Ny HTPC - så tunn som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ny HTPC - så tunn som möjligt.

Hej alla!

Har redan en HTPC och nu när jag skaffat en större tv så får den inte plats på tv-bordet och inte heller under. Så tänkte bygga ihop en ny. Fast man har inte lika bra koll längre på vad man ska ha för delar till en HTPC.

Jag har redan en NAS-server (Qnap TS419P) så jag behöver ingen lagringsdisk i den utan det räcker med en liten hdd. Ev kanske SSD? Men blir ju självklart dyrare.

Den ska användas för att spela upp 1080p, spelas lite med för det mesta emulator-spel så det krävs ju inte så mycket. Bluray-läsare vill man gärna ha.

Tänkt installera XMBC och koppla den till NAS:en.

Ge gärna förslag på vilka chassis som skulle kunna passa och gärna moderkort, processor, hdd?

Hälsningar,
zingoman

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingoman:

Hej alla!

Har redan en HTPC och nu när jag skaffat en större tv så får den inte plats på tv-bordet och inte heller under. Så tänkte bygga ihop en ny. Fast man har inte lika bra koll längre på vad man ska ha för delar till en HTPC.

Jag har redan en NAS-server (Qnap TS419P) så jag behöver ingen lagringsdisk i den utan det räcker med en liten hdd. Ev kanske SSD? Men blir ju självklart dyrare.

Den ska användas för att spela upp 1080p, spelas lite med för det mesta emulator-spel så det krävs ju inte så mycket. Bluray-läsare vill man gärna ha.

Tänkt installera XMBC och koppla den till NAS:en.

Ge gärna förslag på vilka chassis som skulle kunna passa och gärna moderkort, processor, hdd?

Hälsningar,
zingoman

Denna är ju jävligt najs som HTPC annars - *Drum roll*

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Postade samma i en annan tråd:

Jag byggde en nyligen med:

Moderkort: Asus AT5IonT-I cirka 1600:-
Chassi: Ace Sonay Mini-ITX cirka 500:-
Kingtiger SO-DIMM DDR3 2*1GB (100:- på Kjell & Co!!)
Valfri 2.5" Hårddisk.

Kör Windows7 Ultimate på den fungerar klockrent.

Kostnad cirka 2500:-, sval, tyst, spelar fullhd mkv filer utan problem i t.ex XBMC.

Permalänk
Medlem

Jilted82; Lite för dyr Men givetvis är den snygg.

Skrivet av miiicke:

Postade samma i en annan tråd:

Jag byggde en nyligen med:

Moderkort: Asus AT5IonT-I cirka 1600:-
Chassi: Ace Sonay Mini-ITX cirka 500:-
Kingtiger SO-DIMM DDR3 2*1GB (100:- på Kjell & Co!!)
Valfri 2.5" Hårddisk.

Kör Windows7 Ultimate på den fungerar klockrent.

Kostnad cirka 2500:-, sval, tyst, spelar fullhd mkv filer utan problem i t.ex XBMC.

Låter intressant. Med inbyggd processor och passiv kylning så att ingen fläkt behövs.
2,5 hdd har jag hemma så det behövs nog ingen större då jag ändå ska koppla den direkt till NAS-servern.
DDR3 jag funderar på 2x2 men kanske är lite i det översta laget.. men kanske kul om man ska spela något? Men kommer atomprocessorn/grafiken att klara det?

chassit ser helt ok ut fast jag vill gärna ha en bluray-spelare.. och det finns väl ingen slimmad sån som passar in i sonay-chassit?

Edit: Såg nu att det verkar vara problem med att få minnen att passa till AT5IonT-I

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/93...

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingoman:

Jilted82; Lite för dyr Men givetvis är den snygg.

Låter intressant. Med inbyggd processor och passiv kylning så att ingen fläkt behövs.
2,5 hdd har jag hemma så det behövs nog ingen större då jag ändå ska koppla den direkt till NAS-servern.
DDR3 jag funderar på 2x2 men kanske är lite i det översta laget.. men kanske kul om man ska spela något? Men kommer atomprocessorn/grafiken att klara det?

chassit ser helt ok ut fast jag vill gärna ha en bluray-spelare.. och det finns väl ingen slimmad sån som passar in i sonay-chassit?

Edit: Såg nu att det verkar vara problem med att få minnen att passa till AT5IonT-I

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/93...

Precis, det är strul med 2GB moduler så jag kör med 2*1GB, vilket duger utmärkt för att Windows7 ska flyta smidigt tycker jag.

Ska du spela på en htpc så duger ju inte varken processor eller grafik. Jag tycker inte att man ska försöka kombinera dessa då det alltid blir en kompromiss. En htpc ska enligt mig vara liten, dra så lite ström som möjligt och därmed vara så tyst som möjligt.

2500:- är ju inga pengar, bygg en sån och ha som enbart htpc och köp en dedikerad speldator istället om du vill spela, bara min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiicke:

Precis, det är strul med 2GB moduler så jag kör med 2*1GB, vilket duger utmärkt för att Windows7 ska flyta smidigt tycker jag.

Ska du spela på en htpc så duger ju inte varken processor eller grafik. Jag tycker inte att man ska försöka kombinera dessa då det alltid blir en kompromiss. En htpc ska enligt mig vara liten, dra så lite ström som möjligt och därmed vara så tyst som möjligt.

2500:- är ju inga pengar, bygg en sån och ha som enbart htpc och köp en dedikerad speldator istället om du vill spela, bara min åsikt.

Borde väl iaf räcka för emulatorer och äldre konsolspel eller?

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingoman:

Borde väl iaf räcka för emulatorer och äldre konsolspel eller?

Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiicke:

Precis, det är strul med 2GB moduler så jag kör med 2*1GB, vilket duger utmärkt för att Windows7 ska flyta smidigt tycker jag.

Ska du spela på en htpc så duger ju inte varken processor eller grafik. Jag tycker inte att man ska försöka kombinera dessa då det alltid blir en kompromiss. En htpc ska enligt mig vara liten, dra så lite ström som möjligt och därmed vara så tyst som möjligt.

2500:- är ju inga pengar, bygg en sån och ha som enbart htpc och köp en dedikerad speldator istället om du vill spela, bara min åsikt.

Hur installerade du Win7? Har du någon optisk läsare i chassit?

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingoman:

Hur installerade du Win7? Har du någon optisk läsare i chassit?

Nej, som jag alltid installerar windows 7 genom USB-sticka. Går fortare och man slipper montera DVD i datorer man bygger

Win 7 iso laddar man ner från Microsoft eller gör från en CD. Sen använder man Microsofts USB-tool som är gratis på deras hemsida.