Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

iPhone 3gs med sprucken display

Permalänk
Medlem

iPhone 3gs med sprucken display

Min 3gs som köptes via telia.se den 3/9 -09 har funkat fint sen den dag jag fick den. Utrustade telefonen med displayskydd samt ett skydd för baksidan. Upptäckte dock till min fasa en "läcka" som så ut som en spricka härom dagen i displayen innanför glaset. Sprickan var längst ner på högra sidan och var ca 2-3cm lång, inte en repa på glaset ens. Tog bort displayskydd samt skyddet bak och såg då att sprickan blev längre och gick ända upp mot centrum av displayen.

Lämnade in den till Teliabutiken där de meddelade att den troligen har blivit klämd och att garantin inte skulle gälla. De tog då in telefonen och skulle skicka den till Anovo. Har nu hört att man inte repar iphones alls? Stämmer det? Förstår inte varför butiken som konstaterar att den inte blir ett garantiärende ändå skickar telefonen till Anovo som om detta stämmer kommer att säga samma sak..? Någon som vet hur det fungerar med ärenden av denna typ? Får man tillbaka sin trasiga telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beamer13:

Min 3gs som köptes via telia.se den 3/9 -09 har funkat fint sen den dag jag fick den. Utrustade telefonen med displayskydd samt ett skydd för baksidan. Upptäckte dock till min fasa en "läcka" som så ut som en spricka härom dagen i displayen innanför glaset. Sprickan var längst ner på högra sidan och var ca 2-3cm lång, inte en repa på glaset ens. Tog bort displayskydd samt skyddet bak och såg då att sprickan blev längre och gick ända upp mot centrum av displayen.

Lämnade in den till Teliabutiken där de meddelade att den troligen har blivit klämd och att garantin inte skulle gälla. De tog då in telefonen och skulle skicka den till Anovo. Har nu hört att man inte repar iphones alls? Stämmer det? Förstår inte varför butiken som konstaterar att den inte blir ett garantiärende ändå skickar telefonen till Anovo som om detta stämmer kommer att säga samma sak..? Någon som vet hur det fungerar med ärenden av denna typ? Får man tillbaka sin trasiga telefon?

Iphones skärmar går att repa relativt enkelt men de är lite mer tåligare än de flesta mobilen när det gäller glaset. Telefon byter dom nog ut glaset på bara och du får tillbaka den :P.

Permalänk
Medlem

Glaset är det inget fel på, inte en repa! Det är innanför glaset, själva lcd displayen som har spruckit så att säga. Butiken sa att Anovo inte kommer att repa den utan att jag blir erbjuden en utbytesenhet istället..får då betala 3-4000kr för den. Förstår då inte varför den måste gå till Anovo om butiken säger att den ändå inte kommer att repas!?! Försäkringsbolaget vill ju bara ha en summa på vad den nya telefonen kommer att kosta för att betala ut.

Permalänk
Moderator
Moderator

Personalen i butiken är inte kvalificerade tekniker eller auktoriserade av Apple, de kan göra en bedömning men verkstaden måste säga sitt för att försäkringsbolaget skall nöja sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ok, då är det anledningen till den meningslösa hanteringen.

Permalänk
Medlem

det simplaste för dig hade varit att byta displayen själv istället.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Apples skärm är ganska enkel att repa. Det är inte gorillaglas som på en hel del andra telefoner, vilket jag tycker de flesta nya prylar borde komma med.

Permalänk
Medlem

Låter som tryckskada, problemet blir om det inte går på garantin och de inte reparerar den får man betala undersökningskostnad samt frakt brukar gå på ca 500kr+.

Permalänk
Medlem

Vet att man byter hela skärmen inkl glas på 5min men problemet då blir att man tappar garantin. Bra timpenning för Anovo att slå på telefonen och konstatera att displayen är paj Tror inte att Anovo plockar isär den direkt..Beskedet var även att detta kunde ta upp till 14 dagar, inte lätt när man lider av iphoneberoende direkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beamer13:

Glaset är det inget fel på, inte en repa! Det är innanför glaset, själva lcd displayen som har spruckit så att säga. Butiken sa att Anovo inte kommer att repa den utan att jag blir erbjuden en utbytesenhet istället..får då betala 3-4000kr för den. Förstår då inte varför den måste gå till Anovo om butiken säger att den ändå inte kommer att repas!?! Försäkringsbolaget vill ju bara ha en summa på vad den nya telefonen kommer att kosta för att betala ut.

Sådana här situationer är rent ut sagt pissiga.:S:( Självklart säger Telia: "Den är klämd, du får en utbytestelefon istället [som du som kund får betala]"...

Vet ett inslag i PLUS där en tjej hade köpt en kamera som "frös" (Umeåtrakten) för att det var för kallt ute: kamera-zoom-grejen hade lossnat. Elgiganten hävdade först att det var ett handhavandefel från tjejens sida.

Sen när det kom upp i PLUS att hon borde läst i manualen vilka temperaturer hennes kamera var gjord för. Tjejen och hennes mamma kollade i manualen och tillverkaren hade inte nämnt någon om några temperaturer i manualen. Tjejen skickade in den på service och blev fakturerad (1500 kr om jag minns rätt - kameran kostade typ 800) för arbetet och konstaterandet att det var handhavandefel. Notera då att tjejen bara haft kameran en dag eller två. Elgiganten hävdade i PLUS direktsändning att: "Företaget som lagat mobilen gjort en opartisk och korrekt bedömning av ärendet". Elgiganten ändrade sig sen och tjejen fick pengarna tillbaka.

Poängen med den här historien är att man inte kan lita på något företag som skickar in något på Service. VArför? Jo Telia/Elgiganten m.f. bolag samarbetar med det företag som ska leverera produkten:

a) företaget som "lagar"/konstaterar "fel" på produkten lägger [sä j**la fort de kan:S] servicekostnaden på kunden
b) telia tjänar på att företaget skriver "opartiska och seriösa" rapporter om att det var kundens fel att X produkt gick sönder

Så både telia och företaget som de skickar produkten till tjänar på den här "symbiosen"....:( Så fult så jag finner inte ord för det...:( :@

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Undrar hur dom gör om man säger att man inte vill köpa en utbytestelefon? Jag kanske inte vill ha en iPhone längre p ga att de lätt går sönder t ex. Försäkringsbolaget meddelade att de sätter in pengar på mitt konto för antingen repkostnad el till en ny telefon. Om Anovo säger att den inte går att laga och erbjuder en utbytestelefon istället, har man rätt att neka detta, få tillbaka sin trasiga och sedan köpa en ny av valfri modell via ersättningen från försäkringsbolaget?

Permalänk

Om du får tillbaka din trasiga kan du väl knappast få pengar från försäkringen. Dom brukar väl begära ett skrotintyg eller liknande. Men för pengarna får du väl bränna på vad du vill.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Verkar luddigt isf då det står följande finstilta på inlämningskvittot: "Önskas telefonen i retur vid utebliven reparation debiteras en undersökningsavgift på minst 344kr. Inlämnad produkt ansvaras under 3mån därefter kan försäljning ske enligt lagen om rätt för näringsidkare för gods som ej hämtas"

Någon som vågar sig på att värdera en 11mån gammal 3gs, hur mkt bör försäkringsbolaget betala för den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sådana här situationer är rent ut sagt pissiga.:S:( Självklart säger Telia: "Den är klämd, du får en utbytestelefon istället [som du som kund får betala]"...

Vet ett inslag i PLUS där en tjej hade köpt en kamera som "frös" (Umeåtrakten) för att det var för kallt ute: kamera-zoom-grejen hade lossnat. Elgiganten hävdade först att det var ett handhavandefel från tjejens sida.

Sen när det kom upp i PLUS att hon borde läst i manualen vilka temperaturer hennes kamera var gjord för. Tjejen och hennes mamma kollade i manualen och tillverkaren hade inte nämnt någon om några temperaturer i manualen. Tjejen skickade in den på service och blev fakturerad (1500 kr om jag minns rätt - kameran kostade typ 800) för arbetet och konstaterandet att det var handhavandefel. Notera då att tjejen bara haft kameran en dag eller två. Elgiganten hävdade i PLUS direktsändning att: "Företaget som lagat mobilen gjort en opartisk och korrekt bedömning av ärendet". Elgiganten ändrade sig sen och tjejen fick pengarna tillbaka.

Poängen med den här historien är att man inte kan lita på något företag som skickar in något på Service. VArför? Jo Telia/Elgiganten m.f. bolag samarbetar med det företag som ska leverera produkten:

a) företaget som "lagar"/konstaterar "fel" på produkten lägger [sä j**la fort de kan:S] servicekostnaden på kunden
b) telia tjänar på att företaget skriver "opartiska och seriösa" rapporter om att det var kundens fel att X produkt gick sönder

Så både telia och företaget som de skickar produkten till tjänar på den här "symbiosen"....:( Så fult så jag finner inte ord för det...:( :@

Helt fel. Om service-verkstad (som samarbetar med tillverkaren, inte butiken) godkänner felet som ett garantiärende är det tillverkaren som står för kostnaden att laga/ersätta produkten. om de däremot nekar är det butiken som får stå för frakt, undersökningsavgift, ev reparation osv vilket de, i den mån de kan, lägger över på kunden. Butiken tjänar inte ett dugg på att garantireparation nekas, tvärtom innebär det oftast merkostnader.

Anledningen att telia säger nej direkt är att de vet precis vad tillverkaren/serviceverkstan kommer svara i ett sånt här fall, knäckt display går aldrig någonsin på garantin eftersom det är ett resultat av att telefonen utsatts för tryck. Däremot kan de formellt sett inte neka dig att lämna in den för bedömning av fackman, vilket dock kan komma att kosta pengar beroende på hur den faller ut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sådana här situationer är rent ut sagt pissiga.:S:( Självklart säger Telia: "Den är klämd, du får en utbytestelefon istället [som du som kund får betala]"...

Vet ett inslag i PLUS där en tjej hade köpt en kamera som "frös" (Umeåtrakten) för att det var för kallt ute: kamera-zoom-grejen hade lossnat. Elgiganten hävdade först att det var ett handhavandefel från tjejens sida.

Sen när det kom upp i PLUS att hon borde läst i manualen vilka temperaturer hennes kamera var gjord för. Tjejen och hennes mamma kollade i manualen och tillverkaren hade inte nämnt någon om några temperaturer i manualen. Tjejen skickade in den på service och blev fakturerad (1500 kr om jag minns rätt - kameran kostade typ 800) för arbetet och konstaterandet att det var handhavandefel. Notera då att tjejen bara haft kameran en dag eller två. Elgiganten hävdade i PLUS direktsändning att: "Företaget som lagat mobilen gjort en opartisk och korrekt bedömning av ärendet". Elgiganten ändrade sig sen och tjejen fick pengarna tillbaka.

Poängen med den här historien är att man inte kan lita på något företag som skickar in något på Service. VArför? Jo Telia/Elgiganten m.f. bolag samarbetar med det företag som ska leverera produkten:

a) företaget som "lagar"/konstaterar "fel" på produkten lägger [sä j**la fort de kan:S] servicekostnaden på kunden
b) telia tjänar på att företaget skriver "opartiska och seriösa" rapporter om att det var kundens fel att X produkt gick sönder

Så både telia och företaget som de skickar produkten till tjänar på den här "symbiosen"....:( Så fult så jag finner inte ord för det...:( :@

Vilket serviceställe har du jobbat på? Exakt som Aphex skriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Helt fel. Om service-verkstad (som samarbetar med tillverkaren, inte butiken) godkänner felet som ett garantiärende är det tillverkaren som står för kostnaden att laga/ersätta produkten. om de däremot nekar är det butiken som får stå för frakt, undersökningsavgift, ev reparation osv vilket de, i den mån de kan, lägger över på kunden. Butiken tjänar inte ett dugg på att garantireparation nekas, tvärtom innebär det oftast merkostnader.

Anledningen att telia säger nej direkt är att de vet precis vad tillverkaren/serviceverkstan kommer svara i ett sånt här fall, knäckt display går aldrig någonsin på garantin eftersom det är ett resultat av att telefonen utsatts för tryck. Däremot kan de formellt sett inte neka dig att lämna in den för bedömning av fackman, vilket dock kan komma att kosta pengar beroende på hur den faller ut.

Skrivet av fullebulle:

Vilket serviceställe har du jobbat på? Exakt som Aphex skriver.

Grabbar tänk lite nu.:);) Det klart att butiken/verkstaden som lagar inte skyltar med detta offentligt.:P Officiellt i alla broschyrer är det som ni säger men inofficiellt.;):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Grabbar tänk lite nu.:);) Det klart att butiken/verkstaden som lagar inte skyltar med detta offentligt.:P Officiellt i alla broschyrer är det som ni säger men inofficiellt.;):P

Tror du ska jobba med det innan du börjar skriva massa skit faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Tror du ska jobba med det innan du börjar skriva massa skit faktiskt.

Förstår ni kan ta det personligt som jobbar med det, men det är ju inte er jag klankar på, utan företagen.:) Gråt inte.:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Förstår ni kan ta det personligt som jobbar med det, men det är ju inte er jag klankar på, utan företagen.:) Gråt inte.:)<3

Men visa vart du får din information ifrån du skriver mer skit än aftonbladet.

Citat:

Helt fel. Om service-verkstad (som samarbetar med tillverkaren, inte butiken) godkänner felet som ett garantiärende är det tillverkaren som står för kostnaden att laga/ersätta produkten. om de däremot nekar är det butiken som får stå för frakt, undersökningsavgift, ev reparation osv vilket de, i den mån de kan, lägger över på kunden. Butiken tjänar inte ett dugg på att garantireparation nekas, tvärtom innebär det oftast merkostnader.

Anledningen att telia säger nej direkt är att de vet precis vad tillverkaren/serviceverkstan kommer svara i ett sånt här fall, knäckt display går aldrig någonsin på garantin eftersom det är ett resultat av att telefonen utsatts för tryck. Däremot kan de formellt sett inte neka dig att lämna in den för bedömning av fackman, vilket dock kan komma att kosta pengar beroende på hur den faller ut.

Som han skrev där har du hur det är. Sen hur det ser ut i din korkade värld är helt upp till dig. Ett tips är att inte köpa elektronik då även du köper telefonen från elgiganten, siba, onoff, inet, dustin home kommer du få samma svar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Anovo i Kristinehamn skickar luren till Anovo i Västerås direkt? Har de olika hantering på de olika orterna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Men visa vart du får din information ifrån du skriver mer skit än aftonbladet.

Som han skrev där har du hur det är. Sen hur det ser ut i din korkade värld(...).

Vilken aggressiv och nedlåtande ton du har.:S Som jag sa ta det inte personligt okej?:)<3<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vilken aggressiv och nedlåtande ton du har.:S Som jag sa ta det inte personligt okej?:)<3<3

Vi kan lika väl lägga ner diskussionen eftersom du själv har bevisat att du har fel samt att du inte vet vad du skriver om.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MacEnkronan:

Förstår ni kan ta det personligt som jobbar med det, men det är ju inte er jag klankar på, utan företagen.:) Gråt inte.:)<3

Jag jobbar med reparation av elektronik och kan säga att vi som reparationsföretag tjänar betydligt mer på att reparera en produkt på garanti då tillverkaren både betalar oss för reparationen samt så klart bjuder på reservdelarna, att ge ett kostnadsförslag på en ej reparerbar produkt tjänar vi inte alls lika mycket på då kostnaden vi tar ut av butiken för en undersökning inte är lika hög som reparationskostnaden.

Om vi kunde skulle vi reparera allt på garanti då vi tjänar mer pengar men som verkstad får vi ju självklart inte reparera produkter på garanti som användaren själv förstört.

Jag jobbar inte på Anovo men det finns i princip bara två firmor i Sverige så ni kanske kan lista ut var jag jobbar ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det kan hända att det går på garantin, om det inte finns några som helst andra bevis på att telefonen har utsatts för onödigt tryck eller slag osv. Jag fick t ex min iphone utbytt för att bakstycket hade börjat spricka 0,5-1cm uppåt från ena hörnet av dockconnector ingången. Det var just anovo som bytte ut den. Jag hade ryslig tur då jag bara hade en vecka kvar på garantin.. Men som sagt, förutom sprickan på bakstycket var telefonen helt felfri.. Så om telefonen ni skickar in ser ut som att den har levt genom två världskrig, kan ni nog glömma att få utbytt den på garantin fast displayen skulle spricka av sig själv....

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Min iphone har haft både displayskydd + plastskydd till bakstycket sedan ny så den ser ut som ny iaf. Har aldrig ens haft den i fickan tillsammans med mynt, nycklar etc..frugans iphone däremot får barnen ha och leka med och den håller konstigt nog ändå Sprickan i displayen innanför glaset började nere till höger om homeknappen och kröp sedan vidare. Hade jag gjort en bedömning så hade jag gissat på fabrikationsfel men butiken var säker på att det var en trycksskada trots att hon inte ens kollade på den..visserligen kan den ha blivit klämd i fickan på något sätt utan att jag märkt det men i och med att man har de skydd som finns så tycker man den borde hålla att ha i fickan oxå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beamer13:

Min iphone har haft både displayskydd + plastskydd till bakstycket sedan ny så den ser ut som ny iaf. Har aldrig ens haft den i fickan tillsammans med mynt, nycklar etc..frugans iphone däremot får barnen ha och leka med och den håller konstigt nog ändå Sprickan i displayen innanför glaset började nere till höger om homeknappen och kröp sedan vidare. Hade jag gjort en bedömning så hade jag gissat på fabrikationsfel men butiken var säker på att det var en trycksskada trots att hon inte ens kollade på den..visserligen kan den ha blivit klämd i fickan på något sätt utan att jag märkt det men i och med att man har de skydd som finns så tycker man den borde hålla att ha i fickan oxå.

Nej men dom avfärdar för att slippa hjälpa dig: "hellre fälla en fria". Jag skulle reklamera en skjorta (det var hål i den) och då när jag skulle förklara 6 mån.-regeln enl. KKL. så sa säljaren kaxigt: "Jo jag kan det där jag har gått handels". I nästa stund visste han inte att kontoutdrag var giltigt som kvitto/bevis på att man köpt varan (som jag hade med mig). Så istället för att byta skjorta sa han bara: "Ingen idé vi står här och diskuterar vi kommer ingen vart (fast det han egentligen menade var: "Jag har rätt oavsett")...så gick till en annan butik och fick en ny skjorta.:)

Det är det ena: det andra var att det var att först förklarade jag för första säljaren (som inte ville reklamera) men då vänder han sig till kollega nr. 2. för att få ett "expertutlåtande" och kollegan skyndar givetvis till nr. 1 hjälp och säger att nr. 1 har rätt. Sen dyker nr. 3 upp och säger att: "jag hade heller inte godtagit denna skjortan på garantin". Jag menar där stod jag: 3 mot 1 så jag insåg ju att det är bättre och knalla iväg till en annan affär och få den bytt.

Notera att jag - så ingen tror det - var lugn, saklig, och gapade inte "JAG VILL HA PENGAR" eller något sådant, utan sa bara att: "jag kommer inte hit för och få pengar utan en ny skjorta" just för att visa att jag är en kund som vill ha en fungerande vara hellre än pengar.:)

Poängen är att det som stör mig är att företag sällan kollar på varan för och se vad det är för fel. det enda de kollar efter är anledningar till att INTE reklamera.:S Så jag litar inte på föregagen (allra helst som man är ärlig) då de är partiska.:S

Gick in på OnOff en gång, sa att tassarna som man kan fälla ut för och vinkla tangentbordet hade gått sönder, säljaren kollar snabbt på tangenbordet och säger: "Du har knäckt tangentbordstassen". Jag blev ställd och tänkte "Ehh ok vad skulle jag ha för nytta av det" då jag precis som ovan sa: "Jag är här för att jag vill ha tangentbordet utbytt mot ett likvärdigt, inte för och få pengarna tillbaka". Gick till en annan butik och fick varan bytt.:)

Suckers!:D

Så mitt råd är, lita inte på säljare, dom är värre än mytomaner.:P Läste psykologi och då sa boken/läraren att "psykopater har personlighet si och så, man skulle kunna likna dem vid den charmige bilförsäljaren som gör allt och lite till för att få hem säljet och inte har några som helst betänkligheter att charma, lura och bedra rent socialt och tänja lite på sanningen (om bilen) för att få sälja till varje pris". (Minns inte vad det stod exakt). Så säljare är jävulens påfund.:P Jag tror att människor som har en högre tendens till oärlighet dras till just säljyrket precis som pedofiler dras till yrken där det finns barn (nu menar jag inte att säljare är pedofiler dock:)).

Mitt råd är: lita inte på säljarens omdöme utan till dig själv, din historia och vad som de facto hände.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Lämnade in min telefon den 10/8 och har idag fått svar via webb hos Anovo enligt följande: "Vi har konstaterat att er Iphone har en skada som inte täcks av Apples garantivillkor (åverkan display). Kund erbjuds att köpa en utbytesterminal. Iphone 32GB 3gs á 4650:- inkl moms".

Ringer mitt försäkringsbolag och meddelar detta...de i sin tur vill att jag skickar telefonen vidare till dom för de har avtal med en annan verkstad som kan laga den för 2000:-...Detta innebär väl att jag är utan telefon till jul... Och för det andra, ska det gå till på det här sättet?

Permalänk
Medlem

Enligt Apples garantivillkor så gäller inte längre garantin efter att man har öppnat telefonen. Så om Anovo har öppnat telefonen för undersökning så är jag helt plötsligt utan garanti. Om jag skickar den vidare till försäkringsbolagets verkstad som måste öppna den för att byta display så blir jag utan garanti. Får de göra så här??

Permalänk

Nja garanti påverkas väl knappast av att ett auktoriserat serviceställe öppnar den? Det är väl mer om man gör det själv som privatperson.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Då verkar det ju konstigt att Anovo inte lagar Iphones med defekt display då det tar 5min och kostar max en tusenlapp? Om det ena auktoriserade stället inte kan/vill laga den varför skulle då en annan auktoriserad verkstad göra det? De bör väl följa samma reglemente och rekommendationer från Apple tycker man??

+