Permalänk
Medlem

Projekt! 50 kronors datorn!

Vet inte om detta är rätt del av forumet men annars får jag be en moderator att flytta min tråd!

Nu till projektet!

Jag ska bygga en dator, en 50 kronors dator! Eller ja, delarna ska kosta 50kronor/st! Högst ofc..
När jag har fått ihop alla delar ska jag antagligen bygga ett eget, onormalt chassi. Säger inte i en radio, men något liknande! Har en liten idé men vill inte att någon ska sno den, så den kommer att presenteras när bygget är påbörjat! (Vem vill inte vara först med en idé här på sweclockers?:> )

Så jag behöver er hjälp!! Har ni några delar? Jag behöver allt, utom dvd-brännare och chassi! Även fläktar kan tänkas att köpa, men inte 50kr/st! Så om ni har tråkigt, eller bara vill vara hjälpsamma, hjälp mig att leta annonser, sälj dina egna "överblivna" prylar till mig! Det uppskattas!

Allting kommer att köpas hem i slutet i september, eller när jag har fått ihop mig ett paket!
Och nej, det är inte så att jag är extremt fattig, är väl som en normal studerande ungdom.. Ska egentligen bara ha datorn till "prydnad" och vill inte lägga ner 1000-lappar på det.

En lista över vad jag behöver:
Moderkort - AMD/INTEL (oklart än)
Processor - AMD/INTEL (oklart än)
Internminnen - DDR/DRR2/DRR3 (får se vad för moderkort jag får tag i)
HDD - Storlek och ????RPM spelar ingen större roll

Tack på förhand!

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Medlem

blir nog svårt, men för 500spänn får du en 'färdig' p4 på blocket/tradera

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

blir nog svårt, men för 500spänn får du en 'färdig' p4 på blocket/tradera

Svårt ja, men kul! Försöker hellre med detta än att vara så tråkig ;o!
Du har inget över antar jag?:p

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Entusiast

Har ett HD 2600PRO som jag nog skulle kunna sälja för 50 spänn:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Har ett HD 2600PRO som jag nog skulle kunna sälja för 50 spänn:)

Låter nice, skulle du kunna "lägga det bakom disken" och spara det åt mig? Så jag får se hur det går med det hela? Vore asnice:-p

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk

Jag har 2x1 GB DDR2-minne du kan få för en 50-lapp. Problemet blir väl att transportera dem från Stockholm till Dals-ed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Jag har 2x1 GB DDR2-minne du kan få för en 50-lapp. Problemet blir väl att transportera dem från Stockholm till Dals-ed.

Också bra! Du kan väl skicka dom? ska väl gå på ~30kr lr något. Dom är inte specc tunga direkt, hehe!
Vad är det för märke? Spelar inte en så stor roll men ändå kul att veta!:)

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Medlem

Haha du kan få köpa alla mina gamla delar för 50 kr styck ;D

Permalänk
Medlem

Det här var ett intressant projekt! Ska definitivt följa projektet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Haha du kan få köpa alla mina gamla delar för 50 kr styck ;D

Haha och vad är det för delar? Inge 98-skit tack^^
Speccs osv tack!:)

Skrivet av simonh94:

Det här var ett intressant projekt! Ska definitivt följa projektet

Hehe ja det kan möjligtvis bli ett, kul med en beundrare! Givetvis har jag planer på ett galleri!

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vixorn:

Låter nice, skulle du kunna "lägga det bakom disken" och spara det åt mig? Så jag får se hur det går med det hela? Vore asnice:-p

Visst:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixorn:

Haha och vad är det för delar? Inge 98-skit tack^^
Speccs osv tack!:)

Hah då var det inget xD. Det är en gammal P3 på 1Ghz med 512 MB SDRAM @ 133 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Hah då var det inget xD. Det är en gammal P3 på 1Ghz med 512 MB SDRAM @ 133 MHz

Haha ammaagaad real shit

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hm, har en P4 3.4ghz någonstans. Den kan du få för 50kr

Visa signatur
Permalänk

Jag har en 3.4ghz celereron liggandes här någonstans på byrån som du kan få för 49,50 hehe. Och något moderkort och ramminnen allt för 150kr

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Ja tack, fanns lite där.
Tror jag mailar han ang en av INTEL prollarna och eventuellt ljudkortet!

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Hm, har en P4 3.4ghz någonstans. Den kan du få för 50kr

Får se!
killen under verkar vara lite mer intressant just nu!

Skrivet av martin681:

Jag har en 3.4ghz celereron liggandes här någonstans på byrån som du kan få för 49,50 hehe. Och något moderkort och ramminnen allt för 150kr

Jo fan, det vill jag ha! Jag antar att allt stödjer varandra? Lite mer info tack!
Jag är villig att betala 200kr, 150 för varorna och 50 av frakten. Så står du för resten av frakten?:P

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Skrivet av Vixorn:

Får se!
killen under verkar vara lite mer intressant just nu!

Jo fan, det vill jag ha! Jag antar att allt stödjer varandra? Lite mer info tack!
Jag är villig att betala 200kr, 150 för varorna och 50 av frakten. Så står du för resten av frakten?:P

Ja hmm ska dock hitta allt först. Har allt har en psu som stödjer moderkortet också men fan moderkortet är inte riktigt 100 tror nätverkschipet på det var paj. -.-
Men Celereronen är fin fin samma med ramen och psun.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin681:

Ja hmm ska dock hitta allt först. Har allt har en psu som stödjer moderkortet också men fan moderkortet är inte riktigt 100 tror nätverkschipet på det var paj. -.-
Men Celereronen är fin fin samma med ramen och psun.

PSU behöver jag inte längre då jag ska byta ut mitt i min main-dator och får över ett nätagg där; även graffet ska bytas i main-burken!

Vad är det för mhz på minnena?
Vad innebär det att nätverkschippet är paj? ;-d

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Skrivet av Vixorn:

PSU behöver jag inte längre då jag ska byta ut mitt i min main-dator och får över ett nätagg där; även graffet ska bytas i main-burken!

Det måste ju ses som fusk? ;P

Permalänk

Ja att internet inte funkar i dator nada internet! Det har jag ingen aning om faktiskt. Det är ett par gamla minnen jag fick från dell i en gammal dator jag köpte för rätt många år sen allt jag kan säga att det är ddr2 ialf.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Det måste ju ses som fusk? ;P

Nejdå, den som spar.. den HAR;d
Och det är svindyrt att skicka ett nätagg, skyller på det ;-d

Skrivet av martin681:

Ja att internet inte funkar i dator nada internet! Det har jag ingen aning om faktiskt. Det är ett par gamla minnen jag fick från dell i en gammal dator jag köpte för rätt många år sen allt jag kan säga att det är ddr2 ialf.

Jasså! Får väl köpa ett nätverkskort då, kan väl inte vara dyrt? Du har inget nätverkskort liggandes?;d

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk

Det är något intrigerat på moderkortet rätt svårt att byta.
Det jag har liggandes på mitt skrivbord är En cdläsare 1 intel celereon, 1 intel core 2 quad 6600 2,40ghz, 1 nvidia 9800gtx grafikkort och en psu på 350watt.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin681:

Det är något intrigerat på moderkortet rätt svårt att byta.

Bara köpa pci eller pci-e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Bara köpa pci eller pci-e?

Ja tänkte det samma!

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk

Ja det funkar ju säkert men det kostar ju mera än 50kr att köpa en pci-e lösning.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Hitta en för 96kr på inet, så det ska nog inte vara så dyrt att köpa begagnat för under 50kr

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk

Ok läste du vad jag posta lite ovanför också?

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Okey.. Inget moderkort alltså?
Var intel celeron på 3,4 ghz?
Vad är det för cd-läsare? Skulle faktist behövas till min main-burk (då den är sönder där )
Grafikkortet kan jag tänka mig att köpa med
PSU är jag tyvärr ointresserad av..

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥