AMD slutar använda 3Dnow!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Intel hade iofsig redan sin MMX teknik som SSE efter att blivit kraftigt omgjort kommer ifrån.
Den användes ungefär lika lite som 3d now, och när den väll fanns implementerad var det ofta väldigt dåligt.

Men vad har det med det jag sa att göra? Klart att intel hade MMX, men det ändrar inte på att 3DNow! var en bra prestation från lilla AMD, de var verkligen inte stora då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Syftade snarare på att den dog ut och inte hade något större stöd.

vilken sten har du gömt dig under? Physx får ett allt större stöd för varje år som går..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

RIP 3DNow!

Permalänk
Medlem

För mig är 3DNow! en påminnelse om hur irriterande fanboys är....

När amd com ut med 3dnow cpu'er och sa att om man kompilerar om med stöd så skulle programmet/spelet gå mycket fortare på amd cpu'er så blev det ett jädra gnäll om hur jobbigt det var (det till och med menades på att det var fusk och riktiga cpu'er hade en muskel v8 fpu).

När sedan P4'an kom ut och sög i allt utom quake3 och intel började på alvar trycka för omkompilering med sse/2 så var det helt plötsligt okej med omkompileringar och alla som inte direkt släppte patchar var anklagade för att medvetet sabotera för intel.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

vilken sten har du gömt dig under? Physx får ett allt större stöd för varje år som går..

Stöd ja men det krävs inte där är felet så det kommer nog också lägga sig när masshysterin lagt sig:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

vilken sten har du gömt dig under? Physx får ett allt större stöd för varje år som går..

större visst men de är knappast stort och kommer troligen aldrig bli pga endast nvidia har det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

För mig är 3DNow! en påminnelse om hur irriterande fanboys är....

När amd com ut med 3dnow cpu'er och sa att om man kompilerar om med stöd så skulle programmet/spelet gå mycket fortare på amd cpu'er så blev det ett jädra gnäll om hur jobbigt det var (det till och med menades på att det var fusk och riktiga cpu'er hade en muskel v8 fpu).

När sedan P4'an kom ut och sög i allt utom quake3 och intel började på alvar trycka för omkompilering med sse/2 så var det helt plötsligt okej med omkompileringar och alla som inte direkt släppte patchar var anklagade för att medvetet sabotera för intel.....

Kommer också ihåg det. Hade själv ingen 3d-now plugg på den tiden men fattade inte då heller varför det skulle vara dåligt att använda sig av en funktion som "iprincip" handlade om att trycka på rekompilera med 3d-now stöd. Vips fick man ganska bra med extra juice.
Det än mer roliga i det sammanhanget var att program/spel som inte nyttjade Intels MMX teknik ansågs som dåligt kodade...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av omEn||LabZ:

AMD K6-2 första processor jag ägt

Hehe jag också! AMD K6-2 300MHz Den var bra i början men när Quake III och Soldier of Fortune kom så var den inte så het längre....iofs var mitt Riva TNT 2 inte nån hit heller....

Skrivet av Technoid:

För mig är 3DNow! en påminnelse om hur irriterande fanboys är....

När amd com ut med 3dnow cpu'er och sa att om man kompilerar om med stöd så skulle programmet/spelet gå mycket fortare på amd cpu'er så blev det ett jädra gnäll om hur jobbigt det var (det till och med menades på att det var fusk och riktiga cpu'er hade en muskel v8 fpu).

När sedan P4'an kom ut och sög i allt utom quake3 och intel började på alvar trycka för omkompilering med sse/2 så var det helt plötsligt okej med omkompileringar och alla som inte direkt släppte patchar var anklagade för att medvetet sabotera för intel.....

Jag var inte själv aktiv på internetforum på den tiden men hade jag varit det så hade jag blitt vansinnigt frustrerad om det är som du säger. När "min sida" (jag var den enda som hade AMD i kompiskretsen) implementerar en fiffig funktion så är det "fusk" och "bevis" på att AMD måste "tricksa" sig fram medan Intel minsann är ren styrka....Sen när den andra sidan också börjar med en liknande funktion så är det minsann inget konstigt(!) <--- WTF?!!

Utöver det så haglar anklagelser om sabotage när någon utvecklare har den oerhörda fräckheten att inte optimera för Intels version av 3dNow!!

Ja jisses jag hade blitt avstängd så som jag hade hållt på med att förklara för folk.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]