Fractal Design lanserar Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart st 125 kr
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm 5st 625 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr st 0 kr
Fractal Design Define R3, Svart st 899 kr 899 kr

Summa: 1 649 kr

Väldigt sugen på att beställa ;P

Beställde precis det från inet.
Dock tog jag Scythe fläktarna från dutin då jag har studentrabbat.
Detta kommer vara ett riktigt svalt system nu

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

En liten korrigering bara. Det verkar vara 8st 3,5" platser och inte 7:

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

ARghhhh, köpte ett r2 förra veckan. Men blev sjukt sugen på det vita r3an

Permalänk
Medlem

Det bästa har just blivit ännu bättre. Bra jobbat Fractal Design!

Permalänk
Medlem

Ser läckra ut, speciellt det helsvarta. Dock måste jag undra: Finns det några damfilter på denna snygging eller är mina komponenter helt utelämnade till katthår och dammråttor? Samt om den har dammfilter är det till alla insug eller bara tex: frontintag

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nodnox:

Ser läckra ut, speciellt det helsvarta. Dock måste jag undra: Finns det några damfilter på denna snygging

Vill du att damfiltret sorterar bort blonda snyggingar eller?

Det finns dammfilter
Define R3, Titanium Grey - Fractal Design

"PSU is mounted in the bottom of the case, with a convenient pull-out filter beneath it"

"Easily removable front fan filters with clip-on holders for 120mm fans"

Sen går det att kolla recensioner (finns flera videorecensioner på youtube) som visar gamla R2 caset med dess dammfilter. De är nog inte försämrat i R3 skulle jag tro. Men annars vänta lite och kolla vad som sägs om R3 när de kommit ut till folk.

Permalänk
Medlem

Hehe jag skulle nog tro att frugan skulle uppskatta den funktionen...

Trevligt att det finns, jag noterade att det inte stog i specifikationen i artikeln och blev lite häpen iom att fractal har forumtråd här samt är ett svenskt företag. Jag antog (dock felaktigt) att Swec hade första tjing på release specs och bilder.

Bah, lika bra att låta felstavningen vara kvar, delad humor är dubbel eller hur det nu va

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Medlem

Helt Ok chassien för priset men så länge de envisas med att ha fläktgaller på sidoplåten vägrar jag köpa (jävligt fult).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Eller separat chassi (därav R[1-3])

I överlag ser det ut som tidigare, ett hyffsat chassi som nog skulle fungera fint som filserver (när man har råd och förråd/klädkammare att ställa den i).

Näh, en filserver som står helt öppet med vattenkylning och moddad som *bip*, mmm mums va nice

Permalänk
Skrivet av KKay:

Skräp? Du får nog berätta varför du tycker det

Grovt överskattat då, litet och dålig kylning.

Permalänk

När kommer recensionen?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Cerd Moyen:

Svagt att man inte utrustat R3:an med USB 3.0.

Då det är många som har kommenterat att vi inte har med USB 3.0 vill vi snabbt förklara detta - vi har beslutat att inte lägga med USB 3.0 i någon av våra datorlådor för tillfället (heller ej kommande Define XL) då det ännu inte finns någon standard för interna kontakter av USB 3.0. De enda lösningar som finns idag på de chassin som stöder USB 3.0 är en rätt ful förlängningskabel-lösning där det går ut en kabel på baksidan och in i moderkortet. Detta gör att vi inte tycker det är värt med denna fördyrande funktion i dagsläget (USB 3.0 skulle uppskattningsvis ge ett påslag på ca 50-100 kr på produkten).

Så fort det finns en standard för intern USB 3.0-kontakt kommer vi självklart att utrusta samtliga våra kabinett som har USB 2.0 idag med detta.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen rätt bilder i artikeln? (Och på FDs hemsida.) Om det är på det sättet undrar jag varför bara den vita modellen har det större hålet för processorkylaren. Det verkar ju lite puckat att bara ha det på en av modellerna.
Tittar man på bilderna på FDs hemsida så ser ju R2 och R3 helt lika ut på alla andra färger (kablarna hänger t.ex. exakt likadant).

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Skrivet av Warman:

Är det verkligen rätt bilder i artikeln? (Och på FDs hemsida.) Om det är på det sättet undrar jag varför bara den vita modellen har det större hålet för processorkylaren. Det verkar ju lite puckat att bara ha det på en av modellerna.
Tittar man på bilderna på FDs hemsida så ser ju R2 och R3 helt lika ut på alla andra färger (kablarna hänger t.ex. exakt likadant).

Det kostar väll att göra ett större hål i plåten förstår du väll så därför är den vita modellen dyrare.
Eller så kostar den vita färgen mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Grovt överskattat då, litet och dålig kylning.

Har du haft ett själv?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Grovt överskattat då, litet och dålig kylning.

Dålig kylning är det inte i R2an, eller jo kanske om du bara kör med fläktarna som följer med.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dålig kylning är det inte i R2an, eller jo kanske om du bara kör med fläktarna som följer med.

Har bara FD orginal i min låda.
Har provat S-FLEX p/p på H50 ingen skillnad utom att ljudet blev högre.
Har nu Noctuafläktarna från NH-U12P SE2 dom låter ingenting men inte är dom sämmre än FD.
Hur har du provat i din R2a?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut!
Ser fram emot en recension av SweClockers crew

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Står säkert överallt men om det undgått någon så har Inet titan/svart/silver i lager.

Permalänk
Medlem

Min R3 och extra fläkt är skickad! Trodde den hade release 12 augusti. Eller jag får den ju förvisso 12 augusti.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

undrar lite försiktigt om det även kommer nya fläktar snart? dem nya är ju på 1350rpm och skulle smaka mumma med ytterligare några sådana i chassiet nu när jag ska bygga nytt. sen undrar jag om man kan koppla på ytterligare någon/några fläktar på fläktkontrollern?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

undrar lite försiktigt om det även kommer nya fläktar snart? dem nya är ju på 1350rpm och skulle smaka mumma med ytterligare några sådana i chassiet nu när jag ska bygga nytt. sen undrar jag om man kan koppla på ytterligare någon/några fläktar på fläktkontrollern?

Köp en fläktkontrol och sätt i fram istället.
Zalman ZM-MFC1-Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fläktkontroller
Funkar skitbra har 6 st till olika datorer.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Köp en fläktkontrol och sätt i fram istället.
Zalman ZM-MFC1-Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fläktkontroller
Funkar skitbra har 6 st till olika datorer.

Tar den inte i fronten och kräver att bli intryckt 1-2 cm? Hur löste du det med fästena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Tar den inte i fronten och kräver att bli intryckt 1-2 cm? Hur löste du det med fästena?

Jag satte den i hålen som sitter lite längre in det är en hel rad med 4-5 hål för montering av DVD etc.
Då kommer rattarna precis innanför dörren.
Mina är svarta så det blev bra i det svarta chassiet.
Dessutom så lyser dom röda lysdioderna ganska snyggt genom USB portarna.
Den silvriga passar väl ganska bra till den vita tillsammans med en vit DVD

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Grovt överskattat då, litet och dålig kylning.

Mycket gnäll över ett chassi som verkar vara uppskattat av de flesta. Du borde kanske märkt att den är inriktad på att vara tystare över effektivare kylning, då den är klädd i ljuddämpande material från start. Det är känt att man får något sämre kylning i lådor med sånt material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har bara FD orginal i min låda.
Har provat S-FLEX p/p på H50 ingen skillnad utom att ljudet blev högre.
Har nu Noctuafläktarna från NH-U12P SE2 dom låter ingenting men inte är dom sämmre än FD.
Hur har du provat i din R2a?

Nu menade ju jag bara dom 2 fläktar som följer med chassit.
Själv kör jag med GT fläktar i hela chassit och PnP på H50.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det är inte alla som har produkterna som dom nervärderar. Det är många som baserar inlägg på hörsägen.
Min R2 är bättre än min Obsidian tycker JAG.
Min Antec Mini P180 White är snygg tycker JAG.
Däremot så är 180 för m-Atx och det går visserligen att ta bort HDD-vaggan så lite större grafikkort får plats.
Därför så kommer den Vita R3an vara perfekt för MIG. eller kanske en vit XL om den kommer nån.
Det finns inget chassie i R2/R3 klass, med lika mycket möjligheter till att antingen ha massor med fläktar eller inga alls om man vill.
Hur många tillverklate skickar med luckor över oanvända fläktplatser?
Med alla fläktar monterade så blir kylningen hur bra som helst.
Med alla luckor monterade så blir den hur tyst som helst.
Allt där emellan kan man bestämma med antalet fläktar av varierande sort.
Det är inte många tillverkare som skickar med fläktar till alla platserna i 800:- klassen iallafall.
Då det finns 7 fläktplatser i R2/R3 så är det flera platser än dom flästa iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Det bästa är också att FD verkar vara de enda som fattat att man inte vill ha 4-5 CD platser lol. Helt perfekt utformat imo. Enda som dem skulle kunna gjort är att låta hd skenorna vila på de bärande staplarna.. så man kunde ta bort en hd släde och få plats med de största GPUern, men det finns alltid såg Sen också om man vill köra med dubbel radiator plus fläkar i toppen så kan det bli tight, så kanske en lite högre version till r4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Det bästa är också att FD verkar vara de enda som fattat att man inte vill ha 4-5 CD platser lol. Helt perfekt utformat imo. Enda som dem skulle kunna gjort är att låta hd skenorna vila på de bärande staplarna.. så man kunde ta bort en hd släde och få plats med de största GPUern, men det finns alltid såg Sen också om man vill köra med dubbel radiator plus fläkar i toppen så kan det bli tight, så kanske en lite högre version till r4?

Precis, man använder oftast inte alla platserna mer än till en DVD, möjligtvis nån löjlig kortläsare.
Eller som jag, en fläktkylning.
Obsidian har 5 platser och vad ska man ha dom till?
Är det någon som allvarligt behöver flera platser och till vad?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Precis, man använder oftast inte alla platserna mer än till en DVD, möjligtvis nån löjlig kortläsare.
Eller som jag, en fläktkylning.
Obsidian har 5 platser och vad ska man ha dom till?
Är det någon som allvarligt behöver flera platser och till vad?

Stora, fancy fläktkontroller

Visa signatur

#framtiden