Western Digital Caviar Black Dualcore 750GB vs Äldre Western digital Raptor 32GB

Permalänk

Western Digital Caviar Black Dualcore 750GB vs Äldre Western digital Raptor 32GB

Som rubriken, vilken är egentligen bäst/snabbast att ha windows 7 på för bästa prestanda?

Western Digital Caviar Black Dualcore 750GB vs Äldre Western digital Raptor 32GB (Äldre)

Permalänk

Jag kan tänka mig att en 60GB partition på WD750 är snabbare än WD32 trots att varvtalet är högre på Raptorn.
Raptorn måste förflytta huvudena längre sträckor för samma mängd data som skall läsas.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det är beroende på vad behovet är. Är låg access tid prioritering är raptorn säket bättre, medans om överföringen har betydelse så är det lätt hänt att CB är valet.

Att skapa en liten partition gör bara att accesstiden relaterat till läshuvudets förflyttning inte blir så stor, förutsatt att man inte använder övriga ytan över huvudtaget. Men det tar fortfarande längre för CB att snurra ett varv än det tar för Raptorn, och det kommer man inte ifrån hur liten partition man än lagar.

Permalänk

Okej nu tänkte i prestanda för att spela dator spel eller liknande.

Permalänk
Medlem

Troligen kommer det att vara CB, eftersom många spel behöver hög överföringshatighet. Men det finns spel som säkert skulle vinna på att vara på raptorn. Men i slutändan pratar vi så små skillnader, iom att raptorn är så mycket äldre än CB:n. Jag skulle i ditt fall välja att lägga spelen på CB:n eftersom den knappast kommer att vara långsammare och där finns gott om utrymme.

Permalänk

Okej, har intstallerat windows på en partiton på CB:n och valt att lägga min gamla raptor på hyllan efter 4års trogen tjänst.

Tack för alla svar.