Toshiba gör självförstörande hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Toshiba gör självförstörande hårddisk

Japanska Toshiba introducerar en teknik som i bästa Mission Impossible-anda förstör lagrad information om strömmen bryts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

lol

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Yes, nu får inte tjejen reda på att jag porrsurfar igen!

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Ursäkta men det var lite aftonbladetrubrik över det hela. Trodde hårddisken förstörde sig själv

Permalänk
Medlem

roligt familje-bilderna försvinner när säkringen går

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jahapp, så om strömmen bryts som i ett strömavbrott, hänger disken sig själv då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enaze:

Jahapp, så om strömmen bryts som i ett strömavbrott, hänger disken sig själv då?

De tillämpningar där en sånhär disk blir aktuell så har man backup-ström i form av t.ex. diselturbiner.

Permalänk
Medlem

perfekta backupdisken

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

De måste verkligen jobbat hårt med den där bilden (om det nu är toshiba som gjort den).
Säkert flera timmars hårt arbetande och nytänkade.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

man kan ju undra hur länga strömmen ska vara borta innan den dödar sig för man kan ju ha ett batteri och plugga i disken om man snor den
eller så drar man ur disken för att jävlas

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

ooooh, min blivande OS-disk

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bbx8:

Yes, nu får inte tjejen reda på att jag porrsurfar igen!

Precis.. Blir en sån här disk till porrsamligen :D....
Hon får vackert porrsurfa med mig istället så har vi inga hemligheter..

Lite skämt åsido kan dessa diskar komma väl till användning för företag blandannat. Faktum är att det skulle vara häftigt att ha en själv.

Permalänk

Hur ofta stänga kopiatorer och skrivare faxar mm av på företag? känns som att produkten må ha ett användningsområde men att det inte kommer brukas.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Sötast

"Worlds first" wtf?

Det gör mina ramminnen varje gång jag drar strömmen, lite billigare att ha såna också.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hur ofta stänga kopiatorer och skrivare faxar mm av på företag? känns som att produkten må ha ett användningsområde men att det inte kommer brukas.

men du måste väll ta ut hddn ur kopiatorn/skrivaren för att komma åt informationen på den...och när du tar ut den så bryts strömmen och ta daa

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

De måste verkligen jobbat hårt med den där bilden (om det nu är toshiba som gjort den).
Säkert flera timmars hårt arbetande och nytänkade.

Jag tänkte detsamma, skulle kunna gör den snyggare själv. Det är lite 90-tal över den...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av Allexz:

"Worlds first" wtf?

Det gör mina ramminnen varje gång jag drar strömmen, lite billigare att ha såna också.

Det är en stor skillnad mellan RAM-Minnen och Hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Det är en stor skillnad mellan RAM-Minnen och Hårddiskar.

Mina RAM-minnen går sönder om jag startar om datorn.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Rent spontant känns det här som en disk för företag etc som har stöldbegärligt material. Går ju inte att plocka loss disken och gå iväg med den t.ex.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Kul men jag hade hoppats på typ en ny innegrej där alla kidsen springer runt och kastar hårddiskar på varandra..... oh yh !! now were talking

Permalänk
Medlem

Den perfekta HDDn till bärbara datorer, eller varför inte som OS,Backup för den som bor ute på landet:P

Nä seriöst, detta kan vara högintressant i rätt ändamål.

för privatbruk är de ju bra att lagra känslig data så när polisen konfiskerar disken/datorn så raderas de... För den som har de.
Tänker på filmen "hackers" när han kör med elektromagneter för att radera hårdiskarna.
(Hoppas inte jag bröt mot §7 & 8 nu)

Permalänk
Medlem

Finns otroligt mycket information i hårddiskarna som sitter i skrivare och kopiatorer. Såg ett inslag på CBS 60 minutes där dem åkte och köpte gamla använda kopiatorer och tog ur hårddisken. Några var från sjukhus, polisstationer, företag, militären - Ingen hade ens formaterats en gång, bara plugga i och börja gotta ner sig. För ett par tusen kronor fick dem Journaler för hundratals, Straffregister - you name it. Så tror detta kan vara en jäkligt bra idé för alla institutioner och företag som hanterar känslig data.

Permalänk
Medlem

Hoppades på ingbyggda explosiva ämnen och selfdestruct knapp.

Skrivet av FelixJ:

Finns otroligt mycket information i hårddiskarna som sitter i skrivare och kopiatorer. Såg ett inslag på CBS 60 minutes där dem åkte och köpte gamla använda kopiatorer och tog ur hårddisken. Några var från sjukhus, polisstationer, företag, militären - Ingen hade ens formaterats en gång, bara plugga i och börja gotta ner sig. För ett par tusen kronor fick dem Journaler för hundratals, Straffregister - you name it. Så tror detta kan vara en jäkligt bra idé för alla institutioner och företag som hanterar känslig data.

Jo såg den också grymt läskigt så mycket som läcker ut, detta bör sitta i alla kopiatorer och skrivare.

Permalänk
Medlem

perfekt om man sitter på kammaren o tankar "bensin" i datorn. när farbror-blå kommer o tar med sig datorn så finns inget kvar..

Visa signatur

HTPC

Permalänk

kommer ihåg det där skitet dom visade där dom köpte ett antal begagnade kopiatorer och fick polis filer och allting hehe, skulle höja säkerheten mycket med detta

p.s explosiva hårddiskar > detta

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

hade ju vart roligare om det var nån sprängladdning i istället

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

hade ju vart roligare om det var nån sprängladdning i istället

Det var en gång och den var grusad

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Om de nu är tänkta att användas i kopiatorer och liknande, varför duger det inte med något som RAM då? Datan ska ju ändå bara mellanlagras.

På laptops och liknande är det väl rätt värdelöst, de som är ute efter datan kan ju bara ta med sig datorn om den är på och har batteri för att senare luska ut något.

Permalänk

Är det hårddiskens dag idag eller? Bara massa hårddisks nyheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

"Worlds first" wtf?

Det gör mina ramminnen varje gång jag drar strömmen, lite billigare att ha såna också.

Coolt, har du också 1 TB i RAM? Jag också.