Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

4GB till 6GB RAM. Kompatibelt?

Jag har i dagsläget två st 2GB CL7 1600MHz minnen i min låda och undrar ifall det går att köpa ett till minne på 2GB från en annan tillverkare, kanske då inte heller CL7, och köra med dessa andra två i 6GB RAM. Jag har OCZ Reaper idag och just dessa minnen hittar jag inte längre på marknaden. Måste jag sälja dessa och köpa 3X2GB packet istället? Skulle vara trevligt att köpa till 2GB att stoppa in ju!

Frågor eller svar nedan tack!

Permalänk
Medlem

För att minimera bekymmer bör man väl hålla sig till likadana minnen, men nog fungerar det säkert även med andra minnen från andra tillverkare. Dock så ser jag helst att du skaffar 2x2gb till (totalt 8gb) då ditt moderkort kör dualchannel, vilket betyder att du helst ska ha 2 eller 4 stickor i för att nyttja dual channel.

Mvh

Permalänk
Medlem

det går. om moderkortet stödjer det så ska det gå. cl ska inte göra någon skillnad tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

För att minimera bekymmer bör man väl hålla sig till likadana minnen, men nog fungerar det säkert även med andra minnen från andra tillverkare. Dock så ser jag helst att du skaffar 2x2gb till (totalt 8gb) då ditt moderkort kör dualchannel, vilket betyder att du helst ska ha 2 eller 4 stickor i för att nyttja dual channel.

Mvh

dom två första kösr väl fortfarande i duel channel?

Permalänk

så om jag köper 1600MHz minnen från en annan tillverkare i 2x2 så ska det fungera bra då? Kanske Corsair-minnen då. Rekommendationer?

Edit: ifall jag kör två i dual och ett ensam på mitt moderkort, fungerar det då? ifall jag hittar någon som säljer ett ram (som om) så vore det kanske bäst? behöver inte 8gb men 4 blir precis lite för lite. 6gb vore perfa