Permalänk
Medlem

Dator + Skärm för 9K

Hej!

Jag har gjort ett litet paket som jag funderar på att köpa, men innan jag trycker på köp-knappen vill jag givetvis veta vad ni här på SweClockers tycker om saken. Några saker som ni kanske borde veta är att jag redan har en hårddisk och DVD-brännare som jag kan använda mig av i bygget, och att jag för det mesta kommer att vara ute på nätet och chatta, ibland händer det även att jag ser på film och lyssnar på musik.

Vad tycker ni!?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Anyone? C'mon children, don't be shy! Just give it your best shot!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Lugn med bumpningen ,tagit 2 timmar. Om du inte ska spela alls ,intregerat (stavning) grafikkort?

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Ursäkta! Jag har lagt upp ett paket som jag har filat på ett tag, vad tycker ni om det?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Skrivet av Sarkkiz:

Ursäkta! Jag har lagt upp ett paket som jag har filat på ett tag, vad tycker ni om det?

grafikkort?

Permalänk
Medlem

Processorn har en inbyggd grafikkrets, den ska enligt Intels hemsida klara alla mina krav utan problem. Eller?

Jag kommer att köpa komponenterna imorn, jag skulle som sagt uppskatta ett klartecken från er proffs innan jag köper!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Om de integrerade grafikkortet duger för dina ändamål så tycker jag det ser bra ut. Angående skärmen så har jag ingen erfarenhet av LED.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack Inix! Det var precis vad jag behövde höra. Det har dykt upp några frågor efter lite spanande på SweClockers de senaste minuterna...

Kan man helt enkelt bara koppla in skärmen i datorn och på så sätt använda sig av den integrerade grafikkretsen?
Låter chassit mycket? Blir det mycket resonansljud i det? Låter de medföljande fläktarna mycket?
Borde jag köpa ett ESD-band?

Om någon har något annat att tillägga, något jag bör tänka på. Säg gärna det innan jag köper delarna!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

du kommer inte kunna att se på film med det integrerade hehe :p, inte HD iallafall.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Just nu ser jag väldigt lite på film, ännu mindre på HD-film. Däremot så är det självklart möjligt att det blir vanligare när jag har skaffat en bättre skärm, och med tiden lär mer och mer video visas i högre och högre upplösning. Jag vill kunna hänga med i svängarna!

Skulle du kunna vara bussig att ge mig ett förslag på en rigg som klarar av Internets alla krav de kommande åren?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte VAR man skulle kunna koppla in en skärm...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt skärmen! Däremot så ska komponenterna beställas IDAG. Därför ber jag er att vara snälla nog att lite snabbt besvara mina frågor så att jag kan köpa komponenterna i lugn och ro.

1. Passar komponenterna ihop med varandra?
2. Duger de för mig just nu och några år framöver?
3. Kommer datorn att bli tyst, sval och stabil?

Om nej, ge mig gärna ett bra förslag på hur man kan förbättra den aspekten innan det är för sent!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Vart tänker du ha datorn? Om den är nära, till höger på skrivbordet t.ex. håll sidofläktplatsen stängd. Den kommer att vara tystare, men aningen varmare med moduvent lr vad dom heter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkkiz:

Jag har nu köpt skärmen! Däremot så ska komponenterna beställas IDAG. Därför ber jag er att vara snälla nog att lite snabbt besvara mina frågor så att jag kan köpa komponenterna i lugn och ro.

1. Passar komponenterna ihop med varandra?
2. Duger de för mig just nu och några år framöver?
3. Kommer datorn att bli tyst, sval och stabil?

Om nej, ge mig gärna ett bra förslag på hur man kan förbättra den aspekten innan det är för sent!

Om jag skulle beställt denna skulle jag tagit bort fläktarna och sen klämma in en AMD x6 1050T. 5 fläktar + de i är för mkt .

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk

Det blir ju en flaskhalls här utan en extern gpu....

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt vänta med all extra kylning, tänkte mest bara för att se vad ni tycker ifall jag köper dem så att jag slipper fråga igen. X6 är väl lite overkill för att bara vara ute på Internet och sånt? Martin, moderkortet har en inbyggd HD4290 och jag ska bara sitta och glo på internet till största del. Anledningen till quad är bara för morgondagens bekymmer, och för att jag har råd. Duger det inbyggda tror du? (max 720p, ovärt att ta ned åtta gigsfiler!)

@jux2: Ska ha datorn till vänster, ville bara kolla vad ni tyckte om dem ifall att jag uppgraderar.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Skrivet av Sarkkiz:

Jag har tänkt vänta med all extra kylning, tänkte mest bara för att se vad ni tycker ifall jag köper dem så att jag slipper fråga igen. X6 är väl lite overkill för att bara vara ute på Internet och sånt? Martin, moderkortet har en inbyggd HD4290 och jag ska bara sitta och glo på internet till största del. Anledningen till quad är bara för morgondagens bekymmer, och för att jag har råd. Duger det inbyggda tror du? (max 720p, ovärt att ta ned åtta gigsfiler!)

Jag tycker burken ser fin ut. Om det visar sig att du inte klarar att vissa de filmer du vill se får du väl bara beställa ett externt grafikkort och sätta i!

Nättagget är ju inte krafigt men räcker definitivt till. Min dator drar lite över 200w i väggen med samma cpu och ett externt grafikkort(5750 - som iofs inte drar direkt mkt).

Edit: Chassit är as bra, och tror inte du behöver extra fläktar med din uppsättning!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Jag checka då inte den interna grafikkretsen men ja internet bordet det gå fint men kommer t.ex en krävande flashsida så kan det bli lite segt.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Jag håller med dig, och väntar med grafikkortet. Det går ju alltid att köpa i efterhand. Så allt är bra som det ser ut nu, minus all kylning? Eller ska jag behålla processorkylaren, det står ju lite om att den kan låta en hel del. Vad tycker ni?

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk

Ska du klocka? om du inte ska så behöver du inte en ny processor kylare tycker jag ialf. Och ja om du behöver ett grafikkort så kan du ju alltid köpa till en senare i så fall.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

hej!
Jag tycket att med 9000 du kan få en bättre pc med en Intel base cpu och en LED Skärm

kolla mitt förslag:

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce RTX 3070 | 32 GB DDR4 3600MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 970 EVO 1TB |
Gigabyte X570 AORUS ULTRA | Corsair RM750X V2