Bästa flerskärms lösning för mig?

Permalänk
Medlem

Bästa flerskärms lösning för mig?

Dags att ge upp de andra trådarna då det visat sig att teknologierna som jag frågade om tyvärr inte kommer funka.

har uteslutit triplehead2go
har uteslutit grafikkortsuppgradering

Jag använder mig utav ett ATI Mobility Radeon HD 4650 grafikkort till min laptop, detta kort stödjer tillräckligt hög upplösning men har tyvärr inget dual-link DVI uttag för att kunna köra triplehead2go och som många vet så går det inte att uppgradera mer än några specifica notebooks modeller.

Jag har nu tittat lite på något som heter Displayport men har svårt att hitta någon information om det, det ska fungera genom USB med hjälp av vad jag tror är en USB docking station dock så är det väldigt vagt skrivet på deras sida och verkar inte finnas något vettigt ställe att få tag på dem samtidigt som de inte kan klargöra ifall man måste använda skärmar med deras inbyggda teknologi eller om det finns konverterare.

I vilket fall, planen är att köra 3x 1366x768 skärmar som har både VGA/DVI uttag.

Jag undrar om det finns någon lösning som kan fungera för mig, t.ex någon erkänd docking station av ett märke man faktiskt hört talas om eller annan dylik lösning såsom någon adapter man lätt kan koppla in alla skärmar i för att sedan få in det i datorn på något vis.

Hör av er!

Permalänk
Medlem

Ursäkta den tidiga reposten men hittade en länk som kanske kan vara något, dock så finns där inte så mkt information där.

ClickOK / IOGEAR USB 2.0 External DVIVideo Card

Det är ett IOGEAR USB 2.0 External DVI Video Card

I features så står det att man kan lägga till upp till 6 skärmar med hjälp utav detta, dock så står det också att man inte bör använda usb hubbar för detta, varför vet jag inte. Detta samtidigt som de tyvärr inte klargör ifall just en sådan här produkt klarar av upp till 6 skärmar eller om man behöver 6 liknande produkter eller helt andra produkter som kompletterar just denna produkt.

Ett problem vore isf usb-portarna, då min dator endast har 3 st + 1 esata. Jag skulle kunna fixa en usb hub till mus, hårddisk och tangentbord men det skulle ändåså betyda att endast två usb portar finns kvar.

Jag undrar om det inte finns en bra docking station som lätt kan kopplas till datorn och erbjuda 3 uttag, antingen USB ( usb till dvi/vga adapter för varje skärm ) VGA eller DVI. För det hade ju varit så simpelt, den här displayport vettefan om den kan göra det eller inte, finns ju tyvärr inte så bra förklaringar : (

Permalänk
Skrivet av nanotec:

Ursäkta den tidiga reposten men hittade en länk som kanske kan vara något, dock så finns där inte så mkt information där.

ClickOK / IOGEAR USB 2.0 External DVIVideo Card

Det är ett IOGEAR USB 2.0 External DVI Video Card

I features så står det att man kan lägga till upp till 6 skärmar med hjälp utav detta, dock så står det också att man inte bör använda usb hubbar för detta, varför vet jag inte. Detta samtidigt som de tyvärr inte klargör ifall just en sådan här produkt klarar av upp till 6 skärmar eller om man behöver 6 liknande produkter eller helt andra produkter som kompletterar just denna produkt.

Ett problem vore isf usb-portarna, då min dator endast har 3 st + 1 esata. Jag skulle kunna fixa en usb hub till mus, hårddisk och tangentbord men det skulle ändåså betyda att endast två usb portar finns kvar.

Jag undrar om det inte finns en bra docking station som lätt kan kopplas till datorn och erbjuda 3 uttag, antingen USB ( usb till dvi/vga adapter för varje skärm ) VGA eller DVI. För det hade ju varit så simpelt, den här displayport vettefan om den kan göra det eller inte, finns ju tyvärr inte så bra förklaringar : (

*Requires six USB 2.0 ports

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

ahh, det ser jag, frågan är om det inte finns någon schysst USB hub som klarar av att sköta detta på ett bra sätt för isf borde ju detta kunna funka, står dock inte om det stöder nativa upplösningar för bildskärmen eller om det bara är vissa lägen som funkar för skärmarna har ju 1366x768.

Har funderat lite och med tanke på att man kan ställa in vilken skärm som ska stå i mitten med denna lösningen så behöver jag endast två externa skärmar, och därmed endast 2 USB portar. Då är min enda fråga, Stödjer IOGear 1366x768 upplösningen?

Permalänk

Enligt rekomendationerna bör du ju inte ha alla skärmarna på samma USB-Hub, men om du kör 2 skärmar på varsin kontakt på datorn, sen den 3e på samma usb hub som mus/tangentbord osv, så kanske det fungerar?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

bra poäng pekkasteele, men min största fråga är ju nu ifall Iogear stödjer 1366x768 ?

Permalänk
Antielefant

USB 2 har inte bandbredd nog för speciellt tunga laster med sina 480 Mbps.

1366x768 @ 60 Hz kräver 1880 Mbps på signalkabeln, 480 räcker bara till 800x600 @ 30 Hz, 640x480 @ 50 Hz eller 576x384 @ 60 Hz (analog TV-upplösning dvs...).

HDMI/DVI ligger idag på 10,2 Gbps, dubbelt upp mot ens USB 3.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync