Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Speldator för överklockning - 16000:-

Permalänk
Medlem

Speldator för överklockning - 16000:-

Hej alla glada datorkunniga!

Efter att ha varit ute ur "branschen" en väldigt lång stund har det nu blivit dags att införskaffa helt ny dator. Jag har läst på mycket i detta forum och det har varit otroligt hjälpsamt måste jag säga, tack sweclockers för era kunskaper! Jag vet ungefär vad jag vill ha men det är alltid lätt att missa något så jag tänkte dubbelkolla lite grejer.

Målet är en grym speldator som ska överklockas så långt det går, förhoppningsvis @4GHz. Budgeten ligger runt 15k, är uppe på 16k just nu och detta är ok. Har kollat en del på Intel vs AMD, och fastnade för Intel pga GTX460 i SLI, vilket verkade svårt att fixa med AMD. Detta är den tänkta konfigurationen, inhandlat på Inet.se och den byggs och klockas själv (tack vare klockguiderna):

CPU: Intel Core i7 930, 2.80GHz 2690:-
MB: ASUS P6T Deluxe V2 2306:-
Minne: Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 1356:-
HDD: 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III 868:-
Grafik: 2 x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 4190:-
DVDRW: Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart SATA 199:-
Kylning: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare 739:-
Nätagg: Corsair HX 750W 80+ 1385:-
Tower: Cooler Master 690 II Advanced 890:-
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 1026:-

SUMMA: 15708:-

Frågetecken:

Kommer minnena att räcka till för överklockning, eller är det säkrare att köpa snabbare?

Har inte lyckats klura ut skillnaden mellan H50 och H70 kylning. Synpunkter?

Moderkortet borde väl räcka mer än väl? Har inte råd med den dyrare modellen känns det som

Finns det eventuella luftflödesproblem med Gigabyte GF korten? Behövs extra 120mm fläktar?

Hur blir ljudnivån med H50 och 2st grafikkort? Är inte jättekänslig men vill inte ha en traktor i vardagsrummet.

Vore oerhört tacksam för synpunkter eller rekommendationer!

Mvh

Adam

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut.

Minnena duger fint.

Skillnader h50 och h70:

http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5...

Har inte det moderkortet men V2an ska klocka bra vad jag vet

Grafikkorten får någon som har såna svara på

Ljudnivån blir över min smärttröskel men den är ganska låg å andra sidan. H50 låter en del på full spätta men det ska den inte behöva gå i om du spelar/idlar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ah schysst länk, att jag missade den

Det låter nästan som om det blir en H70 med de bättre fläktarna som nämndes i recensionen. Nu är jag inte helt 100 på jargongen men jag antar att push/pull innebär att ett system av ut/inblås upprättas i burken? Eller är det något helt annat?

Får hoppas att ljudnivån blir ok. Idag sitter jag iofs med öppet chassi med Intel stock kylare och 2 extra 120mm fläktar, så det låter ju en del...

Permalänk
Medlem

Push n' pull är när man sätter dubbla fläktar på radiatorn, en som blåser in i den och en som suger ut från den. Alltså dubbla fläktar som blåser i samma riktning:

fläkt-->rad-->fläkt

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ah ok låter vettigt

Permalänk
Medlem

Ingen som hade info om grafikkorten? Enligt stickytråden om just GTX460 har dessa inte optimal kylteknik för SLI, men samtidigt verkar moderkortet ha brett mellanrum mellan PCIex slottarna så det borde gå bra? Ingen som sitter med dessa hemma som har lite insikt?

Permalänk
Medlem

På det moderkortet ska det inte vara något problem med SLI. Dom är riktigt tysta också. jag har faktiskt aldrig haft ett så tyst grafikkort. Jag skulle vilja säga att jag inte hör det alls

Permalänk
Medlem