Asus Xonar DG i lågprofil

Permalänk
Melding Plague

Asus Xonar DG i lågprofil

Asus satsar på datorspelare med det kompakta ljudkortet Xonar DG.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det är PCI. Kommer det dyka upp alternativ med PCI-e x1?

EDIT: PCI-e x1, inte 1.0.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Synd att det är PCI. Kommer det dyka upp alternativ med PCI-e 1.0?

PCI-E 1.0 hade varit lite udda PCI-E x1 hade varit bättre

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande strul med Asus Xonar serie när man använder win7.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

finns det headers så man kan använda kortet med uttaget på framsidan av chassit? och vad gör man om man har ett USB headset, funkar det inte då eller?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra det kommer stödja ASIO 2.0?

Skrivet av JonteP0nte:

Synd att det är PCI. Kommer det dyka upp alternativ med PCI-e 1.0?

Hoppas det kommer till PCIe, jo.

Skrivet av pecill:

finns det headers så man kan använda kortet med uttaget på framsidan av chassit?

Jupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

PCI-E 1.0 hade varit lite udda PCI-E x1 hade varit bättre

Oj! Fel av mig, menar såklart x1.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Synd att det är PCI. Kommer det dyka upp alternativ med PCI-e 1.0?

Ljudkretsarna på Xonar är fortfarande gjorda för PCI-bussen, så för att köra via PCI-Express behövs det en extra bryggkrets. Men deras andra Xonar finns i PCI-Express, så det är väl mycket troligt att även detta kommer i en sån variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är fortfarande strul med Asus Xonar serie när man använder win7.

Kör med ett Xonar DX och Win 7 Professional nu, har inget problem. Skaffade det för att Creative har haft sådana drivrutinsproblem med Vista och 7:an och att Asus skulle ha bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är fortfarande strul med Asus Xonar serie när man använder win7.

Har ett Xonar Dx som fungerar utmärkt under 7.

Permalänk
Medlem

Oooh, skulle vilja byta ut mitt förbenade Creative-kort. Det bara strular

Rätt attraktivt pris. Får kolla på senare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det är fortfarande strul med Asus Xonar serie när man använder win7.

har med ett asus xonar kort ( större modell) inga problem alls med win 7 pro.. aldrig haft det heller, då mitt creativ kort gav upp så köpte jag asus, är hel nöjd, mycket bra ljud

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara ett givet köp.. är bara lite fundersam till hur stor skillnad det är på det och realteks inbyggda.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Skulle kunna vara ett givet köp.. är bara lite fundersam till hur stor skillnad det är på det och realteks inbyggda.

för min del var det enorm skillnad mellan det inbyggda och mitt.. skulle aldrig vilja byta tillbaka=) fast sedan var min aningen dyrare, vet inte hur skillnaden där imellan ter sig??

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Skulle kunna vara ett givet köp.. är bara lite fundersam till hur stor skillnad det är på det och realteks inbyggda.

Kör du hörlurar direkt till datorn via det inbyggda Realtek-kortet nu så lär du märka stor skillnad. Detta även om dessa kort är lite mer bantade än toppkorten i Xonar-serien. Kör du däremot digital sladd till en separat förstärkare nu så kan du fortsätta med det, då lär det bli svårt höra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

om man har ett USB headset, funkar det inte då eller?

Ett USB-headset har väl ett inbyggt ljudkort som ersätter de andra i datorn, eller hur? Mitt Logitech funkar så i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kul att många här inte har problem med sina drivrutiner
Dock så ska man inte enbart se på hur sin egen burk presterar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kul att många här inte har problem med sina drivrutiner
Dock så ska man inte enbart se på hur sin egen burk presterar.

Jag har inte ens hört något om det, i diverse reviews och så. Just köpt mig ett kort.

Skulle du kunna utveckla lite mer vad du syftar på, eller är det din egen burk du utgår ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag har inte ens hört något om det, i diverse reviews och så. Just köpt mig ett kort.

Skulle du kunna utveckla lite mer vad du syftar på, eller är det din egen burk du utgår ifrån?

Varför skulle det vara min egen burk jag utgår ifrån när jag precis har påpekat att man inte ska utgå från sin burk? Gör dig inte dum.
Och för att svara på din fråga. Nej jag personligen har inte haft några bekymmer då jag har använt mig av en modifierad version av xonar drivrutin.

Läs nu vad folk tycker om ett asus kort (tog ett med flest kommentarer). Bra produktion, men sen finns det något som är genomgående negativt.
Newegg.com - ASUS Xonar D2X 7.1 Channels 24-bit 192KHz PCI Express x1 Interface Sound Card

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag hittar bara på det där kortet.. d2x och något äldre om d1 samtidigt som w7 släpptes. Ingenting på andra kort eller senare datum.. så att säga att serien har problem är väl att ta i.

Permalänk

När kommer detta?

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk

problemet var väl från början att asus saknade win 7 drivisar helt, men jag fick igång de på vista drivarna, detta var ju i början av win 7 så helt normalt, fråga även creative som hade en massa problem dem oxå.. sedan de kom med riktiga drivisar har jag inte haft några bekymmer alls. (det hade jag visserligen inte från början heller)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DS här, och Win7 x64. Funkar utmärkt.
Möjligt att det är problem med D2X, men det är uppenbarligen inget som gäller över hela Xonar-serien.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Det utlovade EAX-stödet på DX som jag köpte för ett par år sen (till Vista då) kom ju aldrig, och de var väldigt slöa att uppdatera drivisar. Det låter bra när man spelar musik, dock.

Permalänk
Medlem

Dom må marknadsföra kortet mot datorspelare, men det visar sig i praktiken att det är det nästan perfekta kortet för den som vill driva ett par fullvuxna HiFi-lurar direkt från datorn och få extremt bra stereoljud för musik.

Man kan använda dom fria uni-drivers som är bättre än Asus egna drivrutiner, då får man också fungerande ASIO på köpet.

Kortet har automatisk omkoppling till frontpanelen på lådan när man pluggar i ett par lurar, och DET VIKTIGASTE; det är en inbyggd hörlursförstärkare på kortet som även driver på frontpanelen och den driver i princip alla lurar till höga ljudnivåer. Det går att justera utgångsimpedansen i tre steg. Helt idealiskt för Head-Fiers

Kortet låter extremt bra trots sitt låga pris, det finns tom dom som föredrar ljudkaraktären över Xonar STX, och mätmässigt mäter det närmast exemplariskt. För det priset finns det inte mycket att klaga på. Och framförallt, ett stort steg upp från onboard-ljud om man vill driva lurar direkt från datorn.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||