Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Det va en på Notebookreview som skrev att Synaptics Scrybe fungerade till plattan. Om det blir bättre vet jag inte eftersom jag inte prövat den.
Länk: SYNAPTICS | Scrybe <- Prövas på egen risk "Try this! SYNAPTICS | Scrybe I'm using it from the first day or so and it's awesome :P" Så skrev han om programmet på forumet. Jag antar att detta inte är drivrutiner i den bemärkelsen men däremot ett program som ger ytterliggare möjligheter till plattan.

Jag blir nyfiken dock när du säger att din inte fungerar önskvärt. Är det något speciellt du är missnöjd med?
Själv tycker jag att den fungerar tillfredsställande.

Annars kan du ju alltid testa drivrutinen som finns på Synaptics hemsida, men hur bra den fungerar kan jag inte svara på och jag har inte sett att någon på Notebookreview forumet använt den heller.

Har pillat en del med mac och har blivit sjukt beroende av two finger scroll, får det inte att funka som jag vill på den här, kanske bara ska meckas med inställningarna mer, men jag tycker det går ryckigt och scrollen är inte särsklit pålitlig... Tack för hjälpen, ska kolla runt lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen:

Har pillat en del med mac och har blivit sjukt beroende av two finger scroll, får det inte att funka som jag vill på den här, kanske bara ska meckas med inställningarna mer, men jag tycker det går ryckigt och scrollen är inte särsklit pålitlig... Tack för hjälpen, ska kolla runt lite!

Jasså Two finger scroll :). Då kanske detta kan vara av intresse:
Downloads - two-finger-scroll - Project Hosting on Google Code

Tydligen ska man läsa denna artikel också:
Get Mac-Like Scrolling and Gestures on a Windows Laptop

Har inte prövat detta heller, har bara sett folk som skrivit om det.

EDIT: Det verkar som om Two finger scroll även finns med i Scrybe så det kanske är värt att pröva?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Jag har en fråga till alla er som köpt 9-cellsversionen... Den enda infon angående denna till synes helt underbara laptops vikt jag hittar är för 6-cellarna (då det står att den, inkl batteri, väger 1,8 kg). Så, det jag undrar är, hur mycket tyngre är 9-cellarn? Den borde ju rimligtvis väga åtminstone en del mer, men enligt Komplett.ses hemsida så väger den OCKSÅ 1,8 kilo?

Permalänk
Inaktiv

min dator har börjat bugga lite. det går inte att växla mellan grafikkorten när man kör på batteri. trycker man på "P" så tänds lampan och skärmen blir lite mörkare men kollar man i grafikinställningarna så är det fort. GPU med hög prestanda och det går inte att ändra till intelkortet.

nån som vet vilken process som måste aktiveras? har för mig att jag stängde av lite autostart processer för ett tag sen =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon22092:

min dator har börjat bugga lite. det går inte att växla mellan grafikkorten när man kör på batteri. trycker man på "P" så tänds lampan och skärmen blir lite mörkare men kollar man i grafikinställningarna så är det fort. GPU med hög prestanda och det går inte att ändra till intelkortet.

nån som vet vilken process som måste aktiveras? har för mig att jag stängde av lite autostart processer för ett tag sen =/

Jag hade liknande problem och avinstallerade Acer Powersmart Management och installerade sedan om det och då fungerade min P-knapp bättre. Du kan ju pröva med detta.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

*lite uppdatering, jag hade problem med mitt trådlösa nätverkskort.
Kunde inte koppla upp mig trådlöst, medans mina 2 äldre laptops klara det hur bra som helst.
Har idag fått intel 6200 som jag beställde för ebay, gick för 200kr allt som allt.

Nu funkar det trådlösa hur bra som helst!!!!
ville bara skriva av mig....... :D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolo2:

*lite uppdatering, jag hade problem med mitt trådlösa nätverkskort.
Kunde inte koppla upp mig trådlöst, medans mina 2 äldre laptops klara det hur bra som helst.
Har idag fått intel 6200 som jag beställde för ebay, gick för 200kr allt som allt.

Nu funkar det trådlösa hur bra som helst!!!!
ville bara skriva av mig....... :D:D:D:D:D

Hehe har för mig att jag tipsade om det kortet tidigare så det va kul att det fungerade bra för dig.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Bra jobbat lolo2! Var det svårt att sätta i?

Permalänk
Medlem

Nu heter jag visserligen inte Lolo2 men jag skriver ett litet svar ändå ;D. Kortet ska vara lätt att byta eftersom du bara behöver ta bort en platta på undersidan så finns kortet synligt direkt. Plattan sitter fast med 4 skruvar så det är inte särskilt svårt.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

väldigt lätt och byta, bort med plattan i undersidan, bort med skruven på kortet (1st) och sladdarna (2st)
sen gör allting omvänt färdigt o klart, tog knappa 5min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Hehe har för mig att jag tipsade om det kortet tidigare så det va kul att det fungerade bra för dig.

jopp det var du, tack tack

tog 2 veckor från beställning tills jag få den i handen! snabbt o lätt.

Permalänk
Medlem

Hmm, har mer eller mindre bestämt mig för en 5820tg, skärmen samt dvd avgjorde.. Men nu är frågan om man ska slå till på en av de få med i5-450m som finns kvar? Har spekulerat lite i att en uppdaterad version kommer och visst, amazon listar nu Acer Aspire 5820TG, 15.6inch HD LCD Noteboook, Intel Core i7 processor 620M, 4GB, 640GB, Bluetooth,DVD, Webcam, Windows 7 Home Premium: Amazon.co.uk: Computers & Accessories , dvs en i7-modell.

Är det värt att vänta på i7? Jag är ganska grön på nuvarande komponenter, men är inte enda skillnaden att i7-quad är bättre på multitasking? Finns det nån uppenbar fördel med att vänta på en version med i7? Lär ju dröja ett tag tills den kommer ut på kampanj och tom. då lär den kosta lite mer än i5'an. Man blir ju lite fundersam.. Till saken hör att min vaio slutligen gett upp(gammalt härligt hårdvarufel/7600mobile, ett långt+två korta pip, skärmen funkar 1/20 bootar, om den ens startar) så jag behöver en dator omgående. Suck..

edit: Komplett "har den"(fast inte riktigt än): Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

Värt 4000+ spänn för i7, större HD samt 9cellsbatteri?

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustaren:

Hmm, har mer eller mindre bestämt mig för en 5820tg, skärmen samt dvd avgjorde.. Men nu är frågan om man ska slå till på en av de få med i5-450m som finns kvar? Har spekulerat lite i att en uppdaterad version kommer och visst, amazon listar nu Acer Aspire 5820TG, 15.6inch HD LCD Noteboook, Intel Core i7 processor 620M, 4GB, 640GB, Bluetooth,DVD, Webcam, Windows 7 Home Premium: Amazon.co.uk: Computers & Accessories , dvs en i7-modell.

Är det värt att vänta på i7? Jag är ganska grön på nuvarande komponenter, men är inte enda skillnaden att i7-quad är bättre på multitasking? Finns det nån uppenbar fördel med att vänta på en version med i7? Lär ju dröja ett tag tills den kommer ut på kampanj och tom. då lär den kosta lite mer än i5'an. Man blir ju lite fundersam.. Till saken hör att min vaio slutligen gett upp(gammalt härligt hårdvarufel/7600mobile, ett långt+två korta pip, skärmen funkar 1/20 bootar, om den ens startar) så jag behöver en dator omgående. Suck..

edit: Komplett "har den"(fast inte riktigt än): Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

Värt 4000+ spänn för i7, större HD samt 9cellsbatteri?

Personligen tycker jag inte att det är värt pengarna. i5-450m går att klocka väldigt bra (åtminstone på 3820tg med sitt kylsystem). Än så länge har jag dock inte behövt det eftersom jag tycker att datorn är väldigt snabb ändå. Med det sagt har jag dock inte haft en ny dator på flera år så vi har ju olika referenspunkter. För dom där 4k hade du hellre kunnat köpa dig en riktigt bra SSD disk som jag antar gör större märkbar skillnad, om du nu vill spendera 12k dvs :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolo2:

jopp det var du, tack tack

tog 2 veckor från beställning tills jag få den i handen! snabbt o lätt.

Hehe det var inte för att få creds som jag skrev det. Det var snarare så att om du följt mitt råd och det hade visat sig vara skit hade jag fått "skuldkänslor". Nu gick det ju bra så det va skönt att höra!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liath:

Jag hade liknande problem och avinstallerade Acer Powersmart Management och installerade sedan om det och då fungerade min P-knapp bättre. Du kan ju pröva med detta.

Hjälpte inte..

nått fel är det.. har testat att installera om både intel och ati grafikrutinerna men det går ändå inte välja intelgrafik..!! börjar bli sur nu.

Permalänk
Skrivet av mustaren:

Hmm, har mer eller mindre bestämt mig för en 5820tg, skärmen samt dvd avgjorde.. Men nu är frågan om man ska slå till på en av de få med i5-450m som finns kvar? Har spekulerat lite i att en uppdaterad version kommer och visst, amazon listar nu Acer Aspire 5820TG, 15.6inch HD LCD Noteboook, Intel Core i7 processor 620M, 4GB, 640GB, Bluetooth,DVD, Webcam, Windows 7 Home Premium: Amazon.co.uk: Computers & Accessories , dvs en i7-modell.

Är det värt att vänta på i7? Jag är ganska grön på nuvarande komponenter, men är inte enda skillnaden att i7-quad är bättre på multitasking? Finns det nån uppenbar fördel med att vänta på en version med i7? Lär ju dröja ett tag tills den kommer ut på kampanj och tom. då lär den kosta lite mer än i5'an. Man blir ju lite fundersam.. Till saken hör att min vaio slutligen gett upp(gammalt härligt hårdvarufel/7600mobile, ett långt+två korta pip, skärmen funkar 1/20 bootar, om den ens startar) så jag behöver en dator omgående. Suck..

edit: Komplett "har den"(fast inte riktigt än): Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

Värt 4000+ spänn för i7, större HD samt 9cellsbatteri?

i7'an har funnits ett tag på prisjakt, tycker att den är helt ointressant då den är så mycket dyrare. Och notera att det är en i7 620m i den, dvs. ej en quad utan dual precis som i5 450m. Lite högre klock bara.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min i förrgår, men är rätt besviken på skärmen. Har suttit och petat i flera olika program för att få till vettiga färger, ljusstyrka, kontrast... etc., men än så länge är jag inte nöjd.
Om det är någon annan som sysslar med foto, eller helt enkelt kan något om vettiga skärminställningar, så posta gärna era inställningar för respektive reglage (både för Intel-graffet och ATI-graffet), så att vi andra kan kopiera ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

i7'an har funnits ett tag på prisjakt, tycker att den är helt ointressant då den är så mycket dyrare. Och notera att det är en i7 620m i den, dvs. ej en quad utan dual precis som i5 450m. Lite högre klock bara.

"klock"rent. Ungefär som jag trodde, de måste ju följa arrandale för att switching ska funka, som jag trodde mao. Kommer det uppdaterat/hackat bios borde det ju inte vara nåt problem att få upp clock/fsb, då verkar i5'an ha en del att ge.

Beställer imorgon. Tack för alla råd!

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk

jag köpte 3820tg från komplett och behöver kanske lämna in datorn, dock så säger komplett att jag ska ta direkt kontakt med acer.... hittade deras nummer, dock så kostar det 13kr per min =/ och jag har endast mobiltelefon, blir ganska dyrt... kan någon hitta mail adress ? hittar inte mail från deras hemsida...

Permalänk
Medlem

https://customercare.acer-euro.com/customercare/CaseBooking.a...

Sen måste Komplett sköta returärendet om du ber dem, i enlighet med konsumentköplagen. Men antagligen går det snabbare via Acer, och också därför de rekommenderar att du tar det den vägen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag köpte min i förrgår, men är rätt besviken på skärmen. Har suttit och petat i flera olika program för att få till vettiga färger, ljusstyrka, kontrast... etc., men än så länge är jag inte nöjd.
Om det är någon annan som sysslar med foto, eller helt enkelt kan något om vettiga skärminställningar, så posta gärna era inställningar för respektive reglage (både för Intel-graffet och ATI-graffet), så att vi andra kan kopiera ^^

//Gorian

Ja, skärmen har mycket att önska på det området. Sysslar själv en del med foto men har faktiskt inte brytt mig om att försöka fixa något på denna skärm :). Jag är tveksam om det överhuvudtaget går :D.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Ja, skärmen har mycket att önska på det området. Sysslar själv en del med foto men har faktiskt inte brytt mig om att försöka fixa något på denna skärm :). Jag är tveksam om det överhuvudtaget går :D.

Hm, mycket illa då jag planerar att flytta till London och det är inte direkt som jag släpar med mig min stationära skärm dit ^^
Kanske kan köpa en ny på plats iförsig... hm...

Det finns ju iaf. en del inställningar man kan göra under CCC och Intel's HD-applikation. Men drar man i en spak så försämras ju den andra, som vanligt Ska fortsätta googla och se om jag hittar något. Om jag gör det så postar jag här

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har fått hem min 3820TG med tjockisbatteri, blåst rent den och kastat in Win7 Pro x64. Jag orkar inte skriva en uppsats, så jag punktar lite....

+ Schysst tangentbord, riktigt skönt att skriva på
+ Lite snyggare än jag trodde, men fortfarande mycket fulare än på produktbilder (förstås)
+ Grafikkortsswitchandet fungerar bra manuellt, lite sur över att den envisas med att ställa om till ATI-kortet så fort jag kopplat in strömmen bara (blir bara varmt och mer fläktljud). Kan man ändra detta?
+ Batteritiden (tjockisbatteriet håller mig lugn också, då kylningen förbättras markant)
+ Blir inte särskilt varm, åtminstone inte med Intels GPU.

- STORT minus är att det inte går att koppla in VGA och HDMI samtidigt, det blir för tight. Jag ska såga bort ena sidan (ena skruven, med andra ord) på VGA-kontakten och koppla in då.. hoppas bara att datorn samarbetar när jag ska köra extern skärm och TV samtidigt. Annars måste jag överväga att lämna tillbaka datorn.
- Inte särskilt skön touchpad.. ger heller inte den respons jag önskar. Kör med ALPs drivare nu, testade Synaptics som fanns på Acers hemsida först, men dom hittade inte touchpaden alls. Såg att någon skrev om någon specialversion av Synaptics, ska testa den. (Har inte testat twofingerscroll ännu, men roterande scroll fungerar bra).
- Låter mer än jag trodde. Folk har sagt att den är ljudlös, men jag tycker den låter nästan lika mycket som HP Mini 311c. Hårddisken hörs ganska väl, och fläktarna är inte särskilt diskreta.

Frågor:
Jag har installerat Acer SmartPower Manager eller vad det heter, och lite annat management-skit jag hittade på Acers hemsida.. Men hur startar man det? Enda programmet jag lyckas starta för att göra några inställningar är ATI:s program för grafikkorten. Någonstans borde man väl kunna ställa in hur/när jag vill att den ska byta grafikkort? Typ ta bort det automatiska.. endast köra manuellt. Är även ute efter andra intressanta inställningar (typ avancerade laddningsalternativ och så).

Har installerat drivare för trådlösa nätverkskortet, och i dessa drivare verkade Bluetooth installeras också (Atheros var det va? Eller Broadcom kanske?) Men under "Maskinvara och enheter" (eller något sånt) under kontrollpanelen finns inte Bluetooth. Hur ska jag göra? (BT-drivarna syns under "Avinstallera program"-listan).

Permalänk
Medlem

Gorian, håller helt klart med dig angående skärmen. Plockade upp en 3820 från webhallen idag då det faktiskt blev billigare att köpa den+en extern brännare än att ta en 5820. Nu funderar jag på om det hade varit värt att ta en annan just pga. skärmen..

Det jag störs mest av är de gridlines som uppstår på skärmen, vertikalt. Det är antagligen inget fel på skärmen(jag har AUO322 som verkar vara den vanligaste panelen) men vissa färger, främst grönt(!) gör att det ser ganska kornigt ut.

Jag tyckte det blev lite bättre när jag gick in i ATI-panelen och höjde kontrasten och sänkte ljusstyrkan. Testade mig snabbt fram till att 110 kontrast och -50 ljusstyrka passade ganska bra. Det finns ju folk på notebookreview-forat som har lagt upp ICC-profiler, jag testade att installera den som fanns men fattar inte om det funkade eller inte.

Annars är jag hyfsat nöjd, inga andra fel och bra byggkvalitet. Fick strax över 7500 poäng i 3dmark direkt ur kartongen vilket känns helt okej om man jämför med vad andra postat. Med lite överklockningsexperimenterande och eventuell drivrutinsuppdatering borde det gå att pressa en hel del(om det nu skulle behövas.. )

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Skrivet av mustaren:

"klock"rent. Ungefär som jag trodde, de måste ju följa arrandale för att switching ska funka, som jag trodde mao. Kommer det uppdaterat/hackat bios borde det ju inte vara nåt problem att få upp clock/fsb, då verkar i5'an ha en del att ge.

Beställer imorgon. Tack för alla råd!

Det fina är att 3820 går att klocka med setFSB i win, över 3ghz ska visst inte vara några konstigheter med 450m. Och då käkar den i7 620m till frukost typ

Permalänk
Skrivet av mustaren:

Gorian, håller helt klart med dig angående skärmen. Plockade upp en 3820 från webhallen idag då det faktiskt blev billigare att köpa den+en extern brännare än att ta en 5820. Nu funderar jag på om det hade varit värt att ta en annan just pga. skärmen..

Det jag störs mest av är de gridlines som uppstår på skärmen, vertikalt. Det är antagligen inget fel på skärmen(jag har AUO322 som verkar vara den vanligaste panelen) men vissa färger, främst grönt(!) gör att det ser ganska kornigt ut.

Jag tyckte det blev lite bättre när jag gick in i ATI-panelen och höjde kontrasten och sänkte ljusstyrkan. Testade mig snabbt fram till att 110 kontrast och -50 ljusstyrka passade ganska bra. Det finns ju folk på notebookreview-forat som har lagt upp ICC-profiler, jag testade att installera den som fanns men fattar inte om det funkade eller inte.

Annars är jag hyfsat nöjd, inga andra fel och bra byggkvalitet. Fick strax över 7500 poäng i 3dmark direkt ur kartongen vilket känns helt okej om man jämför med vad andra postat. Med lite överklockningsexperimenterande och eventuell drivrutinsuppdatering borde det gå att pressa en hel del(om det nu skulle behövas.. )

Dom allra bästa resultaten jag har sett ligger strax över 9000p(cpu och gpu OC), så det finns en hel del prestanda att hämta med OC

Permalänk

Tjena!

Jag har funderat lite smått på att plocka ut mitt trådlösa nätverkskort och ersätta det med följande: Edimax EW-7811Un - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Trådlösa nätverkskort
Sen stoppa in en mini pcie ssd, men när jag läst på lite så verkar det lite osäkert om ssd kommer att funka?

Sen tänkte jag kolla här om någon har fixat bakbelyst tangentbord? Finns tydligen bara amerikanska tangentbord att köpa på ebay och då tappar man ju lite tangenter och lite annat strul

En till tanke som jag fick, jag är tveksam till om jag kommer att använda minneskortsläsaren då jag har CF-kort i min kamera. Är det nån vinning att skaffa ett sd-kort och köra readyboost när man har 4gb ram? Om det inte går att stoppa i en ssd så klart...

Mvh ZooZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_ZooZ:

En till tanke som jag fick, jag är tveksam till om jag kommer att använda minneskortsläsaren då jag har CF-kort i min kamera. Är det nån vinning att skaffa ett sd-kort och köra readyboost när man har 4gb ram? Om det inte går att stoppa i en ssd så klart...

Nu vet jag inte hur de är nu för tiden, men när W7 lanserades så skrev väldigt många recensenter att Readyboost-teknologin fungerade mycket bra i W7 (till skillnad från Vista).
Fast de var väl i för sig då folk satt på 2gb...

Jaja, testa

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att det finns ett zeroshock III på tradera nu..

Permalänk
Skrivet av MeatAndSauce:

Tänkte bara tipsa om att det finns ett zeroshock III på tradera nu..

Jag har kikat lite på dem. Men de accepterar en höjd på 45 mm? Låter väldigt mycket. Jag vill ha ett slimmat fodral...