Permalänk
Medlem

JMEDATA lurade mig på PC2700 minne!

Jagh har 3st PC2100 256Mb samsung orgina som jag tänkt byta.
Jag ville ha 512Mb PC2700 och samsung ska vara asbra och min kompis har det och det är fan svingrymt. Kollade på JMEDATA som var billigast.

Dom hade CTL-CB3 som är dom bästa sammsung PC2700 som klarar bästa timings och klockar bäst.
Det har min kompis så han tyckte det var bra att köpa där, då vet man ju vad man får.
Jag hämtade ut den i går.
Till min besvikelse bootade inte datorn i med minne i 166 även om jag körde 133/166 eller 166/166 på mitt A7V333.
Effter några timmars felsökande så visade det sig inte klarar TURBO i bios utan bara OPTIMAL.
Sedan klockade det inte till mycket mer än 170Mhz och övriga timings kunde man inte köra så högt heller.
Desutom så slocknade skärmen i CS när jag precis skapat en servern och nått sånt har alldig hänt tidigar i nåt spel.
Så tog kontakt med Dalle som vet mycket om steppings revisoner mm på minne,CPu:er å så.

Ha sa att CTL-CB3 var det bästa och det hade jag bestält. Kollade effter vad jag hade.
DTM-CB3 stog det på det! Och det var det sämmsta men kunde få.
Har läst att en del inte kunde boota med sina PC2700 samsung minne på A7V333 och anndra KT333 moderkort.
Skulle tippa på att dom har samma problem som jag.
Jag ringde till JMEDATA och sa att jag inte fåt den kvalite på minne jag bestält och dom fattade väl att dom gjort fel fast dom kunde inte ersätta mig med en CTL-CB3 modul utan bara byta till ett annat märke eller ta tillbaks det. Så jag har en retursedel på väg hem nu och ska få pengarna tillbaks.

Men det är fan lurendrejeri att säga att man säljer den bästa kvaliten å sedan bara ha den appsolut sämsta.

Så beställ inte samsung PC2700 från jmedata för dom hade i alla fall barar 512:or i den dåliga revisonen som klockar nada och bara klarar dåliga timings. Nonams är nästa bättre alltså.

Permalänk

Kan ju berätta att dom har lurat mig på samma sätt.
Jag kollade mina minnen efter att ha läst din topic och såg att jag hade inte CTL-CB3 som artikel nr säger att det är. Även på min faktura står det CTL-CB3 men på minnerna står det samma som du hade. Jag har själv skrivit ett mail till dem, men ska också ringa dem imårgon....

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Japp retunera dom tycker jag.
Dom måste ha asdåliga inställningar i 166 bus och jag skulle alldrig dröma om att ah mer än en modul tror inte att det skulle fungerar alls.

Det är lurendrejeri facktisk borde fan anmälas för sånt.

Jag behåller min PC2100 och tar pengaran och köpern en 2400+ fick ändå barar 180 poäng mer i 3Dmark 2002SE så jag skiter nog i PC2700. Annars skulle jag köpa Xtrem 3200 nu dom har sammsungs bäste chip och inget annat. Fast fungerar inte på alla mobos men på A7V333 gör dom det så skulle fungerar för mig.

Du kan la berätta hur det gick med dit minne och jmedata sedan?

Permalänk
Medlem

Här är en bra PDF som beskriver vad tillverkningsnr. betyder... revision, hastighet osv. på Samsung PC2700 minnen.

http://www.samsungsemi.de/dram/New_DDR333_product_guide_June1...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

har inget program för att öpna pdf för tillfälet och orkar inte fixa det.
Kan du säga vad det står?
Men jag skiter i det nu men jag vet att det är olika kvalite och jag fick inte vad jag betalde för så jag ska ha pengarna tillbaks.

Permalänk

Du pa1983 jag får lite hjälp av farsan på den har faktiskt han jobbar på Konsumentvärket, så om JME inte ger mig pengarna till baka kommer dom få hella konsumetvärket på sig och det brukar bli vinst för konsumenten om man ska behöva gå så långt...

hehe nää. Men pa1983 jag kan bara säga tack till dig för att du skrev denna topicen eftersom du inte hade gjort det så skulle jag sitta men dåliga kvalitets minnen som jag har betalat mycket för...

Stort tack pa1983!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Du pa1983 jag får lite hjälp av farsan på den har faktiskt han jobbar på Konsumentvärket, så om JME inte ger mig pengarna till baka kommer dom få hella konsumetvärket på sig och det brukar bli vinst för konsumenten om man ska behöva gå så långt...

hehe nää. Men pa1983 jag kan bara säga tack till dig för att du skrev denna topicen eftersom du inte hade gjort det så skulle jag sitta men dåliga kvalitets minnen som jag har betalat mycket för...

Stort tack pa1983!

Jo att betal 1895Kr för dom när dom inte är bättre än nonames så kan man ju köpa det istället för 1500Kr.

Dom får anntinge skriva at dom har den sämsta revisonen så om man får bättre så är det ju bara en bonus eller så får dom skriva att revisonerna kan variera eller helt änkelt sälja dom i varsin kattegori.

Permalänk
Medlem

Du Razor_cut har du testat hur bra dina klockar å så? Vad dom klarar i 166 bus å så? Vill gärna veta så vi kan gämmföra.

Permalänk
Gäst

HMM på min fraktura står det

DTL-CB300 M PC-333 DDR 265Mb Samsung

innan DTL står det (N368L3223)

?????? vad menas ?????? fick ja oxå "shit" minnet eller ???

Aj just va är skillnaden på Optimal & Turbo i Bios som man kan ställa in ??? har ett asus a7v333

Plz answer

Permalänk
Medlem

dom är inte gjorde för att köra på dom inställningarna utan enbart gjorda för normal och cas 2.5..
Själv har jag kört min 256mb DTL i 180MHz turbo 2-2-2-5 1T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calling
HMM på min fraktura står det

DTL-CB300 M PC-333 DDR 265Mb Samsung

innan DTL står det (N368L3223)

?????? vad menas ?????? fick ja oxå "shit" minnet eller ???

japp det är DTL-CB3.

Sedan kan det klart variera mellan revisonerna med men att jag inte ens kunde boota minnet i 166Mhz på cas 2,5 T2 T2 T6 och 4 way interlive med TURBO som jag alltid brukar ha är rötet.

Och att skärmen bara slocknade i CS och den bara stog och blinkade och musen slutade att fungera mm som alldrig hänt förut så tycker jag det tyder på instabilt minne.
Läste om nån här på swec som inte kunde boota sitt A7V333 med sitt samsung PC2700.
Sedan skiter jag i om mitt bara ver extra dåligt och det kannse inte skilljer asmö i dom flästa fallen mellen revisonerna men jag fick inte vad jag bestälde det är främst vad det handlar om.
Min kompis har Samsung PC2700 på 512Mb CTL-CB3 och det klarar mö mer. Fast jag begär inte att det ska klara cas 2 å så sånt som inte utlåvas men att det ska vara så på gränsen att man inte kan köra Turbo mm och att det värkar instabilt tycker jag suger. Men sedan har du la en 256:a med kan tänka mig att dom är lättare att klocka. Fast att dom inte klockar kan man ju ite ta på garrantin eller nåt men som sackt dom borde ha mer marginal och jag fick inte det jag beställde det är min poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calling
HMM på min fraktura står det

DTL-CB300 M PC-333 DDR 265Mb Samsung

innan DTL står det (N368L3223)

?????? vad menas ?????? fick ja oxå "shit" minnet eller ???

Aj just va är skillnaden på Optimal & Turbo i Bios som man kan ställa in ??? har ett asus a7v333

Plz answer

angående din sista fråga med turbo och optimal så hittar du det i advance menyn lägst upp tror jag.
Jag lyckades köra turbo i 150mhz men inte 166. Bootar inte då.

Permalänk
Medlem

http://www.broadbandreports.com/forum/remark,3876091~root=ocu...

Här snakar dom om CTL-CB3 som jag förstår på dom att dom hällst vill ha. Dom nämner inte DTM-CB3 men DTL-CB3 som inte heller är den bästa fast lite bättre än DTM-CB3 vad jag föståt. Värkar finas 3-4 olika revisoneri alla fall med olika kvallite.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

angående din sista fråga med turbo och optimal så hittar du det i advance menyn lägst upp tror jag.
Jag lyckades köra turbo i 150mhz men inte 166. Bootar inte då.

Vet vart ja ändrar från otimal till turbo

Men vad är skillnaden ?

Räcker det att bara ändra till turbo eller måste man ändra något mer

Tackar för svaren

Permalänk

ni som vet så mkt om minnen.. är dessa nått att hänga i granen?
Samsung M368L3223DTL-CB3 singelsided

gissar på att dom suger....

edit: såg inte allt som ni har skrivit.. men iaf.. låter det stå kvar.. skyller på min huvudvärk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad jag fåt reda på så är CTL-CB3 den bästa typen och DTL den näst bästa och DTM suger tydligen och det värkar stämma.
Vad jag läst så görs typ Xtrem minnea på sammsungs CB3 chip och i bland står det C ship om jag inte missminer mig och det kannnse är C:et i CTL vad vet jag. Måste ju vara dom modulerna Xtrem annvände till sina PC3200 som dom släppte med samsungs CB3 ship.

Permalänk

hmm jag testade att öka cas på mina minnen i 125mhz fsb +33mhz till turbo (stod auto innan) fick öka v-dimm med 0.3v och det verkar funka stabilt.. ännu sålänge..

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag ringt tilkl JME och dom hade inget annat val en att ge mig pengaran tillbaka osv. Det var några tysta minuter och allt man hörde i andra telefon-änden var utpustningar och knappande på tangentbordet...
Men tillslut gav dom mig det beskedet att det gick bra att skicka tillbaka minnerna.

Annars var det trevlig suport. Han förstod problemet och protesterade alldrig. Tor jag kommer att vänta ett tag på att köpa från det företaget igen.

En till grej jag märkte var att, nån gång under natten/morgonen måste de fattat att de blev upptekta eftersom nu har min minnes modull sänkt pris samt rättat till DTM-CB300.

Det blir nu 2x Xtreme DDR PC3200 512MB från overclockers.se.

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Hej!

Vilken timing är bäst egentligen?
Skall jag köpa PC2700 lr PC3200 till mitt kt333?

Visa signatur

Utan kyrka inget helvete.

Permalänk
Medlem

JME data gav mig fel kylfläns. Jag hade beställt en Zalman 6500A men jag fick en 6500B med plastfästen.. Jag har fått pengarna tillbaks, men jag har ju förlorat en hel del eftersom att jag är tvungen att betala för frakten nu när jag har fått rätt version från Gtek...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Nu har jag ringt tilkl JME och dom hade inget annat val en att ge mig pengaran tillbaka osv. Det var några tysta minuter och allt man hörde i andra telefon-änden var utpustningar och knappande på tangentbordet...
Men tillslut gav dom mig det beskedet att det gick bra att skicka tillbaka minnerna.

Annars var det trevlig suport. Han förstod problemet och protesterade alldrig. Tor jag kommer att vänta ett tag på att köpa från det företaget igen.

En till grej jag märkte var att, nån gång under natten/morgonen måste de fattat att de blev upptekta eftersom nu har min minnes modull sänkt pris samt rättat till DTM-CB300.

Det blir nu 2x Xtreme DDR PC3200 512MB från overclockers.se.

Jo det var nog tack vare mig för jag sa att dom måste ju ändra i så fall och det skulle han framföra. Vill inte att fler åker på detta.
Sedan hade dom sänkt priset med 100Kr redan innan jag ringde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic
hmm jag testade att öka cas på mina minnen i 125mhz fsb +33mhz till turbo (stod auto innan) fick öka v-dimm med 0.3v och det verkar funka stabilt.. ännu sålänge..

Det blir 156Mhz på minnena sedan är dom jun inte avseda för cas 2 men i 133 klarar dom cas 2 tror jag man kan läsa nån stans. Så är det i alla fall med min PC2100. Står Cas 2,5 i 133Mhz och cas 2 i 100Mhz.

Men som sackt du måste ju igäntligen köra dom avseda 166Mhz för å se vad dom klarara. Jag tycker att turbo borde ett så dyrt minne som ska vara så bra klara.

Men det handlar ju inte bara om vad minnet klarar utan om ett dom utgav sig för att sälja CTL-CB3 men sedan skickade dom DTM-CB3.
Sedan hur dom olika exen klockar å så från och till är ju inte igäntligen det vesäntliga utan att dom sålde fel artikel helt änkel med i genomsnit sämmre kvalite än den man skulle fåt.

Permalänk
Gäst

Enligt mig är JME data svin bra.
Ifs gjorde de några tabbar men vilket företag gör inte det ?
JME levererar as snappt iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Dålig stil

Nog inte alla som märker sådant där...

*fortfarande sur för att dustin levererade fel mus och jag märkte inget*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jo jag har beställt massa där i från för lågt över 20000Kr på några år. Men det blir alldeles för mycket fel. När jag beställde ny dator fick jag fel CD spelare en lågsammare. Inge processor. Fel grafikkort ett sämmre med. och så vidare. tog en vecka att reda upp det. Men visst gör dom fel tar dom på sig det så deras support är bra å så förutom väntetiden i telefån. jag köper kannse där igen men som sackt dom gör en del tabbar och så ibland och om nåt är med flit vet jag inte men det är iriterande. Men dom kunde se till å ha lite bättre koll tycker jag.
Beställer säkert där i från nång gång igän men inte på ett tag. Och man gör bäst i att kolla att man fåt det man bestält.

Och jag tycker inte man kan skriva att man har CTL-CB3 minne när dom får olika revisoner vid varje leverans från sin grosist för det sa han till mig att dom får och dom vet inte villka det blir från gång till gång. Dom bör då skriva att revisonen kan variera eller Tillvärkarens artikelnummere kan variera. På så vis blir det en chansning om man köper i från dom och får man en dålig så kan man inte säga att man ville ha den bästa.
Men så var inte fallet nu.

Permalänk
Medlem

Re: JMEDATA lurade mig på PC2700 minne!

Vi ber så mycket om ursäkt att vi gjort fel. Vi får hela tiden in nya minne och tyvärr så varierar det vilken variant vi får Samsung. Det är ett misstag från vår sida. Givetvis så får du returnera dem till oss. Det är mänskligt att fela.
JME Data

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jagh har 3st PC2100 256Mb samsung orgina som jag tänkt byta.
Jag ville ha 512Mb PC2700 och samsung ska vara asbra och min kompis har det och det är fan svingrymt. Kollade på JMEDATA som var billigast.

Dom hade CTL-CB3 som är dom bästa sammsung PC2700 som klarar bästa timings och klockar bäst.
Det har min kompis så han tyckte det var bra att köpa där, då vet man ju vad man får.
Jag hämtade ut den i går.
Till min besvikelse bootade inte datorn i med minne i 166 även om jag körde 133/166 eller 166/166 på mitt A7V333.
Effter några timmars felsökande så visade det sig inte klarar TURBO i bios utan bara OPTIMAL.
Sedan klockade det inte till mycket mer än 170Mhz och övriga timings kunde man inte köra så högt heller.
Desutom så slocknade skärmen i CS när jag precis skapat en servern och nått sånt har alldig hänt tidigar i nåt spel.
Så tog kontakt med Dalle som vet mycket om steppings revisoner mm på minne,CPu:er å så.

Ha sa att CTL-CB3 var det bästa och det hade jag bestält. Kollade effter vad jag hade.
DTM-CB3 stog det på det! Och det var det sämmsta men kunde få.
Har läst att en del inte kunde boota med sina PC2700 samsung minne på A7V333 och anndra KT333 moderkort.
Skulle tippa på att dom har samma problem som jag.
Jag ringde till JMEDATA och sa att jag inte fåt den kvalite på minne jag bestält och dom fattade väl att dom gjort fel fast dom kunde inte ersätta mig med en CTL-CB3 modul utan bara byta till ett annat märke eller ta tillbaks det. Så jag har en retursedel på väg hem nu och ska få pengarna tillbaks.

Men det är fan lurendrejeri att säga att man säljer den bästa kvaliten å sedan bara ha den appsolut sämsta.

Så beställ inte samsung PC2700 från jmedata för dom hade i alla fall barar 512:or i den dåliga revisonen som klockar nada och bara klarar dåliga timings. Nonams är nästa bättre alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm..
Jag hade tänkt skaffa en processor och ram från JME,
hoppas jag kan få dom bra minnena då.
Men dom "dåliga" klockar väl precis som pc2700 ska?
Jag menar, om jag inte ska överklocka spelar det ingen roll antar jag?

sist jag bestälde från JME gick allt bra iaf.

Visa signatur

[size="1"]((::In Trance We Trust::))
P4 Northwood 2.4GHz | Asus P4S533 | Gf4 ti4600 | 256MB Samsung PC2700[/size]

Permalänk
Medlem

Jag funderade på Samsung 512 PC2700 precis som många av er.
Och såg med att de hade CTL-CB3 versionen av dessa.
Som sagt så har jag sett allt för många av dessa trådar och mailade dom.. och till detta fick jag som svar..

------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

För närvarande är det DTM-CB3 som
finns på lager, detta pga att vi inte
beställer specifikt vilket minne det ska
vara utan endast att det ska vara
512MB DDR333.

Mvh,
============================
***** *********
Försäljning
JME Data AB
------------------------------------------------------------------------------------

Samtiding som jag läste detta mail så såg jag att JME hade ändrat sin hemsida till att det stog just DTM-CB3 på deras 512mb PC2700 minnen..

jahapp..

Det får väll bli Xtreme så man vet vad man får..

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk

pa1983 lr jacobm, hur ska jag göra jag ska retunera minnerna som e felaktiga. Det jag har fått e ett Retur nr, e det allt som behövs för att de/ni ska fatta vad som behövs göra?

Konto nr och clearing nr står nerskrivet samt bank osv.

Skulle järna vilja veta exakt vad jag behöver skriva ner till dom/er för att allt ska gå bra...

Mvh

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Är mina minnen något att ha?
Det är Samsung 512 PC2700.
Namnet på minnerna är: K4H560838D - TCB3.

Har ingen aning om det är bra samsung minnen, men skulle bli glad om jag fick något svar angående minnerna...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233