en fot under studieperioden. Själv läste jag precis klart första året och tanken är att jag ska få vara kvar där tills jag är klar med studierna så det känns väldigt bra. Slipper bekymra mig om att söka extrajobb i höst och under kommande terminer/somrar under förutsättningen att de är nöjda med min insats

Ja. Jag skall börja år 3 nu till hösten. Tar kandidat om ett år, och skall börja på master då

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Gjort min värnplikt under det senaste året och ska nu börja jobba inom FM. Ska bli intressant att se vilka skillnader som blir när vi får hela detta rekryteringssystem iaf.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Jobbar som larmoperatör på Securitas

Ett trevligt jobb även om passen ibland känns lite långa

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Pluggar "nätverksdesign och datordrift", mycket Cisco och systemadministration.

Kommer sikta på att ta mitt första "riktiga" cert nu i sommar, CCNA. Och sedan sikta på CCNP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja. Jag skall börja år 3 nu till hösten. Tar kandidat om ett år, och skall börja på master då

Tänkte du köra banking and finance på SU? Funderar på om jag ska gå klart civek eller satsa på det masterprogrammet

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Tänkte du köra banking and finance på SU? Funderar på om jag ska gå klart civek eller satsa på det masterprogrammet

Ne, jag ogillar ekonomikurserna på SU faktiskt, mest flumm :p. Jag satsar nog på "Finansmatematik och Finansiell ekonomi", masterprogram som kräver 60 hp matematisk statistik, så där känns det ju som man kan göra roliga saker iaf :). Eventuellt att man läser det programmet vid KTH, det är i grund och botten samma program (man läser kurserna tillsammans samtidigt och skriver samma tentor samtidigt), men det är kanske lite extra meriterande att ha examen från KTH. Troligt är att jag tar ut en extra kandidatexamen i nationalekonomi bara för att, har inte så många poäng kvar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ne, jag ogillar ekonomikurserna på SU faktiskt, mest flumm :p. Jag satsar nog på "Finansmatematik och Finansiell ekonomi", masterprogram som kräver 60 hp matematisk statistik, så där känns det ju som man kan göra roliga saker iaf :). Eventuellt att man läser det programmet vid KTH, det är i grund och botten samma program (man läser kurserna tillsammans samtidigt och skriver samma tentor samtidigt), men det är kanske lite extra meriterande att ha examen från KTH.

Trevligt trevligt!
Det är nog det mest intressanta man kan göra inom finans tror jag
Jag befinner mig i någon sorts bisarrt ångesttillstånd där jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag ska göra. Har sökt ett kandidatprogram i statistik och dataanalys på LiU till hösten då jag tröttnade på civilekonomprogrammet på SU. När det är klart vet jag inte riktigt vad som händer. Men jag vill ju gärna ha en master också. Arrrr!
Jag tror masterprogrammen är bättre än grundkurserna faktiskt, men SU är ju flum by nature så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Trevligt trevligt!
Det är nog det mest intressanta man kan göra inom finans tror jag
Jag befinner mig i någon sorts bisarrt ångesttillstånd där jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag ska göra. Har sökt ett kandidatprogram i statistik och dataanalys på LiU till hösten då jag tröttnade på civilekonomprogrammet på SU. När det är klart vet jag inte riktigt vad som händer. Men jag vill ju gärna ha en master också. Arrrr!
Jag tror masterprogrammen är bättre än grundkurserna faktiskt, men SU är ju flum by nature så att säga

Jo, de avancerade kurserna är nog bättre. Matteinstitutionen är helt okej, lagom flummigt ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Projektledare digital dialogkommunikation åt större kunder som telenor, netcom, volvo, jotun, Statoil etc. Arbetsdagen är aldrig den andre lik, men allt handlar om kommunikation, webb, affärslogik, kvalitè och stora budgetar.

Jobbade nyligen som projektledare inom cms och webapps.

Permalänk
Medlem

Är tillfälligt anställd på en industrifirma som gör L-stöd och andra saker. Ganska tungt fysiskt men ganska bra betalt. Jobbar 6-3

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jobbar som beräkningsingenjör åt en konsultfirma med hållf. och mekanik.

Visa signatur

Arguing on the internet is like competing in the special olympics...
even if you win, you're still a retard!

Permalänk

Blivit idag arbetslös ) (företaget avvecklats)
Läser dock nätverksdrift 1 år kvar (tagit CCNA och siktar på CCNP innan aug sedan CCNA voice och security)

Så någon som har jobb till mig inom Cisco?? hahaha Skicka då ett mail ))))

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som testare ('Senior Test Engineer') pa ett foretag som utvecklar och saljer CA (Conditional Access) system for i forsta hand DVB distribution.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Har vi inte redan en sådan här tråd någonstans? Har ett starkt minne av att jag skrivit tidigare...

Jobbar som programmerare på en animationsstudio. Gör verktyg, pipeline saker och lite allt möjligt som grafikerna behöver. Vi sysslar mest med motion capture åt spel men det kan även bli lite reklam och film emellanåt.

What he said

Permalänk

Jobbar för tillfället som ekonomiassistent @ På ett (statligt...)fastighets och projekteringsföretag

Permalänk
Skrivet av Ang3l:

Jobbar som larmoperatör på Securitas

Ett trevligt jobb även om passen ibland känns lite långa

Vilket sammanträffande. Själv jobbar jag som larmoperatör på G4S. Du jobbar 5-2 schema antar jag dagar och nätter? Går väl OK, men dagarna kan kännas väl långa ibland och surt med varannan helg som ska jobbas.

Har inte lusläst hela tråden, men verkar som en överhängande majoritet som håller till på Sweclockers är relativt högutbildade. Var är alla "gamla hederliga knegare" ? Eller är det så att det bara är tekniskt högutbildade som är "datanördar"

Permalänk

Jobbar som Distributör/Budbilschaffis på en liten firma! Fritt och kul arbete med helt okej lön och egen bil!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jobbar med undersökningar via telefon. Så om det ringer någon å frågar om ni har 5min för en undersökning så kan det vara jag =P Inte världens roligaste jobb (speciellt när folk blir otrevliga) men det är flexibelt och man jobbar kväll så gör att plugga samtidigt på universitetet. Det duger bra tills man är klar med utbildningen och ska jobba fulltid.

Pro tip: NIX gäller inte för undersökningar utan bara försäljning. Om ni absolut inte vill bli uppringda så be företaget som ringer att plocka bort er från deras register, var trevlig men bestämd. Större chans att de lyssnar om man säger t.ex. "Jag vill inte bli uppringd mera och tänker ändå säga nej varje gång så ni kan plocka ur mig ur registret tack" än om man säger "sluta ring era j##la k##huvuden!" Dock måste man göra detta för varje företag men snart så har man inga som ringer mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Sommarjobbar på en entreprenad/gräv-firma just nu, kör lastmaskin och lägger plattor/sten.
Annars går jag en anläggningsmaskinförarutbildning (...puh) som när jag är färdig ger förarbevis hjullastare/grävmaskin/traktorgrävare + B och C-kort (ev. CE)

Riktigt skoj, vill du inte sitta och tråka på ett kontor och har lite fingerkänsla så är de ett kul jobb. Räknar du med att bli rik är det inget för dig dock.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tillverkning av kretskort.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Från och med någon månad tillbaka i tiden, så driver jag och två kollegor en mäklarfirma. Där mitt ansvar och område är kommersiella fastigheter och lokaler.
Med andra ord så förmedlar jag fastigheter och lokaler för företag.
Jag var på min första värdering idag på en riktigt fin herrgård, vilket gick väldigt bra. Så jag är otroligt nöjd med detta samt att vi har kommit enda hit. Det var en lång väg med mycket krångel från banker och företagspartners. Men nu jäklar kör vi för fullt utan deras hjälp

Så jag kan både rekommendera och varna er för att bli egenföretagare. MYCKET extrajobb men för första gången ser jag mitt yrke som min hobby.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Anställd som yrkesmördare av säpo för att eliminera motståndare till staten.

Nej men ärligt, sommarvikarierar som habiliteringsbiträde inom omsorgen. Kanske inte det roligaste men helt okej, man tjänar bra på det (för att bo hemma). Studerar i övrigt och ska söka ett deltids- & helgjobb till hösten.