Permalänk

För höga temperaturer?

Hej, jag installerade nyligen EVEREST Ultimate på datorn på råd av en kompis, för att kunna ha något slags diagnostikprogram. Märkte för att par dagar sedan att temperaturerna som visas i programmet verkligen är skyhöga och undrar hur precisa numren egentligen är?

Jag har aldrig haft något riktigt problem, att datorn stängt av sig själv på grund av hettan, men när programmet påstår att processorn under arbete går över 100 grader C och grafikkortet i stort sett alltid ligger på 75-100 grader C blir man lite orolig.

Vågar för tillfället inte spela nåt på burken tills jag vet lite mer om det här och om det finns något jag kan göra åt det. Hjälp?

EDIT//
Märkte nu också att, oberoende vad jag gör på datorn, ett litet tag efter jag startat den, kanske 2-10 minuter, så börjar min huvudskärm (använder två skärmar) att flimra i kanske 10-20 sekunder sen blir den normal igen. Detta händer varje gång. Glapp eller är det temperaturerna?

Skärmdump när nästan inget är igång i bakgrunden
http://img443.imageshack.us/img443/4354/diagnostik.jpg

Skärmdump just efter jag startat StarCraft 2
http://img121.imageshack.us/img121/5843/diagnostik2.jpg

Permalänk
Medlem

uhm.. personligen skulle jag inte ens ha datorn igång om jag fick sådana där temperaturer.. kolla även med RealTemp eller CoreTemp ifall det ger samma resultat, annars borde du testa byta kylpasta samt montera om processorkylaren'

edit: även damma ur kylflänsarna och kolla så att ingen fläkt stannat i chassit

Permalänk

Har kollat med RealTemp och den ger ungefär samma utslag som EVEREST gjorde. Ingen fläkt har heller stannat. Är kylpastan som måste bytas då?

Permalänk
Medlem

Fläktarna snurrar inte så väldigt snabbt heller. Min CPU fläkt brukar ligga på 3000rpm.. kanske det som är felet?
Tycker att 950RPM på grafikkortet är lite långsamt med..

//Joonte

Visa signatur

-------------
Acer Aspire M3900
Intel Pentium Dual Core
Windows 7 Home Premium, 64bitar
3,2Ghz, 4Gig ram, Grafikkort: GeForce GT520 1024 MB, Ljudkort: Asus Xonar D1

Permalänk

Har nu bytt kylpasta. Märkte då att på nåt vänsters så hade processorfläkten lossnat halvt om halvt, den satt lite löst på ena änden. Men jag bytte pastan och satte fast fläkten igen. Dock så är temperaturskillnaden knappt, vi snackar 10 grader C ungefär.

Hur skulle jag kunna öka hastigheten på CPU/GPU fläktarna då?

Permalänk
Medlem

Folk är urdåliga på att sätta fast kylaren och lika dålig på att kontrollera att den verkligen sitter. Använd händerna för det är omöjligt att se om den sitter så länge moderkortet sitter i chassit. Vissa har vi varit tvungna att tjata att göra om det innan de efter 4:e gången erkände att ett av benen till kylaren satt dåligt.

Om kylaren fortfarande inte sitter så lär en det inte hjälpa mycket att processor fläkten går snabbare.

Permalänk

Kändes som att den satt stadigt men jag får väl envisas tills temperaturen går ned då xD

Permalänk

Nuså äntligen!! Fyfan vad jag fick kämpa med kylaren, hatar verkligen att montera dem, är så värdelös på det...
Testade att köra en match SC2, RealTemp visade som mest 51 grader (så bra mkt bättre än 100 som jag fick förut)

Tack för hjälpen!