Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd: Nytt moderkort + processor.

Hejsan,

Jag skulle behöva lite hjälp från er som är lite mer kunniga än jag vad gäller datorer

I nuläget sitter jag på en burk med;
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.00GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GT
RAM-minnen: 2GB DDR2 (2x1GB)
Moderkort: ASUS M2N-MX SE nånting.

Det är en något gammal dator och jag känner att en uppgradering börjar bli mer och mer aktuellt.

Det jag tänkte behålla är chassit och grafikkortet (inget supergrafikkort men det duger till de spel jag spelar, bland annat CS:S och CoDMW2. Det bör väl även fungera till Diablo 3 när det kommer). Sedan har jag 4x2GB DIMM DDR3 1066MHz CL7 minnen som ligger, som jag tänkte använda i uppgraderingen.

De komponenter jag kollat på är dessa:
Moderkort - (Komplett.se - ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3)
Processor - (Komplett.se - AMD Phenom II X2 550)

Men jag är väldigt oerfaren inom detta område så jag har ingen som helst koll på huruvida det skulle fungera tillsammans, eller om det finns fler lockande valmöjligheter. Budgeten är mycket begränsad!

Jag skulle inte bli ledsen om det fanns tillgång till HDMI på det nya moderkortet

Kom med synpunkter, tips och annat! Tack!

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Varför använda moderkortets inbyggda "grafikkort" när du har 8800 GT som är bättre?
Det "går inte så bra" om du försöker att använda ditt nvidia grafikkort på AMD chipset. måste vara nvidia eller intel chipset.

Jag råder dig till att köpa ett nytt amd grafikkort om du ska ha amd socket.

Kolla på det här moderkortet (Den har också HDMI) Komplett.se - Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3
och det här grafikkortet (som också har HDMI och 2 x DVI-I, DisplayPort och VGA)Komplett.se - HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 iCooler V

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gris:

Det "går inte så bra" om du försöker att använda ditt nvidia grafikkort på AMD chipset. måste vara nvidia eller intel chipset.[/url]

Vad är detta för sk.tsnack!
Källa?

Till TS: Det går alldeles utmärkt att ha nVidia kort till AMD

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)