Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Blåskärm med två stickor?

Har precis fått en ersättningsburk efter att min gamla försvann i posten, den skulle in på service då jag inte kunde lista ut vad felet var riktigt, fast trodde alltid att det var nåt med minnena. Körde jag båda stickorna i gamla datorn uppstod en mängd konstiga fel och blåskärmar (oavsett konfiguration), men körde jag bara den ena gick det bra. Den andra funkade sådär, men fick ändå lite blåskärmar. Memtest visade inget fel på något minne.

Nu är det exakt samma sak med nya burken fast lite grövre, satt förgäves och försökte installera ett OS i några timmar innan jag gav mig fan på att skivan var trasig. Lånade en annan av en kompis men det gick inte det heller. Tog ut den ena RAM-stickan och då gick det alldeles utmärkt. Sätter jag i den igen går det inte ens boota OS.

Samma fel på två olika datorer, vafan? Dock är systemen liknande. Minnena på både gamla och nya datorn var/är inställda enligt fabriksspecifikation i BIOS.

Gamla datorn:

ASUS P5QL-E P43 (Prövade även ett Gigabyte GA-P43-ES3G)
Q6600
Corsair XMS2 PC8500, 2x2GB
Samsung SpinPoint F1 750GB
GTS 250 512MB
Win7 Ultimate 64bit

Chassi och nätagg är samma på båda. Någon som kan lösa detta mysterium? Ytterst tacksam för svar. Hoppas inte jag glömt någon info.

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X

Permalänk
Medlem

Du kör väl med dual-channel på minnena ? och har du testat med bara 1 minne ? isf båda ? kan ju vara att nått är pajj och skär ner systemet

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Du kör väl med dual-channel på minnena ? och har du testat med bara 1 minne ? isf båda ? kan ju vara att nått är pajj och skär ner systemet

Jadå, jag kör dual channel. Vad menar du med om jag testat med bara ett minne? Kör ju bara ett minne just nu. Eller menar du ett minne på 4GB?

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X

Permalänk

Här kommer jag med en liten uppdatering. Prövade minnena var för sig, och det var inget problem, så individuellt fungerar de. Prövade då att byta plats på dem, men det hjälpte inte. Då satte jag båda två i A1 och A2, alltså single-channel och då verkar det fungera. Har läst att dual-channel ger 10-15% bättre prestanda, men två minnen i single-channel måste ju ändå vara bättre än bara ett minne? Vill ju ändå lösa problemet, ska inte behöva köra mina minnen i single-channel mode, men det är ju kul att det så snabbt gick att hitta en vettig kompromiss. Borde jag kanske pröva att sätta ett minne i A1 och ett i B2, eller A2/B1? Eller vore det jättedumt?

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Jadå, jag kör dual channel. Vad menar du med om jag testat med bara ett minne? Kör ju bara ett minne just nu. Eller menar du ett minne på 4GB?

"Corsair XMS2 PC8500, 2x2GB"

ja menar 1 sticka, testa och se

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

"Corsair XMS2 PC8500, 2x2GB"

ja menar 1 sticka, testa och se

Jag körde bara en sticka på den datorn också, och då funkade det. Skrev ju det i första posten. Den datorn försvann i posten, så jag har ingen möjlighet att pröva något nytt på den.

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X