The Keyboard Company släpper Cherry MX-tangentbord på svenska

Permalänk

Detta fick mig att dra fram mitt gamla IBM t-bord från källaren.
Missfärgade benvita och smattrande tangenter, snacka om "trip down the memory lane"

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Var intresserad av att köpa det...tills jag såg priset! Har ett Logitechtangentbord som inköptes nytt för 29 kronor, det var antagligen REA för att det är PS2.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Var intresserad av att köpa det...tills jag såg priset! Har ett Logitechtangentbord som inköptes nytt för 29 kronor, det var antagligen REA för att det är PS2.

Det där är ju dock som att man hos sin lokale ica-handlare, varje gång man är på gång att köpa något, råkar snegla på eldoradohyllan och inse att pengar finns att spara. Visst kan man säkert överleva på sådan diet, men man får tugga mycket brosk.

Permalänk
Avstängd

Har ett gammalt tangentbord som låter exakt som det där

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Det där tangentbordet både såg ut och lät som mitt vilket bara kostade 75kr :S.

Permalänk
Medlem

Grymt! Som sagt, bra om man skriver/kodar mycket, men spelar man så är typ G15 att föredra med macrotangenter m.m

Permalänk
Medlem

Cherry MX för 1400kr
vs.
Logitech Deluxe 250 för 95kr
eller
Ace KUA100 för 79kr
eller
Microsoft Wired Keyboard 200 för 66kr

Vilken skulle du ha köpt? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Cherry MX för 1400kr
vs.
Logitech Deluxe 250 för 95kr
eller
Ace KUA100 för 79kr
eller
Microsoft Wired Keyboard 200 för 66kr

Vilken skulle du ha köpt? ^^

Optimus Maximus
Optimus Maximus keyboard för 1667 €

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Skön känsla i de tangentborden men ljudet!! Inte fasen klagar jag på känslan i mitt diNovo Edge när jag sitter i soffan, tror faktiskt jag ska byta mitt halvknarriga Logitech Wave mot det då det är så underbart att skriva på, framförallt tyst. Eller köpa det vanliga diNovo Keyboard för att få den skrivkänslan... Inte behöver man lägga 1400kr på ett gammaldags smatterbord för att få bra känsla iaf

Permalänk
Medlem

Efter tre år med mekaniska tangentbord kommer jag aldrig någonsin gå tillbaka. Folk kan säga precis vad de vill, för mig är det värt varenda krona.
Söker ni fördjupning finns mycket att läsa här: Mechanical Keyboard Guide - Overclock.net - Overclocking.net

Permalänk
Hedersmedlem

Märkligt att så många hakar upp sig på priset. Dessa tangentbord massproduceras inte på samma sätt eftersom varje tangent har en individuell switch med exakt avvägd mekanik. Om man skriver mycket är det en dröm, och ja, man får ett lättare tryck vilket inte tröttar ut fingertopparna. Ett tangentbord likt detta håller bra många år, decennier, och under den tiden har de flesta här spenderat flerdubbelt mer på hårdvara som har ett bäst före datum på några få år.

På jobbet är jag ibland på gränsen att massakrera några Logitech tangentbord. T o m de dyrare är i jämförelse med dessa rent skräp när det kommer till användning av den numeriska delen. Eftersom jag halva tiden håller på med ekonomi slår jag snabbt på den numeriska delen, och flera tillslag är dubbla eller tredubbla, men hur många tangentbord klarar riktigt snabba tillslag? Få, och det gör mig galen. Med ett mekaniskt tangentbord av den här kvalitén är det min hastighet som viker ner sig före tangentbordets mekanik.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag som började min bana med "riktiga" tangentbord kommer härmed pensionera mitt gamla Japan-tillverkade compaq från 80-talet och senare tids Keytronic 2001 (som var bra men lite sladdrigt i ramen). Microsoft X4/X6 som jag använder nu är ok, men föredrar en annan känsla.

Trevligt med nya, bra saker som inte bara handlar om bling-bling. Priset är inget att fundera över om kvaliteten är som den verkar.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ehh snacka om onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehh snacka om onödigt.

Du skriver inte mycket förstår jag, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Eller köpa det vanliga diNovo Keyboard för att få den skrivkänslan... Inte behöver man lägga 1400kr på ett gammaldags smatterbord för att få bra känsla iaf

Jag antar att du menar att man kan hitta tangentbord med cherry-brytare eller liknande billigare, för dinovo, wave med flera spelar inte alls i samma liga.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte grejen här. Är väl för ung även om jag dagligen knappat på ett tangentbord sedan 1990. När man ser den där så känns det mer som en ploj som de lurar pengar av folk med. Och, ja jag skriver mycket. För tillfället på en platt apple-historia och hemma på ett logitech g15. Ingen skillnad.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Du skriver inte mycket förstår jag, eller?

Korrekt.

Skrivet av KTL:

Jag förstår verkligen inte grejen här. Är väl för ung även om jag dagligen knappat på ett tangentbord sedan 1990. När man ser den där så känns det mer som en ploj som de lurar pengar av folk med. Och, ja jag skriver mycket. För tillfället på en platt apple-historia och hemma på ett logitech g15. Ingen skillnad.

Håller med.

Betala 1400 kr bara för lite bättre känsla känns väl sådär.
Finns gott om vanliga tangentbord som har bra tangentkänsla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Jag förstår verkligen inte grejen här. Är väl för ung även om jag dagligen knappat på ett tangentbord sedan 1990. När man ser den där så känns det mer som en ploj som de lurar pengar av folk med. Och, ja jag skriver mycket. För tillfället på en platt apple-historia och hemma på ett logitech g15. Ingen skillnad.

Det är upp till var och en.

En del föredrar en Sabatier-kniv av äldre snitt framför en ny Ikea 365 (eller vad de heter). Helt annan känsla. Moroten blir skivad till slut, men vägen dit är en annan upplevelse.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När det gäller tangentbord i almänhet och ett sånt här i synnerhet så är ju känslan väldigt viktig. Olika personer gillar olika känsla på tangenterna. Det finns ju en del butiker som har tangentbord framme i butiken så man kan testa dem, någon som vet någon sådan butik som har detta? Gillar man tangenterna känns 1400:- ok med tanke på hållbarheten, men tycker man det fungerar lika bra som ett 99:- tangentbord är det ju dumt att kasta pengarna i sjön.

Sitter själv på ett ca 12 år gammalt tangentbord från Siemens, vissa knappar börjar bli dåliga men man har ju vant sig vid känslan så det är svårt att byta.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det finns ingen anledning att köpa ett så dyrt tangentbord för spel. Är man däremot programmerare, författare eller liknande så är det en betydligt vettigare investering.

Hehe har ett saitek eclipse som ser ut som en polisbil i mörkret (blå blinkande ljus, istället för de konstanta blå ljuset). Så även ett gaming t-board har sina svagheter, skulle vilja säga att lirar du duger ett Claes Ohlsson för 99 spänn.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

För tillfället på en platt apple-historia och hemma på ett logitech g15. Ingen skillnad.

Varken apple-tangentborden eller g15 är särskilt mycket att hänga i julgranen när det gäller skrivkänsla; de här har däremot riktiga brytare.

Skrivet av snozan:

Så även ett gaming t-board har sina svagheter, skulle vilja säga att lirar du duger ett Claes Ohlsson för 99 spänn.

Detta är en vanlig missuppfattning. Visst kan man klara sig med 99-kronorstangentbord om man inte har upplevt alternativen, men sedan vill man inte ta i dem med tång.

Permalänk
Musikälskare

Har själv ett mekaniskt SteelSeries T-bord, kommer aldrig köra nått annat efter detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar MX Blues eller vita Alps, men Filco har ju minst sagt en bra historia. Sort of want.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Varken apple-tangentborden eller g15 är särskilt mycket att hänga i julgranen när det gäller skrivkänsla; de här har däremot riktiga brytare.

Detta är en vanlig missuppfattning. Visst kan man klara sig med 99-kronorstangentbord om man inte har upplevt alternativen, men sedan vill man inte ta i dem med tång.

Jag tvekar fortfarande och kallar detta en ploj för egen del. Efter en roman på 600+ sidor på G15 utan besvär så är detta tangentbord lika speciellt som en Mac mot en PC. Det vill säga inte alls, det är samma i grunden. Dock som sagt min personliga åsikt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Jag tvekar fortfarande och kallar detta en ploj för egen del. Efter en roman på 600+ sidor på G15 utan besvär så är detta tangentbord lika speciellt som en Mac mot en PC. Det vill säga inte alls, det är samma i grunden. Dock som sagt min personliga åsikt.

"Utan besvär" är ju dock inte mycket till recension? Romanen skulle tveklöst ha varit roligare att skriva på något annat och i efterhand hade du nog inte varit lika säker på att det inte var värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

"Utan besvär" är ju dock inte mycket till recension? Romanen skulle tveklöst ha varit roligare att skriva på något annat och i efterhand hade du nog inte varit lika säker på att det inte var värt pengarna.

I beg to differ. Final.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Aj aj, jag känner mig kass nu som slängde mitt gamla Key Tronic med PIO/MIDI + PS2-konverter. Vet ej modellnamn men gammalt var det, hade en lite mörkare space-tangent för ESD.

Dumt eller är det ett "ett i mängden av beggade t-bord"?

Edit: Hade även ett gammalt AST-tbord utan win-knappar med rejält klickljud, något att ha?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fog:

PS2-konverter

Dumt eller är det ett "ett i mängden av beggade t-bord"?

Det är absolut inte ett i mängden. Antikt är rätta termen.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Jag förstår verkligen inte grejen här. Är väl för ung även om jag dagligen knappat på ett tangentbord sedan 1990. När man ser den där så känns det mer som en ploj som de lurar pengar av folk med. Och, ja jag skriver mycket. För tillfället på en platt apple-historia och hemma på ett logitech g15. Ingen skillnad.

Lol, de enda som lurar pengar är Logitech och deras prao G serie.

Sen är ju faktiskt mekansika nice för spel med. Dubbeltappar lättare och har snabbare respons eftersom aktiveringen sker halvvägs ner och inte när du bottnar ur.