Permalänk
Inaktiv

Storlek på bild för webben

Hallå!

Sitter och grunnar på vilken storlek som generellt är lagom för exempelvis portättbilder postade på webben.

Har förut alltid använt mig av längsta sidan 600px men har nu vuxit ur det, så att säga. Lutar åt att jag börjar skala ned till 700 eller 800, dock ej större än så.

Vad föredrar ni?

Permalänk
Medlem

nånstans runt 8-900 pixies bred, gärna inte högre än så heller.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Storleken beror väl lite på om den ska visas som fullskärmsbild eller om den ska in i ett webläsarfönster. Ska den in i ett webläsarfönster bör väl 800 * 600 funka bra. Ska den däremot in i ett fullskärmsfönster så kan du väl köra betydligt större.

Tar jag widescreenbilder för fullskärmsfönster kör jag 1024 * 768.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skalar ner till 700 pixlar på längsta sidan. 640x640 på kvadratiska bilder för att hålla filstorleken nere.
Sett från bestraktarens sida bör man kanske hålla sig under 1024px horisontelt och 800px vertikalt för att de flesta ska slippa att scrolla för att se hela bilden. Postar man i forum så bör man kanske krympa lite till på bredden.
Sett från fotografens perspektiv så bör ju bilden vara så liten så möjligt så att så få som möjligt kan använda den på sätt som fotografen inte godkänt (vill man vara HELT säker ska man ju inte lägga ut bilderna alls, såklart). Samtidigt ska den ju vara så stor att bilden ändå på något sätt görs rättvisa. Jag tycker själv att mina "mått" ovan är en vettig kompromiss, även om bilderna kan sett rätt små ut på högupplösta skärmar.

Permalänk

Jag som fotograf älskar STORA bilder! Så jag röstar på så stora bilder som möjligt, jag vet att risken är att folk snor bilderna, men samtidigt vill jag ju att folk ska se mina bilder.

Jag har lite samma tänk som om jag köper en mp3:a. Jag är ok med att betala för en oskyddad mp3:a, men jag är inte beredd att betala för en drm-musikfil. Så med mina bilder så tänker jag lika, jag litar på att de flesta kommer låta mina bilder vara, och så får alla se mina bilder i stor upplösning.

Ta en titt på hur jag menar:

Mitt liv i High Definition

Permalänk
Medlem

Om du är mån om att folk ska kunna beskåda dina bilder på ett så bra sätt som möjligt så borde du inte ha en funktion som automatiskt skalar om bilderna. I en del storlekar ser det inte alls så kul ut med jaggies och grejer. Uppskärpningen blir ju inte heller optimerad för en viss storlek med en sådan grej. Då tittar jag hellre på en mindre bild som inte har massa artifakter och som är optimalt uppskärpt.
(Om man nu bortser från att jag tycker att man ska undvika allt vad applets/flash heter om man inte verkligen MÅSTE ha det och att jag tycker att det borde finnas en översiktsvy med tumnaglar (jag lyckas iaf inte hitta nån sån).)

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om du är mån om att folk ska kunna beskåda dina bilder på ett så bra sätt som möjligt så borde du inte ha en funktion som automatiskt skalar om bilderna. I en del storlekar ser det inte alls så kul ut med jaggies och grejer. Uppskärpningen blir ju inte heller optimerad för en viss storlek med en sådan grej. Då tittar jag hellre på en mindre bild som inte har massa artifakter och som är optimalt uppskärpt.
(Om man nu bortser från att jag tycker att man ska undvika allt vad applets/flash heter om man inte verkligen MÅSTE ha det och att jag tycker att det borde finnas en översiktsvy med tumnaglar (jag lyckas iaf inte hitta nån sån).)

Jag hatar också applets och flash, därför använder jag det inte.

Jag har tänkt på det med fast storlek, men hittar ingen lösning som fungerar fint både på flickvännens låga upplösning (1280x800) och min höga upplösning (2560x1440) - antingen blir bilderna alldeles för små för min skärm eller så blir de för stora för hennes. Jag vill att bilden ska vara stor och tydlig, oavsett upplösning, så det får fortsätta vara som det är.

Men jaggies, visa gärna ett screen, för det har jag inte märkt av här från mitt håll

(och det finns en översiktsvy, men den är bara för mig än så länge, poängen var inte att visa upp min sida, utan att visa hur jag gillar stora bilder )

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta fulhacket med klipp och klistra. Olika bilder påverkas ju olika mycket och man ser det tydligare i vissa storlekar än andra osv, men här är några exempel på där jag tycker det inte ser så särskilt kul ut.

Permalänk

Ok, jag tycker inte det ser tillräckligt illa ut för att låsa det till en låg upplösning, men tack för input - jag tänkte själv i de banorna innan jag bestämde mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjohansson:

Jag som fotograf älskar STORA bilder! Så jag röstar på så stora bilder som möjligt, jag vet att risken är att folk snor bilderna, men samtidigt vill jag ju att folk ska se mina bilder.

Jag har lite samma tänk som om jag köper en mp3:a. Jag är ok med att betala för en oskyddad mp3:a, men jag är inte beredd att betala för en drm-musikfil. Så med mina bilder så tänker jag lika, jag litar på att de flesta kommer låta mina bilder vara, och så får alla se mina bilder i stor upplösning.

Ta en titt på hur jag menar:

Mitt liv i High Definition

Tycker att det ser schysst ut! Även nedskalningen. Kanske vill du berätta vad du använder dig av för script? ( :