Permalänk

Moderkort + processor 2000?

Tjena.

Har en dator nu som jag uppgraderade för 3 år sen eller något. Utvecklingen går ju sjukt fort framåt, och jag funderar på att byta ut mitt moderkort och processor. Dels för att uppgradera, sen verkar mitt moderkort jävlas så jag kan inte starta ibland.
Behöver inga värstinggrejer, bara en vettigt fungerade dator.

Datorn:
E6750 2.66GHZ
Asus P5KC S775
4GB Corsair stickor
Ati 4850
Corsair 520W
320GB Samsung

Vad finns det för alternativ? Är rätt inbiten Intel-användare.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

alternativ med intel och 2000 kr kan du glömma

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Tyvärr får du nöja dig med AMD eller höja budgeten om du vill ha intel...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Vila i frid

Behåll processorn och köp nytt moderkort Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 - Inet.se och en bättre kylare Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se så bör du kunna ta processorn till 3.4 GHz med 425x8 (undvik FSB mellan 370-399) på 1.45 volt vcore och load-line-regulation enabled och en vNB/vMCH och vFSB på 1.3 volt med 1:1 på minnena. Din E6750 med 4 MB cache är ingen slöhög om den får sträcka ut lite mha moderat överklockning. Något i3/i5/i7 alternativ för 2k finns inte.

Asus P965 och P35-modeller hade/har problem med minneskompatibilitet men de har skärpt till sig med P45 .

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Behåll processorn och köp nytt moderkort Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 - Inet.se och en bättre kylare Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se så bör du kunna ta processorn till 3.4 GHz med 425x8 (undvik FSB mellan 370-399) på 1.45 volt vcore och load-line-regulation enabled och en vNB/vMCH och vFSB på 1.3 volt med 1:1 på minnena. Din E6750 med 4 MB cache är ingen slöhög om den får sträcka ut lite mha moderat överklockning. Något i3/i5/i7 alternativ för 2k finns inte.

Asus P965 och P35-modeller hade/har problem med minneskompatibilitet men de har skärpt till sig med P45 .

Ok. Har en sådan kylare, tror jag. Någon AC som fått riktigt bra betyg iaf.

Vill mest få datorj*velen att gå som den ska, så det är ett alternativ.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NickePicke:

Vill mest få datorj*velen att gå som den ska, så det är ett alternativ.

Det fina i kråksången om du byter från ett P5KC till ett P5Q är att de använder sig av snarlika Intel chipset ur ICH-serien vilket betyder att du förmodligen slipper göra en ominstallation utan bara behöver uppdatera drivarna i efterhand. Jag bytte från P965 till P45 utan att behöva installera om XP. Hur det är med Vista och W7 vet jag inte.