Permalänk
Medlem

Acer, Bra eller Anus ?

Jag är i köpartagen av en laptop, och en av dom jag fastnat för är en Acer 5943G.

Min tanke var att göra en liten undersökning, jag vill veta vad ni tycker om Acer som laptopmärke (alltså inte först och främst om nämnd modell).

Ni får gärna argumentera lite kort om varför ni röstat som ni gjort!
Vad som har varit bra eller dåligt, vilken modell ni äger eller har ägt?

Alla svar uppskattas :)!

Visa signatur

//zeelo

Permalänk

Jag har nyss köpt min Acer 3820TG TimelineX, förbannat nöjd just nu, känns stabilt och robust. Den är ju snygg med.

I vilket fall så har många i familjen använt Acer, och heller aldrig haft problem. Där de istället haft problem med packard bell och Sony.

Mycket handlar nog om att man kan ha fått ett måndagsex, och köper därför aldrig märket mer i sitt liv.
Vissa verkligen hatar ju acer, men i mina vänskapskretsar har det funkat bra.

Enda nackdelen jag kan säga är ju att man får med ca tjugo (20!!) applikationer man inte vill ha. Vet inte hur det är på andra märken, men Dell hade ungefär likadant om jag inte minns fel!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Jag har nyss köpt min Acer 3820TG TimelineX, förbannat nöjd just nu, känns stabilt och robust. Den är ju snygg med.

I vilket fall så har många i familjen använt Acer, och heller aldrig haft problem. Där de istället haft problem med packard bell och Sony.

Mycket handlar nog om att man kan ha fått ett måndagsex, och köper därför aldrig märket mer i sitt liv.
Vissa verkligen hatar ju acer, men i mina vänskapskretsar har det funkat bra.

Enda nackdelen jag kan säga är ju att man får med ca tjugo (20!!) applikationer man inte vill ha. Vet inte hur det är på andra märken, men Dell hade ungefär likadant om jag inte minns fel!

Grymt svar, tack!

Jag själv har varit skeptisk eftersom Acer känns budget och halvdan kvalité enligt mig.
Dock verkar man få "bang for the bucks" så att säga, och flera av deras modeller känns precis som du säger robusta och har en sjysst finish.

Gällande program är det nog tyvärr något man får räkna med hos de flesta, Sony skickar med mycket fint på sina Vaios, samma sak gäller HP.

Skickat dom med mjukvara installerat digitalt på en HDD partition? och i så fall vet du om det går att plocka ut enbart operativet?

Visa signatur

//zeelo

Permalänk

Jag har inte forskat så mycket i det, ska göra det vad det lider, för att utföra en clean install.
Just nu har jag endast använt: Welcome | The PC Decrapifier för att rensa onödiga program!

Japp, "bang for the bucks" får man ju säga att det är, och kvalitén är ju skiftande vad gäller modellerna. Gäller väl att känna och trycka lite på modellerna i butik innan man köper, så man inte köper i blindo.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

stort ANUS för deras support
stort ANUS för mestadels av bygg kvaliten (finns vissa dyrare undantag)
----------------------------------------
bra för mycket hårdvara för mindre slant

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

stort ANUS för deras support
stort ANUS för mestadels av bygg kvaliten (finns vissa dyrare undantag)
----------------------------------------
bra för mycket hårdvara för mindre slant

Du får gärna utveckla lite om du vill

Visa signatur

//zeelo

Permalänk
Medlem

KÖP INTE ASUS, har en polare som blev lurad!!

Köpte nån asus laptop från expert, runt 5k, försäljaren sa att ja den var skit bra, mycket minne och hårddisk, och att den skulle gå att SPELA på

Han har 10-15 fps på lägsta settings i WC3

ursh!

Visa signatur
Permalänk

^^ he he...nu är det i.o.f. Acer vi diskuterar här.

-----------------------------------------------------------
@zeelo......går nog inte att utveckla mycket mer.

+ för att man får mycket Processor, Grafikkort & Ram-minne för mindre pengar
-------------------------------------------------------------------------------
- för att mestadels av Acers laptops har en väldigt plastig finish. (stor skillnad mellan Japansk & Taiwanesisk. alias VAIO & Acer)
- för deras inkompetenta tekniska support, men framförallt är väldigt tidskrävande

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

KÖP INTE ASUS, har en polare som blev lurad!!

Köpte nån asus laptop från expert, runt 5k, försäljaren sa att ja den var skit bra, mycket minne och hårddisk, och att den skulle gå att SPELA på

Han har 10-15 fps på lägsta settings i WC3

ursh!

Man ska inte lita på säljare i butikerna, vill man ha något bra finns det bra sätt att kolla upp det själv.
Dessutom, snackar vi om Acer.. inte Asus

Skrivet av laptop guy:

^^ he he...nu är det i.o.f. Acer vi diskuterar här.

-----------------------------------------------------------
@zeelo......går nog inte att utveckla mycket mer.

+ för att man får mycket Processor, Grafikkort & Ram-minne för mindre pengar
-------------------------------------------------------------------------------
- för att mestadels av Acers laptops har en väldigt plastig finish. (stor skillnad mellan Japansk & Taiwanesisk. alias VAIO & Acer)
- för deras inkompetenta tekniska support, men framförallt är väldigt tidskrävande

Okej, tack.

Rent generellt så känns det lite som att köpa grisen i säcken, dessutom finns inte den modellen jag tittat på i någon butik i min närhet. Alltså kan jag inte ens titta på den irl, det går väl såklart att ta den på öppet köp.. mycket strul dock.

Atm känns det som det lutar åt annat märke, men vi får se.. allt kan hända

Visa signatur

//zeelo

Permalänk

Vilken av modellerna kollar du på? Och vad har du tänkt använda datorn till?

Misstänker att du ska spela med tanke på grafikkortet, eller?

Permalänk
Medlem

Beror på helt vilken modell man köper. Men om man kollar helt på tillverkaren så ligger ju inte direkt Acer i topp men just TimelineX-serien anser jag är riktigt bra och prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

KÖP INTE ASUS, har en polare som blev lurad!!

Köpte nån asus laptop från expert, runt 5k, försäljaren sa att ja den var skit bra, mycket minne och hårddisk, och att den skulle gå att SPELA på

Han har 10-15 fps på lägsta settings i WC3

ursh!

Din polaren verkar verkligen veta mycket om dator, Minne och hårddisk är allt som behövs! Vissa säljare gör ju vad som helst för att få sälja, kasnke trodde han det gick att spela.

Personligen litar jag inte på acer men har egentligen ingen riktig fakta till varför, bara lite rykten man hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vilken av modellerna kollar du på? Och vad har du tänkt använda datorn till?

Misstänker att du ska spela med tanke på grafikkortet, eller?

Denna: Acer Aspire 5943G-724G50Mnss (LX.PWH02.008) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Du har delvis rätt, spelar inte så mycket men det kommer bli endel starcraft 2 och ev. Diablo 3 i framtiden.
Kommer även bli en del adobe program (photoshop/illustrator/dreamweaver), lite därför jag tittar på denna med en i7, även fast skillnaden nog inte är så stor emot i5.

Skrivet av Handa:

Beror på helt vilken modell man köper. Men om man kollar helt på tillverkaren så ligger ju inte direkt Acer i topp men just TimelineX-serien anser jag är riktigt bra och prisvärd.

Har klämt lite på några Timelinex och dom har ju en bra finish, dom känns mer kvalite!

Datorn jag länkade till känns sådär appropå finish och kvalite, eftersom jag inte sett den live så vet man ju inget om den. Den ser snygg ut men jag är skeptisk till den kombinerade pekplatta/media touchscreen.. den funktionen känns i första steget rätt flashig men när man börjar fundera så är det nog en funktion som kanske inte funkar så bra i längden. Kanske blir sliten och fungerar dåligt ?.

Visa signatur

//zeelo